עריקות ממילואים – מה העונש?

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

הקריאה להתייצבות לשירות מילואים לא תמיד תופסת אותנו בנקודת הזמן הכי נוחה בחיים. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון כי מדובר בחובה המעוגנת בחוק, כך שאי התייצבות לשירות המילואים נחשבת לעבירה חמורה העלולה להגיע לכדי ענישה מחמירה. מהי עריקות ממילואים? ומה העונשים הצפויים? כל זאת ועוד במאמר שלפניכם

 

חובת ההתייצבות לשירות מילואים

כל אזרח ישראלי שסיים את שירותו הצבאי הסדיר ונמצא כשיר לשירות מילואים, מחויב לשרת במילואים, חובה המעוגנת בחוק שירות מילואים. מכסת ימי המילואים השנתית הקבועה בחוק יכולה לנוע בין 54 ימים לחייל ועד 84 ימים לקצין והכל בהתאם לצרכים המבצעיים של היחידה ו/או החטיבה. את הקריאה להתייצבות לשירות המילואים ניתן לקבל באחת מהדרכים הבאות:

שירות מילואים פעיל (שמ"פ)

שירות מילואים פעיל מתייחס לשירות המילואים בשגרה (אימונים, הכשרות וביטחון שוטף) ובהתאם לצרכי המערכת הצבאית. זימון לשירות מילואים פעיל דורש שליחת התראה מוקדמת של לפחות 60 ימים מראש.

צו 8

קריאה למילואים במסגרת צו 8 ניתנת בעיקר במצבי חירום ובמסגרתה, המערכת הצבאית אינה נדרשת לתת התראה מראש ומשך שירות המילואים אינו מוגבל בזמן.

 

מהי עריקות ממילואים?

ככלל, אדם שקיבל צו מילואים ולא התייצב ביחידה אליה שובץ, יוגדר כעריק משירות מילואים. מבחינת הגדרה משפטית, עריקות ממילואים תחשב:

  1. במקרה של התייצבות לשירות מילואים ולאחר מכן החייל נעדר למשך 14 ימים רצופים
  2. במקרה בו החייל כלל לא התייצב לשירות מילואים והוא נעדר למשך 20 ימים רצופים

אחד המקרים השכיחים, לגביהם אנשים רבים כלל לא מודעים לכך שנחשב אף הוא כעריקות מהצבא הוא מקרה בו חייל המילואים לא התייצב לשירות בשל טענה כי צו המילואים לא הגיע לכתובת המגורים הנכונה של חייל המילואים.

כדאי לדעת, כי האחראיות על עדכון הפרטים שלכם ביחידת המילואים מוטלת עליכם, כך שטענה בדבר אי הגעת צו מילואים לכתובת המעודכנת, לא תתקבל. חובה זאת אף מעוגנת בלשון החוק ותקנות שירות הביטחון, שם מצוין כי חובות של החייל להתעדכן כל 18 חודשים מול היחידה שלו, כל עוד לא קיבל זימון למילואים.

 

מה המשמעות המשפטית של עריקות ממילואים?

לא מעט משרתי מילואים נוטים לחשוב כי אי התייצבות לשירות מילואים בעקבות צו מילואים, יכולה להסתיים לכל היותר בהסברים כאלו ואחרים אך למעשה, על פי חוקי הצבא, עריקות ממילואים נחשבת לעבירה חמורה, המטופלת בחומרה על ידי המחלקה המשפטית של הצבא ויכולה להגיע לכדי העמדה לדין משמעתי ולעיתים, גם לאשמה פלילית בבית הדין הצבאי. במידה ונקלעתם לסיטואציה כזאת, ביודעין או בשוגג, כדאי יהיה לפנות בהקדם לשירותיו של עורך דין צבאי מומחה.

 

עריקות ממילואים – מה העונש?

מערכת המשפט הצבאית מתייחסת בחומרה לעבירות עריקות ממילואים, כשההחלטה בדבר הגשת כתב אישום בגין עריקות ממילואים נמצאת בסמכותה של הפרקליטות הצבאית והמשפט ייערך על ידי קצין בכיר ביחידה.

