קשיי הסתגלות בצבא

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

קשיי הסתגלות הם מנת חלקם של חיילים רבים עם כניסתם לשירות הצבאי. חייל שסובל מקשיים בהסתגלות למערכת, זקוק לסיוע בקבלת טיפול מתאים וזכויות הולמות מהצבא במהלך שירותו, עד כדי שחרור מהצבא במצבים מסוימים. על מנת לא להתמודד עם הצבא לבד, וכדי לקבל את מה שמגיע לכם מהמערכת הצבאית, ניתן לפנות לעו"ד מירי יעקב גביש – עו"ד צבאי.

הכניסה למערכת הצבאית אף פעם לא פשוטה

בעוד שבמקומות אחרים בעולם צעירים חוגגים את סיום לימודיהם התיכוניים וההגעה לגיל בגרות עם התחלת לימודים אקדמיים, טיולים מסביב לעולם וחוויות דומות, בישראל המצב קצת שונה. בישראל, כל צעיר וצעירה מגיל 18, עם סיום לימודי התיכון, מחויבים בגיוס לצבא ההגנה לישראל. עבור רוב האוכלוסייה המתגייסת, הצבא יכול להיות חוויה מעצבת ובונה, או לכל הפחות קשה אך משמעותית. עם זאת, עבור חלק לא קטן הכניסה למערכת הצבאית יכולה להוות זעזוע ולהיות מלווה בקשיים משמעותיים. מצב של קשיי הסתגלות בצבא הוא ממש לא נדיר, ולמעשה מדובר במצב שהצבא מכיר בו באופן רשמי, כשהוא יודע לסווג חיילים שסובלים מקשיי הסתגלות ולהתאים את תנאי השירות שלהם ביחס לקשיים שהם חווים, עד כדי שחרור מהצבא. עם זאת, לא מדובר במעמד שכל כך פשוט להשיג, ולא פעם יש צורך בסיוע של עורך דין צבאי.

מהם הקשיים שאותם חיילים חווים במערכת?

כל מי שעבר במערכת הצבאית ככל הנראה יודע להסביר דבר או שניים על קשיי הסתגלות בצבא. הקשיים הנפוצים כוללים בין היתר מצבים כמו:

  • התמודדות עם מרחק מהבית, החברים והמשפחה לעורך זמן רב.
  • התמודדות עם עומס פיזי ונפשי גדול.
  • התמודדות עם שירות קרבי ומסוכן.
  • נסיעות ארוכות ושעות עבודה שחורגות מהמקובל, בעיקר בקרב חיילים עורפיים.
  • התמודדות עם משמעת נוקשה.
  • תחושות בדידות ובידוד חברתי.
  • מצבי חרדה, דיכאון והתמודדויות נפשיות נוספות.

 

כיצד הצבא מסווג ומדרג קשיי הסתגלות?

כפי שהסברנו, קשיי הסתגלות בצבא הם למרבה הצער מצב יחסית שכיח. בכדי לתת למצב הזה מענה, צה"ל מדרג את המלש"בים העומדים להתגייס ואת החיילים המשרתים בו בציון קה"ס (קשיי הסתגלות), שנע בין 00 ל-60. הציונים הקיימים הם:

  • 00: אין כל קשיי הסתגלות למערכת הצבאית, ואין כל השפעה על השיבוץ או תנאי השירות.
  • 20: קשיי הסתגלות קלים למערכת, אין כל השפעה על השיבוץ או תנאי השירות.
  • 40: קשיי הסתגלות משמעותיים, החייל/ת לא יכול/ה לשרת ביחידה קדמית וקרבית, ולא יכול/ה לצאת לקורס קצינים.
  • 41: לא ניתן לשרת ביחידה קדמית.
  • 42: לא ניתן לשרת ביחידה קדמית ונקבע הת"ש 2 (לפחות 2 לילות בשבוע בבית).
  • 43: לא ניתן לשרת ביחידה קדמית ונקבע הת"ש 3 (לפחות 3 לילות בשבוע בבית).
  • 50: החייל/ת יכול/ה לשרת רק במסגרת מוגנת (מקא"ם).
  • 60: קשיי הסתגלות מוחלטים לצבא, פטור מלא משירות בשל חוסר התאמה.

 

מתי ניתן לקבוע שלחייל או חיילת יש קשיי הסתגלות בצבא?

בניגוד למה שרבים אולי חושבים, קשיי הסתגלות לצבא יכולים להיקבע לאורך כל תהליך הגיוס, החיול והשירות הצבאי כולו. את ההחלטה הראשונית אודות ציון הקה"ס של המלש"ב קובעים כבר בצו הראשון, אך גם לאחר הגיוס יכול קצין בריאות נפש (קב"ן) צבאי לקבוע ציון קה"ס מעודכן לחייל, אם הוא חווה קשיים שלא היו קיימים במהלך תהליך החיול.

כמובן שגם המצב ההפוך אפשרי – חייל שנקבעו לו קשיי הסתגלות בצו הראשון או בשלב מוקדם בשירות, אך הסתגל למערכת ומעוניין לעבור ליחידה קדמית יותר ולכן מורידים את הקה"ס. גם בתום שירות החובה, עם תחילת שירות המילואים הארוך, עדיין ניתן לקבוע קה"ס שמשמעותו למעשה פטור ממילואים, עבור מי שחווה קשיים משמעותיים עם שירות המילואים ולא מצליח להשתחרר ממנו.

