עבירות נשק בצבא

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

עבירות נשק בצבא – כל מה שצריך לדעת

כידוע לכולנו, צבא ההגנה לישראל הינו מסגרת משמעתית מחייבת. בצבא קיימים חוקים רבים שלא תמיד חופפים עם חוקי האזרחות כיוון שהם מתייחסים לעברות הנעשות במסגרת הצבאית.

אחד הנושאים שבו אנו נתקלים בחיילים העוברים עברות הוא נשק. כיוון שמהותו של הצבא היא ההגנה באמצעות הלחימה, מובן מאליו שיש בצבא כמויות אדירות של נשק מכל הסוגים – רובים, חומרי נפץ, רימונים וכו'. בעקבות זאת, הצבא חושש מאוד שנשק זה יגיע לידי עבריינים או מחבלים וכדומה (ראו מקרה לדוגמה). חשש זה גרם לבתי הדין הצבאיים להחמיר מאוד בעונשם של חיילים הנאשמים בעברות נשק.

עברות נשק בצבא מתחלקות לכמה סוגים עיקריים. בכתבה זו אנו נעסוק בשני סוגים מרכזיים: העלמת נשק מהצבא ושימוש בלתי חוקי בנשק. אך קיימים סוגים נוספים כמו סחר בנשק, הפקרת נשק ועוד.

 

העלמת נשק מהצבא

העלמת נשק מהצבא עשויה לקרות בדרכים שונות – גניבה של נשק מהצבא באופן מכוון, איבוד או שכחה של נשק בטעות, הסתרת נשק במקום שהוא לא אמור להיות בו ועוד.

הוצאת נשק מרשות הצבא מתייחסת כמובן להוצאתו למחוץ לבסיס אבל כל עוד הנשק נעדר מהמקום בו הוא צריך להיות – גם אז זה נחשב לעברת נשק, אפילו אם החייל הסתיר נשק במחבוא בבסיס.

בסעיף מספר 78 בחוק השיפוט הצבאי (החוק המסדיר את כל מרכיבי השיפוט הצבאי בצה"ל) כתוב – "חייל שהוציא נשק שלא כדין מרשות הצבא דינו עד חמש עשרה שנות מאסר." מכאן שמדובר במעשה חמור ביותר שבית הדין הצבאי מייחס לו חשיבות רבה.

בתהליך גזירת העונש על החייל שהעלים נשק, בית הדין הצבאי ייקח בחשבון את המניע של החייל לעבור את העברה. כלומר אם לדוגמא חייל א' גנב שני רובים מהבסיס והחביא אותם מכיוון שרצה למתוח את חבריו וחייל ב' גנב שני רובים על מנת למכור אותם למחבל, מובן שעונשו של חייל ב' יהיה חמור יותר מעונשו של א'.

אבל בכל מצב בו נעלם נשק, בין אם באשמת החייל ובין אם לאו, החייל יקבל עונש חמור ויירשם לו רישום פלילי בגין עברת נשק.

 

שימוש בלתי חוקי בנשק

שימוש בנשק באופן המנוגד לחוקי הצבא יכול להתרחש בדרכים רבות – ירי ללא אישור, משחק בנשק, כיוון נשק על אדם, ירי בבעלי חיים וכו'.

החזקת נשק כוללת בתוכה אחריות רבה מאוד, שהלוא נשק יכול לסיים חיים ברגע ולכן חומרת הענישה על שימוש בלתי חוקי בנשק גבוהה מאוד. לפי סעיף מספר 85 בחוק השיפוט הצבאי – "חייל שעשה שימוש בלתי חוקי בנשק דינו עד שנתיים מאסר בפועל; הפעיל את הנשק תוך שימוש בלתי חוקי דינו עד שלוש שנים מאסר בפועל".

לחייל שמואשם בעברת נשק כלשהי והוא אכן מזומן למשפט פלילי כדאי לפנות מיידית אל עורך דין צבאי מוסמך ומקצועי. עו"ד כזה בקיא ומבין בפרטי התחום הזה ויוכל לסייע לו מאוד, להפחית את חומרת עונשו ולעיתים אף לבטלו.

עבירות נשק בצבא
עבירות נשק בצבא
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>