צו ירושה וצו קיום צוואה

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

אם אתם מגיעים למעמד של ירושה מהנפטר, חשוב שבטרם הדיון וחלוקת הרכוש, תהיו מודעים לזכויותיכם ותהיו מלווים על ידי עורך דין. הדבר חשוב במיוחד כאשר עלול להתעורר ריב בין היורשים. אצל עו"ד מירי יעקב גביש, תוכלו למצוא מידע וליווי משפטי מהטובים ביותר בכל הנוגע לצו ירושה וצו קיום צוואה. 

 

מורכבות הדיון של צוואה וירושה

עסקי צוואה וירושה יכולים להיות מורכבים ולא קלים. הם יכולים לעורר רגשות לא פשוטים ולגרום לאינטריגות בין בני המשפחה, כאשר מדובר בצוואה שאינה עולה בשביעות הרצון של היורשים.

בני המשפחה שרויים במצב של אבל, מצב לא קל כשלעצמו להכנס אליו לדיון כה חשוב, אלא שגם ערך הציוד והרכוש של הנפטר מעורר רגשות עזים וזכרונות בקרב הילדים של הנפטר ובני הבית, כשהרכוש מייצג במידת מה את דמות הנפטר.

כאשר המשפחה מאוחדת והקשר קרוב בין הילדים ובני הבית, סביר להניח שהדיון יהיה "חלק" יותר. אולם במידה ומדובר על משפחה ובה פילוג פנימי או רגשות נחיתות בין האחים, או במידה והנפטר לא השאיר ירושה, הדיון על חלוקת הרכוש והירושה עלול להסתבך.

 

צו ירושה וצו קיום צוואה – המורכבות הדתית

לדיון בירושה וצוואה יכולה להיות גם מורכבות דתית. מערכת הדת מלאה בתקנות פנימיות והלכות. כך למשל, במקרים מסוימים תנתן עדיפות לירושה גדולה יותר לאח בכור, או לבנים על פני בנות במקרה של פטירת אב. פעמים רבות ישנה התנגשות בין חלוקת הירושה לפי הלכות הדת לעומת החלוקה לפי הלכות אזרחיות.

 

צו קיום צוואה

כדי להוציא צוואה לפועל לפי הכתוב, יש להגיש בקשה לצו קיום צוואה לידי הרשם לענייני ירושה. את הבקשה יגישו הרשומים בצוואה. ניתן לעשות זאת באופן פרטני או דרך עורך דין, כשההמלצה המקרים כאלה היא להיעזר בשירות מומחה.

אדם אשר מגיש בקשה באופן פרטני יכול להגיש את הבקשה באופן מקוון או באופן ידני, בעוד המייצג יכול לעשות זאת באופן מקוון בלבד. עורך הדין יכול לייצג אדם אחד או את המשפחה כולה (לכלל זה את כל הרשומים בצוואה). לאחר הגשת הבקשה, יוזמנו הרשומים בצוואה לדיון אצל נציגי הרשם, לשם הקראת הזכויות לפי הצוואה.

 

עזבון

נכסיו של היורש נקראים "עזבון". הם כוללים את כל נכסיו, לרבות כספים וחסכונות, רכוש וציוד פיזי לרבות תכשיטים, נדל"ן ואף זכויות קניין רוחני. העזבון עובר אל היורשים, בין שהם יורשים על פי חוק או כפי שהם כתובים בצוואה.

 

בקשה לצו ירושה

צו ירושה נערך כאשר לא קיימת צוואה. במידה והנפטר לא השאיר אחריו צוואה, תוגש בקשה לצו ירושה, ובו יזומנו בני המשפחה לדיון בדבר חלוקת הרכוש של הנפטר. במצב כזה, חשוב מאוד להיות מיוצגים על ידי עורך דין מומחה לדיני צוואה וירושה.

 

הרשם לענייני ירושה

הרשם לענייני ירושה הוא למעשה משרד המדינה האמון על ענייני ירושה וצוואה. באתר ניתן לקבל מידע אודות:

 

בדיקת קיום צוואה

הכוונה היא במידה ולא ידוע אם הנפטר השאיר אחריו צוואה.

