עריקות במילואים ויציאה מהארץ

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

עריקות במילואים היא מצב מורכב, שיכול להיגרם ממספר סיבות ואפילו לא להיות באשמת החייל שמוגדר כעריק. אחת המורכבויות המשמעותיות עם עריקות מילואים היא כל מה שקשור ליציאה מהארץ ולצו איסור יציאה מהארץ, שמהווה חלק מהסנקציות שננקטות נגד עריקי מילואים. אז מה הקשר בין עריקות במילואים ויציאה מהארץ, וכיצד מתמודדים עם אישומי העריקות בצורה הנכונה ביותר? המידע לפניכם.

 

שירות המילואים יכול להיות אתגר לא קטן

הצבא כמו שאנחנו מכירים אותו היום שונה באופן מהותי מהצבא שהכרנו כששירתנו בשירות סדיר. גם אם אנחנו עדיין מגיעים לכמה שבועות בכל שנה לשירות מילואים – אין ספק שהצבא הסדיר תופס נתח גדול יותר מעול השירות, בין השאר בגלל ששירות המילואים הופך למנת חלקם של חלק שהולך וקטן באוכלוסייה, כאשר רק פחות מ-5 אחוזים משרתים במילואים באופן פעיל. זה לא בגלל שאנחנו אנוכיים או שהצבא לא בהכרח צריך אותנו – זה בעיקר בגלל ששירות המילואים הוא כבר מאתגר בהרבה משהיה. לא כל אחד יכול כבר להרשות לעצמו לשים בצד את העבודה, הלימודים, המשפחה והחיים לכמה שבועות, והמחיר שאנחנו משלמים על זה גבוה בהרבה ממחיר העבודה שאנחנו מפסידים. לפעמים גם נוצר מצב בו אנחנו מזומנים למילואים אבל פשוט לא יכולים להגיע, ופוגשים במערכת צבאית אטומה שלא יודעת להתחשב בצרכים שלנו – וזה מצב שעלול להתקרב לעריקות ממילואים.

 

מהי עריקות במילואים?

ברמת ההגדרה היבשה ביותר, עריקות ממילואים היא היעדרות של חייל מילואים שקיבל זימון להגיע ליחידתו לפחות 20 יום לאחר תחילת הזימון. יש גם מצבים בהם עריקות תוגדר לאחר 15 יום – כאשר החייל כבר נכח ביחידה שלו וענה לזימון בעבר או באותו הזימון, ולאחר מכן נעדר ל-15 ימים לפחות. בכל מקרה, עריקות במילואים היא מצב לא פשוט, ואף אחד מאתנו לא רוצה להיות מוגדר בתור עריק מילואים. למצב הזה יכולות להיות השלכות חוקיות, כלכליות, משפטיות וחברתיות, ורצוי להימנע מכך ככל שאנחנו מסוגלים. עוד סיבה לכך היא הקשר בין עריקות במילואים ויציאה מהארץ – קשר שניגע בו בהרחבה בהמשך.

 

סיבות וגורמים לעריקות במילואים

למרות שחלק מאתנו אולי חושבים שעריקי מילואים הם רק אנשים אנוכיים ששמים את טובתם לפני הגנת המדינה, המציאות במרבית המקרים רחוקה מכך באופן די משמעותי. חלק גדול מעריקי המילואים מגיעים למצב זה בגלל סיבות טכניות – שינוי כתובת או טלפון בלי עדכון של יחידת המילואים, ופספוס של צו המילואים שגורם להם לא לדעת על זימון. כשמחברים לכך סיבות כלכליות ומקצועיות שלא מאפשרות לעתים יציאה למספר שבועות של מילואים פעם או פעמיים בשנה – מקבלים מצב שכמעט כל אחד עלול להיקלע אליו. יש לא מעט סיבות אפשריות לעריקות במילואים ויציאה מהארץ מהווה, בפני עצמה, סיבה אחת כזאת.

 

הקשר הסיבתי בין עריקות במילואים ויציאה מהארץ

לא מעט ישראלים מתגוררים בחו"ל, בין אם באופן קבוע ובין אם לתקופה מסוימת במהלך חייהם. ברמת העקרונית, כל משרת מילואים שיוצא למגורים בחו"ל אמור לעדכן את יחידת המילואים שלו בכך ולא להיות מזומן למילואים לאורך תקופת מגוריו מעבר לים. עם זאת, טעויות יכולות לקרות, ובמידה וחייל המילואים לא עדכן את היחידה שלו בכך הוא עלול לקבל זימון למילואים שאין לו כל יכולת לקבל אותו או להגיע אליו. במצב זה עלולה להיווצר עריקות בתום לב, וכך נוצר קשר סיבתי הדוק בין עריקות במילואים ויציאה מהארץ – קשר שעלול לפגוע מאוד בחייל העריק גם ללא כוונה לעריקות.

