ידועים בציבור ירושה

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

בעת פטירתו של אדם, במקרים מסוימים, יתכן וידועו בציבור יוכל להיות יורש חוקי של המנוח שהיה בן זוגו. הלכה למעשה, בעניין הירושה על פי הדין, חוק הירושה של מדינת ישראל משווה את מעמדם של זוג נשוי למעמדו של זוג הידוע בציבור. במאמר זה נסקור את סוגיית הידועים בציבור בכלל וסוגיית הידועים בציבור בעניין קבלת הירושה בפרט.

 

ידועים בציבור – מי הם?

ידועים בציבור הם למעשה בני זוג שהיחסים הזוגיים ביניהם דומים ליחסים הקיימים בין בני זוג נשואים. עם זאת, מבחינה משפטית, הם לא נחשבים לזוג נשוי. אף על פי כן, ידועים בציבור זכאים לחלק דיי גדול מן הזכויות להם זכאים זוגות נשואים בישראל.

כמו כן, ניתן לומר, כי ככל שהשנים חולפות מעמדם של הידועים בציבור בישראל הולך ומתחזק ומתקרב יותר למעמדם בני זוג נשואים.

 

כיצד הופכים לידועים בציבור

כאשר בני זוג חיים חיי זוגיות הדומים לחיי נישואין, נראים כלפי חוץ כבני זוג נשוי, מנהלים יחדיו משק בית משותף, יתכן ויראו אותם כידועים בציבור על פי החוק והפסיקה הישראלים. הלכה למעשה, ניתן לומר כי החלק הארי והקריטי ביותר של מוסד הידועים בציבור הוא קיומם של חיי משפחה ,מגורים משותפים וניהול משק בית משותף.

 

אחרי כמה זמן הופכים לידועים בציבור

הפסיקה הישראלית אף מכירה באפשרות כי בני זוג ייהנו מהגדרת "ידועים בציבור" גם לאחר חודשים ספורים של זוגיות תחת תנאים מסוימים, שחלקם נמנו לעיל.

 

החקיקה הישראלית ביחס לידועים בציבור

אין אסדרה אחידה עבור מוסד הידועים בציבור בחקיקה הישראלית, אך מוסד זה עדיין מוכר, גם על פי דיונים מוכרים בפסיקה והחקיקה הישראלים.

 

קבלת ירושה על ידי ידוע בציבור

על פי סעיף 55 לחוק הירושה הישראלי משנת 1965, עומדת התייחסות לנושא ירושה על ידי ידוע בציבור תחת הכותרת "מעין צוואה".

 

החוק

על פי מילות החוק, איש ואישה אשר חיים חיי משפחה במסגרת משק בית משותף, אך לא נשואים אחד לשנייה ואילו אחד מהם נפטר, ובזמן שנפטר לא היה נשוי לאדם אחר – יראו את הידוע בציבור של המנוח כזכאי לקבלת הירושה של המנוח על פי דין, בדיוק כפי שהיה קורה אילו היו נשואים זה לזה.

 

"על פי דין"

כלומר שבהיעדר צוואה תקנית שנכתבה על ידי המנוח, החוק הישראלי קובע מעין ברירת מחדל שעל פי תיקבע ירושתו (ראו מאמרנו בנושא).

 

צוואה

עם זאת, ומשום העובדה שהידוע בציבור של המנוח יקבל את הירושה שלו על פי דין, במקרה ויכתוב המנוח בטרם לכתו צוואה כדין, אשר נותנת הוראה אחרת אשר אינה מונה את הידוע בציבור בין יורשיו – לא יקבל בן זוגו הידוע בציבור את הירושה בפועל.

 

מזונות אישה

ככל שעמד בן הזוג בתנאים האמורים לעיל והוגדר כידוע בציבור בעת לכתו של המנוח; וככל שהידוע בציבור הנותר בחיים הינו אישה, ייתכן ותהיה זכאית לקבלת מזונות אישה מן העיזבון של המנוח, ידועה בציבור.

דינו של הסכם לחיים משותפים בין ידועים בציבור

כשם שרבים מכירים את הסכם הממון כהסכם הסדרת היחסים בין בני זוג נשואים, עומד מנגד גם הסכם לחיים משותפים שבאופן דומה, מסדיר את היחסים בין ידועים בציבור. עם זאת, חשוב להבין כי הסכם לחיים משותפים אינו יכול להחליף צוואה.

