פטור ממילואים למשפחות שכולות

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

בשביל לקבל פטור ממילואים למשפחות שכולות צריך להכיר את ההקלות הקיימות בחוק ולהתייעץ עם עורך דין. בנוסף, את הטופס מגישים למפקד היחידה כי הוא אחראי להעביר את הבקשה לאישור הגורמים הרלוונטיים אמנם הזכאות להקלות ניתנת אוטומטית, אך יש לפנות לצבא על מנת לממש אותה בצורה מלאה.

הקלות שונות מאפשרות למשפחות שכולות להתמודד עם האובדן. בין היתר, ניתן לממש הקלות לחייל מילואים שהוא בן למשפחה או פטור מלא משירות מילואים להורים שכולים. לכל אחת מההקלות האלה יש מאפיינים מעט אחרים, לכן התייעצות עם עורך דין שמתמחה בנושא היא חלק בלתי נפרד מהתהליך של מימוש הפטור.

 

מהו פטור ממילואים להורים שכולים?

כל הורה שכול זכאי לפטור מלא משירות מילואים במידה והוא מבקש זאת. מבחינת תנאי זכאות, צריך להיות הורה שבנו או בתו מצאו את מותם בשירות צבאי – בין אם סדיר או מילואים. כמו כן, החוק מאפשר פטור ממילואים למשפחות שכולות מן הסוג הזה גם להורים לילדים שאומצו.

תנאי נוסף קובע שעל ההורה להיות מוכר על ידי אגף משפחות והנצחה של משרד הביטחון. בשביל לקבוע מיהו הורה שכול על ידי האגף, יש לעמוד בתקנות הקבועות בחוק משפחות חיילים שנספו במערכה. במידה ולא בטוחים לגבי תקנות החוק או רוצים לקצר את התהליך, אפשר לפנות לעורך דין ולתאם ייעוץ לגבי שלבים שונים של פטור ממילואים למשפחות שכולות.

כמו כן, הזכאות לפטור משירות מילואים להורה שכול שמורה רק עבור כאלה שכבר הוכרו כהורים שכולים על ידי המוסד לביטוח לאומי. כאן מה שקובע את ההכרה הוא חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, שגם לגביו ניתן להתייעץ עם עורך דין.

 

מה הורה שכול צריך לעשות על מנת לקבל פטור ממילואים?

עמידה בתנאים השונים לצורך קבלת פטור ממילואים למשפחות שכולות היא רק חלק מתהליך ארוך יותר. אם מוודאים עמידה בתנאי הזכאות, צריך לעבור לשלבים השונים של מימוש הזכות.

בשלב הראשון מגישים בקשה על גבי טופס ייעודי שמכונה 55/1. זהו טופס בקשה רגיל לדחיית שירות, קיצור שירות או שחרור ופטור משירות ביטחון שאותו מגישים ליחידה שבה משרתים כדי לנמק את הסיבה לדרישה לפטור. לאחר מכן על מפקד היחידה לשלוח את הטופס לאישור הגורמים הרלוונטיים, כאשר רק בשלב האחרון הגורם המאשר מורה על מתן הפטור ועל הסיבות.

המשמעות של השלמת תהליך פטור ממילואים למשפחות שכולות היא שלא קוראים להורה לשירות מילואים. אבל גם לפני כן, על הגורם המאשר המקבל את הטופס שמולא כחוק להורות על כך שאין לקרוא להורה לשירות מילואים גם עד למועד תחילת הפטור.

 

מה לגבי פטור משירות מילואים לחייל שהוא בן למשפחה שכולה?

סוג אחר של הקלות מבחינת פטור ממילואים תקף לחייל מילואים שהוא בן למשפחה שכולה. כאן מדובר על הקפאה משירות מילואים פעיל בשנת האבל הראשונה, כמו גם על הנחיה ברורה לגבי זה שבנים למשפחות שכולות לא צריכים לבצע שירות מילואים ביחידות בייעוד הקדמי.

במילים אחרות, פטור ממילואים לחייל שהוא בן למשפחה שכולה מתמקד בעיקר באלמנטים השונים של הסיכון. כאן לא מדובר על פטור גורף כמו במקרה של הורים שכולים, אבל כן על הקלה משמעותית שכדאי להתייעץ לגביה עם עורך דין.

 

במה לא משתתף חייל שהוא בן למשפחה שכולה?

עוד דרך להבין את המשמעות של פטור ממילואים למשפחות שכולות מבחינת הבנים והבנות היא להסתכל על ההקלות בעת ההשתתפות בפעילויות מבצעיות מסוימות. ראשית, הפטור קובע שבן למשפחה שכולה לא ישתתף בתעסוקה מבצעית. שנית, הוא מקבל פטור משייט או טיסה – אלא אם הם מבוצעים כחלק מפעילות מנהלתית בלבד.

