מה התהליך להגשת פטור ממילואים?

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

בשביל לדעת מה התהליך להגשת פטור ממילואים צריך להכיר את טופס 58, לפרט את הסיבות ובמידת הצורך גם לצרף אישורים ואסמכתאות. הגשת הבקשה אינה משחררת מהחובה להתייצב לפי הזימון, כל עוד הוא לא בוטל, כאשר את ההחלטה מקבלים עד 10 ימים או עד יום טרם תחילת שירות המילואים הפעיל – לפי המוקדם ביניהם. אז מאיפה מתחילים ומה צריך לעשות? הנה כל הפרטים.

רבים שואלים את עצמם מה התהליך להגשת פטור ממילואים ומה הם יכולים לעשות על מנת להשתחרר ממנו כחוק. יש לציין כי אי התייצבות למילואים, נפקדות או עריקות הן עבירה חמירה שעלולה להגיע עד כדי עונש מאסר. יתרה על כך, התקיימותן של נסיבות שלכאורה מאפשרות את קבלת הפטור לא מספיקות: יש צורך להגיש בקשה מסודרת ולקבל אישור עליה, כי אחרת חייבים להגיע לשירות מילואים לפי הנקוב בצו ובזימון.

החדשות הטובות הן שאת התשובה לשאלה מה התהליך להגשת פטור ממילואים אפילו לא חייבים לקבל לבד. אפשר למשל להתייעץ עם עורכי דין, ללמוד מתוך הניסיון שלהם ולקצר משמעותית את התהליך. כמו כן, מעורבות של גורמים מקצועיים אחרים היא דרך מעולה להגדיל את הסיכוי לכך שהבקשה תאושר והפטור ממילואים יתקבל כחוק.

 

מה המסמכים שצריך בתהליך להגשת פטור ממילואים?

השלב ראשון בתשובה לשאלה מה התהליך להגשת פטור ממילואים הוא מילוי טופס 58. זהו טופס שנועד להגשת בקשה עבור שחרור, קיצור, דחייה או הקדמה של שירות מילואים לפי בקשת החייל, וניתן להשיג אותו אונליין או פיזית דרך יחידות הקישור השונות. המטרה של הטופס היא לאפשר לכל חייל או חיילת לפרט את הסיבות שבגינן הם רוצים לקבל את הפטור ולהוסיף נימוקים מיוחדים.

חשוב מאוד לצרף כמה שיותר אסמכתאות, אישורים ועדויות לכל סוג של טופס 58 שאותו ממלאים על מנת לדעת מה התהליך להגשת פטור ממילואים. רק באמצעות אסמכתאות אלה ניתן להבהיר את הנקודה למי שאמור לקבל את הטופס ולאחר מכן להעביר אותו לעיון הגורמים המוסמכים.

 

איזה החלטות אפשר לקבל על סמך הפרטים שמילאנו בטופס 58?

בשביל להבין מה התהליך להגשת פטור ממילואים, צריך להכיר את האופן שבו הבקשה נבדקת. כך למשל במסגרת טופס 58 יכול הגורם המוסמך לקבל שלל החלטות בעניינו: החל מביטול מלא של הזימון לשירות המילואים הפעיל, דרך דחיית הזימון בלבד ועד קיצור משך השירות. לחילופין, התוצאות של הטופס יכולות להיות החלטה על הקדמה של הזימון לשירות המילואים הפעיל או פיצול הזמן.

כמובן שקיימת גם אפשרות של דחיית הבקשה בצורה מוחלטת. דחיית הבקשה מתרחשת כאשר הנימוקים לא מספיק משכנעים, אם לא מוסיפים אסמכתאות ובאופן כללי אם אין הוכחות שקושרות בין הסיבה שבגללה מבקשים את הפטור לבין האופן שבו מנוסחות התקנות בחוק.

 

תוך כמה זמן משלימים את התהליך?

מבחינת לוח זמנים בשאלה מה התהליך להגשת פטור ממילואים, יש להיערך להחלטה שמתקבלת יחסית מהר: או עד עשרה ימים מהרגע שבו מגישים את הבקשה או עד יום טרם תחילת שירות המילואים הפעיל – לפי המוקדם ביניהם. בנוסף, את התשובה לבקשה אפשר לקבל דרך האזור האישי באתר המילואים.

מבחינת מועד הגשת טופס 58 כדי לבטל שירות מילואים, החוק קובע שניתן לעשות את זה 8 ימים מקסימום לפני תחילת שירות המילואים הפעיל. במידה ומעוניינים להגיש את הטופס לאחר מכן, במהלך שבעת הימים שלפני תחילת שירות המילואים הפעיל, צריך לפנות לגורמים אחרים: סגל משא"ן המילואים או מוקד השירות הממשלתי. כמו כן, ניתן לפנות למוקדים אלו גם כדי לבטל טופס 58 שכבר הוגש ועוד לא התקבלה החלטה בעניינו.