יחד עם זאת, ניתן להצביע על טווח ענישה נרחב, היכול לנוע בין הליכים משמעתיים לבין עונשי מאסר בפועל, היכולים להגיע לתקופה מקסימלית של 3 שנות מאסר, כמו גם עונשי מאסר על תנאי, הורדה בדרגה, קנסות כספיים ועוד.

 

מעצרים בגין עריקות ממילואים

אמנם מדובר במקרה קיצון, אך מעצרים בגין עריקות ממילואים יכולים בהחלט להתרחש ובניגוד למעצרים אזרחיים, במעצר בגין עריקות ממילואים לא קיימת אפשרות של שחרור עד תום ההליכים, שכן המערכת הצבאית רואה בעריק בעל פוטנציאל המשך עריקות.

 

עריקות ממילואים – מהם השיקולים המרכזיים המשפיעים על הענישה?

כפי שראינו, טווח הענישה בגין עבירת עריקות ממילואים הוא נרחב ולמעשה, קיימים מגוון שיקולים שונים העשויים להשפיע על אפשרויות העמדה לדין והגשת כתב אישום בכלל ועל חומרת הענישה בפרט:

תקופת היעדרות

ככל ותקופת ההיעדרות ממושכת יותר, ההתייחסות לעריקות ממילואים תהיה מחמירה יותר

היעדרויות נוספות

אחד השיקולים המרכזיים המשפיעים על חומרת הענישה הוא היסטוריית ההתייצבות למילואים, כך שככל ומדובר בהיעדרות ראשונה, הרי שסביר להניח כי ההתייחסות תהיה מקלה יותר.

אופי שירות המילואים

ככלל, להיעדרות משירות מילואים במסגרת צו 8, תהיינה השלכות חמורות יותר בהשוואה להיעדרות משירות מילואים רגיל.

נסיבות אישיות

במכלול השיקולים המשפיעים על חומרת הענישה מערכת המשפט הצבאית לוקחת בחשבון גם את הנסיבות האישיות שהביאו את החייל להיעדרות משירות המילואים, כמו למשל – מצוקה כלכלית, בעיות בריאותיות / נפשיות, מצב משפחתי ועוד.

 

האם יש סיבות מוצדקות לעריקות ממילואים?

מבחינה פרקטית, ייתכנו מגוון סיבות מוצדקות לעריקות ממילואים, אך לאור הענישה המחמירה וההליכים המשפטיים, כדאי להימנע מבעוד מועד מלהגיע למצבים כאלו ולפנות מבעוד מועד להצגת הסיבות הרלוונטיות ולקבלת פטור ממילואים בהתאם. בין הסיבות השכיחות לקבלת פטור ממילואים נמצאות:

סיבות רפואיות

במקרים של בעיות רפואיות ו/או נפשיות, ניתן לפנות אל הוועדה הרפואית הצבאית, שתבחן את כשירותו של החייל ואת האפשרות לקבלת פטור ממילואים בהתאם.

סיבות אישיות

במקרים בהם תקופת המילואים מתנגשת עם נסיבות אישיות שונות, דוגמת אבל, אירועים משפחתיים, ביקור בחו"ל וכדומה, ניתן לבקש פטור ממילואים.

לימודים ותעסוקה

חיילי מילואים הנמצאים בסטאטוס תעסוקתי ו/או לימודי שאינו מאפשר להם לקחת הפסקה ולהגיע לשירות המילואים, יכולים אף הם להגיש בקשה לקבלת פטור ממילואים.

 

כיצד עורך דין צבאי יכול לעזור במקרה של עריקות ממילואים?

ההשלכות המשפטיות והענישה המחמירה בה נוקטת המערכת הצבאית במקרים של עריקות ממילואים, אינה מותירה לנו מקום לנסות להתמודד לבד עם אישומים בגין עריקות ממילואים ולפיכך, במקרים כאלו חשוב ומומלץ לפנות בהקדם לייצוג משפטי מטעם עורך דין צבאי מוסמך ובעל ניסיון בתחום – עורכת דין מירי יעקב גביש.

