סירוב לבדיקת שתן בצבא

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

כחלק בלתי נפרד ממנגנוני המשמעת שמופעלים במסגרת הצבאית, נערכות לחיילים בדיקות שתן לאיתור סמים, מה שעשוי להעמיד את חלקם בסיטואציה מאיימת, מלחיצה ופולשנית. האם ניתן להביע סירוב לבדיקת שתן בצבא? האם יש מכך השלכות עונשיות? ומתי לא מומלץ בשום אופן לסרב לבדיקה? המידע המקיף בנושא לפניכם:

 

מעט רקע על ביצוע בדיקות הסמים בצבא

בדיקת סמים במסגרת הצה"לית מתרחשת באופן תדיר על ידי הדרישה למתן דגימת שתן – בדיקה פולשנית, בכפוף לצו מקצין שיפוט בכיר (קש"ב) המורה על ביצועה. צו זה אינו ניתן "סתם כך", אלא בדרך כלל עקב יסוד סביר שחייל מסוים השתמש בסמים. אם בדגימת השתן של אותו חייל אכן ימצאו סמים, עונשו יהיה שנתיים מאסר בכלא צבאי.

וכאן המקום הראשון להתייחס ממנו לסוגיית הסירוב לבדיקת שתן בצבא: כאשר נדרש חייל מסוים לעבור בדיקת שתן לאיתור סמים וזאת מבלי שהוצג לו צו קש"ב – באפשרותו להביע סירוב למתן בדיקת שתן בצבא! מדובר בזכות השמורה לאותו חייל ובאותו האופן, גם אם במסגרת חקירה במצ"ח התבקש לבדיקה שכזו וגם אם התרחשה ביחידתו של החייל בדיקה מניעתית, במסגרתה כל חיילי היחידה מתבקשים לתת דגימת שתן.

חשוב להבהיר זאת כבר עכשיו: סירוב לבדיקת שתן בצבא איננו מהווה הודאה באשמה ולכן לא יוכל להצביע עליכם כמי שהשתמשו בסמים, רק כי סירבתם לבדיקה. גם במקרה שבו ניתנה דגימת שתן כתוצאה מכפייה (איומים והפעלת מכבש לחצים על החייל/ת), היא אינה קבילה בבית הדין הצבאי.

 

על צו הקש"ב וסמכותו

כאמור, קצין השיפוט הבכיר (רב סרן ומעלה), הוא הגורם שמוסמך להורות על ביצוע דגימת שתן לחיילים ולהנפיק לכך צו מתאים. גם כאשר קיים צו, עדיין שמורה הזכות להביע סירוב לבדיקת השתן וזאת ככל שקיימות נסיבות מוצדקות לאותו סירוב.

בנוסף, חייל רשאי לברר את נסיבות הדרישה ממנו לביצוע הבדיקה. אם הצו שניתן כלפיו מבוסס על מידע חסוי שלא מוצג לו, עומדת לו עדיין זכות הסירוב. בכל מקרה אחר, עליכם לדעת כי סירוב לבדיקת השתן למרות קיומו של צו קש"ב עשוי לגרור ענישה חמורה.

 

מתי מותר להביע סירוב לבדיקת שתן בצבא?

הדרישה למתן שתן מהווה חדירה לפרטיותם של החיילים ולכן מחייבת בהוצאת צו מתאים. משלא ניתן צו שכזה, שמורה לחיילים הזכות לסרב לבדיקה כאמור. סירוב זה נפוץ בשני מקרים:

 

בדיקה מניעתית ביחידה

המשטרה הצבאית עורכת מעת לעת ובאקראי בדיקות לאיתור סמים ביחידות השונות. היא דורשת מהחיילים להתכנס לתוך מקום סגור, להפקיד את תעודות החוגר עד סיום "המבצע" ולספק דגימת שתן. בבדיקות אלה מותר לחיילים לסרב – גם אם השוטרים הצבאיים מאיימים שמדובר בסירוב פקודה או בהודאה אוטומטית לשימוש בסמים.

עליכם לדעת כי העובדה שסירבתם לא מהווה הודאה בשום מקרה והשוטרים אפילו לא מורשים לציין ברשומות ובמסמכי התיעוד שלהם שסירבתם לכך.

 

במהלך חקירה במשרדי מצ"ח

חיילים שנדרשו לחקירה ביחידת מצ"ח או נעצרו, עשויים להיתקל בדרישה לספק דגימת שתן, גם אם נסיבות החקירה או המעצר אינן רלוונטיות לחשד לשימוש בסמים. גם במקרים הללו שמורה לחיילים הזכות לסרב.

קיימים מקרים רבים שבהם הסירוב הוביל להגשת כתב אישום נגד הסרבן, אך מאוחר יותר הפרקליטות ביטלה את כתב האישום וזאת משהצליח עורך דין צבאי שמייצג את הנאשם, להראות כי הוראת ביצוע הבדיקה ניתנה בכפייה ולכן אינה קבילה. גם כאשר חייל נאלץ לחתום על אישור מתן הדגימה מרצונו, ניתן להפריך את הסכמתו ולטעון שחתימה זו נכפתה עליו.

