קבן אזרחי – קבלת פטור נפשי מהצבא

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

תקופת השירות הצבאי היא תקופה מאתגרת במיוחד, הן בשל אופי המערכת הצבאית והן בשל משך תקופת השירות. לעיתים, מתברר כי המועמד לשירות או חייל בשירות, כבר אינו מסוגל להמשיך בשירות על רקע מצב נפשי, ובכדי לקבל את הפטור המיוחל, יש לפנות לקבלת פטור נפשי מהצבא מהקב"ן. במאמר זה נתמקד בתפקידו של הקב"ן האזרחי ובתהליך קבלת פטור נפשי מהצבא

 

פטור נפשי מהצבא

בין אם מדובר בשירות קרבי ובין אם בשירות בעורף, תקופת השירות הצבאי היא תקופה מאתגרת במיוחד, המחייבת אותנו להסתגל לנורמות התנהגות חדשות ולאופי המערכת הצבאית. לעיתים מתברר, הן בשלב טרום הגיוס והן בשלבים מאוחרים יותר, כי לא כולם מסוגלים לשרת בצבא, כשאחת הסיבות הנפוצות היא מצב רפואי או נפשי.

פטור נפשי למועמדים לשירות או לחיילים משרתים (לרבות פטור ממילואים) ניתן בעקבות מצב נפשי לקוי או מחלות נפשיות, הפוגעות בשגרת החיים וביכולת התפקודית של האדם. כשהמערכת הצבאית מחליטה לאחר אבחנה ובדיקות מקיפות כי הנבדק אינו מתאים לשירות בשל בעיות נפשיות, הרי שהוא יקבל פרופיל 21 (פטור משירות צבאי) וישוחרר לאזרחות מוחלטת.

 

כיצד מקבלים פטור נפשי מצה"ל?

בין הבעיות והמחלות הנפשיות המזכות בפטור משירות צבאי נמצאות תופעות כמו דיכאון, חרדות, סכיזופרניה, התמכרויות ועוד, כשתהליך קבלת פטור נפשי מצה"ל כרוך בבדיקות ואבחונים מקיפים, הנעשים מטעם קצין בריאות הנפש (או בקיצור – קב"ן) של היחידה או החטיבה אליה הנבדק משתייך ובהתאם לקביעת הוועדה הרפואית בנושא.

 

מיהו קבן אזרחי?

תחום בריאות הנפש כולל תחתיו מגוון בעיות ומחלות נפשיות שונות, בגינן ניתן לקבל פטור משירות צבאי ויחד עם זאת, לא די בקיומה של ההפרעה בכדי לקבל באופן אוטומטי פטור משירות צבאי כשהשלב הראשון בתהליך קבלת הפטור מתחיל בפניה לגורם אזרחי מקצועי ומוסמך בתחום (פסיכולוג או פסיכיאטר) שיבדוק את מצבכם ויכתוב עבורכם חוות דעת ומכתב המלצה על שחרור בגין הבעיות הרפואיות הקיימות.

קבן אזרחי הוא פסיכולוג או פסיכיאטר מוסמך, שבעברו, שירת בתפקיד קבן במסגרת הצבאית. בשל כך, לקבן אזרחי קיימים מספר יתרונות מובהקים על מומחים אזרחיים אחרים בתחום, שכן הוא מכיר היטב את המערכת הצבאית ודרכי ההתנהלות המקובלים ובנוסף, הוא רכש את המיומנות הנדרשת וההכרחית לניסוח מכתב ההמלצות הרפואיות בצורה המקצועית והמדויקת ביותר.

 

קבן אזרחי – תהליך קבלת פטור נפשי מהצבא

במסגרת תקנות שירות הביטחון, ניתן למנות כ – 220 מצבים בריאותיים שונים, היכולים להוביל לקבלת פרופיל 21 (פטור משירות) מטעמים נפשיים. עבור מועמדים לשירות ביטחון, תהליך קבלת פטור נפשי מהצבא כרוך במספר שלבים מרכזיים:

פנייה יזומה אל קבן אזרחי

השלב הראשון בתהליך קבלת פטור נפשי מהצבא למועמד לשירות, מתחיל בהתייעצות מוקדמת עם פסיכולוג או פסיכיאטר אזרחי, שיאבחן את הבעיה הספציפית ממנה המועמד סובל.