 

האם אפשר לערער על החלטה בנושא טופס 58?

לא רבים שמבינים מה התהליך להגשת פטור ממילואים יודעים שהם יכולים גם לערער על ההחלטה. במילים אחרות, מדובר על ערעור שאותו מגישים בגין החלטה מסוימת בנושא טופס 58. לא משנה מה הנימוקים המופיעים בבקשה או מה ההחלטה של הגורמים המוסמכים, החוק מאפשר בתנאים מסוימים לערער עליה.

כל חייל מילואים שמרגיש שהוא לא קיבל תשובה הולמת לבקשה שלו יכול להגיש ערעור למפקד של מי שדן בבקשה הראשונה. את הערעור ניתן להגיש עד 14 לפני מועד המילואים, שהוא למעשה יום הגיוס. מנגד, הגורם שדן בערעור חייב למסור את החלטתו עד 10 ימים מיום הגשת הבקשה ולא יאוחר מ-5 ימים לפני תחילת המשימה. בכל מקרה, החלטת הגורם שדן בערעור היא סופית.

במקרים שבהם מגישים טופס 58 ביום הגיוס לא ניתן לערער. מעבר לכך, את בקשות הערעור אפשר להגיש רק בתקופות מילואים של מעל 3 ימים. על כל החלטה של טופס 58 ניתן לערער רק פעם אחת.

 

מהן הסיבות הנפוצות לקבלת פטור ממילואים?

האמת היא שאין טעם להבין בכלל מה התהליך להגשת פטור ממילואים בלי לקחת בחשבון את הסיבות הנפוצות שהחוק מכיר בהן. אם לא יודעים למה מותר על פי החוק לבקש פטור ממילואים, כנראה שכל התהליך ידרוש משאבים ואנרגיות מיותרות. הפתרון הוא להכיר את הסיבות הנפוצות לקבלת פטור ממילואים ובמידת הצורך להתייעץ עם עורכי דין מנוסים שמכירים את התחום.

כך למשל כדאי לדעת שאפשר לבקש את הפטור על רקע אורח חיים דתי. אפשרות אחת בהקשר הזה תהיה לבקש פטור בגלל שההווי המשפחתי הוא דתי ולכן הגיוס לכאורה מהווה פגיעה במשפחה, בעוד אפשרות שנייה היא להראות אורח חיים דתי מבחינת שמירה על כשרות ונסיעות בשבת. הפטור הוא אמנם מגדרי והוא מיועד בעיקר לנשים יהודיות ודתיות, אבל גברים שמצהירים על הכוונה שלהם ללמוד בישיבה יכולים גם הם לקבל אותו.

 

מה התהליך להגשת פטור ממילואים בגלל בעיה רפואית?

סיבה נפוצה אחרת לקבלת פטור ממילואים עשויה להיות רפואית. אם סובלים מבעיה נפשית או פיזית, ניתן לקבל פטור משירות מילואים כמו שמקבלים פטור משירות סדיר. טכנית, זה אומר שצריך למשל קודם כל לעבור בדיקות רפואיות מתאימות. לאחר מכן מגישים לצבא את המסמכים הרפואיים התומכים בטענה, מסבירים מה הבעיה שבגללה לא יכולים לשרת במילואים ומציגים כמה שיותר אסמכתאות, נימוקים ודוגמאות.

ההמלצה לצורך קבלת פטור בגלל בעיה רפואית היא להיבדק קודם כל על ידי רופא אזרחי מתאים. אם מקבלים המלצה מרופא אזרחי שמכיר את סוג הבעיה שמונעת מאיתנו להמשיך לשרת במילואים, ניתן לאחר מכן להגיש את המסמכים שהוא חתום עליהם. כך מגדילים את הסיכוי שהוועדה הרפואית תאשר את קבלת הפטור ותחסוך עבורנו את הצורך להציג אסמכתאות נוספות.

 

החשיבות של הגשת פטור מילואים בצורה נכונה

היכרות עם התהליך להגשת פטור ממילואים היא לא פריבילגיה, אלא חובה. גם אם עומדים בתנאי ההקלות והזכאות ואפילו אם מקבלים את הפטור אוטומטית, זה לא אומר שלא צריך לדווח לרשויות ולקבל את האישור הכתוב מהיחידה הצבאית הרלוונטית.

רק באופן הזה אנחנו יכולים למנוע מאיתנו עוגמת נפש והעמדה לדין, שעלולה כאמור להסתיים במאסר בכלא צבאי. בנוסף, תמיד כדאי שהליווי בתהליך יתבצע על ידי עורכי דין שמתמחים בדיני צבא.

מה התהליך להגשת פטור ממילואים
מה התהליך להגשת פטור ממילואים
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>