עורך דין סכסוך שכנים

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

יחסי שכנות משתנים בין כל שכן ושכן. בעוד שחלק מהשכנים מסתדרים בצורה טובה אחד עם השני, ישנם שכנים שיכולים להגיע, מסיבות כאלו ואחרות, לסכסוך. הסכסוכים הללו יכולים להיות בעלי משמעות הנוגעת לאיכות החיים של השכנים, למצבם הכלכלי ואפילו למצב מקום המגורים שלהם. עורך דין סכסוך שכנים הוא איש המקצוע בעל הידע המשפטי שיוכל לסייע לכם בפתרון סכסוך כזה.

 

סכסוך בין שכנים

סכסוך בין שכנים יכול להיגרם בין כל סוגי השכנים השונים, בכל מקום מגורים. שכנים יכולים להסתכסך אחד עם השני בבית משותף וגם אם שניהם גרים בבתים פרטיים סמוכים. סכסוכי שכנים יכולים להתאפיין בכמה צורות. סכסוך יכול לפרוץ באופן מפתיע וללא כל סימן מוקדם, עקב אירוע חריג שיכול לקרות באופן פתאומי, כמו נזילה מהגג בבית משותף. סכסוך יכול להיות גם יותר ממושך ולהתנהל למשך פרק זמן ארוך.

סכסוך בין שכנים מוביל ברוב המקרים למספר פגיעות ברורות. ראשית, איכות החיים של השכנים נפגעת בתוצאה מהמחלוקת ביניהם. שנית, עשוי להיגרם גם נזק לתשתית ולמקום המגורים של אחד השכנים או של שניהם, כתוצאה מהסיבה בגינה פורץ הסכסוך. בנוסף, הדבר יכול לפגוע גם מבחינה כלכלית באחד השכנים. כדי למנוע נזקים ועוגמת נפש, עורך דין סכסוך שכנים, כמו עו"ד מירי יעקב גביש, יוכל לסייע לכם בפתרון הבעיה.

 

עורך דין לסכסוך שכנים

עורך דין שמתמחה בפתירת סכסכוך בין שכנים יכול לסייע לכם במספר דרכים. מכיוון שעורך דין זה הוא בעל הבקיאות הנדרשת בחוק, הוא יכול לבחון את הסיטואציה שלכם באופן פרטני ולהבין באילו הליכים משפטיים הוא יכול לנקוט. כמו כן, הוא יכול להסתייע בניסיון שלו ולחשוב על פתרונות שיותאמו לכוונות ולדרישות שלכם, במידה ואתם לא מעוניינים בנקיטת הליכים משפטיים, רק כמוצא אחרון.

סכסוך שכנים יכול להיפתר גם ללא איש מקצוע, על ידי השכנים עצמם, תיווך של שכן שלישי או של וועד הבית, אך במקרים הללו לא נמצאים בהכרח אנשים בעלי ניסיון בפתירת סכסוכים. אי הסכמות ואי נכונות להתפשרות יכולים רק להחריף את הסכסוך בין השכנים, מה שיוביל ליותר נזק. איש מקצוע עם ידע משפטי ועם ניסיון יוכל לנהל את הסיטואציה בצורה טובה יותר, וגם לאפשר לכם לנקוט בהליכים כאלו ואחרים במידת הצורך.

 

מה יכול להוביל לסכסוך בין שכנים?

סכסוך בין שכנים יכול להתפרץ כתוצאה ממספר סיבות. לא מעט סכסוכים מובילים לנזקים ולתוצאות זהות, אם כי סיבת הסכסוך שונה ביניהם. בין הגורמים שמובילים ליותר סכסוכי שכנים, ניתן למנות:

  • דליפה מדירה אחת לדירה אחרת בבית משותף
  • מחלוקת על חניה
  • תמ"א 38
  • פגיעה מתמשכת בתשתית על ידי אחד השכנים
  • מחלוקות על תשתית משותפת בבניין
  • שיפוצים שיוצרים השפעה על בית אחר
  • הסגת גבול
  • מחלוקת בגין השתתפות בעלויות שונות בבית משותף

 

עורך דין סכסוך שכנים יוכל לסייע ללקוח שלו במקרה של סכסוך עקב אחת מהסיבות הללו או עקב סיבה אחרת, על ידי הבנת הסיטואציה שאירעה והצדדים המסוכסכים. לכל סוג סכסוך מסוים יש דרכי פתרון מומלצים.

 

האם השכנים המסוכסכים גרים באותו הבניין?

השאלה הזאת משפיעה על הדרך בה תוכלו לפתור את הסכסוך שלכם עם השכן. קיים הבדל משפטי בין בית משותף, הכולל מספר דירות שצריכות לחלוק בתשתיות שונות בבית, לבין בית פרטי. בעוד שבית פרטי הוא הרכוש של בעל הבית באופן מובהק, בית משותף כולל תשתיות שיש בהן שימוש מסוים של כל בעלי הדירות. המעלית למשל לא שייכת ללא לשכן אחד ולא לשכן האחר.

