שחרור מוקדם מצה"ל

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

השירות הצבאי הוא חלק מהחיים במדינת ישראל. חלק גדול מהצעירים שמסיימים את שנות התיכון שלהם מתגייסים לצבא, לתפקידים שונים ובמועדים שונים. ישנם אנשים שנמצאים כבר בתוך המסגרת הצבאית, אך מסיבות מסוימות מעוניינים להשתחרר עוד לפני תאריך השחרור המקורי שלהם. שחרור מוקדם מצה"ל הוא לא דבר פשוט במיוחד, אך בהחלט אפשרי.

 

שחרור לפני תום השירות הצבאי

השירות הצבאי רלוונטי כמעט לכל אזרח בישראל. גברים או נשים, אנשים מהמרכז, מהצפון או מהדרום – לאחר סיום הלימודים התיכוניים, כל עוד אין סיבה ממשית לכך בעלת ביטוי בחוק, צה"ל יגייס אותנו לשורותיו. ישנם תפקידים רבים ומגוונים בצבא, כאשר לצה"ל מטרה אחת בבואו לגייס גבר או אישה – למלא את התקנים השונים שהוא צריך.

ישנן סיבות רבות ומגוונות שמובילות מדי שנה חיילים רבים מאוד, בשירות חובה או בשירות קבע, לרצות להשתחרר עוד לפני שהשירות הצבאי שלהם נגמר.

משך השירות צבאי בישראל מתחלק בצורה הבאה:

  1. גברים משרתים בצה"ל 32 חודשים
  2. נשים משרתות בצה"ל 24 חודשים
  3. בתפקידים מסוימים נשים ישרתו 32 חודשים, לאחר חתימה על מסמך "דין אישה כדין גבר"
  4. אנשי קבע ונגדים ישרתו בהתאם לפרק הזמן אליו התחייבו מבעוד מועד
שחרור מוקדם – עורך דין מירי גביש
שחרור מוקדם – עורך דין מירי גביש

סיבות שונות לשחרור מוקדם

הצבא לא ישחרר אף חייל בקלות. הצבא הוא מערכת נוקשה, שעובדת לפי היררכיה ומשמעת. אם חייל מסוים אמור לסיים את השירות שלו במועד מסוים, הצבא ישאף לכך שאותו חייל ישתחרר בצורה הרגילה והחוקית, ברגע שמגיע אותו המועד. מנגד, ישנם חיילים שיש להם סיבות שונות, שבגינן הם מעוניינים בשחרור מוקדם מצה"ל.

למרות שלחיילים יש סיבות שונות שבגינן הם רוצים להשתחרר מהצבא עוד לפני שתמה באופן רשמי תקופת השירות שלהם, הצבא משחרר בדרך כלל חיילים משורותיו בהתאם לצרכים שלו. צה"ל צפוי לשחרר חיילים רק כאשר הוא מבין שאין לו ברירה, יכולת או תועלת בהחזקת החייל.

בין הסיבות שבגינן צה"ל משחרר חיילים משירות צבאי, ניתן למנות:

  1. שחרור מהצבא עקב סיבות רפואיות
  2. שחרור מהצבא עקב אי התאמה (סיבות התנהגותיות)
  3. שחרור מהצבא עקב סיבות נפשיות
  4. סיבות חריגות (לפי מקרים ספציפיים)

 

האם צה"ל יכול להחליט לשחרר חייל מוקדם?

חשוב להבין שבכל מה שקשור לשחרור מוקדם של חייל מהצבא, צה"ל הוא הסמכות היחידה לשחרור חיילים. חיילים שרוצים לקבל שחרור מוקדם מצה"ל, פונים במקרים רבים אל גופים שונים, ומנסים לחפש סמכויות שונות אצל מקומות מסוימים, על מנת שהם לא יצטרכו להתמודד עם המערכת הצבאית הנוקשה.

זוהי טעות, מכיוון שכאמור, רק צה"ל יהיה זה שיקבע האם תשתחררו מוקדם או לא. פנייה אל משרד עורכי דין כמו משרד עו"ד מירי יעקב גביש, שמתמחה בטיפול בתיקים הקשורים אל הצבא, היא פעולה שתסייע לכם להשתחרר מוקדם יותר מהשירות הצבאי שלכם.

 

שחרור מוקדם מצה"ל באמצעות עורך דין

לעורך דין יש בקיאות, ניסיון וכלים שלכם אין מבחינה משפטית. לכן, עורך דין צבאי יכול לסייע לכם בצורה טובה יותר להשתחרר מוקדם מהצבא, הרבה יותר טוב ככל הנראה משאתם תוכלו לסייע לעצמכם. עו"ד צבאי מכיר את המערכת הצבאית ויודע כיצד להתנהל איתה מבחינה משפטית ובירוקרטית. הוא לא נמצא כעת בתוך המערכת, כמו חייל שמעוניין להשתחרר, כך שהוא יכול לנהוג מול הצבא בצורה אובייקטיבית כשלעיניו המטרה של הלקוח שלו.

עורך דין שמתמחה בעבודה מול הצבא, מכיר גם את הסיבות השונות בגינן הצבא משחרר חיילים שעוד לא סיימו את תקופת השירות שלהם, כמו גם את ההליכים והפעולות השונות שיכול לבצע החייל שרוצה להשתחרר מוקדם יותר. הוא יקשיב למקרה הספציפי שאירע לכם ובהתאם לכך ימליץ לכם מה לעשות על מנת להשתחרר מוקדם יותר מהצבא.

