ביטול כתב אישום בגין השתמטות מצה"ל

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

החשיבות של השירות בצה"ל אינה מוטלת בספק ואף זוכה לכבוד והערכה בקרב כלל האוכלוסייה. כך ניתן להבין מדוע השתמטות מצה"ל נחשבת לנושא בעייתי במיוחד, הן מבחינת מערכת המשפט הצבאית, והן מבחינת ההשלכות העתידיות הנלוות. במידה והוגש נגדכם כתב אישום, חשוב לפנות בהקדם לייצוג משפטי, שיביא בסבירות גבוהה להפחתת האישומים ואף לביטול כתב אישום בגין השתמטות מצה"ל

 

חובת השירות בצה"ל

מלבד עצם העובדה כי מדובר בזכות לשרת את המדינה שלנו, החוק בישראל קובע כי השירות בצה"ל הינו בגדר חובה עבור כל אזרח ישראלי שהגיע לגיל 18. כיום, תקופת השירות הצבאי התקצרה ועומדת על 32 חודשים לגברים ו  – 24 חודשים לנשים, מלבד מקרים חריגים, כמו מתנדבים, חיילים בודדים ועולים חדשים, להם תקופת השירות מותאמת אישית ולרוב קצרה יותר.

 

מי זכאי לפטור משירות חובה?

אמנם הזכרנו כי השירות בצה"ל הינו חובה על פי חוק, אך ישנן מספר אוכלוסיות יעד הפטורות משירות צבאי:

  1. נשים נשואות / הרות / אימהות
  2. תלמידי ישיבות המקיימים אורח חיים המוקדש ללימודי התורה
  3. ערביי ישראל ובני מיעוטים שונים
  4. מקרים רפואיים ונפשיים

 

השתמטות משירות בצה"ל

כל עוד לא ניתן לכם פטור משירות צבאי, הרי שאי התייצבות לשירות בצה"ל נחשבת כהשתמטות ועלולה לגרור אחריה ענישה מחמירה וסנקציות נוספות. בניגוד לעבירות של עריקות מהצבא / נפקדות, המתרחשות במהלך ותוך כדי השירות הצבאי / שירות מילואים, הרי שהשתמטות משירות בצה"ל מתרחשת בשלב שלפני הגיוס, כאשר המועמד לשירות לא מתייצב בלשכת הגיוס.

 

מהן הסיבות להשתמטות מצה"ל?

הסיבות להשתמטות משירות בצה"ל הן רבות ומגוונות ובין הנפוצות ביותר מביניהן נמצאות:

 

מצב כלכלי

אחת הסיבות השכיחות ביותר להשתמטות מצה"ל נעוצה בסיבות כלכליות. בני נוער רבים, המגיעים ממצב סוציו – אקונומי נמוך, מעדיפים לנצל את תקופת השירות הממושכת בכדי לעבוד ולפרנס את עצמם / בני משפחתם, שכן הם אינם יכולים להסתמך על המשכורת הצבאית הנמוכה. ייצוג משפטי על ידי עורך דין צבאי במקרים של השתמטות על רקע כלכלי, יכול בהחלט להביא לתוצאות של ביטול כתב אישום בגין השתמטות מצה"ל.

 

מצב רפואי / נפשי

מצבים רפואיים / נפשיים מיוחדים יכולים לזכות את הסובל מהם בפטור משירות צבאי, אך לא רבים מודעים לזכות זו העומדת להם ובוחרים להשתמט משירות צבאי מבלי להיות מודעים להשלכות העתידיות של צעד זה.

 

אידיאולוגיה

סיבות ערכיות ואידיאולוגיות הן סיבות קצת פחות שכיחות משאר הסיבות שתיארנו עד כה, אך הן עדיין קיימות. פציפיזם וחוסר הסכמה עם מדיניות הצבא, הן בין הסיבות העיקריות המובילות את המועמד לשירות להשתמט משירות בצה"ל.

 

מהי הענישה בגין השתמטות מצה"ל?

השתמטות משירות בצה"ל היא כמובן פעולה לא חוקית, הגוררת בעקבותיה ענישה והשלכות עתידיות. מסגרת הענישה בגין השתמטות מצה"ל הינה נרחבת ובכדי לעמוד על אפשרויות הענישה, כדאי להכיר את התהליך הכרוך בהשתמטות:

 

הכרזה כנעדר

ככל והמועמד לשירות לא התייצב ביום המיועד בלשכת הגיוס, הוא יוכרז כנעדר משירות, כלומר, משתמט מגיוס. עם ההכרזה על המועמד לשירות כנעדר, יוצא נגדו צו מעצר ושיתוף פעולה עם המשטרה הצבאית במטרה להביאו לדין.

 

העמדה לדין

לאחר תפיסת המשתמט, הוא יועמד לדין משמעתי ויוגש נגדו כתב אישום בגין השתמטות מצה"ל. כאן חשוב לציין כי, על אף שהמועד לשירות צבאי עדיין אינו חייל בפועל, השתמטות מצה"ל נחשבת לעבירה צבאית ולפיכך, תידון בהתאם לחוקי השיפוט הצבאי.

