פטור מצה"ל מטעמים רפואיים

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

השירות הצבאי הוא תקופה מעצבת בחייהם של מיליוני ישראלים לאורך השנים, ורבים יוכלו להעיד כי ללא השירות הצבאי חייהם היו נראים אחרת לגמרי. שם הכירו את מי שתהיה האישה שלהם לעתיד, רכשו ערכים שלא היו מקבלים בשום מסגרת אחרת, וכמובן התמודדו מול מצבים שאין דומה להם באזרחות.

מן העבר השני, ישנם אנשים שלא מסוגלים להתמודד על שירות צבאי מטעמים רפואיים כאלו ואחרים – אך לא יודעים כיצד לקבל את הפטור הרצוי. במאמר הבא ננסה להבין מהו פטור מצה"ל מטעם רפואי, הנקרא גם פרופיל 21, מהם הקריטריונים לקבלת הפטור, האם יש הבדל בין טעם רפואי פיזי לבין נפשי ומה זה בכלל עורך דין צבאי ולמה צריך את זה.

 

פרופיל 21 – מפריכים את הסטיגמה המפחידה

כל מיועד לשירות ביטחון, או בקיצור מלש"ב, מכיר את האמרה ש"פרופיל 21 יפגע בך גם באזרחות", אך בין הסטיגמה לבין האמת פעורה תהום. פרופיל 21 הוא בעצם הפרופיל הנמוך ביותר הניתן ע"י הצבא, והוא מעניק פטור משירות ביטחוני בעקבות ליקויים פיזיים/נפשיים. מאחר ובעת קבלת טופס השחרור ייכתב "שוחרר מסיבות רפואיות" – אף מעסיק לא יוכל לדעת את סיבת השחרור שלכם משירות ביטחוני, מלבד גורמי ביטחון מדיניים.

ננסה כעת להפריך מעט מן הסטיגמות הקשורות בפרופיל 21:

 

אם קיבלתי פרופיל 21, אני לא אוכל ללכת ללימודים אקדמיים באזרחות?

מתוך 100 מקצועות שניתן ללמוד כלימודים אקדמיים, 99% לא יבחינו בפרופיל הצבאי שלכם כלל וכלל. נכון יהיה לציין כי במקצועות הדורשים רישיון עבודה מסוים כגון עריכת דין ורפואה, לעיתים תיתקלו בשאלות כלשהן ובנבירה קלה בפרופיל הצבאי – אך זהו מצב פתיר לחלוטין, וכיום נתקלים בהסתייגויות האלו פחות ופחות.

 

למי שיש פרופיל 21 שוללים את רישיון הנהיגה?

כאשר אדם משוחרר משירות ביטחוני ומקבל פטור מצה"ל מטעם רפואי שעלול לפגוע בכושר נהיגה, המערכת הצבאית מעדכנת את המכון לבטיחות בדרכים באופן אוטומטי. מאחר ושחרור מסיבות רפואיות הינו רחב מאוד, ויכול לנוע מסכיזופרניה ועד לבעיות התמכרות לסמים או אלכוהול – משרד הרישוי מקיים שני מבחנים.

אם וכאשר זומנתם, תצטרכו להיבחן במבחן של משרד הרישוי, ובנוסף לקיים פגישה עם פסיכולוג. במצב שבו עברתם את שני המבחנים האלו בהצלחה – אין סיבה שלא תקבלו את רישיון הנהיגה שלכם.

 

האם יש הבדל בין שחרור על רקע פיזי או נפשי?

כמו שצוין לעיל, בטופס השחרור שלכם מהצבא ייכתב "שוחרר מסיבות רפואיות" – וכל הפירוט יישאר חסוי לחלוטין. כך יוצא שמעסיקים ומוסדות באזרחות לא יוכלו לדעת האם אתם סובלים מבעיות של חרדה ודיכאון או שמא אתם סובלים מבעיות פיזיות כגון סוכרת או בעיות לב.

מאחר והמערכת הצבאית אינה ידועה במיוחד ברגישותה אל אנשים המתלוננים על בעיותיהם הבריאותיות, חשוב להעסיק עו"ד צבאי שיוכל להשמיע את קולכם באופן חד וברור בכדי שלא תיפלו בין הכיסאות. אחת מעורכי הדין האלו הינה עו"ד מירי יעקב גביש.

 

למה להעסיק עו"ד צבאי?

רבים המלש"בים והחיילים אשר מייחלים לקבל פטור מהצבא מטעם רפואי, ובעקבות כך הפרוצדורה הזו קשוחה ומפרכת מאוד. מהרים של מסמכים ועד לוועדות מייגעות – המערכת הצבאית לא תמיד תאמין למצב הרפואי שאליו נקלעתם.

זו הסיבה שבגללה עו"ד צבאי יוכל להעביר את התלונות והמסמכים הרפואיים שלכם באופן המיטבי והמסודר ביותר, ואחת מעורכות הדין המובילות בתחום הצבאי הינה עורכת דין מירי יעקב גביש.

משרד עו"ד מירי יעקב גביש הוקם בשנת 2006, ובראש המשרד עומדת בוגרת הפרקליטות הצבאית, שייצגה מאות ואלפי חיילים במהלך השנים – עורכת דין מירי יעקב גביש. מאחורי משרד עו"ד מירי יעקב גביש ישנם אלפי תיקים מוצלחים בנושאים הצבאיים; החל מעריקות מהצבא ועד לפטור מהמילואים – הנושא הצבאי נמצא בדמם של עורכי הדין במשרד.

