מיסוי ירושה

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

מס ירושה הוא למעשה מס שיוטל על רכוש, נכסים, או כספים שהועברו בירושה, מס שיגבה החל מסכום מסוים. אף על פי כן, בישראל, נכון להיום, אין מס ירושה, שכן בוטל בשנת 1981. יחד עם זאת, למרות שאין מס ירושה בישראל, יתכנו שיוטלו חיובי מס אחרים לגבי הירושה בכפוף לביצוע פעולות הקשורות בצו קיום הצוואה או צו הירושה. רוצים לדעת כיצד תוכלו לצמצמם את היקף מיסוי הירושה שלכם? זה המאמר עבורכם.

 

נכס שהועבר בירושה – מיסוי

כידוע, בעת מכירת נכס מקרקעין יש לשלם מס. עם זאת, נכס שמתקבל בירושה אינו חייב במס, שכן בעיני החוק, הלכה למעשה, לא התבצעה עסקת מכר של מקרקעין שדינה להיות מחויבת במס. על כן, על פי סעיף 4 לחוק מיסוי מקרקעין, נכס מקרקעין שנתקבל בירושה פטור ממס.

 

מתי כן יהיה מיסוי כנגד נכס המקרקעין שנתקבל בירושה

למעשה, למרות שהורשת נכס מקרקעין פטורה ממס, חלוקה שונה של הנכסים, בין היורשים, לאחר ההורשה תיחשב, הלכה למעשה, פעולת מכר במקרקעין שדינה להיות ממוסת. לצורך העניין, בהנחה שהייתה חלוקה של 4 דירות ל4 ילדיו של המנוח, והם מצידם מעוניינים בחלוקה שונה – ולכן, לאחר קבלת הירושה ורישום הנכס על שמם, יבצעו העברה של הנכסים מאחד לשני, יצטרכו נכסים אלה להיות ממוסים על פי חוק מיסוי מקרקעין, שכן בפועל בוצעה עסקת מכר במקרקעין שדינה להיות ממוסת.

 

כיצד תמנעו ממיסוי ירושה

ניתן להימנע מתשלום מיסים מיותר בשל מיסוי ירושה על ידי היערכות מתוכננת ונכונה. על היורשים לבצע תכנון הולם לפני שימומש בפועל צו קיום הצוואה או לחלופין, צו הירושה. תכנון חלוקת הירושה מבעוד מועד, על פי צורכי היורשים, יאפשר להם להימנע מחלוקה מאוחרת, לאחר קבלת הירושה, שעשויה לגרום להם לשלם מיסי מקרקעין מיותרים שיפחיתו את התועלת והרווח שלהם מן הירושה.

 

חלוקה שונה מזאת האמורה בירושה

אם היורשים של הנפטר מעוניינים לבצע חלוקה שונה מזו האמורה על פי הצוואה, הם יכולים לערוך ביניהם "הסכם בין יורשים" – הסכם זה הוא למעשה הסדר שנחשב, הלכה למעשה, כחלק אינהרנטי מתהליך ההורשה, כך יוכלו להימנע מתשלום מס.

 

כיצד זה עובד?

ההסכם בין היורשים יוכל לסייע ליורשים לחלק ביניהם את הנכסים כרצונם לפני שהתבצעה ההורשה בפועל. משום שהירושה פטורה ממס, הם לא ישלמו מס כלשהו בגין העברת הנכסים בינם לבין עצמם. זאת בשונה ממצב אחר בו לאחר קבלת הירושה ורישום הנכסים על שמם, יבקשו היורשים לבצע העברת הנכסים, שכאמור לעיל, יגרור מיסוי הירושה באמצעות תשלום מיסי מקרקעין על העברת הנכסים האמורים; זאת משום, שהעברת הנכסים נעשתה מחוץ אל גבולות הירושה.

 

ביצוע הסתלקות מן הירושה

הסתלקות מן הירושה היא גם אפשרות לביצוע חלוקה שונה מזו האמורה בצוואה. ההסתלקות יכולה להיות הן הסתלקות כללית והן הסתלקות ספציפית ובין אם הסתלקות מלאה או לחלופין, הסתלקות חלקית. (כדי לקבל מידע נוסף, אנא פנו למאמרנו בנושא הסתלקות מירושה).

 

הסתלקות כללית

הסתלקות כללית, כשמה כן היא, חלקו של המסתלק יחולק באופן כללי, שווה בשווה בין היורשים השונים שעתידים לקבל את הירושה.

הסתלקות ספציפית

הסתלקות ספציפית, כלומר הסתלקות לטובת אדם ספציפי שיקבל את כל חלקו של המסתלק מן הירושה. עם זאת, באופן שונה מהסתלקות כללית, ניתן להסתלק לטובת קבוצה מצומצמת של יורשים. למעשה, הסתלקות ספציפית יכולה להיות הסתלקות מירושה לטובת הורה, אח או בן זוגו של המנוח.

