עבירות אלימות בצבא

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

עבירות אלימות בצבא לצערנו הרב קורות מסיבות שונות וכמעט בכל בסיס. אחת מהסיבות העיקריות לאלימות במסגרת הצבאית היא הסיבה שהחיילים בתחילת דרכם לא מכירים זה את זה ומגיעים מרקע שונה ואופי ייחודי.

במאמר זה נלמד מהן הסיבות לעבירות אלימות בצבא, מה העונשים עליהם, איך ניתן להימנע ממצבים אלימים, ולפי פונים במקרה והייתה אלימות מוכחת?

 

כל מה שצריך לדעת על עבירות אלימות בצבא

כולנו יודעים שמגיע הגיל שבו נסיים את התיכון ונתגייס לצה"ל, אך למרות כל ההכנות והקורסים שנוכל לעשות לקראת הגיוס, לא תמיד ברור מה באמת מחכה לנו. לכן זה טבעי שלא מעט אנשים שמגיעים לצבא בסופו של דבר מרגישים הלם, שכן הצבא הוא סוג של כור היתוך ישראלי. שם אנחנו מכירים אנשים שלא ידענו בכלל על קיומם ובפועל צה"ל דורש מאיתנו לחלוק, 24/7, עם אנשים שמגיעים משכבות שונות ומרמות סוציו אקונומיות אחרות משלנו.

לכל המתחים האלה צריך להוסיף גם את העובדה שבצבא יש כמובן נשק והיררכיה, מה שמוביל לא פעם לעבירות אלימות בצבא. כיוון שכל אחד מאיתנו ייקח חלק במסגרת הזאת וכיוון שהמקרים של עבירות אלימות בצבא כל כך נפוצים, חשוב שכל חייל יכיר את החוק ויידע מה האפשרויות שלו בסיטואציה דומה.

במסגרת הצבא ישנה אפשרות לשררה כלפי הפקודים או אפילו כלפי סוגים שונים של אוכלוסיות אזרחיות ולכן ברור מדוע צה"ל רואה בעין חמורה כל כך מקרים של עבירות אלימות. זה לא משנה אם העבירה נעשתה בין מפקד לחייל, בין חייל לחייל או בין חייל לאזרח כי בכל מקרה צה"ל יגיב בחומרה במצבים כאלה.

 

כיצד מדרגים את עבירות האלימות בצבא?

ראשית, חשוב לדעת שממש כפי שקורה במערכת המשפט האזרחית, כך קורה גם במערכת המשפט הצבאית, כלומר: חומרת הענישה תהיה קשורה בקשר ישיר למקרה. יש דרגות שונות לענישה הנקבעות לפי מידת חומרת העבירה וכך למשל אם מדובר על חייל שתוקף חייל אחר אנחנו נראה שהעונש המקסימאלי יעמוד על עד שנת מאסר.

לעומת זאת, אם מדובר על חייל שתקף אדם בתפקיד, כמו לדוגמה שוטר צבאי, הרי שכאן מדובר על עבירה חמורה יותר והעונש יכול להגיע עד לחמש שנות מאסר.

חשוב להבין שלא מדובר רק על אלימות פיזית שכן האיסור בנושא לאלימות בצבא כולל גם עלבונות ואיומים.

לכן, אם יוכח שחייל או מפקד העליב חייל אחר או איים עליו בדרך כלשהי, עם הנשק או בלעדיו, הרי שהחוק קובע ענישה חמורה בנושא. המטרה של הענישות החמורות הללו היא כמובן להרתיע ולנסות למזער כמה שרק אפשר את מקרי האלימות בצבא.

אסור לשכוח שמדובר ברוב הגדול של המקרים על נערים צעירים שמקבלים הרבה מאוד כוחם לידם: נשק חם. לכן חשוב ביותר שהם יהיו מודעים לעונשים הקבועים בחוק וכי עליהם לעשות רק שימוש הולם בנשק אחרת הם יואשמו בעבירות נשק בצבא.

 

מה עושים במקרים כאלה?

