שחרור מטעם היותך תושב חו"ל

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

אדם אשר נחשב לאזרח ישראלי, כזה שנולד בארץ או כבן להורים ישראלים אך חי בחו"ל, עשוי למצוא עצמו בתסבוכת משפטית שעלולה לאלץ אותו לשרת בצה"ל. זאת מתוקף החוק, המחייב כל אזרח ישראלי שעבר את גיל 16, להתגייס לשירות צבאי. לכן, ביקור של אזרח ישראלי צעיר שחי בחו"ל, עלול להביא למסלול התנגשות עם הרשויות, ואף למעצר על ידי המשטרה הצבאית.

לשם כך, נדרשת הכנה משפטית והסדר המעמד מול הצבא – משימה שמשרדנו מתמחה בה.

 

הגדרת תושב חו"ל

בטרם נצלול לעומק הסוגייה, נגדיר תחילה את ההגדרה לתושב חו"ל. על פי החוק, תושב חו"ל הוא בעצם אדם שנולד להורה ישראלי אחד לפחות מחוץ לישראל, ומתוך כך מחזיק באזרחות נוספות מלבד זו הישראלית. מתוקף העובדה שאינו תושב מדינת ישראל, ייתכן ואינו מכיר את המשמעות של להיות אזרח המדינה, לתרום לה בדמות שירות צבאי ובכלל, אינו חש זיקה למקום או שומר על צביונו כישראלי, שכן הוא גר בחו"ל כל חייו.

מדובר בסיטואציה לגיטימית, אך כזו שעלולה לעורר בעיות אם קיימת כוונה לבקר בארץ, זאת בשל העובדה שהחוק מחייב כל אזרח מעל גיל 16 בשירות. לשם כך, נחוצה הסדרת מעמדו של תושב חו"ל בגיל המתאים אל מול המדינה והצבא, אשר מתבצעת בליווי משפטי של עו"ד צבאי. משרדה של עורך דין מירי יעקב גביש מתמחה בסיוע לתושבי חו"ל בתהליך השגת השחרור המיוחל מצה"ל.

 

הביקור שיסבך הכול

כאמור, מצבו של תושב חו"ל שנע בטווח הגילאים של 16-29 לגברים ו16-26 לנשים, עלול להסתבך בהגיעו לביקור בישראל. כל תושב חו"ל רשאי על פי חוק לבקר בישראל למשך זמן של עד 120 ימים בשנה, ואף באופן חד פעמי לשהות בארץ לתקופה של עד שנה, הנקראת גם שנת שהייה. שהייה בישראל מעבר לשנת השהייה, מבטלת הלכה למעשה את הזכאות לפטור משירות בצה"ל, ושחרור מטעם היותך תושב חו"ל לא יוכל להתרחש.

במקרה של אי הסדרת המעמד, תושב חו"ל שמגיע לארץ מופיע למעשה ברשימות של צה"ל כמשתמט, ועלול לסבול מסנקציות בעייתיות ומאיימות, במסגרת התנהלותו של צה"ל אל מול השתמטות או עריקות בצבא. הדבר יכול להוביל אפילו למאסר ועיכוב יציאה מהארץ. לכן חשוב כל כך להסדיר את המעמד מרגע הגיעו של התושב לגיל הרלוונטי, או לחלופין, בטרם יגיע לביקור בארץ.

דרכונים – עורך דין מירי גביש
דרכונים – עורך דין מירי גביש

 

הקריטריונים לשחרור תושבי חו"ל מצה"ל

כעת, נותר לבחון את הקריטריונים לשחרור מטעם היותך תושב חו"ל. להלן התנאים המקנים זכאות לפטור משירות:

  • בן לשליחים – תושב חו"ל המחזיק באזרחות ישראלית, אשר מתגורר במדינה זרה יחד עם הוריו, שאחד מהם מייצג את המדינה מטעם גוף או מוסד רשמי שלה. במקרה כזה, תושב חו"ל שהוא בן לשליחים יהיה זכאי לדחיית שירות בלבד, אך לא לפטור מלא משירות צבאי.
  • יליד חו"ל – אזרח ישראלי שנולד בחו"ל להורה המחזיק באזרחות ישראלית. במעמד הבקשה לשחרור מצה"ל, יהיה על האזרח להוכיח שאכן מרכז חייו מיום לידתו ועד גיל 16 היה מחוץ לישראל.
  • בן למהגרים – אזרח שעזב עם הוריו את המדינה לפני גיל 16 לגור במדינה זרה, ולא חזר לישראל עד גיל 18.

 

מי הכתובת להסדרת השחרור מצה"ל לתושבי חו"ל?

אם ברצונך להשיג שחרור מטעם היותך תושב חו"ל, יש להסדיר את המעמד אל מול הקונסוליה הישראלית שבמדינה בה אתה חי. יש להוכיח, באמצעות הגשת הטפסים הרלוונטיים, את העמידה בקריטריונים הנדרשים להשגת השחרור עבור אזרח ישראלי שחי במדינה זרה, ובין היתר להציג מעל לכל ספק את העובדה שמרכז חייו של התושב אינם בישראל.

