רישום זכויות שהתקבלו בירושה

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

בירושה לרוב מועברים כספים, נכסי ממון, מקרקעין וזכויות שונות. לעיתים רבות על מנת להעביר את הבעלות באופן מלא של היורש על הנכס יש לבצע רישום של הזכות בהתאם לסוג הנכס. ככל ומדובר בנכס מקרקעין יש לבצע את אופן הרישום המתחייב בסוג נכס זה. עוד על רישום זכויות בהתאם לצו הירושה, לפניכם:

 

רישום זכויות במקרקעין

זכויות בנכס מקרקעין דוגמת דירה מושגות לרוב על ידי רכישה של צד אחד מצד שני. בנוסף לכך ניתן להעביר זכויות בנכס מקרקעין על ידי צו ירושה, צו קיום צוואה או גם בהתאם להסכם בין יורשים לגביי אופן חלוקת העזבון לאחר מתן צווים. על מנת שיהיה אפשר לבצע את הרישום חשוב לוודא שהגורם המוריש את הנכס אכן היה בעל זכויות בו.

פעולת העברת הזכויות למרות שאינה מהווה עסקה במקרקעין, מחייבת היא בטיפול משפטי מתאים אשר כולל הוצאת צו ירושה או צו קיום ירושה של הנפטר.

 

שלבי הליך הרישום

בשלב הראשון יש להגיש בקשה למתן צו ירושה או צו קיום צוואה של הנפטר לרשם הירושות. הבקשה עוברת לבחינה של היועץ המשפטי לממשלה אשר מצרף את עמדתו לעניין, את הבקשה יש לפרסם על מנת לתת הזדמנות לאנשים להתנגד למתן צו הירושה או צו קיום הצוואה. הבקשה מותנית בתשלום אגרה.

לאחר מתן הצו חובה לרשום אותו אצל המוסד המנהל את רישום הזכויות בנכס, בין היתר לשכת רישום המקרקעין, מנהל מקרקעי ישראל וכן חברה משכנת. ככל ומדובר בלשכת רישום המקרקעין האחראית על הרישום ב'טאבו' הרישום מתבצע באמצעות מילוי טופס אותו יש לצרף יחד עם הצו המקורי.

 

 

הטלת תשלום 'תוספת מס'

הטלת תשלומי מס נעשית על רכישה ומכירה של נכס מקרקעין, כלומר כאשר מתבצעת בו עסקה. במקרה זה של העברת זכויות בנכס באמצעות צו ירושה או צו כיום צוואה הצורך בדיווח לרשויות המס לשם תשלום מס שבח מקרקעין מתבטל ואין צורך באישור שלהם על מנת לבצע את העברת הזכויות.

מסיבה זו אין גם צורך של העירייה או של הועדה המקומית לבניה לשם העדר חובות או אישור של היטל השבחה מהסיבה הפשוטה שלא מדובר בעסקה במקרקעין.

היורשים בנכס

כאשר יש אישור של פעולת רישום צו הירושה או צו קיום הצוואה הדבר מבטיח שהזכויות של היורשים בנכס נרשמו על שמם והם הבעלים על הנכס. לעיתים כאשר מוגשת הבקשה לצו קיום צוואה או צו הירושה יורשים מסוימים יבקשו לוותר על זכויותיהם בנכס – להסתלק מן הירושה או מן הצוואה ובכך לא יהיה להם חלק יותר בעיזבון של המנוח.

לשם כך רשם הירושה יכריז על מתן צו שאינו כולל את אותו יורש שוויתר ורק היורשים הנותרים יוכלו לרשום עצמם כבעלים בנכס. לעיתים יורשים שונים מוצאים את עצמם שותפים בנכס בעל כורחם, במקרה כזה עומדת להם האפשרות לפרק את השותפות על ידי הסכמה של כלל השותפים למכור את הנכס.

ככל ולא קיימת הסכמה ניתן יהיה לפנות לבית המשפט ולבקש פירוק שיתוף בנכס, אישור בית המשפט למהלך יוביל אותו לכפות על הצדדים למכור את הנכס.

 

מכירת נכס המקרקעין על ידי היורשים

כאמור, על עצם ההורשה והעברת הזכויות לא מוטל מס. אך מה הדין לגביי מכירת נכס המקרקעין שהתקבל בירושה על ידי היורשים? כל עסקה במקרקעין בישראל מחויבת במס, יחד עם זאת החוק קובע כמה סעיפי פטור ממס. לעניין זה הפטור הרלוונטי הוא "פטור דירת ירושה". ההיכרות עם פטור זה היא חשובה לשם תכנון מס נכון לפני מכירת נכס שהתקבל בירושה, שכן שווי הפטור עומד על אחוזים גבוהים משווי הנכס.

על מנת להשתמש בפטור זה יש לעמוד בתנאים הבאים:

  1. על המוכר להיות בן משפחה של המוריש (בן זוג, צאצא וכו')
  2. בטרם פטירתו של המוריש הייתה בבעלותו נכס מקרקעין אחד
  3. ככל והמוכר היה בן החיים היה הוא בעצמו זכאי לפטור ממס שבח בגין אחת מעילות הפטור שבחוק.

תנאים אלו מבהירים כי היורש תופס את מעמדו של המוריש וזכאי לפטור בהתאם לתנאים שהמוריש היה צריך לעמוד בהם לו היה בחיים.

לסיכום, על מנת לוודא שהזכויות בנכס מקרקעין אשר קיבלתם בהורשה אכן עוברות אליכם, יש לפעול לפי הכללים ולדאוג לקיומם כדי להבטיח את מימוש זכויותיכם ללא עיכובים ובעיות. לייעוץ משפטי ומידע נוסף פנו לעורכת הדין מירי יעקב גביש המומחית בתחום.

רישום זכויות שהתקבלו בירושה
רישום זכויות שהתקבלו בירושה
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>