פטור ממילואים אי התאמה

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

השירות הצבאי במדינת ישראל, ובכלל זה שירות המילואים, הוא עניין שמייחד את המדינה שלנו ביחס למדינות העולם. בעוד שיש רבים שרואים בשירות המילואים הזדמנות להתרענן מהשגרה השוחקת, ישנם כאלו שימי המילואים כבר לא מסתדרים עם אורח חייהם, ואשר מעוניינים בפטור ממילואים. במאמר הקרוב נבחן את הסיבות בגינן ניתן לקבל פטור ממילואים, לרבות פטור ממילואים עקב אי התאמה.

 

מה הוא שירות מילואים?

צבא הגנה לישראל פועל בשיטת צבא העם. כלומר, לפי שיטת צבא העם אל שורותיו של הצבא מתגייסים אזרחי המדינה כולם לפי צו. כמו כן, מעבר לשירות החובה חלה על האזרחים גם חובת שירות במילואים. לפי החוק, המשרתים חייבים להגיע לימי מילואים לאחר שחרורם משירות החובה, כמות ימים ואופי התפקיד נקבעים לרוב לפי התפקיד בשירות החובה, הדרגה ולפי עוד מספר גורמים.

 

מי משרת במילואים?

כאמור, שירות מילואים במדינת ישראל הוא חובה, עבור גברים ונשים כאחד. שכן, צה"ל מתבסס במידה רבה על כוחות המילואים גם בשוטף ובעיקר בימים של מתיחות ביטחונית בזירות השונות. במדינה כמו ישראל המוקפת באיומים רבים, הכרחי שיהיה צבא סדיר וצבא מילואים כשירים לפעולה. יחד עם זאת, קיימים מקרים רבים במסגרתם לא ניתן לשרת במילואים. בהתאם, ניתן לקבל פטור ממילואים מכל מיני סיבות, כמו למשל פטור ממילואים אי התאמה.

 

איך אפשר לקבל פטור ממילואים?

על אף החשיבות הגדולה של החזרת צבא מילואים רחב וכשיר, ישנם נסיבות שתחתן אזרחים לא יכולים לשרת במילואים. בהתאם, פטור ממילואים יכול להינתן. כדי לעשות סדר, הכנו עבורכם רשימה של סיבות שבמסגרתן ניתן לקבל פטור משירות מילואים:

פטור ממילואים אי התאמה

פטור אי התאמה ממילואים הוא פטור שניתן במהלך שירות המילואים והלכה למעשה משחרר את המשרת משורותיו של צבא המילואים. כמו כן, הסיבה המרכזית שבגינה ניתן פטור אי התאמה היא רצון של המפקדים הישירים לשחרר את המשרת ממצבת החיילים שלהם.

ברוב המקרים, זה קורה כאשר המשרת מגלה חוסר מוטיבציה, לא נענה לצווי 8 ועוד. כמו כן, אלו שלשיטתם כבר לא מתאימים לשרת במילואים מסיבות כאלו ואחרות, יכולים להיוועץ עם עו"ד צבאי ולהבין איך ניתן לקבל פטור ממילואים אי התאמה או פטור אחר לפי הנסיבות הספציפיות.

פטור דתי ממילואים

פטור על רקע דתי ניתן כאשר אורח חייו של משרת המילואים לא מתאים לאורח החיים ששירות מילואים כופה עליו. חשוב לציין, ברוב המקרים הפטור הזה יינתן לנשים כך שקיימת מן הנחה לא מדוברת שהפטור הזה מיועד לנשים דתיות. יחד עם זאת, גם גברים שמספקים הוכחות מוצדקות ושיטתיות יכולים לזכות לפטור ממילואים מטעמי דת.

פטור ממילואים מפאת גיל

חובת שירות מילואים בצה"ל חלה רק עד גיל מסוים. כמו כן, גיל סיום שירות המילואים נקבע כתלות במספר גורמים כמו מגדר, תפקיד ודרגה. באופן כללי, גברים משרתים עד גיל 40, קצינים עד גיל 45 ובעלי תפקידים יוצאי דופן עד גיל 49. באשר לנשים, חובת המילואים חלה עליהן עד גיל 38.

פטור ממילואים מהריון

מהמשך לסעיף הקודם, נשים הרות זוכות לפטור אוטומטי משירות במילואים. כלומר, מרגע שהיריון מתחיל, ניתן פטור קבוע ממילואים. יחד עם זאת, מקרים רבים נשים מעוניינות להמשיך בשירות המילואים לאחר חופשת הלידה ומתנדבות חזרה לשירות. בנוסף, פטור מהריון ניתן גם מסגרת שירות החובה והוא לא מוגבל לשירות מילואים. חשוב לציין, הפטור ניתן רק לנשים, כך שבני זוג לנשים בהיריון לא יכולים לקבל פטור ממילואים תחת סיבה זאת.

