מהן זכויות החיילים ואיך ניתן לממש אותן?

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

כל אזרח ישראלי שהגיע לגיל 18 מחויב בשירות צבאי למשך מספר שנים. בכדי להקל ולתמרץ את החיילים המשרתים, קיימות מגוון זכויות המגיעות לחיילים, ואותן ניתן לממש במהלך השירות הצבאי עצמו וכן לאחר השחרור. אז מהן זכויות החיילים ואיך ניתן לממש אותן?

 

זכויות החיילים – זה מגיע לכם!

המעבר מסיום הלימודים התיכוניים אל השירות הצבאי, הוא ללא ספק תקופה מאתגרת בחיים שלנו, הן בשל אופי המערכת הצבאית והן בשל עצם העובדה כי מדובר במועמדים לשירות שאך עתה סיימו את תקופת ההתבגרות שלהם. אמנם ניתן למצוא מגוון דרכים להתמודד ולעבור בהצלחה את תקופת השירות הצבאי, אך אין ספק כי זכויות והטבות הן דרך מועילה ומתמרצת במיוחד.

 

זכויות חיילים בשירות סדיר

במהלך השירות הצבאי הסדיר, מגיעות לחיילים מגוון זכויות, הנוגעות לתחומים סוציאליים, אופי השירות, מצבים רפואיים ועוד. בין הזכויות המרכזיות הללו נמצאות:

הזכות לקבלת טיפולים רפואיים

בין אם מדובר במחלה או פציעה שנגרמו כתוצאה ועקב השירות הצבאי ובין אם במחלות ובעיות רפואיות שגרתיות, לכל חייל הנמצא במצב רפואי לקוי, קיימת הזכות לקבל טיפול רפואי מתאים תוך 24 שעות ללא עלות (בין אם מדובר בקבלת תרופות הנמצאות בסל התרופות ובין אם בניתוח).

כדאי לדעת, כי מפקדים אינם רשאים לדחות או לבטל תורים שנקבעו לחיילים, אלא אם כן התקבל אישור מגורם רפואי מוסמך. יחד עם זאת, כל פנייה לקבלת טיפול רפואי צריכה להיעשות במסגרת הצבא, כלומר, באמצעות רופא היחידה או מוקדים רפואיים שונים מטעם הצבא.

זכויות לשירותי אופטיקה

חיילים הזקוקים לשירותי אופטיקה, דוגמת בדיקת ראייה ורכישת משקפיים, יכולים לקבל סבסוד מהצבא וזאת בהתאם להערכת רופא היחידה ומסגרת התקציב שאושרה.

זכות ההצבעה

חיילים בשירות סדיר אמנם משתייכים למערכת הצבאית, אך חלק מהזכויות האזרחיות שלהם עדיין נשמר ואחת הבולטות מביניהן היא זכות ההצבעה בבחירות הארציות והעירוניות, זכות אותה ניתן לממש בקלפיות הממוקמות במספר מחנות צבאיים.

זכות נסיעה בתחבורה ציבורית

חייל במדים המציג תעודת חוגר, זכאי ליהנות מנסיעה חינם בתחבורה ציבורית (רכבות ואוטובוסים).

זכות הגשת תלונה

במהלך השירות הצבאי הסדיר יכולות לצוץ כל מיני בעיות בתחומים שונים בצבא, לרבות יחסי מפקד – פקוד וכדאי לדעת, כי לכל חייל קיימת זכות הגשת תלונה על הנושאים הללו, תלונה אותה ניתן להגיש אצל הממונה על קבילות החיילים ובמידת הצורך, אף להיעזר בשירותיו של עורן דין צבאי.

זכות הלינה בבסיס

במידה והבסיס בו אתם משרתים נמצא במרחק העולה על 100 ק"מ מהבית שלכם, ניתן לפנות אל מש"קית הת"ש של היחידה בכדי לממש את הזכות שלכם ללון בבסיס.