על מנת לבצע את ההליך בצורה המקצועית והנכונה ביותר, רצוי להיעזר בליווי משפטי איכותי של עו"ד מירי יעקב גביש ומשרדה, להם מאות לקוחות מרוצים לאורך השנים.

 

הגדרת עריקי חו"ל

כפי שצוין קודם לכן, עריקות בצבא בקרב תושבי חו"ל היא תופעה מוכרת, שהצבא אמנם אינו רואה את עריקי חו"ל באותו קנה מידה כמו תושבי המדינה שבוחרים בעריקות, אך בהחלט יכול ליצור בעיות בהמשך. מדובר בעריקים שלמעשה שהו בחו"ל בכל תקופת ה"עריקות" שלהם.

על אף שברוב המקרים העריקות נובעת מחוסר ידע, אי הסדרת המעמד והיעדר זיקה לישראל, והצבא לוקח זאת בחשבון ומייחס לכך משקל כאשר הוא מתנהל אל מול עריק חו"ל, עדיין הדבר עשוי לגרור סיטואציות לא נעימות, אדרבא עבור תושב חו"ל שאינו חי כאן, שאינו בכל זיקה למדינה ולא תכנן להעתיק את חייו לכאן.

רק עו"ד צבאי בעל הידע המתאים, הניסיון הנכון והיכולת לטפל בתיקים סבוכים כפשוטים- יסייע להפחית בעונש ובהמשך גם לסדר שחרור מעצם היותך תושב חו"ל.

 

ביקור בארץ בהקשר של זכאות הפטור

כאמור, תושבי חו"ל אכן יכולים להגיע לביקור בארץ, בתנאי שלא יעלה על תקופה של 120 ימים בשנה. שנת השהייה, כפי שהוגדרה קודם, היא התקופה המקסימלית שבמסגרתה יינתן לתושב חו"ל לשהות בישראל מבלי לאבד את זכאותו לפטור משירות בצה"ל. לאחריה, יאבד את הזכאות, יהפוך בעיני הצבא למועמד לגיטימי וכשיר לשירות צבאי, ובמידה ולא יעשה זאת הוא עלול לעמוד בפני סנקציות שיופעלו כנגדו.

 

לתושבות חו"ל- הפטור אוטומטי

חשוב להכיר שבעוד לתושבי חו"ל עוד נכונה דרך אל הפטור המיוחל משירות בצה"ל, לא כך הדבר עבור נשים שהן אזרחיות ישראל השוהות בחו"ל. מועמדות לשירות שהן ילידות חו"ל או בנות מהגרים – יקבלו פטור אוטומטי משירות בזמנים משתנים.

ילידות חו"ל יהיו זכאיות לפטור החל מגיל 17, בעוד בנות מהגרים יקבלו את הפטור מגיל 20, זאת ללא צורך להגיש טפסים לקונסוליה. לבירור אודות פרטים נוספים בכל הנוגע לשחרור מצה"ל מטעם היותך תושב חו"ל, מומלץ ליצור קשר עם משרד עו"ד מירי יעקב גביש, המוביל בתחום הסיוע להשגת פטור משירות צבאי לתושבי חו"ל ובתחומים נוספים.

 

חשיבותו של עורך דין צבאי בתהליך

ההתנהלות מול צה"ל יכולה להיות מורכבת, מתישה ולעיתים מאיימת. תארו לעצמכם את התמודדותו של תושב חו"ל שאינו בעל זיקה עמוקה לארץ, שחייו מנוהלים במדינה זרה, מעוניין להגיע לביקור אך חושש מעימות עם הרשויות ומערכת הביטחון, שעשויה להאשים אותו בהשתמטות ובעריקות. על מנת להימנע מהתסבוכת, נחוצה נוכחותו של עו"ד צבאי באירוע.

גורם משפטי מקצועי, שיידע להתנהל באסרטיביות אל מול הרשויות, יסייע בהגשת טפסים בקלות מול הקונסוליה והצבא, וילווה ברגישות את התהליך עד לקבלת הפטור המיוחל. ליווי משפטי של עורך דין צבאי לא תסייע רק בהגשה פשוטה של הפטור, אלא עשויה לעשות את ההבדל בין הצלחה לכישלון שבהשגתו, ובמידה והתושב כבר הוכרז כעריק על ידי הצבא, ייצוג משפטי הולם יביא לענישה מקלה וסגירת הסאגה במהירות הנדרשת.

 

פנו עוד היום למשרדנו

עבור מי שמחפש את עורך הדין הטוב ביותר בכל הקשור להשגת פטור משירות בצה"ל מעצם היותך תושב חו"ל, עורכת דין מירי יעקב גביש היא הכתובת. משרדה מחזיק בניסיון עתיר שנים, סייע לחלץ מאות תושבי חו"ל מתסבוכות פוטנציאליות והתנגשות עם המערכת הצבאית, ואפשר להם בסופו של דבר להחזיק בפטור משירות צבאי ולהגיע לביקורים בישראל בראש שקט וללא חשש. פנו עוד היום למשרד לקבלת ייעוץ משפטי.

שחרור מטעם היותך תושב חו"ל
שחרור מטעם היותך תושב חו"ל

 

"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>