החוק מאפשר לשכנים שגרים בבית משותף ומגיעים לסכסוך לפתור את המחלוקות שלהם לא רק בבית המשפט. באמצעות המפקחת על הבתים המשותפים (גוף שקבוע בחוק ויושב בלשכות המקרקעין השונות הפזורות ברחבי הארץ), יכול שכן לפתור את הסכסוך שלו אל מול שכן אחר, בסיוע של עורך דינו שייצג אותו בגוף זה.

 

המפקחת על הבתים המשותפים

למפקחת על הבתים המשותפים יש סמכויות שונות. באמצעות אותן סמכויות היא יכולה לקבוע ולפסוק בסכסוכים שונים בין שכנים. החלטתה, כל עוד לא הגישו עליה ערעור, היא מחייבת מבחינת כל השכנים.

שכן שמעוניין לפתור סכסוך מסוים עם שכן אחר, יכול לפנות אל גוף זה. הגוף הזה יושב בלשכות המקרקעין שפזורות ברחבי הארץ. השכן יכול לפנות אל הגוף הזה באמצעות עורך הדין שלו. הפניה תעשה ללשכת המקרקעין הרלוונטית מבחינה גיאוגרפית למקום בו אתם מתגוררים. סמכויות המפקחת על הבתים המשותפים הוקנו לה על ידי שר המשפטים, וגוף זה הוא בעל סמכויות שזהות לסמכויותיו של שופט בית משפט.

 

התמודדות לפני נקיטת הליך משפטי

לא כל אחד מעוניין ללכת אל הליך משפטי. מכיוון שמדובר במקרים רבים על הליך ארוך, שגוזל זמן, כסף ומאמץ, הרבה מאוד דיירים מעדיפים לפתור סכסוך עם שכן בדרכים אחרות. הדרך הראשונה להתמודדות עם סכסוך בין שכנים היא פנייה אל השכן שאיתו קיימת מחלוקת.

במקרים מסוימים, ייתכן שהשכן שלכם בכלל לא מודע לפעולות שהוא מבצע שמפריעות לכם. אם השכן לא לנענה לבקשה שלכם או לא מעוניין בפתירת המחלוקת, תוכלו לפנות גם אל וועד הבית, על מנת שהאחרון ינסה להפעיל את הלחץ שלו על השכן. אפשר להסתייע בפנייה אל השכן גם באמצעות עורך דין לסכסוך שכנים. ניתן לנסות לפנות את הסכסוך בסדר הבא:

  • פנייה אל השכן
  • פנייה אל וועד הבית
  • פנייה אל בית המשפט או אל המפקחת על בתים משותפים באמצעות עורך דין

 

סכסוך שכנים הגרים בבתים פרטיים

סכסוכים יכולים להתרחש לא רק בבתים משותפים. גם לאנשים שגרים בבתים פרטיים יש בדרך כלל שכנים. זה יכול להיות בית פרטי שצמוד אליכם, או בית פרטי שנמצא ברחוב שלכם. במקרה של סכסוך כזה אי אפשר לפנות אל המפקחת על הבתים המשותפים, שכן לא מדובר פה על בית משותף אלא על שני בתים נפרדים. סכסוך כזה יכול לפרוץ בגין:

  • מחלוקת על חניה
  • מחלוקת על גדר משותפת
  • מקורות רעש חוזרים ונשנים
  • הסגת גבול

 

סכסוך על חניה

סכסוכי חניה בין שכנים נפוצים מאוד כאשר מדברים על סכסוכים בין שכנים בבתים פרטיים. חלק מהחניות נמצאות מחוץ לבתים הפרטיים, ויכול להיווצר מצב ששכן מסוים תופס חניה שמיועדת לרכבכם, או שהוא חוסם את החניה שלכם באמצעות הרכב שלו.

 

סכסוך על גדר משותפת

גדר משותפת היא גדר שחוצצת בין שטח חצר בבית פרטי אחד לשטח חצר בבית פרטי אחר. סכסוך יכול להתרחש כאשר יש מחלוקת בגין המיקום המיועד של אותה גדר, או כאשר אחד השכנים משחית אותה.

 

פעולות שעורך דין סכסוך שכנים יכול לבצע

במקרה של סכסוך שכנים בבית פרטי, צריך לזכור שאין וועד שיכול להתערב או גוף כמו המפקחת על בתים משותפים. לכן, אם שיח אם השכן לא תורם, תצטרכו לנקוט בפעולה משפטית.

 

חלופות לערכאה משפטית

לא מעט אזרחים מעדיפים להימנע מערכאה משפטית, אך מצד שני הם גם מבינים שאין ברירה ושגורם חיצוני צריך לקבל החלטה כדי לפתור את הסכסוך. מומלץ להתעניין אצל עורך הדין שלכם במקרים הללו על הליכים חלופיים להליכים המשפטיים, כמו הליך גישור או הליך בוררות לצורך פתירת הסכסוך.

עורך דין סכסוך שכנים
עורך דין סכסוך שכנים
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>