עריק עם פיגור בכלא צבאי

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

השוואה בין סוגים שונים של עריקות מאפשרת לדעת איך בדיוק נקבע העונש ומה משפיע עליו. עם זאת, לא רבים יודעים שניתן לפנות אל גורמים רשמיים שונים גם במהלך המאסר. חוץ מאשר מקרה ספציפי של עריק עם פיגור בכלא צבאי, יש עוד כמה נסיבות שאותן חשוב להכיר ואף להתייעץ בגינן עם עורך דין שמגיע מהתחום ובקיא בו

עריקות היא עבירה חמורה שבצדה עונש מאסר בכלא צבאי. מלבד עונש מאסר לתקופה ארוכה, עריקות גם מביאה לרישום פלילי. הרישום הפלילי נשמר אצל עריקים עד לתקופה של 17 שנה, למעט מקרים מיוחדים שבהם הרישום הוא לתקופה של עד 5 שנים בלבד. עם זאת, אין ספק שצריך לפעול בצורה אקטיבית על מנת למנוע עד כמה שאפשר גם את הרישום הפלילי וגם את המאסר. כדי לעשות את זה, אפשר לקחת כדוגמא את המקרה הספציפי של עריק עם פיגור בכלא צבאי.

 

מתי משחררים עריק עם פיגור בכלא צבאי?

עריק עם פיגור בכלא צבאי מייצג דוגמא יחסית קיצונית. לפי הדוגמא הזו, חייל שהתגייס עם מוטיבציה גבוהה אבל המשפחה שלו הסתירה מהרשויות את העובדה שהוא סובל מפיגור שכלי גבולי הגיע למצב של קשיי הסתגלות חמורים. בגלל קשיי ההסתגלות, אותו חייל ערק משירות ונכלא.

במהלך הכליאה פנתה המשפחה לעורך דין, שטיפל בבקשה והסביר כי מדובר על עריק עם פיגור בכלא צבאי שיש לבחון את עניינו מחדש. במסגרת הבחינה מחדש, אותו חייל אכן קיבל פטור מהמשך השירות הצבאי ואף שוחרר מהכלא בעונש מקל מאוד.

 

למי פונים במהלך השהות בכלא?

התנאי להקלה על עריק עם פיגור בכלא צבאי היא לפנות אל הגורמים השונים שקיימים ומטרתם לטפל בחיילים ולשקם אותם. כאן ניתן להצביע על מספר גורמים מרכזיים וכדאי להכיר את ההבדלים ביניהם. במקביל, פונים אל עורך דין שבקיא בדין וליווה בעצמו מקרים דומים של עריק עם פיגור בכלא צבאי. פניה כזו אל עורך הדין חשובה, כי היא מאפשרת לרכז את כל שלבי הטיפול במקרה תחת אותה קורת גג ובצורה מסודרת.

 

תפקידו של מערך גחל"ת

מערך גורמי חזרה לשירות תקין, או בקיצור גחל"ת, עוסק במתן סיוע ותמיכה לכלואים בכל מתקני הכליאה הצבאיים המפוזרים ברחבי הארץ. המטרה של המערך היא לסייע לכלואים מבחינת המשך השירות שלהם, אבל גם להקל משמעותית על תנאי הכליאה במידה ויש תנאים שמחייבים זאת.

במקרה של עריק עם פיגור בכלא צבאי לדוגמא, מערך הגחל"ת יכול לכתוב דוח מקצועי ולהמליץ בהתאם צוות המקצועי על תכנית חזרה לשירות תקין – או על שחרור מוחלט מהשירות.

 

מהו מערך בריאות הנפש ומדוע הוא חשוב?

התפקיד של מערך בריאות הנפש הוא מעט שונה. זה כמובן מאוד רלוונטי למקרה המדובר של עריק עם פיגור בכלא צבאי, אבל קיימים הבדלים בין ההתמחות של המערך הזה לבין התפקידים של מערך גחל"ת. קודם כל, מערך בריאות הנפש מורכב מטבעו מפסיכיאטרים וקב"נים.

שנית, מטרת המערך היא לבדוק חיילים שכבר התלוננו על מצוקה נפשית מסוימת או על כאלה שנחשבים כלא כשירים לשירות הצבאי. אמנם במקרה של עריק עם פיגור בכלא צבאי אותם נתונים רלוונטיים הוסתרו מהרשויות, אבל לאחר החשיפה שלהם הטיפול עובר למערך בריאות הנפש.

מהו מערך מאק"מ ובמה הוא מטפל?