 

זכויות חיילים משוחררים

עד שהתרגלנו לאופי השירות הצבאי, מגיע רגע השחרור (והוא מגיע במהירות) ופתאום עלינו לעשות את הצעדים הראשונים שלנו בעולם האזרחות. בכדי להקל על התהליך, כדאי שתכירו מספר זכויות חיילים והטבות שוות:

פיקדון ומענק שחרור

עם סיום השירות הסדיר, כל חייל זכאי לקבל על פי חוק, מענק שחרור ופיקדון אישי. גובה המענק והפיקדון נקבעים בהתאם לסוג השירות (קרבי / עורפי / תומך לחימה וכדומה) ומשך השירות. את מענק השחרור תקבלו אל חשבון הבנק שלכם תוך 60 ימים ממועד השחרור, כשניתן להשתמש בו לכל צורך ומטרה ואילו את הפיקדון האישי ניתן לפדות למטרות ספציפיות כמו רכישת בית, לימודים אקדמאיים ועוד.

סיוע בדמי שכירות

חיילים בודדים זכאים לקבל במהלך שירותם הצבאי וכן עם סיומו, סיוע בתשלום דמי שכירות עד לסך של 12,000 ₪ בשנה. בכדי לממש זכות זו, יש להציג הסכם שכירות ולעמוד בדרישות וקריטריונים נוספים הקבועים בחוק.

הכוונה במסלול מקצועי

עם סיום השירות הצבאי, חיילים משוחררים רבים פונים לרכוש ידע והשכלה אקדמאית, שיאפשרו להם את דריסת הרגל הראשונה בשוק העבודה. לא תמיד אנחנו יודעים מה המסלול המתאים ביותר עבורנו ועל מנת לבחור את מסלול הלימודים המומלץ ביותר עבורכם, הקרן לחיילים משוחררים מסייעת בהכוונה מקצועית ותעסוקתית בחינם.

מלגות אקדמאיות

מלגות אקדמאיות לחיילים משוחררים הן בין זכויות החיילים השימושיות ביותר, במסגרתן ניתן לקבל סכומי כסף משמעותיים, המסייעים להפחית את נטל שכר הלימוד האקדמאי. לכל מלגה יש את התנאים והדרישות הייחודיות לה, כמו גם סכומי המלגה עצמה ובכדי לקבל את המלגה המתאימה יש לפנות לגורמים המעניקים את המלגה באופן פרטני.

נקודות זיכוי מס הכנסה

סביר להניח כי במהלך השירות הצבאי שלכם לא יצא לכם להכיר את מס הכנסה, שהופך להיות חלק אינטגרלי מחיינו האזרחיים. במסגרת זכויות חיילים, מס הכנסה מעניק נקודות זיכוי למשך תקופה של שלוש שנים ממועד השחרור, כשכל נקודת זיכוי שווה לסכום של כ – 240 ₪ בחודש (סכום המתעדכן מעת לעת).

 

כיצד נדע מהן הזכויות המגיעות לנו?

הצגנו עד כה רשימה חלקית של זכויות חיילים וכפי שניתן להבין, מדובר ברשימת זכויות מכובדת למדי, היכולה להקל עלינו את תקופת השירות הצבאי וכן ברגעים הראשונים שלאחר השחרור לחיים האזרחיים ולפיכך, חשוב לדעת ולהכיר בדיוק אלו זכויות מגיעות לנו וכיצד ניתן לממש אותן.

אחת הדרכים היעילות ללמוד ולהכיר אילו זכויות חיילים קיימות ורלוונטיות למקרה שלנו, היא להתייעץ עם עו"ד מירי יעקב גביש, בעלת היכרות מעמיקה עם המערכת הצבאית והזכויות השונות המגיעות לחיילים וכן ניסיון של מעל שני עשורים בתחום המשפט הצבאי (פטור ממילואים, ייצוג חיילים ועוד).

 

מימוש זכויות חיילים – אל תתפשרו על מה שמגיע לכם!