 

הסכם לחיים משותפים – מהו

בני זוג שחיים, הלכה למעשה, כידועים בציבור, יכולים לערוך ביניהם הסכם שיסדיר בפועל את חלוקת הרכוש ביניהם, אם במקרה יחליטו, ביום מן הימים, לסיים את מערכת היחסים הזוגית ביניהם.

 

הלכת השיתוף

המקור המשפטי ממנו מלכתחילה נדרשת חלוקה ממונית בין בני זוג בעת פרידה הוא בהלכת השיתוף. הלכה זו היא למעשה כלל משפטי שנקבע על ידי בית המשפט, הלכה זו למעשה מסדירה את חלוקת הרכוש בין זוגות נשואים בעת פרידה או לחלופין, לענייננו, מסדירה את חלוקת הרכוש בין ידועים בציבור בעת פרידה.

 

הסכם זה לא מהווה תחליף לצוואה

בפועל, הסכם חלוקה כלכלי, כמו הסכם המסדיר חיים משותפים בין ידועים בציבור, לא יכול להוות בפני החוק תחליף לצוואה תקינה של המוריש. זאת משום שהסכם ממוני שכזה בין בני זוג שהינם ידועים בציבור חל על היחסים הרכושיים ביניהם, אך לא מהווה חלק מדיני הירושה בפועל.

 

כיצד אפשר למנוע מידוע בציבור לקבל ירושה

אז לאחר שהבנתם כי ידועכם בציבור רשאי, על פי דין, לקבל את ירושתכם, נשאלת השאלה, במידה שאינכם מעוניינים שכך יהיה, מה ביכולתכם לעשות בעניין?

 

ניתן לציין מפורשות בצוואה כין בן הזוג הידוע בציבור לא יירש אתכם

ככל שהינכם, מסיבות כאלה ואחרות, אינכם מעוניינים כי ידועכם בציבור יזכה בירושה שלכם על פי דין; עליכם לערוך צוואה, בה ייכתב, באופן מפורש, כי בן הזוג הידוע בציבור לא יירש אתכם.

 

ניתן לציין מי הם היורשים ולא למנות את בן הזוג הידוע בציבור

לחלופין, תוכלו לערוך צוואה, תקינה (ראו מאמרנו בנושא עריכת צוואה), בה ימנו היורשים שהינכם מעוניינים שירשו אתכם. ככל שבצוואה זו לא יוזכר שמו או שמה של בן או בת הזוג שלכם, תהווה הצוואה מסמך אשר קובע, באופן מפורש, כי בן או בת הזוג שלכם אינם יורשים חוקיים שלכם.

 

עריכת צוואה בה יצוין בדיוק מה יקבל בן הזוג הידוע בציבור

כמו כן, עומדת בפניכם האפשרות להוריש לבן הזוג שלכם חלק מן הירושה שלכם באופן שיהיה מבוקר. כלומר, בצוואתכם תקבעו באופן מפורש מה יירש בן הזוג הידוע בציבור ומה לא יירש.

 

החשיבות בייעוץ בעורך דין

אם הינכם נמצאים בהתלבטות, בין אם ההתלבטות מקורה בהאם, הלכה למעשה, בן זוגכם נחשב לידוע בציבור שלכם – ועל כן, בפוטנציאל לרשת אתכם ביום מן הימים; ובין אם הינכם מחפשים לערוך צוואה שתמנע מן הידוע בציבור לקבל את הירושה כולה או מקצתה; עליכם לשקול, בכובד ראש, את האפשרות של שכירת שירותיו של עורך דין המתמחה בתחום דיני הירושה. עורך דין מקצועי ומנוסה יוכל לסייע לכם בהבנת מצבכם המשפטי וגם בניסוח צוואה באופן תקין שימנע, ביום מן הימים, סכסוכי ירושה כואבים שעשויים לגרום עוול וצער רב לאנשים הקרובים אליכם ביותר.

 

פנו אלינו

פנו אלינו בהקדם כדי לקבל את הסיוע והייעוץ המשפטי הקשובים והמקצועיים ביותר, כדי שתוכלו להבין את מצבכם המשפטי מפי המומחים הטובים ביותר בתחום וכתוצאה מכך, למנוע סכסוכים משפחתיים עתידיים ומיותרים.

ידועים בציבור ירושה
ידועים בציבור ירושה
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>