הידע המקצועי, הניסיון רב השנים וההיכרות המעמיקה של עורך הדין הצבאי את מערכת המשפט הצבאית, יוכלו לסייע לנו להיערך היטב לקראת המשפט, לאסוף את כלל המסמכים והחומרים המצדיקים את הטענות שלנו ובכך, להביא לענישה מופחתת ואף לביטול מוחלט של האישומים.

 

לסיכום

חובת ההתייצבות לשירות מילואים היא חובה המוגדרת בחוק שירות המילואים, כך שאי התייצבות לצו המילואים, משמעה עריקות ממילואים וחשיפה להשלכות משפטיות וענישה מחמירה, היכולה לנוע בין עונשים משמעתיים ועד עונשי מאסר בפועל, כשהשיקולים העיקריים בקביעת חומרת הענישה הם תקופת היעדרות, היעדרויות נוספות, אופי שירות המילואים ונסיבות אישיות ובמידה ואתם מתמודדים עם עריקות מהצבא בכלל וממילואים בפרט, כדאי שיהיה לצידכם עורך דין צבאי מומחה ומנוסה בתחום.

 

שאלות ותשובות

מהי עריקות ממילואים?

שירות מילואים הוא חובה המוגדרת בחוק ובמידה והחייל שקיבל צו מילואים רגיל או צו 8 בוחר שלא להתייצב ביחידה אליה הוא שובץ והוא נעדר לתקופה של 14 ימים רצופים (לאחר התייצבות) או לתקופה של 20 ימים רצופים (ללא התייצבות) הרי שהוא ייחשב עריק מהמילואים. כדאי לדעת, כי טענות בדבר אי התייצבות למילואים בשל הגעת הצו לכתובת לא מעודכנת, לא יתקבלו וזאת בשל האחריות המוטלת עליכם לעדכן את הפרטים שלכם מול יחידת המילואים כל שנה וחצי.

מה העונש על עריקות ממילואים?

מערכת המשפט הצבאית מתייחסת בחומרה לעבירות עריקות ממילואים ובמסגרת הטיפול בעבירות עריקות ממילואים, ניתן להגיע למצבים של מעצר בגין עריקות ממילואים (ללא אפשרות שחרור עד תום ההליכים), להעמיד לדין את העריק ולהגיש נגדו כתב אישום.

ההליך משפטי מבוצע באמצעות הפרקליטות הצבאית והענישה בגין עריקות ממילואים יכולה לנוע בין הליכים משמעתיים ועונשים כמו הורדה בדרגה וקנסות כספיים ועד לעונשי מאסר על תנאי / בפועל (עד לתקופה מקסימלית של 3 שנים).

כיצד ניתן להימנע מעריקות ממילואים?

במרבית המקרים, אי התייצבות למילואים כרוכה בטעמים מוצדקים למדי ויחד עם זאת, מומלץ להציג את הטיעונים הללו מראש ולבקש פטור ממילואים, מאשר להציג את הטיעונים הללו בדיעבד. בין המצבים השכיחים בגינם ניתן לקבל פטור ממילואים נמצאים: סיבות רפואיות, סיבות אישיות (מצבים משפחתיים, נסיעה לחו"ל, אבל, אירועים משפחתיים ועוד), לימודים ותעסוקה ועוד.

מדוע חשוב להיוועץ בהקדם בעורך דין צבאי?

ההשלכות המשפטיות וטווח העונשים הנרחב בגין עריקות ממילואים, מחייבים אותנו לפנות לקבלת ייצוג משפטי מקצועי מטעם עורך דין צבאי מומחה, שבזכות הידע המקצועי, הניסיון רב השנים בתחום וההיכרות המעמיקה שלו את מערכת המשפט הצבאית, יוכל לסייע לנו להתמודד עם האישומים בגין עריקות ממילואים ולהביא להפחתת חומרת הענישה ובמקרים מסוימים, אף לזיכוי מוחלט.

עריקות ממילואים – מה העונש?

"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>