מוטב לבחור עורך דין כזה לפי:

  1. הניסיון שיש לאותו עורך דין בעבודה מול הצבא
  2. תיקי השחרור המוקדם מהצבא בהם טיפל בעבר עורך הדין
  3. הייעוץ שנותן לכם עורך הדין – האם הוא רלוונטי למקרה שלכם?

 

שחרור מוקדם מצה"ל עקב סיבות רפואיות

חלק גדול ממי שרוצים להשתחרר מוקדם מהצבא, עושים זאת בעקבות סיבות רפואיות. לא מעט חיילים שמגיעים למסגרת הצבאית סובלים משחיקה גופנית, הכוללת הליכה מרובה, מחסור בשעות שינה וביצוע פעולות אינטנסיביות שונות, בהתאם לתפקיד.

התנאים הללו מבליטים בצורה ברורה יותר בעיות רפואיות שונות, שחלקן היו קיימות בעבר וחלקן מתגלות רק במהלך השירות הצבאי. על מנת להשתחרר מוקדם מהצבא עקב הסיבות הללו, יש לפנות אל גורמי הרפואה בתוך היחידה ולדרוש ועדה רפואית.

 

שחרור מוקדם מצה"ל עקב סיבות התנהגותיות

כמו כל צבא אחר בעולם, משמעת משחקת תפקיד משמעותי מאוד בשגרה הצבאית. ישנם חיילים שכבר בשלבים הראשונים של השירות הצבאי שלהם, ניכר עליהם כי הם אינם מתאימים למסגרות הדוגלות במשמעת כערך עליון. חיילים אלו הם לא בהכרח חיילים בעייתיים, והם לא מבצעים בהכרח עבירות צבאיות שונות.

מנגד, המצב משפיע על היכולת שלהם לבצע את התפקיד שלהם בצורה תקינה. עורך דין צבאי יכול לסייע בשחרור מוקדם במידה וקיימת אי התאמה של חייל מסוים למסגרת הצבאית.

 

הגשת בקשה לשחרור מוקדם

חייל שמעוניין להשתחרר מוקדם ואין לו סיבה רפואית או נפשית למשל, יכול להגיש בקשה לקיצור שירות (קצר"ש). קיצור השירות יוביל בפועל לשחרור מוקדם. הצבא יכול לקצר את שירותו של חייל מסוים בשבועות ואפילו במספר קטן של חודשים. ניתן להגיש בקשה לקיצור שירות בסיוע עורך דין.

אלו חלק מהסיבות הנפוצות בגינן מגישים חיילים בקשה לקיצור שירות:

  1. התחלה של לימודים אקדמאיים בסמוך לתאריך השחרור
  2. בעיות משפחתיות
  3. הריון בשלב מתקדם
  4. חתונה בסמוך למועד השחרור

שחרור מוקדם משירות קבע

לעומת חיילי חובה, שיכולים להשתחרר מהצבא בדרכים פשוטות יותר בדרך כלל, משרתי קבע שמעוניין בשחרור מוקדם מצה"ל נמצאים בבעיה, שכן הם הסכימו לשרת יותר זמן מהמקובל בחתימתם. למרות זאת, ישנן סיבות שמאפשרות שחרור מוקדם כזה:

  1. חוסר יכולת של הצבא לשבץ את החייל במקצועו
  2. קיצוץ בתקן או בתקציב
  3. תפקוד לקוי

השפעות השחרור המוקדם על הטבות לחיילים משוחררים

חייל משוחרר זכאי להטבות מסוימות. למשל, לוחמים משוחררים זכאים למימון של מרבית שכר הלימוד האקדמאי שלהם. שימו לב כי שחרור מוקדם צפוי לפגוע בצורה משמעותית בהטבות שניתנות בשחרור.

השפעות נוספות של שחרור מוקדם מצה"ל

קיים מיתוס לפיו שחרור מוקדם מצה"ל עשוי לפגוע בצורה משמעותית בפן התעסוקתי של המשתחרר. האמת היא שגם אם מעסיק שואל אתכם בכל הקשור לשחרור המוקדם שלכם, אתם לא מחויבים לספר לו את הסיבות לכך. בנוסף, לאחר שתצברו ניסיון תעסוקתי, נושא השירות הצבאי לא אמור לעלות בראיונות העבודה.

מה לא כדאי לעשות

אם אתם רוצים להשתחרר מוקדם, מוטב שתימנעו מטעויות שיכולות להסב לכם נזק. ביצוע עבירות צבאיות וכניסה לכלא או למעצר צבאי תפגע ביכולת שלכם להשתחרר מוקדם. גם עריקות מהצבא היא דבר שמומלץ לא לבצע.

ייעוץ עבור מקרים ספציפיים

בכל עת משרתים בצבא למעלה מ-100,000 חיילים בשירות חובה או קבע. לכל חייל שמעוניין בשירות מוקדם מצה"ל יש את הנסיבות והרקע שלו. לכן, מומלץ לקבל ייעוץ משפטי מתאים עבור מקרים ספציפיים.

שחרור מוקדם מצה"ל
שחרור מוקדם מצה"ל
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>