איך מתכוננים לחקירת מצ"ח?

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

בצה"ל מתקיימת מערכת משפט צבאית, האחראית על טיפול בכל העבירות המתרחשות במסגרת הצבא. על מנת לברר את נסיבות האירוע, לחקור לעומק את הפרטים ובמידת הצורך להגיש כתב אישום, קיימת לצה"ל יחידת חקירות – משטרה צבאית חוקרת (מצ"ח). לפניכם כל מה שחשוב לדעת על חקירת מצ"ח בכלל, ואיך מתכוננים לחקירת מצ"ח בפרט

 

מערכת המשפט הצבאית

המציאות הביטחונית המורכבת בה אנחנו חיים, הפכה את צה"ל לאחד מהארגונים הגדולים ביותר במדינה ובשל המורכבות והייחודיות של המערכת הצבאית, קיימת לה מערכת משפט משלה, האחראית על חקיקה ושפיטה של חיילים בשירות סדיר, קבע או מילואים, שביצעו עבירות שונות.

מערכת המשפט הצבאית זהה במהותה למערכת המשפט האזרחית, זאת מלבד מספר מאפיינים ייחודיים, דוגמת:

סוג ענישה

בניגוד למערכת המשפט האזרחית, עונשי מאסר לתקופות קצרות הן סוג ענישה שכיח ומקובל בבתי המשפט הצבאיים. כמו כן, ניתן למצוא מגוון עונשים ייחודיים למערכת המשפט הצבאית, כמו לדוגמה – הורדה בדרגה, ריתוק לבסיס ועוד.

יחס לעבירות מסוימות

צה"ל פועל על פי ערכים מסוימים ובהתאם לכך, ישנם מעשים הזוכים להתייחסות מחמירה יותר במערכת המשפט הצבאית, שכן הם אינם עולים בקנה אחד עם הערכים של הצבא.

 

מהן הסמכויות של משטרה צבאית חוקרת?

ככל והעבירה אינה חמורה במיוחד, הרי שהיא תטופל במסגרת היחידה הצבאית אליה משתייך החייל. במקרים של עבירות חמורות, המשטרה הצבאית החוקרת תיכנס לפעולה ותחקור את נסיבות האירוע באמצעות חוקרים, בלשים ומגוון אמצעים נוספים, מתוך מטרה להביא להגשת כתב אישום כנגד החייל או לחלופין, להפריך את החשדות נגדו.

במסגרת תפקידה לחקור חשדות לעבירות שונות, למשטרה הצבאית החוקרת קיימות מגוון סמכויות וביניהן:

מעצר

שוטר מצ"ח רשאי במקרים מסוימים לעצור חייל גם ללא פקודת מעצר, כמו למשל במקרים בהם בוצעה עבירה שעונשה מיתה או מאסר לתקופה העולה על שישה חודשים בפני השוטר הצבאי; מעצר בגין עריקות מהצבא; הפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו; קיים יסוד סביר להניח שבוצעה עבירה שהיא פשע ועוד.

שימוש בכוח סביר

בכדי לבצע פקודת מעצר, רשאי שוטר מצ"ח להפעיל שימוש בכוח סביר כנגד אדם או רכוש וכן להיכנס לכל מקום בו עולה חשד סביר לביצוע עבירה.

זיהוי

בעת סריקה או ביקורת, רשאי השוטר הצבאי לדרוש מכל חייל להציג בפניו תעודת זיהוי.

ביקורת כלי רכב

שוטר צבאי רשאי לעכב כלי רכב צבאיים / אזרחיים (המועסקים בשירות הצבא).

 

באילו מקרים נפתחת חקירת מצ"ח?

המשטרה הצבאית חוקרת מקרים שונים של עבירות על החוק הצבאי, עבירות השייכות לסדר הדין הפלילי ועבירות אחרות. בין העבירות השכיחות ביותר בגינן נפתחת חקירת מצ"ח נמצאות:

עבירות נשק

מטבע הדברים, בצבא קיימות כמויות אדירות של נשק מסוגים שונים – רובים, רימונים ועוד ובשל הסכנה שבזליגת הנזק לגורמים עוינים, הצבא מתייחס בחומרה לעבירות שונות הקשורות בנשק – העלמת נשק, הפקרת נשק, שימוש בלתי חוקי ועוד.

