פטור ממילואים מחמת היריון

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

נשים בתקופת ההיריון ואחריו מקבלות פטור משירות מילואים פעיל. פטור ממילואים מחמת היריון ניתן באופן אוטומטי, אך עדיין חשוב להכיר את שלבי התהליך ולהגיש בצורה מסודרת את הבקשה. כמו כן, כדאי להתייעץ עם עורכי דין שבקיאים בדיני הצבא בנסיבות שבהן חייל מילואים רוצה לקבל שחרור בגלל שבת זוגו בחודש התשיעי להריונה.

דיני הצבא קובעים כי הריון הוא עילה לקבלת פטור משירות מילואים. הסיבה לקבלת פטור ממילואים מחמת היריון היא חוסר רצון של צה"ל לסכן את האישה והעובר אלא לתמוך בה. עם זאת, אישה יכולה לבקש לוותר על הפטור. בשביל לעשות את זה, היא צריכה לחתום על טופס ויתור ולבקש להמשיך למלא את תפקידה. מנגד, בצה"ל לא מחויבים לקבל את הבקשה לפטור ולרוב עדיין מעדיפים לתת אותו.

הייחודיות של פטור ממילואים מחמת היריון נובעת מכך שהוא תקף גם לנסיבות הנוכחיות וגם לעתיד. הוא קובע שאימהות לא ישרתו עוד בעתיד באף סוג של שירות מילואים או בשירות חובה, כי מהרגע שמקבלים אותו הוא מונע צווים עתידיים.

 

איך מקבלים פטור משירות מילואים מחמת הריון?

יש כמה דברים שאותם כדאי לעשות על מנת להשלים את התהליך של פטור ממילואים מחמת היריון. ראשית, הפטור ניתן אוטומטית – אבל הוא כן דורש את מילוי הבקשה ואת הגשת המסמכים והטפסים הרלוונטיים. לצה"ל אין את היכולת לעקוב עצמאית אחר תהליכי פוריות או הריון של נשים בגילאים שונים, לכן יש להגיש את הבקשה ולהמתין לאישור.

שנית, כדאי להתייעץ עם עורכי דין שמגיעים מהתחום של דיני צבא ומכירים אותו. באופן הזה ניתן לא רק להשלים את התהליך של פטור ממילואים מחמת היריון, אלא גם לוודא שהאישור ניתן ושלא צריך להגיע גם לשירות מילואים שכבר נשלחו עבורו זימונים. במידה ועדיין לא מקבלים את הפטור, חייבים על פי החוק להמשיך להגיע למילואים כי אחרת עלולים לעמוד בפני בית דין צבאי ולקבל עונש מאסר.

 

האם אפשר לקבל פטור בגלל שמירת הריון?

עם השנים חלו שינויים מסוימים באופן שבו צה"ל מתייחס לסוגיה הרגישה של פטור ממילואים מחמת היריון. כך לדוגמא קיימת עלייה במודעות לנושא של פוריות, לכן בצה"ל מאפשרים גם לנשים וגם לבני הזוג שלהן לקבל את הפטור במידה והאישה עוברת טיפולים. אפילו אם האישה נמצאת בסיטואציה רפואית של שמירת הריון, היא וגם בני הזוג שלה יכולים לקבל את הפטור משירות מילואים פעיל.

בכל הנסיבות שבהן רוצים לקבל פטור ממילואים מחמת היריון חייבים להשלים את התהליך ולהגיש בקשה מסודרת. קודם ממלאים את הבקשה הרלוונטית, לאחר מכן מצרפים את המסמכים ואז ממתינים לאימות של הגורמים המוסמכים. במידה והבקשה מאושרת והפטור מתקבל, ניתן יהיה להתעדכן לגביו באזור האישי באתר המילואים באינטרנט.

 

האם בן זוג יכול לקבל פטור ממילואים בגלל שבת הזוג שלו בהריון?

כל חייל מילואים שאשתו נמצאת בחודש תשיעי להריון שלה פטור משירות מילואים שנמשך מעל 4 ימים רצופים. הזכאות אמנם אינה תקפה לגבי קריאה למילואים בצו חירום, מה שמכונה צו 8, אבל היא עדיין רלוונטית עבור המון גברים.

הזכאות עבור פטור ממילואים מחמת היריון בגלל שהאישה נמצאת בחודש תשיעי שמורה לשני מקרים: במידה והזימון הוא לשירות מילואים פעיל שנתי שנמשך כאמור 4 ימים רצופים לפחות, אך רק אם תקופת השירות חופפת לתקופת החודש התשיעי להריון של האישה – מה שאומר החל משבוע 36 ויום להריון.