 

האם עו"ד צבאי יגדיל את הסיכויים לפטור מהצבא?

כמובן שאין אפשרות להבטיח שעו"ד צבאי יעניק לכם את טופס השחרור משירות ביטחוני, אך בהחלט ניתן לומר כי הסיכויים הופכים לגדולים יותר בעת העסקת עו"ד צבאי. כאשר מתחילים את הליך קבלת הפטור מהצבא מטעמים רפואיים, ישנם מספר שלבים שאותם חייבים לעבור וביניהם:

 

קביעת שיחה אצל קב"ן/רופא היחידה/ועדה רפואית

בהינתן והמצב הנפשי של המלש"ב או החייל הינו הבעיה שעליה מצביעים – תיקבע שיחה אצל קב"ן (קצין בריאות נפש) בכדי להעריך את המצב הנפשי של המלש"ב. אופציה טובה שעו"ד צבאיים ממליצים עליה היא פנייה טרם הפגישה אצל הקב"ן לפסיכולוג/פסיכיאטר אזרחי, שיוכל לתת חוות דעת קודמת שיכולה לקדם את טופס השחרור מהצבא.

לאחר הפגישה אצל הקב"ן, ייפגש המלש"ב/חייל אצל פסיכיאטר צבאי, שיוכל לקבוע האם להמליץ להעביר את הפנייה לוועדה רפואית, שרק היא תוכל לקבוע באופן מוחלט את הפרופיל הצבאי. במצבים רפואיים פיזיים – נחלק המצב לשניים: בין מלש"בים לחיילים.

מלש"בים יעמדו מול ועדות רפואיות רבות, שבסופן תתקבל ההחלטה האם יינתן פטור משירות ביטחוני. חיילים שכבר במהלך השירות הצבאי, יפנו לרופא היחידה, ולאחר הפנייה יוחלט האם המצב יועבר לוועדה רפואית שתקבע את המשך השירות הצבאי של החייל.

זוהי סיבה מרכזית שבעקבותיה חשוב מאוד להעסיק עו"ד צבאי כשמדובר על הוצאת פטור מצה"ל מטעם רפואי. מאחר והוועדות הרפואיות שהצבא מעביר הינן קשות ומפרכות, ונדמה כי המערכת הצבאית רק מנסה להכשיל אתכם בלשונכם ולמצוא כיצד אתם מנסים "לעקוץ" את צה"ל.

עורך דין צבאי יוכל לנסח את בקשתם באופן משפטי ורהוט וללא פרצות בלשון הפנייה, כך שיהיה קשה להפיל אתכם בלשונכם ולמצוא רבב. בנוסף, עו"ד צבאי מנוסה יידע לסנן בין המסמכים הרפואיים הרלוונטיים לבקשה לבין אלו שאינם רלוונטיים ואף יכולים לפגוע בבקשתכם.

 

הוחלט על פרופיל 21 ועדיין רוצה לשרת בצה"ל? היום זה אפשרי

אמנם פרופיל 21 ידוע בתור עניין שנלחמים עליו במשך חודשים, אך ישנם אנשים שקיבלו את התאמת הפרופיל הזו ובכל זאת מעוניינים לשרת באופן מסוים בצבא ההגנה לישראל. אותם אנשים נכנסים לתוך מתכונת מיוחדת של הצבא, שמאפשרת להם לשרת באופן מסוים בצבא – עם תנאים והקלות שאינם ניתנים עבור החייל בעל הפרופיל התקין.

כך נוצר מצב של Win-Win, כשגם הצבא מרוויח משרתים נוספים ובנוסף אותם אנשים חווים את החוויה הייחודית של צה"ל.

 

לסיכום

פרופיל 21 אינו מילה גסה. העמקנו בנושא הסטיגמה שהתלוותה למושג הנ"ל, והבנו שהאמת רחוקה שנות אור מהשקרים שנוצרו במהלך השנים. דיברנו על נושא החיסיון הרפואי שבטופס השחרור משירות ביטחוני, ומאחר ועל כל טופס ייכתב "שוחרר מסיבות רפואיות" – אין אפשרות לנבור בסיבת שחרורכם מהצבא.

בנוסף, הרחבנו רבות על נושא עורכי הדין הצבאיים, וניסינו להעביר את המסר החשוב שהעסקת עו"ד צבאי מנוסה ומיומן, שפעל רבות בתיקים של פטור מצה"ל מטעמים רפואיים – יוכל להגדיל באופן משמעותי את הסיכויים שלכם לקבלת הפטור.

ולסיום, דיברנו על תהליך קביעת הפרופיל הצבאי החדש דרך שני הערוצים – פיזי ונפשי, והבנו כי הם אינם שווים בדרכם – ובכל דרך שלא תהיה, יהיו קשיים ותסכול רב מאחר והמערכת הצבאית מגוננת באופן הרמטי על עצמה. ליצירת קשר וייעוץ לחצו כאן.

פטור מצהל מטעמים רפואיים
פטור מצהל מטעמים רפואיים
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>