איך להשיג פטור ממילואים בקלות?

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

שירות מילואים הוא ללא ספק שירות חשוב ומשמעותי למדינה. יחד עם זאת, הזימון לשירות מילואים יכול להגיע בזמנים ותקופות בהם אנחנו כבר לא יכולים לתרום מעצמנו. ובמקרים כאלו, כדאי להכיר את הדרכים היעילות והקלות ביותר להוציא פטור ממילואים והנה לפניכם המדריך שערכנו בנושא

 

שירות מילואים בישראל

במדינת ישראל נהוגה שיטת צבא העם, במסגרתה, חלה חובת שירות צבאי על כל אזרח ישראלי מעל גיל 18 לתקופה של מספר שנים בסיומה, החייל משתחרר לחיים האזרחיים. לצד השירות הסדיר, קיימת גם חובת שירות מילואים, הן בשגרה (אימונים והכשרות) והן בעתות מלחמה, במטרה לתגבר את הכוחות הסדירים.

חובת שירות המילואים נעה בין 54 ימים בשנה לחייל ועד 84 ימים בשנה לקצין, כשבמקרים חריגים, ובאישור שר הביטחון, ניתן להאריך את משך השירות. הקריאה להתייצבות לשירות מילואים היא חובה המעוגנת בחוק, כשהקריאה להתייצבות לשירות מילואים יכולה להיעשות באחת מהדרכים הבאות:

צו מילואים

צו מילואים 'רגיל' נשלח במקרים בהם מתבצעות הכשרות ביחידה, ארגון כוח אדם, העסקה ופעילות מבצעים, שירות שוטף ועוד. הגיוס במסגרת צו מילואים פעיל כפוף לכללים מוגדרים ודרישה למתן התראה מוקדמת (לפחות 60 ימים), שליחת זימון בדואר רשום והגבלה על ימי המילואים.

צו 8

צו מילואים במסגרת צו 8 הוא צו גיוס חירום, המאפשר גיוס מהיר ללא התראה מוקדמת. מדובר בכלי חריג, בו ניתן להשתמש בנסיבות ביטחוניות קיצוניות.

 

מה ההשלכות של עריקות משירות מילואים?

הקריאה לשירות מילואים יכולה לפגוש אותנו בנקודות שונות בחיינו, בהן לא תמיד מסתדר לנו, בין אם מסיבות מוצדקות ובין אם קצת פחות, להתייצב לשירות המילואים. כפי שהזכרנו, חובת שירות המילואים היא חובה המעוגנת בחוק ולכן, עריקות משירות מילואים משמעה עבירה חמורה, שתטופל במסגרת הפרקליטות הצבאית ויכולה להגיע לכדי העמדה לדין וטווח ענישה נרחב ובמידה ונקלעתם לסיטואציה כזאת, ביודעין או בשוגג, חשוב ומומלץ לפנות בהקדם לייצוג מטעם עורך דין צבאי מומחה.

 

באילו מקרים ניתן לקבל פטור משירות מילואים?

במקרים מסוימים, ניתן יהיה לקבל פטור משירות מילואים, כשלצד סיבות אורגניות וטבעיות, כמו פטור מחמת גיל, במסגרתו חיילי מילואים שהגיעו לגיל 40 וקצינים שהגיעו לגיל 45 יהיו פטורים באופן אוטומטי משירות מילואים (למעט תפקידים מבצעיים ותפקידים נוספים כמוגדר בחוק, לגביהם ניתן יהיה להאריך את תקופת השירות עד לגיל 50), קיימים עוד מגוון סיבות בגינן ניתן לקבל פטור ממילואים:

כוח אדם

צמצום כוח המילואים ותכנון מחדש של כוח האדם ביחידה בה אתם משרתים, יכולים בהחלט להביא לקבלת שיחה מפתיעה כי קיבלתם פטור ממילואים.

