סגירות תיקים בהסדרים בצה"ל

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

צה"ל הוא הגוף הביטחוני הגדול ביותר והמשמעותי ביותר בישראל. גוף זה כל כך גדול וכל כך מורכב, עד כדי כך שהוא מנהל מערכת משפטית עצמאית. כאשר חייל מבצע עבירה כלשהי במסגרת השירות הצבאי שלו, בתוך הצבא, הוא יישפט על ידי המערכת הצבאית. סגירות תיקים בהסדרים בצה"ל מאפשרות לחיילים שביצעו עבירות ברף נמוך, לא לספוג ענישה קשה.

 

שפיטה וחקירה במסגרת הצבאית

בין אם אתם חיילי חובה בשירות סדיר, נגדים או קצינים בשירות קבע ואפילו אנשי מילואים שזומנו לתקופת מילואים כלשהי – ברגע שתבצעו עבירה מסוימת במסגרת הצבאית, אתם תישפטו ותיענשו על ידי המערכת המשפטית שמפעילה הצבא.

ענישה בצבא עשויה להיות מגוונת מאוד. בעבירות קטנות במסגרת יחידה, דינם של הנאשמים ייגזר על ידי קצין בתוך היחידה, לרוב מפקד היחידה או הסגן שלו. אם מדובר על עבירה חמורה ומשמעותית יותר, המשטרה הצבאית צפויה להיכנס לסיפור, לחקור את החשוד, ובמידת הצורך יוגש נגדו כתב אישום על ידי הפרקליטות הצבאית. בית דין צבאי ידון במקרה שיגיע לפתחו ויקבע את עונשו של הנאשם, במידה וזה יורשע.

 

טיפול משפטי באמצעות עורך דין צבאי

במידה וביצעתם עבירה מסוימת במסגרת השירות הצבאי שלכם, או במידה והואשמתם בביצוע של עבירה מסוימת, אתם זכאים לקבל סיוע משפטי מאיש מקצוע בדמות עורך דין. עו"ד מירי יעקב גביש למשל היא עורך דין צבאי, שמעניקה שירותים משפטיים הקשורים למערכת הצבאית.

חשוב להבין שעורכי דין מתמחים בסוגים רבים של היבטים במשפט הישראלי. עורכי דין שמתמחים בצבא, הם אנשי המקצוע שיכולים לסייע לכם לטפל בסוגיה המשפטית שלכם בצורה הטובה ביותר, בין היתר באמצעות סגירות תיקים בהסדרים בצה"ל. עורך דין צבאי הוא עורך דין שמכיר, מבחינה משפטית וחוקית, את המערכת הצבאית בצורה הטובה ביותר, ביחס לעורכי הדין השונים.

ישנן כמה סיבות מדוע תרצו לקבל סיוע משפטי דווקא מעורך דין זה:

  1. הוא בעל הבקיאות הגבוהה ביותר בחוקי הצבא ובמשפט הצבאי
  2. הוא בעל ניסיון בעבודה מול הפרקליטות הצבאית, מצ"ח ובתי הדין הצבאיים
  3. הוא יסייע לכם להגיע להסדר מותנה עוד לפני הגשת כתב האישוםליצירת קשר עם עורך דין צבאי מירי יעקב גביש לחצו כאן.

 

הסדר מותנה – הדרך לסגירות תיקים בהסדרים בצה"ל

הענישה במשפט הצבאי עשויה להיות חמורה יותר או חמורה פחות, בהתאם לסוג העבירות ולחומרת העבירות בהן נחשד הנאשם. עונשים חמורים במיוחד עשויים לפגוע בנאשם בהיבטים שונים. מה שמסייע לחיילים רבים ולאנשי צבא, שנחקרים בגין ביצוע עבירה כלשהי, לא להיענש בצורה חמורה, הוא הסדר מותנה. סגירות תיקים בהסדרים בצה"ל מתאפשרות על ידי החוק.

הסדר מותנה הוא הסכם הנחתם בין צה"ל לבין הנאשם. לפי הסכם זה, הנאשם יודה בביצוע העבירה שיוחסה לו ויתחייב על תנאים מסוימים, בהם הוא יהיה חייב לעמוד, ובתמורה לא יוגש נגדו כתב אישום. במילים אחרות, הסדר זה מונע פתיחה של משפט צבאי נגד הנאשם, או מונע את מתן גזר הדין על ידי בית הדין הצבאי.

 

באילו עבירות מתאפשרות סגירות תיקים בהסדרים בצה"ל?

הרעיון של הסדר מותנה הוא פשוט. הרשויות שמציעות את ההסדר המותנה, ובמקרה הזה צה"ל, עושות זאת כדי למקסם אינטרסים מסוימים. סגירות של תיקים בהסדרים בצה"ל מאפשרות לצבא להפחית את העומס על המערכת המשפטית שלו, על מנת שהיא תוכל לטפל בסוגיות משמעותיות.

כמו כן, הסגירות הללו מאפשרות לצבא לא לפגוע בחיילים שביצעו עבירות ברף הנמוך מצד אחד, תוך כדי שהחייל עימו נחתם ההסכם מתחייב לעמוד בתנאים שקובע צה"ל עצמו. הסדר מותנה יתאפשר בעבירות שנחשבות ברף הנמוך.