בין אם מדובר בכוונת זדון ובין אם בשל אי הכרה של הזכויות השונות, לא אחת קורה כי מערימים בפנינו קשיים ומכשולים ואף מנסים למנוע מאיתנו לממש את הזכויות המגיעות לנו ובמקרים כאלו, מומלץ שיהיה לצידכם עורך דין צבאי מומחה ובעל ניסיון בתחום, שייצג אתכם נאמנה, יבחן את פרטי המקרה והאפשרויות המשפטיות הרלוונטיות ויסייע לכם בסופו של תהליך לקבל את מלוא הזכויות המגיעות לכם.

 

לסיכום

לחיילים בשירות חובה וכן חיילים משוחררים, מגיעים מגוון הטבות וזכויות שונות, היכולות להקל על תקופת השירות ועל הצעדים הראשונים בעולם האזרחות. לפיכך, חשוב לדעת ולהכיר בדיוק מהן הזכויות המגיעות לכם ולהתייעץ עם עורך דין צבאי מומחה בתחום במידת הצורך, הן כדי לברר באילו זכויות בדיוק מדובר וכיצד לממש אותן והן כדי להתמודד בצורה טובה ויעילה עם מקרים בהם הפרו את הזכויות המגיעות לכם.

 

שאלות ותשובות

מהן זכויות חיילים בשירות סדיר?

תקופת השירות הצבאי הממושכת היא בהחלט תקופה מאתגרת ובכדי לתמרץ את החיילים ולסייע להם לעבור את תקופת השירות בצורה חלקה, המערכת הצבאית הסדירה מספר זכויות לחיילים בשירות סדיר וביניהן: הזכות לקבלת טיפולים רפואיים במסגרת שירותי הרפואה הצבאיים, זכויות לשירותי אופטיקה, זכות ההצבעה בבחירות ארציות / עירוניות, זכות נסיעה בתחבורה ציבורית, זכות הגשת תלונה על כל בעיה (לרבות קבילה בענייני יחסי פקוד – מפקד), זכות הלינה בבסיס ועוד.

מהן זכויות חיילים משוחררים?

בכדי להקל על הצעדים הראשונים בעולם האזרחות, המדינה מעניקה מספר זכויות והטבות שוות לחיילים משוחררים וביניהן: פיקדון ומענק שחרור (בסכומים הנגזרים ממאפייני השירות הצבאי ותקופת השירות), סיוע בדמי שכירות לחיילים בודדים, הכוונה במסלול מקצועי ותעסוקתי, מלגות אקדמאיות, נקודות זיכוי מס הכנסה לתקופה של שלוש שנים ועוד.

כיצד ניתן לממש את הזכויות המגיעות לנו?

במסגרת הזכויות המגיעות לחיילים ניתן למצוא מגוון סוגים שונים של זכויות, הנוגעים לתחומים סוציאליים, הטבות כספיות ועוד. בהתאם לכך, לכל זכות והטבה יש את הקריטריונים ואופני המימוש המתאימים לה, הן מול המערכת הצבאית עצמה והן מול גורמים אחרים ובכדי לדעת בדיוק מהם הדרישות ומהן הדרכים המומלצות, היעילות והמהירות ביותר למימושן, מומלץ להתייעץ עם עורך דין צבאי המכיר היטב את נושא זכויות החיילים.

מה עלינו לעשות במקרה של הפרת זכויות חיילים?

זכויות החיילים השונות מגיעות לכם בזכות ולא בחסד, אך לעיתים, אם בשל כוונת זדון ואם בשל חוסר ידיעה, קורה כי מערימים בפנינו קשיים ואף מנסים למנוע מאיתנו לממש את הזכויות המגיעות לנו ובמקרים כאלו, חשוב להיוועץ בהקדם בשירותיו של עורך דין צבאי מומחה, שיבחן את פרטי המקרה ויפרוש בפנינו את כל האפשרויות המשפטיות המתאימות, עד למימוש מלוא הזכויות המגיעות לכם.

למידע ופרטים נוספים צרו איתנו קשר

מהן זכויות החיילים ואיך ניתן לממש אותן?

"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>