חוות דעת רפואית

לאחר תוצאות האבחון והבדיקה, הקבן האזרחי יכתוב חוות דעת מתאימה, הכוללת התייחסות לבעיות הרפואיות / נפשיות מהן המועמד לשירות סובל והמסקנות הרפואיות, שהובילו אותו להמליץ כי המועמד יקבל פטור נפשי משירות צבאי.

התייצבות בפני וועדה רפואית

את חוות הדעת של הקבן האזרחי, יחד עם כלל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים, יש להגיש אל הוועדה הרפואית הצבאית. הוועדה הרפואית מורכבת ממספר רופאים מומחים, שיבחנו את התיק הרפואי של המועמד ואת כלל המסמכים הרפואיים וחוות הדעת הרפואית של הקבן האזרחי ובסופו של תהליך, תתקבל ההחלטה האם לשחרר את המועמד ולהעניק לו פטור משירות על רקע נפשי.

 

ייצוג מטעם עורך דין צבאי בוועדה הרפואית

הוועדה הרפואית בצבא היא אחד הגורמים המרכזיים והחשובים ביותר בתהליך קבלת פטור משירות צבאי על רקע נפשי ועל אף המחשבה הרווחת כי אין לנו את היכולת להשפיע על החלטות הוועדה, היערכות מוקדמת והגשה נכונה ומדויקת של המסמכים הרלוונטיים, יכולים בהחלט להשפיע לחיוב על החלטות הוועדה במקרה שלכם.

בכדי להיערך באופן מיטבי אל הוועדה הרפואית בצבא, מומלץ לפנות בהקדם לשירותיו של עורך דין צבאי מומחה ובעל ניסיון, המכיר היטב את הנסיבות והאילוצים במסגרת פועלת הוועדה הרפואית, באופן שיבטיח מענה מהיר ומוצדק למקרה הספציפי שלכם. ייצוג עם גורם מקצועי – עורכת דין מירי יעקב גביש, יסייע לכם להציג ולשמור על האינטרסים שלכם, תוך מינוף ערוצים שלא תמיד ברורים לחייל הממוצע.

 

כיצד מאתרים קבן אזרחי מומלץ?

כפי שניתן להבין, לקבן אזרחי קיים תפקיד חשוב ומשמעותי בתהליך קבלת פטור נפשי מהצבא ולכן, חשוב לבחור בקבן אזרחי מומלץ, העונה על המאפיינים הבאים:

שירות צבאי

שירות צבאי בתפקיד קבן מהווה ללא ספק יתרון משמעותי לקבן האזרחי, שכן, הידע המקצועי וההיכרות המעמיקה עם דרישות המערכת הצבאית, יוכלו לסייע לו להגיע לאבחנות מדויקות העונות על הצרכים והמטרות שלכם ולנסח היטב את מכתב ההמלצות לוועדה הרפואית.

ניסיון בתחום

בעת בחירת קבן אזרחי, חשוב ומומלץ לבחור בקבן אזרחי בעל ניסיון של מספר שנים בתחום, הן מבחינת הידע המקצועי בתחומי הפסיכולוגיה והפסיכיאטריה והן מבחינת כתיבת מכתבי המלצות וחוות דעת למערכת הצבאית.

מוניטין

מוניטין מוכח בתחום בריאות הנפש וכתיבת המלצות רפואיות לחיילים המבקשים להוציא פטור נפשי מהצבא, יוכל להבטיח לכם ראש שקט ובטוח בכל הקשור לבחירה שלכם וכן, להגביר את הסיכויים שהוועדה הרפואית הצבאית תתחשב בחוות הדעת של הקבן האזרחי.

 

מהן ההשלכות של קבלת פטור נפשי מצה"ל?

לא מעט אנשים נוטים לחשוב / להרגיש כי פטור צבאי על רקע נפשי מהווה פגם מסוים באישיות ומעיד על אופי בעייתי. חשוב להבין כי פטור צבאי על רקע נפשי הינו פטור מוצדק לכל דבר ועניין, מה עוד שסיבת הפטור אינה משוקפת לגורמים אחרים, כך שהם אינם צריכים לדעת בגין מה השתחררתם מהצבא.