פטור מטעמי דת

הווי משפחתי דתי ושמירה על אורח חיים דתי מהווים ערכים המתנגשים לעיתים עם שירות המילואים ובמיוחד כשמדובר בבנות דתיות ולכן, במקרים מסוימים ניתן יהיה לקבל פטור ממילואים מטעמי דת.

פטורים מטעמים משפחתיים

נישואין והריון נכנסים תחת קטגוריית הסיבות המשפחתיות בגינן ניתן לקבל פטור ממילואים. כדאי לדעת כי, ניהול התא המשפחתי נחשב אמנם למשימה מאתגרת בפני עצמה, אך היא לא מזכה בפטור משירות מילואים ויחד עם זאת, הצבא מעניק לזכאים תנאים מיטביים האמורים להקל עליהם, דוגמת תוספות שכר ויציאות נוחות.

פטור מטעמים רפואיים

בעיות בריאותיות, פיזיות או נפשיות, מהוות את אחד הגורמים השכיחים בגינם ניתן לקבל פטור ממילואים. יחד עם זאת, קיומה של בעיה כזו אינו מזכה בפטור אוטומטי ובכדי לקבל את הפטור יש לעבור בדיקות רפואיות ולהציג לצבא את כלל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים.

הורים שכולים

המדינה מכירה במשפחות שחוו שכול (במסגרת צבאית או פעולות איבה) כמשפחות בעלות זכויות מיוחדות ולפיכך, מעניקה להן מגוון מסגרות סיוע, לרבות פטור ממילואים.

 

מהו פטור זמני משירות מילואים?

פטור ממילואים אינו חייב להינתן באופן מוחלט וסופי, אלא גם באופן זמני. פטור זמני משירות מילואים יכול להתרחש בשל מגוון סיבות ונסיבות, הנוגעות למצבו האישי של החייל בנקודת זמן ספציפית. פטור זה איננו קבוע והוא ניתן במטרה להימנע מהתייצבות לצו מסוים, תוך המתנה שיעבור פרק הזמן בו קיים קושי להגיע לשירות המילואים.

 

איך מקבלים פטור ממילואים?

במידה ואתם עונים על אחת הסיבות המוצדקות המוזכרות לעיל (או סיבות נוספות אחרות, לגביהן ניתן להתייעץ עם עורכת דין מירי גביש – עו"ד צבאי מומחית), יש לאסוף את כלל המסמכים והתיעודים הרלוונטיים התומכים בעילה בגינה אתם מבקשים לקבל פטור משירות ממילואים.

בשלב הבא, יש להגיש בקשה מסודרת לקבלת פטור ממילואים ללשכת צה"ל. את הבקשה יש להגיש באמצעות טופס ייעודי (טופס 58), בצירוף כלל המסמכים הרלוונטיים. את הבקשה יבחנו הגורמים הרלוונטיים במערכת הצבאית, תהליך היכול להימשך מספר שבועות או חודשים, בהתאם למורכבות הבקשה והאופן בה היא הוגשה.

 

האם ניתן לערער על ההחלטה?

תהליך בחינת הבקשה לפטור ממילואים יכול להימשך כאמור זמן מה ולעיתים, מתקבלת גם תשובה שלילית ודחיית הבקשה. במקרים כאלו, כדאי לדעת כי בהחלט לא מדובר בסוף פסוק ועם עורך דין צבאי מקצועי, ניתן לערער על ההחלטה ואף להפוך את ההחלטה הראשונית, כך שבסופו של תהליך יתקבל הפטור המיוחל. יחד עם זאת, אפשרות הערעור תהיה מומלצת רק במקרה בו אכן יש לכם עילה מוצדקת וסבירה שתהפוך את ההחלטה וזאת באמצעות המצאת טפסים חדשים וראיות מוצקות.

את הערעור יש להגיש תוך 14 ימים לפני מועד הגיוס ורק במקרים בהם הזימון לשירות מילואים נעשה לתקופה של למעלה מ – 3 ימים. בקשת הערעור תיבחן על ידי הגורם שדן בבקשת הפטור המקורית והתשובה תינתן תוך כ – 10 ימים ממועד הגשת הערעור ולא יאוחר מ – 5 ימים לפני מועד הגיוס.