מטוס שקיעה

 

ענישה על עריקות במילואים יכולה להיות משמעותית

אחרי שמבינים ממה נגרמת עריקות במילואים, צריך להבין מה המשמעויות החוקיות והמשמעתיות של עריקות כזאת. הענישה המקסימלית בחוק על עריקות ממילואים היא ענישה קשה ביותר – עד 7 שנות מאסר לעריקי מילואים, ועד 10 שנים לעריקי מילואים ביחידות שדה. כמובן שאלה הם עונשים מקסימליים, ונדיר שעונשים על עריקות מילואים מגיעים לענישה חמורה עד כדי כך – אבל בהחלט יתכן שכליאה תהיה חלק מהענישה לעריק מילואים שלא מצליח להגן על עצמו בצורה טובה עם עורך דין צבאי בבית הדין הצבאי. מלבד המשפט הצבאי והכליאה, ברשות הצבא סנקציות שהוא יכול להפעיל כלפי עריקות מילואים, ואחת מהן היא מניעה של יציאה מהארץ. כך, עריקות במילואים ויציאה מהארץ הופכות קשורות עוד יותר, כשנגד עריק המילואים מופעל צו איסור יציאה מהארץ.

 

צו איסור יציאה מהארץ – למי מוציאים אותו ולמה?

צו איסור יציאה מהארץ הוא צו שיפוטי, שתפקידו למנוע יציאה מהארץ של מי שעומדים נגדו אישומים או שהואשם, מחשש שינסה להימלט מאימת הדין על ידי יציאה מהארץ. באופן שגרתי, צו כזה ניתן לחשודים ונאשמים שיש חשד סביר שעלולים לצאת מהארץ, לבעלי חובות כבדים שישנו חשש שמנסים להימלט מנושיהם, וגם לקטינים שהוריהם נמצאים בסכסוך סביב משמרתם מחשש לבריחה של הורה עם הילד. עוד אוכלוסייה שסובלת לא פעם מצווי איסור יציאה מהארץ היא עריקי מילואים. מערכת החוק מנסה לפעול נגד עריקות במילואים ויציאה מהארץ מוגבלת מחשש שעריק המילואים יימלט – כאמור גם אם העריקות עצמה נעשתה בתום לב לחלוטין והאדם עדיין לא יודע שהוא עריק.

 

האם עריק מילואים לא יכול לצאת מהארץ?

התשובה ה"יבשה" לשאלה היא לא – עריק מילואים לא יכול לצאת מהארץ שכן מוצא נגדו צו איסור יציאה מהארץ. בפועל, אנחנו פוגשים לא פעם במקרים בהם ישנה עריקות במילואים ויציאה מהארץ לא בהכרח מוגבלת באופן מידי, ועריק המילואים ייעצר רק עם החזרה ארצה ולא ביציאה ממנה. עם זאת, אי אפשר לסמוך על זה ולתכנן נסיעה לחו"ל אם אתם מוגדרים עריקי מילואים – מדובר ככל הנראה בתקלה טכנית של מערכות האכיפה, ולא במדיניות מכוונת.

 

הואשמתם בעריקות ממילואים? אתם זקוקים לעורך דין צבאי

עריקות מהצבא בכלל, ועריקות ממילואים בפרט, היא מצב מורכב שצריך להיערך אליו מבחינה חוקית בצורה טובה ככל הניתן. לפני שאתם מסתבכים ומואשמים עם עריקות במילואים ויציאה מהארץ שתכננתם מוגבלת – אתם צריכים לפנות לייצר של עו"ד צבאי ולקבל מענה מקצועי שיגן על הזכויות שלכם ויטען לטובתכם מול מערכת החוק הצבאית. הצבא אמנם רואה בחומרה מקרים של עריקות, אבל באותה מידה גם פוגש במקרים כאלה לא מעט ומערכת החוק הצבאית כבר מכירה היטב את הגורמים המובילים לעריקות, ולא מעוניינת למלא את הכלא הצבאי באסירים אזרחיים. לכן, חשוב להכיר היטב את מערכת החוק הצבאית ואת הנקודות עליהן נכון ללחוץ ולהדגיש – ועו"ד צבאי הוא הדרך לעשות זאת. על הדרך, אולי גם תוכלו להוציא פטור ממילואים ולא להיחשב עריקים יותר לעולם.

 

לפני שאין דרך חזרה – עו"ד מירי יעקב גביש

משרד עו"ד מירי יעקב גביש הוא משרד עו"ד שמתמחה בדין הצבאי ובייצוג מול המערכת הצבאית. עורכת דין מירי יעקב גביש היא עו"ד צבאית מנוסה שעבדה במשך שנים במסגרת המערכת הצבאית, ועוד שנים רבות מול המערכת הזאת ובייצוג של נאשמים במסגרתה. עו"ד מירי יעקב גביש נותנת לכל לקוח את המענה האיכותי ביותר, עם היכרות מעמיקה של מערכת המשפט הצבאית, ועם ניסיון רב בכל מה שנוגע למקרים של עריקות ונפקדות ליצירת קשר לחצו כאן.

עריקות במילואים ויציאה מהארץ
עריקות במילואים ויציאה מהארץ
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>