 

מה צריך לעשות כדי לקבל פטור ממילואים אם בת הזוג בחודש תשיעי?

בשביל לממש את הזכות ולקבל פטור ממילואים בגלל שהאישה בחודש תשיעי בהריון, צריך להציג אישור רפואי מתאים לקצינת הקישור. לאחר מכן, האישור הרפואי מובא לאישורו של רופא היחידה. במידה ולא מגישים מראש את האישור אבל כן רוצים לקבל אותו ביום הזימון, ניתן להגיע במועד הגיוס ולבקש לראות את רופא היחידה. גם בסיטואציה כזו, יש להגיע עם האישור המעיד על ראשית תקופת ההיריון ועל השבוע שבו בת הזוג נמצאת.

 

מה עושים אם רוצים לקצר תהליכים לקבלת הפטור?

אחת הדרכים הכי טובות לקצר את התהליכים בתקופה הרגישה של ההיריון ועדיין להגדיל את הסיכוי לקבל את הפטור, היא להתייעץ עם עורך דין שבקיא בדיני הצבא ויכול להעניק סיוע משפטי. אמנם טכנית ניתן להגיש את הבקשה גם בצורה עצמאית לגמרי, אבל לרוב זה כרוך בהקצאת משאבים ובהצגת מסמכים ואסמכתאות שלא תמיד יש לנו גישה אליהם.

התייעצות עם עורך דין מאפשרת לרכז את הסיוע המשפטי תחת קורת גג אחת ולבחון כל מקרה לגופו. עורך דין שבקיא בדיני צבא כנראה גם מכיר מקרים קודמים של פטור ממילואים מחמת היריון, לכן הוא יכול להשתמש בהם על מנת לבסס את הטענה המרכזית של האישה או בן הזוג שלה. לרוב לא אמורה להיות בעיה להשלים את התהליך ולקבל את הפטור, אולם לא מזיק להתייעץ עם עורך דין.

 

מה המשמעות של התמחות בתחומי המשפט הצבאי?

פטור ממילואים מחמת היריון הוא דוגמא מעולה לאופן שבו מיישמים את ההתמחות בתחומי המשפט הצבאי. קודם כל, זו התמחות שכוללת בתוכה מלכתחילה סדר בייעוץ הראשוני. פגישה עם עורך דין מאפשרת לנשים בהריון ולבני הזוג שלהן להבין מה צפוי להם מבחינת הפטור משירות צבאי, מה הם צריכים לעשות כדי לקבל אותו ואיזה עוד הקלות קיימות בחוק.

חוץ מזה, המשמעות של התמחות בתחומי המשפט הצבאי היא שניתן לתאם מול עורך הדין ליווי אישי מלא. ליווי כזה יכול לעזור אם חלילה מתרחש אירוע רפואי במהלך ההיריון וצריכים לעמוד בפני ועדה רפואית כדי לקבל את הפטור משירות מילואים פעיל, או בכל מקרה שבו האישה או בן הזוג שלה רוצים להצהיר על ההיסטוריה הבריאותית שלהם.

 

הכי חשוב: להופיע לזימון הקיים

הטעות הנפוצה של נשים להריון היא לוותר לגמרי על התייצבות במועד הזימון וביום הגיוס, בגלל שהן בהריון. הבעיה היא שאם לא מגיעים ליום הגיוס בלי לקבל אישור או פטור ממילואים מחמת היריון, עלולים לעבור על החוק. מעבר כזה על החוק צפוי להסתיים בסנקציות והוא מיותר לחלוטין.

הופעה לזימון הקיים גם ביום הגיוס ואפילו אם נמצאים בהריון מאפשרת לערב את רופא היחידה. אמנם תמיד עדיף להתחיל כמה שיותר מוקדם את התהליך של פטור ממילואים מחמת היריון על מנת להשלים אותו, אבל לפעמים אין ברירה ועושים את זה רק ישירות מול רופא היחידה.

 

עד מתי נשים משרתות בצה"ל?

יש לציין כי קבלת פטור ממילואים מחמת היריון היא חלק משינוי שעובר צה"ל ביחס לנשים בשירות באופן כללי. כך למשל נשים אמורות לשרת במילואים עד גיל הפטור כפי שנקבע בחוק, עד שהן נכנסות להריון או עד שהן הופכות לאימהות מכוח אימוץ.

חוץ מזה, נשים שביצעו תפקידים מסוימים בשירות הצבאי וחתמו על החוזה המתאים עם גיוסן צריכות לשרת במילואים עד גיל הפטור – גם אם הן כבר הפכו לאימהות. אז גם בהקשר הזה, הדבר הנכון לעשות הוא להתייעץ עם עורכי דין.

פטור ממילואים מחמת היריון

"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>