עריקות בלי כלא

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

עריקות מהצבא היא עבירה חמורה שבגינה גם מתבצע רישום פלילי. בגלל שחובה להתגייס לצה"ל ולשרת ביחידה המוצבת, צריך להתנהל נכון מול היחידות והגורמים השונים כדי למנוע העמדה לדין, ישיבה בכלא צבאי ועונשים חמורים אחרים. עם זאת, יש כמה פעולות שאותן ניתן לבצע על מנת לצמצם את הסיכון או אפילו להגיע למצב של עריקות בלי כלא בכלל 

פנייה מוקדמת לעורך דין שמתמחה בדיני הצבא היא תנאי בסיסי להגדלת הסיכוי של תהליך עריקות בלי כלא. אמנם עריקות היא עבירה חמורה שבצדה רישום פלילי שיכול להגיע עד לתקופה של 17 שנים, אבל עריקות בלי כלא היא תופעה קיימת. כמעט בכל המקרים שבהם חיילים או חיילות החליטו להיות עריקים ולהשתמט בצורה כזו או אחרת משירות צבאי, האפשרות של עריקות בלי כלא הפכה לרלוונטית אחרי שהם התייעצו עם עורך דין שמגיע מהתחום ומכיר אותו.

 

מתי כדאי לפנות לעורך דין כדי להגדיל את הסיכוי של עריקות בלי כלא?

עריק שטרם נעצר לא צריך להמתין עד שיסגיר את עצמו, עד שיתפסו אותו או את עד שימצא את עצמו בכלא 4. במקום זה, הוא יכול להתחיל לפעול עוד לפני שבצה"ל החלו לטפל בעניין שלו בצורה רשמית. בשביל זה, כל שנדרש הוא לפנות בזריזות אל עורך דין שמכיר את דיני הצבא ויש לו גם ניסיון מוכח עם טיפול במקרים שונים של עריקות בלי כלא.

בשביל לבחור נכון את עורך הדין, בודקים איזה ניסיון יש לו עם סגירת תיקים במהלך עריקות, עם פטור משירות במהלך עריקות או אפילו עם טיפול נפשי במהלך עריקות – כמובן לפי המאפיינים המיוחדים של כל מקרה ומקרה.

 

מה עושים בחקירה על מנת לצמצם את הסיכון לישיבה בכלא?

מעצר בגין עריקות משירות צבאי מתחיל בדרך כלל בחקירה. בניגוד לחקירה של משטרה צבאית חוקרת, החקירה של עריק בצבא היא קצרה יותר. המשמעות היא שלא אמורים לבלות יותר מדי זמן בחדר החקירות, אבל זה גם אומר שלא שואלים על הסיבות לעריקות. במקרים כאלה, יש כמה טיפים שבהם ניתן להשתמש על מנת להגדיל את הסיכוי של עריקות בלי כלא צבאי:

  • ציינו את כל הנסיבות החשובות שהן ברקע של העריקות
  • זכרו שזכותכם לכתוב את הדברים בעצמכם כי יכולה להיות לזה משמעות רבה בהמשך
  • פנו באופן מיידי לעורך דין צבאי כדי לקבל ייעוץ במהלך החקירה און ליין

 

הליכים שיכולים להוביל לעריקות עם או בלי כלא

לאחר החקירה מתקיימים תהליכים שונים בבין הדין הצבאי בגין העריקות. קודם כל יש דיון הארכת מעצר ראשוני שאמור לעמוד בפני שופט תוך 48 שעות מרגע המעצר, למעט מקרים שבהם הפרקליטות הצבאית מחליטה לא להעמיד את החייל נגד כתב אישום אלא לדין משמעתי בלבד. יש לזכור כי הדיונים בבתי דין צבאיים הם פומביים ולמשפחה יש אפשרות חוקית להגיע אליהם.

בשלב הבא ובמידה ויש מספיק ראיות נגד החייל, מוגש כתב אישום. כאן אפשר לראות את ההבדל העיקרי בין עריקות בלי כלא לבין עריקות עם כלא: סעיף העבירה. לסעיף הזה יש משמעות קריטית, לכן מתייעצים עם עורך דין ומנסים להביא להגשת כתב אישום מרוכך יותר.

 

כך קובעים את זמן הישיבה בכלא

משך ההיעדרות במהלך העריקות עשוי משפיע על החלטת התביעה לגבי הגשת בקשה להרחבת מושב משופט אחד ל-3 שופטים. אם התביעה החליטה לבקש את ההרכב המורחב, המשמעות היא שהיא רוצה לדרוש עונש של מעל שנת מאסר. במקרים כאלה, התייעצות עם עורך הדין יכולה לכל הפחות לתמוך בבקשה לנהל את הדיון מול שופט אחד ולגרום לתביעה לחזור בה.