עבירות רכוש

עבירות רכוש יכולות להתרחש במגוון מקרים, כמו הוצאת רכוש צבאי מהיחידה, השמדה או פגיעה ברכוש צבאי, עשיית שימוש לא ראוי ברכוש צבאי ועוד.

עבירות סמים

המערכת הצבאית מתייחסת בחומרה רבה לכל נושא השימוש בסמים, גם אם באופן חד פעמי וגם אם מדובר בסמים קלים, כך ששימוש בסמים במסגרת הצבא עלול לגרום ענישה חמורה ורישום פלילי.

 

כיצד נפתחת חקירת מצ"ח?

חקירת מצ"ח מתנהלת לרוב בדומה לחקירה משטרתית מעולם האזרחות והיא כוללת טכניקות ותרגילי חקירה שונים. חקירת מצ"ח יכולה להיפתח רק לאחר שקיים יסוד סביר לאשמת החייל בעבירה מסוימת ובעיקר בעקבות המקרים הבאים:

  1. חשד לעבירת תנועה שגרמה לתאונת דרכים
  2. הפללה על ידי נחקר
  3. קבלת מידע מודיעני אצל חוקרי מצ"ח
  4. קבלת תלונה על חייל בגין עבירה מסוימת

 

חקירת מצ"ח – כיצד היא מתנהלת?

חקירת מצ"ח מתנהלת באמצעות מספר שלבים מרכזיים:

זימון לחקירה

בשלב הראשון, יקבל החייל זימון לחקירה. הזמנה זו יכולה להגיע בהפתעה או מראש, כשהמקרה האחרון הוא העדיף מביניהם, שכן הוא מאפשר לחייל החשוד להתכונן לקראת החקירה ולפנות להכוונה וייעוץ של עורך דין צבאי.

חקירת מצ"ח

החקירה עצמה מנוהלת על ידי חוקרי מצ"ח מומחים והיא יכולה להימשך מספר שעות. במסגרת החקירה יכולות להינקט מספר טכניקות חקירה במטרה להביא את החייל להודות באישומים המופנים נגדו ולכן, חשוב לעמוד על הזכויות שלכם ולקחת בחשבון כי כל מה שייאמר במסגרת החקירה עלול לשמש נגדכם.

החלטת בית הדין הצבאי

ככל והמשטרה הצבאית הצליחה לבסס תשתית רעיות ולבנות עילה מוצקה לתביעה, הרי שהיא תגיש לבית המשפט הצבאי כתב אישום כנגד החייל. בית המשפט יעיין בכתב האישום ובסופו של תהליך יקבע את דינו של החייל, לרבות עונשים שונים, החל מעונשים משמעתיים ועד רישומים פליליים.

 

איך מתכוננים לחקירת מצ"ח?

חקירת מצ"ח היא שלב מכריע בתהליך המשפטי, כשפעמים רבות, תכנון נכון והיערכות מוקדמת לחקירה, מהווים את נקודת ההבדל בין אישומים מופחתים ואף דחייתם המוחלטת לבין ענישה מחמירה. במסגרת ההיערכות האופטימלית לחקירת מצ"ח, כדאי להקפיד על הדברים הבאים:

התייעצות עם עורך דין צבאי

בשלב הראשון, חשוב לפנות בהקדם לשירותיו של גורם מקצועי מומחה במשפט הצבאי – עו"ד מירי יעקב גביש. לעורך דין צבאי קיימת מיומנות רבה והיכרות מעמיקה עם מערכת המשפט הצבאית והוא יוכל לפרוש בפניכם את כלל האפשרויות המשפטיות המומלצות ולהסביר לכם בפירוט על הזכויות שלכם בחקירה.

קריאת פרוטוקול התביעה

בתום החקירה תתבקשו לחתום על פרוטוקול החקירה ועף שנראה כי מדובר בסך הכל ברישום הדין ודברים שהתנהלו, חשוב לקרוא את הפרוטוקול לפני, לוודא שהוא מדויק ובמידת הצורך, לבקש תיקונים הכרחיים.