 

קבלת מידע

מידע נגיש בדבר צו ירושה וצו קיום צוואה

 

הגשת בקשות

הגשת בקשה לצו ירושה וצו קיום צוואה, הגשת התנגדות וערעורים, בקשה לשינוי והוספת פרטים או לתיקון טעות, בקשה לפתיחת התיק לשם עיון והוכחת מוות.

 

העתק צו

בקשה לקבלת עותק של צוואה

 

דרישות פרטים

קשר ישיר עם הרשם המאפשר בדיקת פרטים וקבלת תשובות ומענה לשאלות או בכדי לדעת היכן הטיפול בתיק עומד.

 

כתיבת צוואה

צוואה היא חלוקת העיזבון שעורך הנפטר לפני מותו, כאשר הוא מגדיר את היורשים ואת חלוקת העיזבון ביניהם. הצוואה היה מסמך משפטי תקף לאחר מותו של הנפטר, גם אם אינה נכתבה בפני עורך דין.

המדינה מכירה בכמה סוגי צוואות:

  • צוואה בכתב יד
  • צוואה בעל – פה
  • צוואה שניתנה בפני עדים
  • צוואה שניתנה בפני רשות מוסמכת

 

ישם כללים ברורים לכתיבת צוואה בכל אחת מהדרכים הנ"ל וחשוב לבדוק את תוקפה. אדם הרושם צוואה חשוב שיהיה מודע לחוקים אלה וכדאי שייוועץ בעורך דין מומחה.

 

יורשים

כל אדם יכול לרשת את הנפטר, כל עוד הוא מצויין בצוואה כיורש על ידי הנפטר. באופן טבעי ועל פי צו ירושה, היורשים הינם ילדי הנפטר ובן הזוג המוגדר בחוק (בעל, אישה, בן זוג ידוע בציבור). אדם יכול להוריש את עזבונו לילד שיוולד 300 יום לאחר כתיבת הצוואה.

במקרים מסויימים נמצא כי הנפטר בחר להוריש את הונו לתאגיד מסוים, ובזכותו לעשות כך. אם אחד מהיורשים היה מעורב במותו של הנפטר באופן פלילי, אזי שיאבד את זכותו לרשת את הנפטר, גם אם זכותו כתובה בצוואה.

 

הפקדת הצוואה אצל רשם הירושה

אדם שרשם צוואה ורוצה להבטיח שהצוואה תהיה מוכרת לאחר מותו, כך שהעזבון יחולק על פיה, כדאי שיפקיד את הצוואה אצל הרשם לענייני ירושה מיד עם תום כתיבתה. גם לאחר הכתיבה ניתן לערוך שינויים, הדבר אמנם מצריך יותר מאמץ ומנהלות אל מול הרשם, אך יוצר בטחון.

 

חלוקת עזבון על פי צו ירושה

במידה ולא קיימת צוואה, יחולק הרכוש לפי צו ירושה. צו הירושה מתנהל לפי תקנות חוק הירושה – התשכ"ה. צו ירושה שניתן ומוסכם הינו כפסק דין – מחייב וסופי. הצו מגדיר מיהם היורשים החוקיים וכיצד תתבצע החלוקה באופן שוויוני או באופן המוסכם על היורשים, לפי המקובל בחוק. בעזרת צו זה ניתן לשנות בעלות על נכסים כגון רכב או נדל"ן, או ביצוע פעולות בחשבונות הבנק והנכסים של הנפטר.

 

ליווי עורך דין מומחה

על אף המפורט כאן, קיום צוואה בפועל יכול להיות עסק מורכב ולעיתים מתסכל. על אחת כמה וכמה כשמדובר בצו ירושה, במידה והנפטר לא הותיר אחריו צוואה. הן הפנייה לרשם לענייני ירושה והן הדיונים עצמם סביב הירושה יכולים להיות מתישים ומורכבים, ולעורר רגשות לא פשוטים המצריכים אורך רוח. פנו לעורך דין מומחה בדיני ירושה וצוואה לקבלת ייצוג הולם וליווי משפטי.

צו ירושה וצו קיום צוואה
צו ירושה וצו קיום צוואה
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>