זמן הישיבה בכלא נקבע מטבע הדברים לפי השאלה באיזה סוג של עריק מדובר. בגלל שיש סוגים שונים של עריקים, תקופת הישיבה בכלא אינה קבועה אלא תלויה בפרטים של כל מקרה בנפרד.

הבדלים בין עריק לבין נפקד

מה שמשפיע בצורה הדרמטית ביותר על השאלה האם ניתן יהיה להגיע למצב של עריקות בלי כלא זה ההבדל מול נפקדות. נפקדות מוגדרת על ידי הצבא בתור מקרה שבו החייל נעדר מהתפקיד או מהיחידה שלו, כאשר זה תקף ל-21 ימים. בימים אלו, כל התהליך המשמעתי נותר בתוך היחידה.

בתום תקופת הנפקדות החייל כבר נחשב עריק ואז הסיכוי לשבת בכלא עולה. כאן הטיפול הוא באחריות המשטרה הצבאית והחייל יוצא מתחום השיפוט של המפקד שלו ביחידה. יתרה על כך, בשלב הזה עולה הסיכוי לשבת בכלא כי החייל נכנס למאגר העריקים של צה"ל. מהרגע שבו נכנסים למאגר, יחידת מיטב האחראית על הנושא מטעם כוחות הביטחון מבצעת פעולות חיפוש וביקורי פתע בבית החייל כדי לעצור אותו.

 

מהי תקופת עריקות מקלה?

מבחינת התנאים האובייקטיביים, רוב הסיכוי להגיע למצב של עריקות בלי כלא כאשר התקופה המדוברת היא פחות מ-75 ימים. עריקות של פחות -75 ימים נחשבת מקלה, כי התהליך מול החייל הוא משמעתי בלבד. אבל מעל 75 ימים העריקות נחשבת בנסיבות מחמירות, מעמידים את החייל לדין בבית משפט צבאי והענישה כנראה תהיה מאסר בכלא.

 

מה התפקיד של עורך דין?

היתרון של התייעצות עם עורך דין בא לידי ביטוי בריכוז כל השלבים השונים של הטיפול בבקשה תחת קורת גג אחת. ראשית, הוא מכיר את התחום ויודע להצביע על מקרים קודמים שבהם בתי הדין החליטו על ענישה מופחתת ועל עריקות בלי כלא. כאשר עורך הדין מודע למקרים כאלה, יש סיכוי גבוה יותר לבסס את הטענה של החייל מול בית המשפט ולהשתמש בהכרעות המשפטיות הקודמות כדי לשכנע את השופט לבטל את העונש או לפחות להקל עליו.

שנית, התפקיד של עורך הדין הוא להבהיר את הנסיבות של העריקות או הנפקדות. בעוד הסבר על נסיבות של נפקדות הן פשוטות יותר כי ממילא התקופה קצרה יותר, בשביל לשכנע את השופט לא להטיל עונש בכלא על חייל עריק צריך להיות עורכי דין בעלי ניסיון מוכח שמגיעים מהתחום ומעניקים יחס אישי ומקצועי.

 

האם אפשר לקבל פטור כאשר יושבים בכלא?

הסוגיה של עריקות בלי כלא כמובן חשובה כי היא משפיעה על חיילים וחיילות בטווח רחב של גילאים. האינטרס המשותף לכל עריק או עריקה הוא להגיע למצב שבו מבוטלת הענישה על ישיבה בכלא, אך לעיתים אין ברירה ולא מצליחים להימנע מכך. בנסיבות כאלה, ניתן לפנות לגורמים שונים בתוך הכלא ולקבל פטור משירות צבאי.

יש שני גורמים מרכזיים שאליהם פונים אם לא מצליחים להשלים את התהליך של עריקות בלי כלא אבל כן רוצים לקבל את הפטור משירות צבאי: ועדת התאמה או גורמי גחל"ת. ההבדל הוא שכל חייל מאובחן אוטומטית על ידי גורמי גחל"ת, אז במידה וקיימות בעיות קשות ניתן יהיה להגדיל את הסיכוי לקבלת הפטור על ידי הגשת מסמכים מתאימים ובקשה מסודרת.

לעומת זאת, במקרים של בעיה רפואית או נפשית צריך לפנות אל גורמי הרפואה. אם רוצים להעלות בקשה לפטור מסיבה אחרת, כמו למשל דת, פונים אל הגורם הרלוונטי.

עריקות בלי כלא
עריקות בלי כלא
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>