ייצוג בתיקי עריקות

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

השירות בצבא הינו חובה אזרחית המוטלת על כל אזרח מגיל 18 (למעט אלו שקיבלו פטור משירות צבאי). כפועל יוצא מכך, היעדרות משירות צבאי, מושג המוכר גם בשם עריקות, מהווה עבירה פלילית, היכולה להגיע אף לעונשי מאסר בפועל. כך, בין אם אתם חיילים בשירות סדיר ובין אם בשירות מילואים, במידה ואתם מואשמים בעבירת עריקות, חשוב ומומלץ לפנות בהקדם לשירותי ייצוג בתיקי עריקות על ידי גורם מקצועי

 

שירות חובה בצה"ל

השירות בצה"ל במדינת ישראל הוא חובה המוטלת על כל אזרח אשר הגיע לגיל 18 וזאת במסגרת חוק שירות ביטחון, כאשר במסגרת השירות הצבאי, חלים על החיילים פקודות מטכ"ל והוראות הפיקוד העליון. מלבד שירות החובה, קיימים עוד שני מסלולי שירות בצבא:

 

שירות קבע

מסלול שירות קבע נערך בעקבות הסכמה חוזית בין החייל לבין צה"ל

 

שירות מילואים

מסלול שירות מילואים הוא מסלול בו אזרחים נקראים לשירות פעיל לתקופות מסוימות, לצורך אימונים ופעילות ביטחון שוטף.

 

אורך השירות הצבאי

תקופת השירות הצבאי עמדה עד לפני מספר שנים על פרק זמן של שלוש שנים וכיום, אורך שירות החובה עומד על 32 חודשים לגברים ועל 24 חודשים לנשים. יחד עם זאת, בתפקידים מסוימים קיימות תקופות שירות ארוכות יותר וזאת בהתאם לאופי וסוג התפקיד. כמו כן, גם לחיילים בעלי תנאי שירות מיוחדים, דוגמת מתנדבים, חיילים בודדים, עולים חדשים ועוד, תקופת השירות נקבעת בהתאמה אישית ולקוב, מקוצרת באופן משמעותי.

 

מהי עריקות?

כאמור, השירות הצבאי הינו חובה המוסדרת בחוק, כך שהיעדרות משירות צבאי, מכל סיבה שאינה מאושרת (בריחה מהבסיס, אי התייצבות למילואים וכדומה), מהווה השתמטות משירות, תופעה המוכרת גם בשם עריקות. היות ובסופו של דבר מדובר בעבירה פלילית, היכולה להגיע לכדי עונשי מאסר בפועל, במידה ואתם מואשמים בעבירת עריקות, חשוב ומומלץ לפנות בהקדם לשירותי ייצוג בתיקי עריקות עם עו"ד צבאי.

 

מהן הסיבות לעריקות מהצבא?

תופעת עריקות מהצבא יכולה להיגרם בשל מגוון סיבות, חלקן מתוכננות מראש וחלקן בהחלטות של רגע ובין הסיבות העיקריות המביאות חיילים לערוק מהצבא נמצאות:

  1. יחס שלילי מהמפקדים
  2. קשיי התאמה למסגרת הצבאית
  3. געגועים אל הבית
  4. קשיים כלכליים
  5. טעמים אידיאולוגיים

 

מה ההבדל בין עריקות לבין נפקדות?

המושגים עריקות ונפקדות אמנם מתארים מצב דומה, בו החייל נעדר שלא באישור מחובת השירות הצבאי, כך שאנשים רבים נוטים לבלבל בין שני המושגים, אך בפועל, קיים הבדל מהותי בין השניים, הנעוץ בעיקר לפי זמן ההיעדרות מהצבא. כך, חייל שנעדר מעל 21 ימים מהצבא ייחשב כעריק ואילו חייל שנעדר לתקופה קצרה יותר, ייחשב לנפקד.

 

מה הענישה בגין עבירת עריקות?

עריקות משירות צבאי היא עבירה חמורה ביותר ובהתאם לכך, גם הענישה. אחת המטרות המרכזיות בענישה המחמירה בגין עבירת עריקות היא "למען יראו וייראו" – ענישה מרתיעה, שתביא לצמצום היקף התופעה.

הענישה המחמירה בגין עבירת עריקות יכולה להגיע לכדי עונשי מאסר בפועל ועד 15 שנות מאסר. ככל והעריק נעדר לתקופה העולה על 75 ימים, הרי שהוא יעמוד למשפט בפני בית הדין הצבאי ובנוסף לעונש שייקבע לו, יירשם לו רישום פלילי במשטרת ישראל.

 

מה המשמעות של רישום פלילי צבאי?

לרישום פלילי צבאי בגין עבירת עריקות ובכלל, ישנן השלכות רבות על עתידו של העריק, הן מבחינת אפשרויות התעסוקה שלו, אשר מצטמצמות באופן משמעותי והן מבחינת ערכו ותפיסת מעמדו בעיני הסובבים, התופסים אותו כעבריים ורואים בו אדם בעייתי.

חיילים רבים אינם מודעים להשלכות של עבירת העריקות ובכדי להימנע מסיטואציות כאלו, יש לפנות בהקדם לקבלת ייצוג משפטי בתיקי עריקות עם עו"ד מירי יעקב גביש, המתמחה מזה שנים רבות בייצוג חיילים במגוון תחומים, לרבות עבירת עריקות, בכדי להגיע לתוצאות הטובות ביותר למקרה שלכם.