יש לציין כי בן יחיד למשפחה שכולה, או לחילופין בן למשפחה שכבר שכלה שני בנים או יותר, אמור להיות משובץ לשירות מילואים פעיל במסגרת שקרובה לבית. כמו כן, הוא צריך לקבל לפי החוק הקלה שבאה לידי ביטוי בלינת בית.

 

איך חייל מילואים שהוא בן למשפחה שכולה יכול לממש את ההקלה?

כל חייל מילואים שהוא בן למשפחה שכולה זכאי לממש את ההקלות. בשביל להשלים את התהליך, הזכאות ניתנת אוטומטית אך היא דורשת הגשת בקשה לצבא. אם לא משלימים את התהליך אבל מתעלמים מצווי מילואים, לא מגיעים או בוחרים להיות נפקדים או עריקים – מסתכנים בהעמדה לדין ובעונש מאסר.

הדבר הנכון לעשות יהיה לברר מול מרכזי השירות הציבוריים את קבלת הפטור ובמידת הצורך להגיש מסמכים שתומכים בבקשה. את זה ניתן לעשות מול מוקד המילואים, המוסד לביטוח לאומי, שירות ייעוץ לאזרח ומוקד מענה ממשלתי מרכזי. על אף החשיבות של פטור ממילואים למשפחות שכולות, רבים לא מנצלים את ההקלות משום שהם לא יודעים כיצד ומול מי להתנהל.

 

למה לערב עורך דין בתהליך של קבלת פטור משירות מילואים למשפחות שכולות?

יש כמה סיבות טובות שמסבירות למה כדאי לערב בעלי מקצוע מהתחום של עריכת דין על מנת להשלים כחוק את התהליך של פטור ממילואים למשפחות שכולות. קודם כל, צריך להביא בחשבון את הרגישות הטבעית של התהליך.

משפחות שכולות צריכות להתמודד עם האובדן ועם הטראומה, אך כל התנהלות ישירה מול הגופים הצבאיים עלולה לגרום להם לעוגמת נפש. כדי למנוע את זה, מעבירים את הטיפול בסוגיה החשובה לידיים של בעלי מקצוע שמגיעים מהתחום ומכירים אותו.

יתרה על כך, למעורבות של עורכי דין בתהליך של קבלת פטור ממילואים למשפחות שכולות יש משמעות רבה מבחינת מניעת טעויות ועיכובים. עליהם לדעת כיצד לנסח נכון את הבקשה, באיזה מסמכים להשתמש, למי לפנות, איך לעקוב אחר הביצוע של התהליך, מה עושים אם רוצים לערער על החלטה מסוימת וכן הלאה.

 

פטור ממילואים למשפחות שכולות כחלק מהקלות נוספות

עוד יתרון של התייעצות עם עורכי דין בא לידי ביטוי בכך שניתן לנצל את ההזדמנות על מנת לברר מולם על הקלות נוספות. לעיתים קרובות מגלים למשל שקבלת פטור ממילואים למשפחות שכולות היא רק חלק מההקלות הניתנות על ידי המוסד לביטוח לאומי, משרד הביטחון וגופי הרווחה השונים. בשביל לא לפספס את ההקלות האלה ועל מנת לשלב אותן באורח החיים של המשפחה השכולה, מאוד כדאי לעשות את זה בליווי בעלי מקצוע.

חוץ מזה, המעורבות של עורכי דין מעניקה תחושת ביטחון גם להורים השכולים וגם לשאר בני המשפחה. כאשר עורכי דין מעורבים בתהליך של קבלת פטור ממילואים למשפחות שכולות, מגדילים את הסיכוי לתהליך מהיר ויעיל שעולה בקנה אחד עם אופי החוק.

 

האינטרס החברתי של מתן פטור ממילואים למשפחות שכולות

הדבר הנכון לעשות הוא להסתכל על הנושא של פטור ממילואים למשפחות שכולות במבט רחב. מלבד הסיוע הפרקטי למשפחות שכולות, מדובר על חובה מוסרית ועל אינטרס משותף לכולנו.

כאשר משפחות שכולות מקבלות הקלות ופטורים כאלה, זה מעיד על כך שהחברה מעריכה את המחיר שהן שילמו. בנוסף, הפטור מסייע פרקטית להורים לחיילים שכולים וגם לאחים או לאחיות שלהם. באמצעות הפטור, אותן משפחות שכולות לא צריכים לחזור למקום שמווה עבורם את מקור הכאב.

פטור ממילואים למשפחות שכולות

"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>