 

הסתלקות מלאה

באופן פשוט, רשאי אדם להסתלק מכל חלקו בירושה ללא השארת חלק אותו יקבל ממנה.

 

הסתלקות חלקית

מנגד, ניתן להסתלק מחלק מן הירושה ולא מכולה, על פי בחירת המסתלק מן הירושה.

 

פטור ממיסוי נכס לאחר ירושה

כפי שנאמר לעיל, במסגרת הירושה לא יצטרכו היורשים לשלם מיסי ירושה כאלה ואחרים. עם זאת, לאחר שתועבר אליהם הירושה, ולמעשה, יהיה הנכס רשום תחת שמם, יהיה דינה של כל פעולת מכר שיעשו בנכס כדין מכירת מקרקעין. עם זאת, בהתקיימות תנאים מסוימים, ניתן לקבל פטור ממיסוי מקרקעין, בגין ביצוע פעולה בנכס, לאחר קבלת הירושה.

 

זהות המוכר

במקרה שבו המוכר היה בן הזוג של המוריש, או לחלופין, צאצא שלו, הוא עשוי להנות מן הפטור המיוחל ממיסוי המקרקעין שקיבל בירושה. כמו כן, גם בן הזוג של הצאצא של המוריש עשוי להיות זכאי לקבלת פטור ממיסוי מקרקעין בעת מכירת הנכס שנתקבל כירושה.

 

בעלות בדירת מגורים אחת

תנאי נוסף הוא שבעת לכתו של המנוח שממנו הגיעה הירושה, היה בעליה של דירת מגורים אחת בלבד.

 

עילת פטור למוריש

תנאי נוסף הוא כי אילו היה המוריש בחיים והיה מבקש למכור את דירת המגורים שלגביה רוצים היורשים לקבל בהווה פטור מתשלום מס,  היה הוא מקבל פטור ממס בגין המכירה בשל אחת מעילות הפטור ממיסוי המקרות בחוק.

 

דירת מגורים מזכה

על הדירה הנמכרת להיות דירת מגורים שנחשבת דירת מגורים מזכה – קרי, דירת מגורים ששימשה למגורים, לכל הפחות, באחת מן התקופות שיצוינו להלן; התקופה האפשרית הראשונה היא למעשה תקופה של 80% מן התקופה שבגינה מחושב השבח על הדירה. או לחלופין, התקופה השנייה, היא התקופה של ארבע השנים שקדמו למכירה.

 

החשיבות בקבלת ייעוץ מעורך דין מנוסה בתחום

תחום הירושה בכלל ותחום הירושה בפן המיסוי בפרט הם תחומים לא פשוטים, כאשר תחום המיסוי הוא אף יותר מסובך מתחום הירושה באופן כללי. על כן, מומלץ לקחת בחשבון, בכובד ראש, את האפשרות לשכור את שירותיו של עורך מקצועי ומנוסה המתמחה בתחום כדי שיוכל להסדיר עבורכם את העניינים הללו.

 

בפן הירושה

כאמור לעיל, ניתן, מבעוד מועד, לתכנן את הירושה כך שמראש לא יצטרכו היורשים לבצע הסכמי ירושה או הסתלקויות מירושה כדי להימנע מתשלום מיסים עקב העברת הנכסים בבעלות המוריש בעתיד. קרי, תכנון נכון של הירושה הן בפן המיסוי והן בפן החלוקתי על ידי איש מקצוע מנוסה, עשויה בהחלט למנוע עוגמת נפש רבה למשפחה.

 

בפן המיסוי

כאמור לעיל, בתחום מיסוי הירושה ישנן סוגיות מסובכות רבות, שעבור אדם שאינו בקיא בעולם המשפט בכלל ועולם הירושה בפרט עשויות להיות קשות לתפעול והבנה מעמיקה. על כן, ישנה חשיבות ראשונה במעלה להיעזר בעורך דין המומחה בתחום בעת ביצוע תכנון המס הן בכתיבת הצוואה והן לאחריה בעת הירושה, כך שתוכלו להימנע מתשלום מיסים כבדים שיקטינו את התועלת והרווח שלכם מן הירושה.

 

פנו אלינו בהקדם

פנו אלינו בהקדם על מנת שתוכלו לקבל את הסיוע המשפטי המקצועי והאישי ביותר כדי שתוכלו להגיע לחוף המבטחים לו אתם מייחלים ולצאת לדרך חדשה ומוצלחת, ללא התעסקויות בירוקרטיות ומשפטיות מסובכות ומיותרות.

מיסוי ירושה
מיסוי ירושה
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>