בין היתר, ניתן לחתום על הסדר מותנה לאחר ביצוע העבירות הללו:

  1. עבירות סמים קלות (קנאביס, החזקת סמים מסוכנים מבלי שבוצע בהם שימוש, סירוב לבדיקת סמים, החזקת סמים בכמות נמוכה)
  2. עבירות רכוש (גניבה מחייל, גניבה מהצבא ואי שמירה על רכוש, בתנאי שהערך של מה שנגבה אינו עולה על סכומים מסוימים)
  3. זיוף מסמך צבאי
  4. השתמטות מפעילות צבאית
  5. היתחלות – חייל שפוגע בעצמו או מנסה ליצור מצג שווא של מחלה או פציעה

 

מניעת הליך משפטי

על מנת שתוכלו להגיע להסדר מותנה במסגרת הצבא, אתם צריכים שעורך הדין הצבאי שלכם ישאף לכך במסגרת המגעים שלו עם הפרקליטות הצבאית והמשטרה הצבאית. ככל שתגיעו להסדר מותנה בשלב מוקדם יותר, כך הסיכוי שההליך המשפטי שלכם יימנע הוא גבוה יותר.

הסדר מותנה יכול להיחתם עוד לפני שהתיק מגיע לבית הדין הצבאי. סגירות של תיקים בהסדרים בצה"ל ימנעו את ההליך המשפטי בסבירות גבוהה, כאשר הנאשם יהיה מחויב בסך הכל לעמידה בתנאים סבירים מצד הצבא.

 

יציאה מהחקירה ללא ענישה

הסדר מותנה מאפשר לנאשם לצאת מהחקירה שלו כמעט ללא ענישה. הענישה במסגרת ההליך המשפטי הצבאי עשויה להגיע לשנות מעצר בבית הכלא הצבאי. בנוסף, עבירות מסוימות עשויות להוביל להורדה בדרגה ולפגיעה מעשית בזכויות כלכליות של החייל.

חייל שהוכנס לכלא הצבאי למשל, עשוי שלא להיות זכאי לחלק מהטבות של חייל משוחרר בסוף שירותו. הסדר מותנה יוביל לענישה מינימלית בחלק מהמקרים, שתבוא לידי ביטוי בתנאי ההסכם ולא תסב פגיעה של ממש בחייל.

 

מתאים לחיילי חובה, קבע ומילואים

חשוב להבין שניתן להגיע למצב של סגירות תיקים בהסדרים בצה"ל כל עוד אתם מבצעים את העבירה ונחקרים במסגרת הצבאית. חיילים בשירות חובה יכולים לחתום על הסדר כזה, וכך גם נגדים או קצינים בשירות קבע וכן אנשי מילואים.

 

תנאים שצה"ל מחייב לעמוד בהם

כפי שכבר הסברנו, צה"ל יחייב את מי שחשוד בביצוע העבירה, לעמוד בתנאים מסוימים במסגרת סגירת תיקים בהסדרים בצה"ל. לרוב מדובר על אותם תנאים, שעשויים להשתנות בצורה לא משמעותית בין תיק לתיק.

התנאים הללו הם:

  1. התחייבות לא לבצע עבירה במשך שנה
  2. תשלום פיצויים או קנס
  3. התחייבות לא לבקש פטור מהשירות הצבאי
  4. הסכמה לשינוי שיבוץ במידה ויוחלט על כך
  5. התחייבות לא ליצור קשר עם המתלונן או עם מי שהיה שותף לביצוע העבירה

 

התחייבות לא לבצע עבירה

כדי להבטיח שהחייל שביצע את העבירה לא יפגע בסדר ובמשמעת הצבאית, הצבא יחייב את מי שחותם על ההסדר המותנה לא לבצע עבירה כלשהי במשך שנה. ביצוע עבירה עשוי להוביל לביטול של ההסכם והגשת כתב אישום.

 

תשלום פיצויים או קנס

במידה ובוצעה עבירה כלפי אדם מסוים, כמו גניבת רכוש צבאי מחייל, עשוי צה"ל לחייב במסגרת ההסכם את מבצע העבירה לשלם פיצוי לנפגע העבירה. במקרים אחרים, הוא עשוי להיות מחויב בתשלום קנס.

 

בקשת פטור משירות לאחר חתימה על הסדר

הצבא רוצה לשמר את כוח האדם שלו, גם אם חייל מסוים ביצע עבירה. לכן, מבצע עבירה שחותם על הסדר מותנה, יתחייב לכך שהוא לא יבקש פטור מהשירות, כולל פטור ממילואים, כדי שלא ייוצר מצב של ניצול ההסדר לצורך שחרור מוקדם.

 

הסדר בתקופת מעצר

סגירות תיקים בהסדרים בצה"ל מעניקות זכויות מסוימות למי שחותם על ההסכם לסגירת התיק במסגרת הסדר מותנה. חייל שנמצא במעצר וחותם על ההסדר, זכאי להשתחרר במיידי מהמעצר בו הוא שוהה.

סגירות תיקים בהסדרים בצה"ל
סגירות תיקים בהסדרים בצה"ל
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>