 

מהן האפשרויות של חייל שסובל מקשיי הסתגלות?

חייל שסובל מקשיי הסתגלות למערכת הצבאית יכול וצריך לפנות לטיפול על ידי גורמי היחידה שלו, שצריכים להפנות אותו במהרה לפגישה עם קב"ן לקביעת קה"ס מעודכן. הקב"ן לא תמיד יהיה פסיכיאטר או פסיכולוג בהכשרתם (למעשה, במקרים רבים מדובר בעובדים/ות סוציאליים/ות), אך הכשרתם הצבאית מוכוונת לאיתור מצבים של קשיי הסתגלות בצבא על רקע נפשי.

לכאורה, מדובר במערכת פשוטה שאמורה לאתר מצבים של קשיי הסתגלות בשלב מוקדם ולמנוע מצבי קיצון שלצערנו מוכרים לכולנו היטב. הבעיה היא שבין המצב "על הנייר" לבין מה שקורה בפועל יש פער לא קטן, וכפי שידוע לנו הזמינות של קב"ן ושל גורמי בריאות נפש בצבא באופן כללי יכולה להיות נמוכה למדי.

 

לקבל הכרה בקה"ס מהצבא יכול להיות קשה

בתור התחלה, חייל שרוצה לקבל הכרה בקשיי הסתגלות לצבא ופונה למפקדים הישירים או גורמי היחידה, עלול להיתקל בקשיים ביורוקרטיים או בחוסר נכונות לסייע מצד המערכת. בשל העובדה שבמקרים רבים קשיי ההסתגלות נובעים מהמערכת בה החייל מוצב בפני עצמה, הניסיון לקבל סיוע מתוך המערכת יכול להיות מורכב עד בלתי אפשרי.

מעבר לכך, הזמינות של גורמי בריאות הנפש הצבאיים היא לא תמיד גבוהה, בעיקר ביחידות קדמיות ומרוחקות שלא קרובות לבסיסי החר"פ הגדולים. חייל שמוצב בגדוד קדמי בגזרות כמו רמת הגולן, הערבה או בקעת הירדן עלול לחכות זמן רב לפני שיראה קב"ן שיכול להתאים לו קה"ס רלוונטי – וזה זמן שבו הקושי יכול להחמיר. במצבים אלה, צריך לעתים לנקוט בצעדים אקטיביים בתוך המערכת ומחוצה לה.

 

הדרך הנכונה להתמודד עם קשיי הסתגלות בצבא היא עם עו"ד צבאי

עו"ד צבאי הוא הפתרון הטוב ביותר להתמודדות עם מצבים של קשיי הסתגלות בצבא, פשוט בשל הניסיון הרב שיש למומחים במערכת הצבאית בהתמודדות עם הביורוקרטיה והאדישות כלפי החייל הקטן שנחווים לא פעם בצבא. עו"ד צבאי מנוסה כמו עו"ד מירי יעקב גביש, מכירה את כלל התקנות והחוקים שהצבא עצמו יצר בשביל להגן על זכויות החיילים, וכך החייל יכול להגיע למיצוי הזכויות האלה בזמן ובתנאים שמתאימים לו.

מעבר לכך, עו"ד צבאי יכול גם לסייע בתיווך מול גורמי בריאות נפש מקצועיים ופרטיים, שיתנו חוות דעת ברורה שהצבא לא יכול להתעלם ממנה, על פי תקנות הצבא עצמן. כך, הסיכוי לקבל את המענה מגורמי בריאות הנפש והביורוקרטיה הצבאית עולה באופן משמעותי. עורך-דין צבאי הוא למעשה קיצור הדרך לקבלת הכרה בקשיי ההסתגלות למערכת, ומיצוי הזכויות הרלוונטיות בהתאם לקה"ס שנקבע.

 

משרד עו"ד מירי יעקב גביש – הכתובת שלכם להתמודדות עם הצבא

משרד עו"ד מירי יעקב גביש מטפל בדיני צבא ובכל מה שקשור למיצוי זכויות חיילים זה למעלה מ-20 שנים. את הסיוע והטיפול שלנו ניתן להתחיל לקבל כבר בשלב המועמדות לשירות בכדי לוודא שזכויותיכם נשמרות עוד לפני הכניסה למערכת, וכמובן שגם במהלך השירות הסדיר, ולאחר מכן בשירות המילואים.

בכל מה שקשור לקבלת הכרה בקשיי הסתגלות בצבא, תיאום מול הגורמים הצבאיים והחיצוניים הרלוונטיים וסיוע במצבי משבר אמיתיים – לא תוכלו למצוא מענה מקצועי ומנוסה יותר מזה של עו"ד מירי יעקב גביש. מאות חיילים כבר פנו למשרד שלנו וקיבלו מענה מקצה לקצה, לא רק במצבים של קשיי הסתגלות בצבא אלא גם במצבי עריקות מהצבא, פטור ממילואים, שימוש בסמים, כלא צבאי ומצבים רבים נוספים. ליצירת קשר לחצו כאן.

קשיי הסתגלות בצבא
קשיי הסתגלות בצבא
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>