 

באיזו מסגרת מטופלת עבירת העריקות?

עבירת העריקות מטופלת כמובן במסגרת הצבאית, כאשר מסגרת הטיפול בעבירה מתחלקת לשתי קטגוריות עיקריות:

 

דין משמעתי

ככל ותקופת העריקות אינה עולה על 54 ימים, הרי שעבירת העריקות תטופל במסגרת דין משמעתי על ידי מפקדי היחידה, כאשר העונש ייקבע על ידי אחד המפקדים וזאת בהתאם למשך זמן ההיעדרות, העבר של החייל הנעדר, דרגתו של המפקד השופט ועוד.

 

פרקליטות צבאית

במידה ותקופת העריקות עולה על 54 ימים, הרי שהטיפול בעבירת העריקות ייערך במסגרת הפרקליטות הצבאית, אשר תחליט האם החייל יישפט במסגרת הליך דין משמעתי או בבית הדין הצבאי. ההבדלים בין ההליכים הם משמעותיים ביותר, כאשר הליך הנעשה במסגרת בית הדין הצבאי יגרור לרוב ענישה מחמירה יותר.

 

עריקות ממילואים

היעדרות ממילואים נחשבת אף היא כעבירת עריקות כאמור, כאשר ההתייחסות לעבירת העריקות נקבעת בעיקר על פי מידת התדירות בה בוצעה העבירה. הענישה בגין עבירת עריקות ממילואים יכולה להגיע אף היא לכדי עונשי מאסר בפועל ועד למשך שלוש שנים ובכדי להימנע מענישה בכלל וענישה מחמירה בפרט, מומלץ לפנות לשירותיו של עו"ד צבאי בהקדם.

 

ייצוג בתיקי עריקות עם עורך דין צבאי

המשמעויות וההשלכות מרחיקות הלכת של עריקות מהצבא, דורשות מאיתנו לפנות בהקדם לקבלת שירותי ייצוג בתיקי עריקות, ייצוג הצריך להינתן על ידי הגורמים המקצועיים ביותר – עו"ד צבאי. לבחירה בעו"ד צבאי קיימים מספר יתרונות חשובים במיוחד וביניהם:

  1. בקיאות בדיני המשפט הצבאי
  2. היכרות מעמיקה של דרכי ההתנהלות המקובלים
  3. יכולת ניתוח מעמיקה של התיק האישי ומציאת פתרונות יצירתיים

 

מתי חשוב לפנות לשירותי ייצוג בתיקי עריקות?

חיילים רבים נוטים לחשוב כי פנייה לשירותי ייצוג בתיקי עריקות צריכה להיעשות רק לאחר מעצרם, אך למעשה, פנייה לשירותי ייצוג בתיקי עריקות יכולה להתבצע עוד בשלבים המוקדמים שלפני המעצר, וזאת אף האפשרות המומלצת ביותר, ואין צורך להמתין עד להסגרה / מעצר.

ייצוג מקצועי בתיקי עריקות על ידי עורך דין צבאי מומחה, מביא פעמים רבות להקלה משמעותית בענישה ואף להביא לסגירת התיק וקבלת פטור משירות במהלך עריקות. במקרים של בעיות רפואיות או נפשיות שהביאו לעריקות, ייצוג משפטי בתיקי עריקות יכלול פניה לגורמים רפואיים מתאימים ולענישה מקלה.

 

חקירה בגין עבירת עריקות – כדאי לדעת

ייצוג משפטי בתיקי עריקות כולל ליווי מקיף ומקצועי החל משלב החקירה ועד להפחתת האישומים ו/או סגירת התיק. השלב הראשון העומד בפני העריק הוא שלב החקירה, אשר אינה דומה במהותה לחקירה שגרתית הנעשית על ידי מצ"ח. החקירה בגין עבירת עריקות היא קצרה יותר ופחות יורדת לפרטים.

בשל כך, ייצוג משפטי הולם בתיקי עריקות צריך להכין אתכם היטב גם לשלבי החקירה, כאשר הפעולות המומלצות הן:

 

תיאור הרקע להיעדרות

במרבית המקרים, החייל העריק נעדר מהשירות הצבאי בשל סיבות מסוימות. ככל וקיימים דברים חשובים שעמדו ברקע לעריקות, מומלץ לפרט אותם ככל האפשר במעמד החקירה.

 

תיעוד החקירה

את החקירה מתעד החוקר, אך פעמים רבות מתברר שלא כל הדברים שנאמרו בחקירה עלו על הכתב. לפיכך, מומלץ שגם אתם תתעדו את הדברים (זכות המגיעה לכם על פי חוק), באופן העלול להתברר כמועיל ביותר בהמשך.

 

חשדות פליליים

ככל והחוקר מציין כי עומדים נגדכם חשדות פליליים, יש לפנות בהקדם לעו"ד צבאי מומחה שייתן לכם ייצוג משפטי בתיקי עריקות וזאת עוד לפני שתאמרו אפילו מילים בודדות בחקירה.

ייצוג בתיקי עריקות
ייצוג בתיקי עריקות
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>