עריקות ללא עונש

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

האם אפשר לבצע עריקות ללא עונש? בשנים האחרונות חלו שינויים רבים בנוגע לזכויות חיילים ואפשרויותיהם המשפטיות מול הצבא. שינויים אלו בוצעו הן בחקיקה והן בנהלי האכיפה, כך שלחיילים רבים מזדמן כעת לקבל הקלות שונות כמו העדר רישום פלילי, מעצר מקוצר ולעתים גם האפשרות להימנע מענישה, כאשר מדובר בעבירת עריקות.

יחד עם ההקלות וההפחתות בענישה, חשוב לזכור שעריקות נחשבת לעבירה חמורה והשלכותיה צפויות להיות רחבות ומשפיעות, חלקן ייגררו גם אל החיים האזרחיים מאוחר יותר. אז כיצד ניתן לפעול כדי לסיים את מקרה העריקות עם כמה שפחות פגיעה במצבו ובעתידו של אותו חייל?

 

עריקות, נפקדות ומה שקורה ביניהן

גם בעריקות וגם בנפקדות עוברים החיילים עבירה של היעדרות לא מורשית מהשירות הצבאי. ההבדלים ביניהם נובעים מפרק הזמן שבו החייל נעדר, אך גם ממספר מאפיינים נוספים:

נפקדים

חייל או חיילת שהיה עליהם להתייצב בבסיס וביחידה ספציפיים ולא עשו זאת. במקרה כזה היחידה פועלת על פי "נוהל עריקות" ושולחת נציגים לבית החייל לפחות פעמיים בתוך 14 ימים. הנציגים יוודאו שהחייל מודע לעבירה שביצע ויבדקו האם הנפקדות בוצעה מסיבה מוצדקת.

 

עריקים

אם בוצעו שני ביקורים בבית החייל (ביקורים נחשבים להגעה עד דלת הבית, גם אם בפועל איש לא פתח אותה), הנציגים ישלחו מכתב המודיע על עבירת עריקות, המהווה עבירה פלילית. מכתב זה קורא לחייל למלא את חובתו ולהתייצב ביחידה. אם חלפו 21 ימים מאי ההתייצבות, הטיפול במקרה עובר למשטרה הצבאית והיא תאלץ לעצור את העריק עד היום ה-60.

 

העונש על עריקות בצה"ל

למרות שהמערכת התמתנה במידה מסוימת, ראוי לציין ששופטי בתי הדין הצבאיים לא רואים בעין יפה שום עבירת עריקות ומייחסים לה חומרה ועונשים כבדים. הענישה כוללת מאסר בכלא צבאי של עד 15 שנים. עריקים שנעדרו במשך יותר מ-71 ימים גם יהיו בעלי רישום פלילי במשטרת ישראל.

למרות שהשופטים רשאים להטיל עונשים חמורים מאוד, הם לא מענישים באופן אחיד וגורף, אלא על סמך הנסיבות הספציפיות של כל מקרה: משך העריקות, האם זו עריקות ראשונה או שכבר היו היעדרויות קודמות, האם החייל התייצב מיוזמתו לאחר מכן, האם יש לו נסיבות אישיות מקלות כמו מצב משפחתי קשה וכן הלאה.

 

ומה לגבי השלכות העריקות באזרחות?

עריקים עלולים לגלות שהם בעלי רישום פלילי במשטרת ישראל. משך הרישום תלוי בחומרת העבירה ולעתים הרישום מופחת ונמחק בתוך 5 שנים. אדם בעל רישום פלילי עשוי להיפגע תעסוקתית וחלק מהמשרות של עולם התעסוקה יהיו חסומות בפניו.

בנוסף, חיילים שנכלאו בכלא צבאי מקבלים "דפוק" – ימי המאסר לא נספרים כימי שירותם הצבאי, כך שיום השחרור שלהם יגיע מאוחר יותר, רק בהשלמת מכסת הזמן הנדרשת מהם לשירות. השלכה נוספת היא אובדן של קבלת הפיקדון והמענק הצבאי, ככל שהחייל שוחרר טרם הזמן מפאת חוסר התאמה או התנהגות רעה.

עריקות ללא עונש – אימתי?

בשנים האחרונות ולאור שינויי החקיקה, חל שיפור במגמות הענישה של העבירה. ייתכן שיקוצר משך המעצר עד להבאת החייל בפני שופט וגם קיצור בפרק זמן העריקות הנדרש על מנת שהעבירה בכלל תיחשב כחמורה.

אבל עריקות ללא עונש בכללותה, מתבססת בייחוד על נסיבות אישיות שבגינן החייל ערק. במצבים אלו, סביר שלא יוטל עליו כל עונש.

 

אני שוקל לערוק – מה יעשו לי?

היעדרות מהצבא תמיד כרוכה בסיבה מסוימת: בעיות כלכליות בבית, בעיות רפואיות של קרוב משפחה, קושי להישאר בתוך היחידה מפאת מצב נפשי או חשש מהתנכלות המפקדים ועוד. יחד עם זאת, זהו מצב בלתי רצוי מבחינת המערכת ולכן מוטב להימנע ממנו ככל האפשר.