 

ענישה בגין השתמטות מצה"ל

בסופו של תהליך ובמידה והמשתמט משירות אכן הורשע, טווח הענישה בגין ההשתמטות יכול לנוע בין נזיפה והתראה לבין כליאה בבית הכלא הצבאי.

 

מה המשמעות וההשלכות של כתב אישום בגין השתמטות מצה"ל?

העמדה לדין והגשת כתב אישום בגין השתמטות מצה"ל, כרוכות ברישום בתיק הצבאי של המשתמט, אך אינה מהווה רישום פלילי (ולפיכך, לא תופיע בתיק האזרחי). כתב אישום בגין השתמטות מצה"ל אמנם אינו כרוך ברישום אזרחי, אך קיימת לו השפעה מהותית מבחינת התפיסה הציבורית, הרואה במשתמט אדם בעייתי ואף לא מוסרי.

כמו כן, אי ביטול כתב אישום בגין השתמטות מצה"ל יכול להשפיע עליכם באופנים הבאים:

 

תעסוקה

בלא מעט תפקידים, נדרשים המועמדים להציג תעודת יושר, כאשר רישום פלילי בגין הגשת כתב אישום משתקפת בתעודה זו ויכולה להשפיע על סיכויי הקבלה שלכם.

 

הוצאת ויזה

אי ביטול כתב אישום בגין השתמטות מצה"ל יכול להשפיע על זכאותכם לקבלת שירותים אזרחיים שונים ואחד הבולטים מביניהם הוא הוצאת ויזה למדינות שונות.

 

השלמת תקופת השירות

ככל ולא הצלחתם להביא לידי ביטול כתב אישום בגין השתמטות מצה"ל ונקבע לכם עונש מאסר, הרי שתקופת המאסר, ממושכת ככל שתהיה, אינה עולה לכם על חשבון תקופת השירות, כך שתצטרכו להשלים את תקופת המאסר בהתאם.

 

ביטול כתב אישום בגין השתמטות מצה"ל – כדאי לדעת

הגשת כתב אישום בגין השתמטות מצה"ל מבטאת אמנם התפתחות שלילית במצבכם, אך חשוב להבין כי לא מדובר במצב בלתי הפיך. באמצעות ייצוג משפטי על ידי עורך דין צבאי מקצועי ומנוסה בתחום – משרד עו"ד מירי יעקב גביש, הרי שניתן להפוך את ההחלטה על פיה ולהביא להפחתת האישומים ואף ביטול כתב אישום בגין השתמטות מצה"ל.

על מנת להגיע לתוצאות המיטביות ביותר למקרה שלכם, חשוב לדעת כי הפנייה לייצוג משפטי ושירותיו של עו"ד צבאי מקצועי, צריכה להיעשות בהקדם, עוד לפני העמדה בדין, כך שתוכלו להתכונן ולהיערך כראוי, באופן שיביא כאמור להפחתת האישומים ואף ביטול כתב אישום בגין השתמטות מצה"ל.

 

כיצד ניתן לבטל כתב אישום בגין השתמטות מצה"ל?

ביטול כתב אישום בגין השתמטות מצה"ל נשמע אולי כמו משפט קסם שיפתור את כל הבעיות שלנו בגין ההשתמטות, אך למעשה, מדובר בתהליך משפטי מאתגר, המצריך מיומנות וניסיון של עו"ד צבאי מקצועי. כיצד אם כן עורך הדין הצבאי יכול להביא לביטול כתב האישום?

 

הוצאת פטור משירות

פעמים רבות מגיע למועמד לשירות פטור משירות צבאי, אלא שהוא בחר בדרך הקשה – להשתמט משירות. בחינת המקרה לעומק, יחד עם תימוכין לסיבת הפטור, מהווים פעמים רבות עילת ביטול כתב אישום בגין השתמטות מצה"ל.

 

הצבעה על מחדלים

היות ומדובר במערכת משפט צבאית, המחויבת לפעול על פי חוקים ונהלים מסוימים, הרי שהצבעה על מחדלים בתהליך הגשת כתב אישום בגין השתמטות מצה"ל יכולה פעמים רבות להביא לידי ענישה מקלה ואף ביטול כתב האישום.

 

היכרות מעמיקה עם דרכי ההתנהלות המקובלות

עורך דין צבאי מנוסה, מכיר היטב את דרכי ההתנהלות המקובלות במשפט הצבאי ובהתאם לכך, יכול להמליץ לכם על דרכי פעולה מומלצות, אשר יביאו לכדי ביטול כתב אישום בגין השתמטות מצה"ל.

 

באיזה שלב ניתן לבטל את כתב האישום בגין השתמטות?

על פי דיני המשפט הצבאי, לפני הגשת כתב אישום פלילי יש לערוך שימוע לנאשם, כאשר צעד מכריע זה הוא ההזדמנות הטובה ביותר להביא לכדי ביטול כתב אישום בגין השתמטות מצה"ל. יחד עם זאת, את ביטול כתב האישום ניתן להשיג בכל שלב משלבי ההליך השיפוטי וזאת עד לרגע הכרעת הדין.

ביטול כתב אישום בגין השתמטות מצה"ל
ביטול כתב אישום בגין השתמטות מצה"ל
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>