לקבת פטור נפשי מצה"ל אמנם אין הגבלות כלשהן על החיים האזרחיים, זאת מלבד שני תחומים מרכזיים:

רישיון נהיגה

במרבית המקרים, פטור צבאי נפשי אינו מביא בהכרח לשלילת רישיון הנהיגה וכל מקרה ייבחן לגופו ובהתאם לנסיבות הרפואיות. בעת הצורך, בעלי פטור נפשי המעוניינים להחזיק / להוציא רישיון נהיגה, יצטרכו לעבור וועדה מתאימה של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

רישיון נשק

נשק הוא כלי מסוכן ולכן, סביר להניח כי בעלי פטור נפשי לא יוכלו להחזיק ברישיון נשק, דבר המצמצם את אפשרויות התעסוקה שלהם במקומות בהם נדרש לשאת נשק (גופים ביטחוניים, אבטחה וכדומה).

 

לסיכום

פטור נפשי למועמדים לשירות או לחיילים משרתים/ מילואים, ניתן בעקבות מצב נפשי לקוי או מחלות נפשיות שונות ובמידה ואתם מועמדים לשירות, אחד השלבים הראשונים בתהליך קבלת הפטור יהיה ביקור אצל קבן אזרחי, שיבחן את מצבכם ויכתוב מכתב המלצות לוועדה הרפואית בהתאם, אליה ניתן להגיע עם עורך דין צבאי, בכדי למקסם את הסיכויים שבקשתכם לקבלת פטור תאושר.

 

שאלות ותשובות

מיהו קבן אזרחי?

קבן אזרחי הוא גורם מקצועי מתחום בריאות הנפש (פסיכולוג או פסיכיאטר מוסמך), שבעברו, שירת בתפקיד קבן במסגרת הצבאית. אל הקבן האזרחי מגיעים בעיקר מועמדים לשירות הביטחון, המעוניינים לקבל אבחנה מקצועית ומדויקת אודות מצבם הרפואי והנפשי.

מה תפקידו של קבן אזרחי בקבלת פטור נפשי מהצבא?

תפקידו של קבן אזרחי הוא לאבן את מצבו הנפשי והבריאותי של המועמד לגיוס ולכתוב חוות דעת רפואית ברורה ומדויקת לוועדה הרפואית הצבאית. היכרותו המעמיקה את המערכת הצבאית, הוועדות הרפואיות ודרכי ההתנהלות המקובלות בתהליך הוצאת פטור נפשי מהצבא, מהווים את הגורמים הבולטים בהצלחה ואישור בקשת הפטור הצבאי על רקע נפשי.

כיצד מאתרים קבן אזרחי מומלץ?

חוות הדעת הרפואית של הקבן האזרחי מהווה גורם מכריע באישור בקשת הפטור הצבאי ולכן, חשוב לאתר קבן אזרחי מומלץ, אותו תוכלו לבחור על פי מספר קריטריונים בולטים, כמו שירות צבאי בתפקיד קבן, ניסיון של מספר שנים בתחום (בתחום בריאות הנפש, כמו גם בתחום כתיבת המלצות רפואיות) ומוניטין מוכיח בתחום.

מדוע חשוב להיעזר בשירותיו של עורך דין צבאי לקבלת פטור נפשי?

המערכת הצבאית אינה ממהרת להעניק פטור צבאי על רקע נפשי מהצבא, כך שתהליך הוצאת הפטור הנפשי נחשב לתהליך מורכב ובירוקרטי. בכדי למקסם את סיכויי הצלחת בקשת הפטור הצבאי על רקע נפשי, חשוב ומומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין צבאי מקצועי ומנוסה בתחום, שיסייע לכם להציג ולשמור על האינטרסים שלכם, תוך מינוף ערוצים שלא תמיד ברורים לחייל הממוצע. 

לפרטים ויצירת קשר לחצו כאן

קבן אזרחי - קבלת פטור נפשי מהצבא

"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>