עליכם לדעת שישנם גורמים צה"ליים שנועדו לבדוק את ההתנהלות בתוך היחידות ואת מפקדיהן וניתן לפנות ליחידות אלו כדי למצוא פתרון אפשרי. גורם לדוגמה הוא נציב קבילות חיילים שיקבל את התלונה ויספק הוראות לשינוי בתוך היחידה, אם היא נמצאה מוצדקת. לדוגמה, נציב קבילות יכול להורות לספק לחייל מסוים סיוע ת"ש מיידי, או להעביר תלונה למצ"ח על מפקד שפגע בחייל.

גורם אפשרי אחר הוא קצין פניות הציבור שקולט פניות בסוגיות מגוונות ומעביר אותן לטיפולו של הגורם הצבאי הרלוונטי. זכרו – החוק פועל תמיד לשני הכיוונים ומחייב הן את החייל אך גם את המערכת הצבאית, כך שבדיקה של גורם מפקח תוכל לסייע.

 

עריקות ללא עונש לאחר מעשה

אם ערקתם אך לא נעצרתם עדיין, רצוי להתחיל לטפל במצב כדי למנוע החמרה וענישה מיותרת. אל תמתינו עד שיתפסו אתכם או עד שלא תהיה לכם ברירה אלא להסגיר עצמכם וצרו קשר עם עורכת הדין מירי יעקב גביש כבר עכשיו. עורכת הדין טיפלה במאות מקרים של עריקים ועצורים בגין עריקות, קבלת פטור שירות תוך כדי עריקות ועוד.

אתם זכאים לפנות לעורך דין צבאי בכל שאלה או סוגיה. אם אתם מרגישים שהצבא גורם לכם לעוול או לעיוות זכויותיכם וערקתם מסיבות אלו, תוכלו לפנות גם כן לעורכת הדין. כך לדוגמה, קורה שחיילים הסובלים ממצב פיזי או נפשי ירוד, מרגישים שהיחידה לא מספקת להם מענה מתאים ולכן הם ערקו.

במקרה כזה, קיימת האפשרות לפנות לגורמים רפואיים מתאימים עוד במהלך העריקות ולתעד את המצב לטובת הוכחת עריקות ללא עונש. בדיקות אלו מבוצעות גם ללא מעצר, כל עוד מטפלת עורכת הדין שהינה יוצאת הפרקליטות הצבאית, במקרה שלכם.

 

עריקות ללא עונש בנסיבות מוצדקות

מצב משפחתי, מצב כלכלי, מוות במשפחה, הליכי גירושין של ההורים, אלימות, מצב רפואי של אחד מבני המשפחה. אם ערקתם בגין אחד מאלו, נוכל לפעול למען עריקות ללא עונש. עליכם לפנות תחילה לייעוץ במשרד עורכת הדין שתספק לכם הכוונה. ישנם מקרים חריגים שבהם ניתן לבקש מהפרקליטות לבטל לחלוטין את ההליכים כלפי חייל או חיילת מסוימים, למרות שערקו.

אם נעצרתם בגין העריקות ואתם עומדים כעת לעבור חקירה, חשוב שתפרטו את נסיבות ההיעדרות בחקירה עצמה. החוקר יכתוב את דבריכם ויש לכך חשיבות משפטית, אך במקרה שהוא מסרב לכתוב דבר שאמרתם, כמו למשל שאינכם מודים בעריקות או מהן הסיבות שערקתם, או שהייתה התנהלות בלתי תקינה של השוטרים הצבאיים במעמד החקירה, אתם רשאים למלא את דף האמרה בעצמכם.

קיימת חשיבות רבה לגרסה שתמסרו במעמד החקירה ולכן מומלץ להתייעץ מראש עם עורכת הדין מירי יעקב גביש, שתוכל גם כעת וגם בהמשך להגיש לתיק טיפול מקצועי מתאים ולהביא לכדי עריקות ללא עונש, באמצעות שינוי סעיף העבירה מעריקה לסעיף של היעדרות משירות, הנחשב לפחות חמור.

 

ומה לגבי המשפט?

דיון הארכת מעצר ראשוני יתקיים תוך 48 שעות מהמעצר. אם יוחלט בנקודה זו להימנע מהגשת כתב אישום ולהעמיד לדין משמעתי, לא תובאו בפני שופט. ככל שקיימות נסיבות מוצדקות לעריקות והיא מגובה בראיות, עורכת הדין תוכל לפעול להקטנת האישום ומשכך גם לצמצום העונש, עד כדי הימנעות מוחלטת ממנו בהתאם לנסיבות המקרה.

אם ערקתם מהצבא או שאתם שוקלים לערוק, אם בנכם או בתכם שבו הביתה וכעת נציגי היחידה או המשטרה הצבאית מחפשים אותם, פנו למשרדנו ועורכת הדין מירי יעקב גביש תסייע לכם מיד.

עריקות ללא עונש
עריקות ללא עונש
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>