פטור משירות ביטחון

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

את החובה להתגייס לצה"ל על פי חוק בהגיעם של כל גבר או אישה לגיל 18, כולנו מכירים. לצד זאת ישנם כמובן חריגים ומקרים יוצאים מן הכלל, המקנים לחלק מהמועמדים לשירות, פטור משירות ביטחון. הקריטריונים לפטור משירות ביטחון מעוגנים בחוק בצורה ברורה וחד משמעית, ואלו העומדים בהם יכולים להשתחרר משירות במהלכו או בטרם גיוסם. עם זאת המערכת הצבאית בוחנת לעומק כל בקשה לפטור משירות ביטחון, ולצורך השגת הפטור המיוחל, יש לפעול בחוכמה וביסודיות.

 

מה אומר החוק?

חוק גיוס חובה מחייב את תושבי המדינה, נשים וגברים כאחד, בהגיעם לגיל 18, להתגייס לשירות צבאי, זאת בהנחה שהם כשירים לעשות זאת מבחינה נפשית ופיזית. את הכשירות בשני ההיבטים הללו, בוחן הצבא באמצעות תהליך מיון מסודר וקבוע הכולל מבחנים פסיכוטכניים, בדיקות רפואיות מקיפות וראיונות אישיים עם גורמי מקצוע.

במידת הצורך, קובע הצבא אם להעניק פטור מלא משירות או לא, בהתאם לנתונים שנאספו על המועמדים לשירות ביטחון. חשוב לזכור כי הגשת בקשה לפטור משירות ביטחון הופכת בשלב כזה או אחר להליך משפטי לכל דבר, ולשם כך יש להיוועץ עם עורך דין צבאי. משרד עו"ד מירי יעקב גביש, מתמחה בייצוג מלש"בים ובסיוע לקבלת פטור משירות ביטחון.

סוגי הפטור השונים

הליך השגת פטור משירות ביטחון, משך הזמן והעלויות הכרוכות בייצוג המשפטי, תלויות בדרך כלל בסוג הפטור הרלוונטי, כאשר כל מקרה לגופו. ישנם מספר תרחישים בהם ניתן להוציא פטור משירות ביטחון:

  • פטור על רקע מצב בריאותי
  • פטור משירות ביטחון מטעמי מצפון
  • פטור על רקע מצב נפשי
  • פטור על רקע מצב אישי
  • פטור מטעמי דת
  • השתייכות לאוכלוסיות פטורות משירות צבאי

 

חשוב לציין שללא ליווי משפטי וייצוג בוועדות השונות של עורך דין צבאי, השגת פטור משירות ביטחון הופך למשימה מורכבת פי כמה. עורכת דין מירי יעקב גביש בעלת ניסיון רב שנים בסיוע למועמדים לשירות ביטחון להשיג פטור בהליך פשוט ככל הניתן, כמו גם לסייע בהגשת ערעור עבור אלו שקיבלו פטור אך נחושים להתנדב.

 

פטור בריאותי משירות ביטחון

אחד הפטורים הנפוצים ביותר הוא פטור על רקע מצב בריאותי. המערכת הצבאית בוחנת את ההיסטוריה הרפואית של המלש"ב, עורכת בדיקות רפואיות מטעמה ולבסוף מבססת את קביעת הפרופיל הצבאי שלו על סמך הנתונים שאספה. הפרופיל הרפואי 21 מקנה פטור מלא משירות צבאי.

מדובר בדרך כלל במקרים של מצב רפואי מורכב, כזה שהצבא אינו מוכן לקחת עליו אחריות מחשש שיידרדר במהלך השירות. זה יכול לכלול אלרגיות חמורות ומסכנות חיים, בעיות גב כרוניות, נכות קבועה או זמנית, מחלות כרוניות ועוד. חשוב לציין כי גם במקרה של קביעת פרופיל 21, ניתן לערער על ההחלטה ולהגיש בקשה להתנדבות, אם יש רצון בכך מצד המלש"ב.

 

פטור מטעמי מצפון

במרוצת השנים המודעות לקבלת פטור מטעמי מצפון הלכה והתעצמה. מועמדים לשירות ביטחון המחזיקים בהשקפת עולם פציפיסטית, כאלה אשר החזקת נשק ושימוש באלימות נוגדים את עקרונותיהם וערכיהם, יכולים, בכפוף לשיחות עם גורמים מקצועיים שיוודאו שדבריהם אכן אותנטיים ואמיתיים, לקבל פטור משירות ביטחון.

חשוב לציין כי השגת פטור מטעמי מצפון היא כנראה המורכבת ביותר בכל הנוגע לפטור משירות ביטחון. על המועמד לשלוח מכתב מפורט ומקיף אודות מצבו, ולאחר מכן להתייצב בפני וועדת מצפון שתערוך חקירה מעמיקה וקפדנית על מנת לבחון את טענותיו. ניתן, במידת הצורך, להשיג כך פטור ממילואים גם עבור אלו ששירתו בשירות סדיר.