 

איך לקבל פטור ממילואים בקלות?

כפי שניתן להבין, תהליך קבלת הפטור מותנה במספר גורמי הצלחה מהותיים – איסוף המסמכים הרלוונטיים והגשת מסודרת ונכונה של טופס הבקשה. הגשת הבקשה בצורה לא מסודרת או מדויקת, עלולה להוביל לעיכובים מיותרים ואף לדחיית הבקשה ובכדי להימנע ממקרים אלו ולקבל פטור ממילואים בקלות, כדאי ומומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין צבאי מומחה ומקצועי.

מלבד הידע המקצועי של עורך הדין הצבאי, הרי שמדובר בגורם בעל ניסיון והיכרות מעמיקה עם המערכת הצבאית, כך שהוא יוכל לתת לכם מעטפת נרחבת של שירותים משפטיים, החל משלב איסוף הראיות וביסוס העילה לקבלת פטור ממילואים, דרך הגשה נכונה ומדויקת הבקשה ועד ערעור על ההחלטה במידת הצורך.

 

שאלות ותשובות

באילו מקרים ניתן לקבל פטור ממילואים?

לצד חובת שירות המילואים, במקרים מסוימים ניתן לקבל פטור משירות מילואים. פטור ממילואים, מוחלט או זמני, יכול להינתן בשל מגוון סיבות, חלקן אורגניות וטבעיות (פטור מחמת גיל – משתנה בהתאם לאופי התפקיד ודרישות המערכת) וחלקן מיוחדות וספציפיות, כמו למשל – פטור בשל סיבות רפואיות (פיזיות או נפשיות), פטור מטעמי דת (מיועד בעיקר לבנות דתיות), פטור מסיבות משפחתיות (נישואין והריון לדוגמה) ועוד.

מהן ההשלכות של עריקות משירות מילואים?

שירות מילואים הוא שירות חובה כמוגדר בחוק ולכן, המשמעות של עריקות משירות מילואים לאחר קבלת צו מילואים (רגיל או צו 8), בין אם מסיבות מוצדקות ובין אם מסיבות אחרות, היא עבירה חמורה על החוק, המטופלת באמצעות המחלקה המשפטית בצבא ויכולה להגיע לכדי העמדה לדין, אישומים פליליים והליכים משמעתיים.

מה התהליך של קבלת פטור ממילואים?

תהליך קבלת פטור משירות מילואים הוא תהליך בירוקרטי בעיקרו, המתחיל באיסוף כלל המסמכים והתיעודים הרלוונטיים התומכים בטענות בגינן אתם מבקשים לקבל פטור ממילואים. בהמשך, יש להגיש את הבקשה אל לשכת צה"ל באזור מגורכם, שתבחן את הבקשה בהתאם ותשיב תוך מספר שבועות או חודשים (בהתאם למהות ומורכבות הבקשה). כדאי לדעת, כי במקרים בהם הבקשה נדחתה, ניתן להגיש ערעור בהתאם.

כיצד ניתן לקבל פטור ממילואים בקלות?

כולנו מעוניינים לקבל פטור ממילואים בקלות ובמהירות, במיוחד במקרים בהם הפטור ממילואים הוא צורך של ממש. בכדי להימנע מבירוקרטיה מסורבלת וסיבוכים מיותרים ובעיקר, מהאפשרות של דחיית בקשת הפטור, כדאי ומומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין צבאי מומחה ובעל ניסיון בתחום, שיכוון וילווה אתכם לאורך כל התהליך, החל משלב איסוף המסמכים התומכים בעילת בקשת הפטור והגשת הבקשה בצורה מסודרת ועד לערעור על ההחלטה במידת הצורך וקבלת הפטור המיוחל.

לפרטים נוספים ויצירת קשר לחצו כאן

איך להשיג פטור ממילואים בקלות?

"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>