פטור ממילואים מטעמי מצפון

במקרים מסוימים ניתן פטור ממילואים מטעמי מצפון. כלומר, במידה והמשרת מוכיח שהוא לא יכול לשרת במילואים כי מצפונו לא מאפשר לו זאת, הוא יכול לקבל פטור משירות מילואים. יחד עם זאת, פטור מסיבה זאת ניתן רק במקרים בודדים, כך שצה"ל לא מרבה להעניק פטור כזה. בעזרת סיוע מקצועי ניתן למקסם את הסיכויים לקבל פטור תחת הסיבה הזאת וכן תחת סיבות אחרות.

פטור רפואי ממילואים

בדומה לשירות הסדיר, גם במילואים ניתן לקבל פטור משירות עקב מצב רפואי. כמו כן, כמו בשירות הסדיר גם במקרה כזה יש לעבור וועדה רפואית מסודרת כדי לזכות בפטור רפואי. בנוסף, פטור על רקע רפואי יכול להינתן גם מסיבות רגשיות ונפשיות.

פרופיל 21 יזכה בפטור מוחלט משירות ובפועל בעל הפרופיל ישתחרר לחלוטין משירות צבאי. באשר לפרופיל 45, במידה וקיים סעיף נפשי גם כן יוחל פטור משירות, עם זאת סיבת הפטור הרשמית תוגדר תהיה "צמצום כוחות המילואים".

פטור מצמצום כוחות המילואים

ברוב המקרים, חיילי חובה המשרתים בתפקידים כללים מקבלים פטור ממילואים מטעמי צמצום כוחות מילואים. כמו כן, ניתן לקבל את הפטור הזה תחת סיבות נוספות ומגוונות.

 

יש השלכות על שחרור ממילואים?

התשובה לשאלה הזאת אינה חד משמעית והיא תלויה בגורמים רבים. תחת סיבות מסוימות, לא תהיה שום השפעה של קבלת פטור ממילואים על החיים שמחוץ לצבא, כמו למשל פטור מהריון ועוד. יחד עם זאת, קיימים פטורים שעלולים להשפיע בכל מיני דרכים על החיים האזרחיים, כמו למשל פטור ממילואים אי התאמה תחת סיבות מסוימות.

 

איך פטור ממילואים אי התאמה עלול להשפיע?

פטור של אי התאמה ממילואים, או בכלל משירות צבאי, יכול להינתן תחת כל מיני סיבות. במידה והפטור ניתן לאחר סירובי פקודה רבים, מקרי נפקדות, עריקות ועוד, לפטור אי התאמה יכול להתווסף גם "התנהגות רעה". כמו כן, כאשר הסעיף הזה מתווסף לפטור יכולות להיות השלכות על עולם התעסוקה, כך שגופים ביטחוניים וממשלתיים לא ירצו להעסיק במקרים מסוימים.

כדי להימנע מכך כדאי להסתייע בעורך דין צבאי מיומן, כמו עורכת דין מירי יעקב גביש, ולהגיע לפטור בדרך החכמה והבטוחה.

 

מהו עורך דין צבאי?

עורך דין צבאי הוא איש מקצוע מעולם המשפט שמתמחה בעיסוק בתיקים הנוגעים למערכת הצבאית. חשוב להבין, צה"ל מחזיק במערכת משפטית בעלת נהלים, תקנות וחוקים שונים בתכלית ממערכת המשפט האזרחית. בהתאם, אנשי המקצוע שעוסקים שהליכים משפטיים צבאיים הם בעלי הכשרה ייחודית, כך שהם מכירים את עולם המשפט הצבאי הן מבחינה תיאורטית, והן מתוך עבודה מעשית בשטח.

אם נקלעתם לתרחיש בירוקרטי או משפטי מול צה"ל, כדאי להצטייד בעורך דין צבאי מהשורה הראשונה.

 

איך מוצאים עו"ד צבאי?

מלאכת בחירת עו"ד צבאי צריכה להיות מלאכה מדוקדקת ובלתי מתפרשת. שכן, ההליכים שמתנהלים מול הצבא יכולים להשפיע על עתידכם בצורה דרמטית. לשם כך, חשוב לבחור בבעל מקצוע עם הכשרה משפטית מתאימה, עם ניסיון בשטח עם מקרים שדומים למקרה שלכם, עם המלצות מלקוחות קודמים ועם מוניטין מוכח.

 

לסיכום – פטור ממילואים בדרך החכמה והבטוחה

צבא ההגנה לישראל נשען במידה רבה על משרתי המילואים, כך שבלעדיהם יתקשה לבצע את המשימות הביטחוניות המוטלות עליו. יחד עם זאת, במקרים רבים נסיבות החיים לא מאפשרות יותר להגיע לימי המילואים, ואז פטור ממילואים הוא נדרש והכרחי.

לפני שמתחילים בתהליך של קבלת פטור ממילואים אי התאמה או כל פטור אחר, חשוב להבין תחת איזה סעיף פטור יהיה כדאי לכם לנסות לקבל פטור ולדאוג שזה יעשה עם סיוע מקצועי והדוק, בהצלחה! ליצירת קשר לחצו כאן.

פטור ממילואים אי התאמה
פטור ממילואים אי התאמה
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>