 

פטור משירות ביטחון על רקע מצב נפשי

מלבד פטור על רקע מצב בריאותי המתבטא בפן הפיזי, הפטור השכיח ביותר הוא פטור משירות ביטחון בשל מצב נפשי. במידה והמועמד סובל מאחת מהמחלות הנפשיות המוכרות, דיכאונות, התמכרויות, התקפי חרדה תכופים ובכלל, אחד שאינו מסוגל להחזיק שגרת יום תקינה, הצבא בסבירות גבוהה ישחרר אותו באופן מידי משירות.

זאת מפני שגם המצב הנפשי עשוי להידרדר במהלך השירות הצבאי, ואף סביר שיהיה פחות תלוי בתנאים כאלה או אחרים בניגוד למצב הפיזי. הסמכות הקובעת בענייני פטור נפשי משירות ביטחון הוא הקב"ן- קצין בריאות הנפש, אשר כותב את חוות הדעת שלו ובצירוף אבחנה מטעם פסיכיאטר צבאי וקב"ן בכיר, יקבעו אם החייל אינו כשיר לשרת בצה"ל.

על אף החשש שפטור שכזה יעשה נזק ארוך טווח למועמד בחיי האזרחות, השגת הפטור בצינורות המקובלים היא כמובן עדיפה על עריקות מהצבא, שעלולה להסתיים במאסר ובסנקציות נוספות שיסבכו את המצב.

 

פטור על רקע מצב אישי

בדומה לסקירה מעמיקה של מצבו הרפואי של המועמד לשירות, הצבא בוחן בין היתר גם את הרקע הסוציו אקונומי, רמת היכולות השכליות, תיקים פליליים ובכלל- הרקע המקיף שלו. מועמדים המגיעים מרקעים קשים, יוכלו במקרים מסוימים להגיש בקשה לפטור משירות ביטחון בהתאם לנסיבות חייהם.

מלש"בים שנאלצים, למשל, להיות המפרנסים הראשיים, כאלה המגיעים מבתים הרוסים שמצריכים את נוכחותם וזמינותם, נתונים אישיים נמוכים או נטייה לקשיי הסתגלות ובעיות משמעת- בסבירות גבוהה יקבלו את הפטור משירות ביטחון בשל מצבם. ייעוץ עם משרד עו"ד מירי יעקב גביש עשוי לסייע רבות לתהליך.

 

פטור משירות ביטחון מטעמי דת

הפטור הפשוט ביותר להשגה הוא פטור מטעמי דת. מועמדים לשירות המשתייכים המגדירים את עצמם דתיים או חרדים יוגדרו כ"דתם אמונתם", משמע שלא יהיו מחויבים להתגייס לצה"ל ולהיות זכאים לפטור. נשים דתיות וחרדיות יהיו פטורות משירות באופן אוטומטי, כאשר הגברים יוכלו לדחות את השירות משנה לשנה, בכפוף להצגת הוכחה שהם אכן לומדים תורה באחת מהישיבות המוכרות.

 

השתייכות לאוכלוסיות פטורות משירות צבאי

מלבד האוכלוסייה הערבית שכמובן פטורה משירות צבאי, גם בעדה הדרוזית, הנשים פטורות משירות ביטחון. כמו כן, עולים חדשים שעברו את גיל 21, או עולים חדשים שלהם יש ילד אחד או יותר, יהיו פטורים גם הם משירות צבאי. לצד זאת, הזכות להתנדב לשירות ביטחון שמורה לכל האוכלוסיות, ובלבד שיעמדו בפרמטרים הקבועים.

 

פתרונות לאלו המבקשים לשרת

עבור אלו הזכאים לפטור משירות ביטחון אך מבקשים להתנדב לשרת בקונסטלציה כזאת או אחרת, זו בהחלט אפשרות. בין אם לאחר קבלת פרופיל 21 המשחרר מהצבא באופן מידי או מכל סיבה אחרת, ניתן להגיש בקשה להתנדבות, המאפשרת שירות משמעותי בהתאם למגבלות והקלות התואמות את מצבו של המתנדב.

שירות לאומי, המאפשר התנדבות בתחומים חברתיים וציבוריים ולאו דווקא במערכת הצבאית, הוא גם פתרון שריר וקיים עבור אלו המחזיקים בפטור.

 

פטור משירות ביטחון- מורכב אך בר השגה

בסופו של דבר, פטור משירות ביטחון הוא אינו דבר שניתן בקלות. המערכת נוטה להקשות ככל הניתן, ומעבירה את המועמדים ברוב המקרים, דרך סחבת בירוקרטית לא פשוטה. הדבר הנכון ביותר הוא לפנות לייעוץ משפטי בטרם מתחילים בהליך השגת פטור משירות ביטחון. הדבר נכון כפליים אם בכוונתכם לערער על פרופיל שנקבע לכם, ממגוון סיבות.

ערעור על פטור משירות ביטחון מגישים רק בעזרת עורך דין צבאי מקצועי ואיכותי, אותם תוכלו למצוא במשרד עו"ד מירי יעקב גביש. במשרדנו, תזכו לליווי צמוד, ייצוג איכותי בוועדות הצבאיות השונות, עד לקבלת הפטור המיוחל, או קבלת בקשת ההתנדבות.

פטור משירות ביטחון
פטור משירות ביטחון
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>