הכרת מעמד החוקר

אחת מטכניקות החקירה השכיחות היא לגרום לנחקר להאמין כי החוקר מתיידד איתו וליצור מצג שווא של חברות. לפיכך, כדאי לזכור את מעמדו של החוקר ואת האינטרסים המניעים אותו ולהבין שלא מדובר בחבר.

 

ייעוץ עם עורך דין צבאי לפני חקירת מצ"ח

בכל שלב של חקירת מצ"ח חשוב להיעזר בשירותיו של עו"ד צבאי, גם במקרים בהם אתם בטוחים במאת האחוזים כי הצדק אתכם. ייעוץ של עורך דין צבאי הוא מעבר לטיפ מומלץ כחלק מההיערכות לחקירה והוא פעמים רבות מהווה את נקודת ההבדל בין הרשעה לבין הפחתת האישומים ואף זיכוי מוחלט.

 

לסיכום

משטרה צבאית חוקרת היא הגוף האמון על חקירת עבירות שונות שבוצעו במסגרת הצבאית ולפני הגשת כתב אישום, תתבצע חקירת מצ"ח, במהלכה יינקטו טכניקות חקירה שונות ומגוונות בכדי להביא את הנחקר באשמות המיוחסות לו ועל מנת להתמודד בצורה יעילה ומוצלחת עם החקירה, כדאי להתכונן אליה בהתאם ולפנות בהקדם לייעוץ משפטי מטעם עורך דין צבאי.

 

שאלות ותשובות

באילו מקרים נפתחת חקירת מצ"ח?

חקירת מצ"ח יכולה להיפתח בשל מגוון חשדות לעבירות מסוימות (הבולטות מביניהן הן – עבירות סמים, עבירות נשק ועבירות רכוש) ובכל מקרה, בכדי לפתוח בחקירת מצ"ח צריך שתתקיים עילה סבירה לחשדות המופנות נגד הנאשם, כמו למשל במקרים של חשד לעבירת תנועה שגרמה לתאונת דרכים, הפללה על ידי נחקר, קבלת מידע מודיעני אצל חוקרי מצ"ח וקבלת תלונה על חייל בגין עבירה מסוימת.

כיצד מתנהלת חקירת מצ"ח?

חקירת מצ"ח מתנהלת על ידי חוקרים צבאיים מוסמכים ומקצועיים והיא מורכבת מכמה שלבים מרכזיים: זימון לחקירה (זימון היכול להתקבל גם בהפתעה); שלב החקירה עצמה, בה יינקטו מגוון שיטות חקירה מתקדמות, במטרה להביא להודאתו של הנחקר ולגבש תשתית ראייתית מספקת על פיה ניתן יהיה להגיש כתב אישום; החלטת בית הדין הצבאי.

כיצד להתכונן לחקירת מצ"ח?

היערכות מוקדמת ככל האפשר לקראת חקירת מצ"ח, תאפשר לכם להבין לעומק מה האישומים המופנים נגדכם, לתכנן אסטרטגיית הגנה ולגבש את הראיות התומכות בטיעונים שלכם. במסגרת ההיערכות המוקדמת לחקירת מצ"ח, חשוב לפנות בהקדם לשירותיו של עו"ד צבאי, להבין את מעמדו של החוקר (הוא ממש לא חבר שלכם) ולהקפיד על קריאת פרוטוקול התביעה.

מדוע חשוב לפנות לייצוג משפטי של עו"ד צבאי בחקירת מצ"ח?

לחקירת מצ"ח עלולות להיות השלכות משפטיות שונות, היכולות להגיע אף לכדי אישומים פליליים. בשל כך, גם אם אתם בטוחים במאת האחוזים כי הצדק אתכם, כדאי שתפנו בהקדם לשירותיו של עו"ד צבאי מומחה ובעל ניסיון בתחום, שיבחן לעומק את פרטי המקרה ויסייע לכם להבין בדיוק לקראת מה אתם צפויים לעמוד, מהן הזכויות שלכם ומהן האפשרויות המשפטיות הטובות ביותר שיביאו להפחתת חומרת האישומים ובמקרים מסוימים, אף לביטולם המוחלט.

לפרטים נוספים ויצירת קשר לחצו כאן

איך מתכוננים לחקירת מצ"ח?

"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>