אם גם אתם משרתים כיום בצה"ל ומישהו התנהג כלפיכם באלימות, בין אם זו הייתה אלימות פיזית או מילולית, כדאי שתדעו שיש מי שיעזור לכם. חשוב להבין שאומנם אתם חיילים והחובה שלכם היא לשרת את המדינה, אך בסופו של דבר זה לא אומר שעליכם לסבול או שכל אחד יוכל להתייחס אליכם בכל דרך שנראית לו.

לכן זה אפילו לא משנה אם מי שהתייחס אליכם בצורה אלימה היה המפקד הישיר שלכם או אולי חייל אחר מהיחידה, כי בכל מקרה אין שום סיבה לקבל את המצב כמו שהוא. זה נכון שתוכלו להחליט שאתם מחזירים לו באותה צורה ונוהגים כלפיו באלימות אך מצב כזה לא יוביל לפתרון הדברים.

לכן במקום זה כדאי לפנות למפקדים, הישירים או הגבוהים יותר, במקום שבו אתם משרתים ולראות מה ניתן לעשות במקרה הספציפי שעליו מדובר. חשוב לדעת שאם אתם לא מרגישים בנוח לדבר על העניין עם המפקדים הישירים שלכם, תמיד תוכלו לפנות לגורמים אחרים בצבא שאמונים על הנושאים הללו.

מה שבטוח זה שלהתעלם מהמצב ורק לחכות שהכול יעבור זו לא אופציה טובה. ראשית, החייל או המפקד שהטרידו אתכם עלול לשוב ולעשות זאת בהזדמנות אחרת ושנית, למה לוותר ולמה לא לגרום לכך שהם ייתנו את הדין על המעשה שהם ביצעו?

 

מה נכון לעשות אם אתם בצד התוקף

בכל אחד מאיתנו יש אלימות ורובנו מודעים לכך. אומנם אנחנו מחונכים מגיל צעיר מאוד לא לתת דרור לאלימות הזאת אך כל אחד מאיתנו עלול למצוא את עצמו במצבי קיצון שונים שמוציאים ממנו התנהגויות נוראיות.

לכן, אם גם אתם מצאתם את עצמכם תוקפים או מעליבים מישהו אחר, בין אם זה היה חייל, מפקד, שוטר צבאי בתפקיד או אפילו אזרח, עלול להיות שתצטרכו לתת את הדין על המעשה שלכם. מעבר לכך שעלול להיות שתעמדו למשפט, אתם גם צריכים להכין את עצמכם לשלם את המחיר ולרוב זה אומר כמה חודשים או אפילו שנים של מאסר.

לכן חשוב להחליט איך אתם מתכוונים להתמודד עם המצב ואין ספק שעורך דין מוביל יוכל לעזור לכם בכך הרבה יותר ממה שאתם חושבים. כך תבחרו את עורך הדין המתאים לכם

חשוב להבין שכאשר מדברים על עבירות אלימות בצבא מדברים על מערכת משפט אחרת מזו האזרחית, מה שאומר שכדאי לכם לפנות אל עורך צבאי. עורך דין שאינו מכיר את מערכת המשפט הצבאית מבפנים לא יוכל לסייע לכם אך מצד שני, לא כל עורך דין צבאי יוכל לעזור לכם בצורה מספיק טובה. זה לא משנה אם אתם נמצאים בצד שתקף או בצד שהותקף, כי בכל מקרה עם עו"ד מקצועי הדברים ייראו לכם אחרת.

עו"ד שלמד את התחום ושצבר הרבה ניסיון בענף הזה יוכל לא רק להקשיב לפרטי המקרה שלכם אלא גם להציע לכם דרך טובה במיוחד להתמודד עם המצב. אומנם זה נכון שמשפטים כאלה בדרך כלל נמשכים לא מעט זמן אך בסופו של דבר זו הדרך הנכונה להבטיח שמי שהתעלל בכם ישלם על כך מחיר.

עבירות אלימות בצבא
עבירות אלימות בצבא
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>