 

מתי אסור להביע סירוב לבדיקת שתן בצבא?

כפי שקראתם, ברגע שקיים צו קש"ב המורה לחייל מסוים לתת דגימת שתן, אין מנוס מביצוע הבדיקה. חשוב להבין כי צו שכזה לא מופק כלאחר יד, אלא מתוך שיקול דעת מבוסס המכיל חשד סביר כלפי אותו חייל. ישנם מקרים שבהם נקבע מאוחר יותר בבית הדין הצבאי כי צו הקש"ב הונפק שלא כדין משום ששיקול דעתו של הקצין היה שגוי ולכן מוטב לבצע את הבדיקה ולהתעמת מאוחר יותר עם הנושא.

שיקול הדעת המוטעה של הקש"ב במתן הצו יכול להיות מבוסס על הנסיבות הבאות:

  • נסיבות רפואיות מוצדקות של החייל, פיזיות או נפשיות אפשרו לו לסרב למתן הדגימה
  • הצו מתבסס על מידע חסוי שהחייל לא יכול היה לקבל הזדמנות להתמודד עמו

עורך דינו של החייל יוכל לסייע לו בדבר חוקיות צו הקש"ב ולערער עליו ככל שיש לכך מקום.

 

סירוב לבדיקת שתן בצבא למרות צו קש"ב

מה דינו של חייל שאין לו כל סיבה מוצדקת לסרב לבדיקת השתן ושקיים כלפיו צו קש"ב? במצב כזה, הוא ייחשב כמי שביצע עבירה חמורה שעניינה: סירוב להיבדק לשם גילוי שימוש בסמים מסוכנים. עבירה זו טומנת בחובה עונש של שנתיים מאסר בפועל ודינה כדין עבירת שימוש חד פעמי בסמים. העבירה מביאה גם לרישום פלילי שיש ממנו סכנה להכתמת עתידו של החייל באזרחות.

 

זכויות חיילים בנוגע לסירוב לבדיקת שתן

כל חייל או חיילת החשודים בשימוש בסמים ושנענשו שלא בצדק על סירובם לבדיקת שתן או שנעצרו ונחקרו בנוגע לשימוש/ החזקת סמים, רשאים להתייעץ עם עורך דין צבאי בכל שלב. גם בעת מעצר או חקירה במצ"ח, שמורה לחיילים הזכות לדרוש להתקשר ולהיפגש עם עורך דין. נציין כי הדבר איננו מהווה הודאה באשמה, ראיה משפטית כנגדו של החייל או סימן לאשמתו במעשה.

עורך דין צבאי שמכיר לעומק את המערכת הצבאית, את בתי הדין ואת הפרקליטות לצד כל חוקי הצבא ופסיקותיו, יוכל לסייע משמעותית להפחתה בענישה, לעתים אפילו להביא לביטול מוחלט של הליך השפיטה.

במקרה לדוגמה, חיילת שדגימת השתן שנתנה יצאה חיובית לסמים, סיפרה להגנתה כי אכלה כמות גדולה של עוגת פרג. פרג הוא מאכל שמפיק כימיקל המתפזר בגוף בתרכובת שמזכירה את הסם הרואין. במקרה אחר, חייל שטען כי מעולם לא השתמש בכל סם שהוא ולכן לא יודע כיצד נמצא חיובי בדגימת השתן, קיבל עונש מופחת בסופו של דבר.

 

ואם מחייבים אותי לעבור בדיקת שתן למרות שהבעתי התנגדות לכך?

חשוב שתדעו שזוהי זכותכם המלאה למסור לשוטרי מצ"ח  או למפקדים ביחידה כי אינכם מעוניינים לבצע את הבדיקה, שכן עצם הסירוב לביצוע הבדיקה גם הוא מעוגן עבורכם בחוק, כאמור כל עוד לא הוצא נגדכם צו קש"ב. יש למסור את כוונותיכם בצורה מכובדת ורגועה, ללא התלהמות או נטייה לביצוע עבירה כלשהי על חוקי הצבא (נפקדות מהיחידה למשל).

בכל מקרה שבו הוכרחתם לבצע את הבדיקה ואף נכפה עליכם לעבור אותה בכפוף להשמעת איומים, דבר שקר או פגיעה בזכותכם לסרב, חייגו אלינו מיד להתייעצות. אתם זכאים שלא לומר ולא לעשות דבר עד להתייעצות עם עורך דין צבאי המתמחה בכל תחומי המשפט הצבאי ושיוכל לספק לכם ייעוץ מקצועי ומדויק.

לייעוץ ראשוני בנושא, תוכלו ליצור איתנו קשר באמצעות מילוי פרטיכם או לחייג אלינו כבר עכשיו. התייעצות עם עורך דין צבאי זו אינה כרוכה בהתחייבות כלשהי והסודיות ממנה שמורה ומובטחת לכם.

סירוב לבדיקת שתן בצבא

"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>