גם מערך מאק"מ (ראשי תיבות של קידום אוכלוסיות מיוחדות) יכול להיות רלוונטי עבור טיפול בנסיבות מסוימות של עריק עם פיגור בכלא צבאי. הוא מטפל בחיילים שגויסו מראש בגיוס מיוחד, גם בלי קשר למצב נפשי אלא על רקע נתונים נמוכים, ללא 12 שנות לימוד או עם תיקים פליליים. בנוסף, מערך המאק"מ חשוב כי הוא עוזר לחיילים שמגיעים עם קשיים מבית ולכן סיכויי ההצלחה שלהם לשירות צבאי מלא מלכתחילה יחסית נמוכים.

 

התפקיד של ועדות התאמה לעומת ועדות ת"ש

ישנם חיילים שלא מאובחנים על ידי מערך גחל"ת אבל כן רוצים שהעניין שלהם ייבחן על ידי ועדת התאמה. אם מדובר על מקרה של עריק עם פיגור בכלא צבאי או על מקרים אחרים שקשורים לזה, אפשר להשלים את התהליך באמצעות ביצוע השלבים הבאים:

  • הגשת בקשה לוועדת התאמה של הכלא הצבאי
  • בחינת התאמה להמשך השירות
  • מתן המלצה על סוג הפטור: אי התאמה או התנהגות רעה וחמורה

ההבדל הוא שפטור בגין התנהגות רעה וחמורה עלול להוביל לאובדן זכויות כגון מענק שחרור. אבל אם מדובר על אי התאמה, כמו במקרים של עריק עם פיגור בכלא צבאי, שומרים על הזכויות הקיימות.

לשם השוואה, יש גם את ועדות הת"ש שנדרשות לעיתים לטפל במקרים עם נסיבות דומות לזה של אותו עריק עם פיגור בכלא צבאי. כאן המטרה היא לטפל בבקשות שונות שקשורות אל תנאי השירות, כדי לסייע גם לעציר וגם למשפחתו. אמנם מערך הת"ש לא יכול לסייע עד כדי שחרור מהכלא, אבל הוא כן אחראי על הטיפול המערכתי בחייל ובבני משפחתו – בעיקר אם מדובר על חייל בודד או על חייל נשוי עם ילדים.

 

טיפול רפואי במרפאה כשלב ראשון בדרך להתמודדות עם המקרה

המון חיילים בכלא צבאי מגיעים למרפאה כדי לקבל סוגים שונים של טיפולים. ההבדל העיקרי מבחינת עריקות הוא בין טיפול פסיכולוגי לבין טיפול פיזיולוגי, אך המרפאה היא הגורם האחראי לרכז את הנושא. במידה והכלואים מתלוננים על טיפול רפואי לקוי ויש להם רקע פסיכיאטרי או נפשי, יכול להיות שיהיה ניתן לנצל את זה על מנת להשיג שיפור משמעותי בתנאי המאסר.

 

החשיבות של התייעצות עם עורך דין

עורך דין צבאי הוא הגורם היחיד שיכול לטפל בכל הנושא מול הגופים השונים. פניה לעורך דין עוזרת לרכז את ההתנהלות מול ועדות ההתאמה, מערך גחל"ת, המרפאה וכן הלאה. במידת הצורך, עורך דין יכול להפנות גם את העריק וגם את בני משפחה לרופא פרטי שיסכים לנסח חוות דעת רפואית התומכת בטענה המרכזית שלהם.

אם הטענה המרכזית היא לבעיה רפואית שמחייבת שחרור מהכלא הצבאי ואכן יש מסמך רשמי המעיד על כך, סביר מאוד להניח שלרשויות הצבא לא תהיה ברירה אלא להתייחס לכך ברצינות.

 

מתי כדאי לפנות לעורך דין?

השאלה המתבקשת היא מתי פונים אל עורך דין על מנת להגדיל את הסיכוי לטפל במקרים שונים של עריקים עם בעיות שכליות ואחרות. באופן עקרוני, ההמלצה היא לפנות לעורך דין כמה שיותר מהר ובעיקר לפני המעצר. אין צורך לחכות למעצר ולביקור פתע של משטרה צבאית חוקרת, אלא צריך להתייעץ עם עורך דין כדי לדעת כיצד להתנהל ומה לטעון. במידה ולא עושים את זה ואכן נפתחת חקירה, התייעצות עם עורך דין תהיה מיועדת בעיקר לניסיון להקל על העונש.

 

פנייה לעורך דין על ידי בני המשפחה

המקרה של עריקות עם רקע שכלי, קוגניטיבי או על הספקטרום אכן ייחודי גם מבחינת המעורבות של בני המשפחה. בגלל שבמקרים כאלה העריק עצמו לא תמיד מודע לזכויותיו או כשיר לטפל בעניינו, יש צורך לערב את בני המשפחה ולעודד אותם לפנות מוקדם לעורך דין.

עריק עם פיגור בכלא צבאי
עריק עם פיגור בכלא צבאי
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>