זכויות חיילים עצורים

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

חייל שנעצר רשאי לדרוש את שמירת הזכויות שלו. במאמר הבא נסביר מהן הזכויות הבולטות של חיילים וחיילות, למי אפשר לפנות כדי להבטיח אותן ומה ההבדל בין סוגי הכלא הצבאיים. בנוסף, נבין לעומק מה כולל סדר היום הצבאי ואיזה גורמים אחראיים על רווחת החייל כאשר הוא עצור, חבוש או כלוא

 

גם לחיילים עצורים יש זכויות!

מעצר צבאי מתייחס לתהליך שבו חייל בצה"ל מוחזק במעצר, בדרך כלל עקב האשמות על עבירות או הפרות של משמעת צבאית. חשוב להבדיל בין זה לבין מעצר אזרחי, שכן הכללים, התקנות וההליכים המשפטיים עשויים להיות שונים באופן ניכר.

 

למה צריך זכויות חיילים עצורים?

ברוב המערכות הצבאיות, ההחלטה לעצור חייל אינה נלקחת בקלות ראש, והיא מתנהלת בדרך כלל על ידי פרוטוקולים נוקשים. פרוטוקולים אלו נועדו לאזן בין הצורך בשמירה על משמעת וסדר בצבא, לבין הזכויות והחירויות של חיילים וחיילות. זו גם הסיבה שבגללה קיימות זכויות חיילים עצורים וחשוב להכיר אותן.

 

מהי המסגרת המשפטית הכללית שלפיה קובעים את זכויות החיילים העצורים?

  1. זכות לייצוג משפטי: אחת מזכויות היסוד של חיילים עצורים היא הזכות לייצוג משפטי. המשמעות היא שיש להם הזדמנות לקבל ייעוץ וייצוג על ידי עורך דין הבקיא בדיני צבא. זכות זו חיונית על מנת להבטיח שהאדם העצור מבין את ההאשמות נגדו ויכול להכין הגנה הולמת.
  2. זכות למשפט הוגן ובזמן: חיילים עצורים זכאים למשפט הוגן ובזמן. עיקרון זה מבטיח שהצדק לא רק נעשה אלא גם נראה שהוא נעשה. מעצר ממושך ללא משפט נתפס בדרך כלל כהפרה של זכות זו.
  3. חזקת החפות: כמו במשפט האזרחי, אנשי צבא נחשבים חפים מפשע עד שהוכחה אשמתם. חזקה זו מהווה אבן יסוד במערכות המשפט, והיא חיונית בהבטחת משפט הוגן.
  4. זכויות תקשורת: לחיילים עצורים יש בדרך כלל הזכות לתקשר עם בני משפחה ולהודיע להם על מעצרם. לרוב יש להם גם את הזכות לתקשר עם עורך דין צבאי באופן פרטי.
  5. הליך הערעור: לאחר קבלת פסק דין, לרוב יש לחיילים את הזכות לערער על ההחלטה, מה שמאפשר לרשויות גבוהות יותר או לבתי משפט לעיין בתיק ובהליכי המשפט הראשוניים.

 

איך אפשר להשפיע על זכות החייל העצור?

תחום השיפוט תחתיו נמצא חייל עצור, יכול להשפיע באופן משמעותי על זכויותיו ועל ההליך המשפטי. קודם כל, אופי העבירה קובע פעמים רבות את סמכות השיפוט המתאימה. שנית, ניתן ורצוי לפנות אל עו"ד צבאי עם ניסיון. באופן הזה אפשר לוודא שהחייל העצור מממש את זכויותיו ושרווחתו נשמרת.

 

מה האתגרים בשמירה על זכויות חיילים עצורים?

חיילים עצורים מתמודדים עם אתגרים ייחודיים. האופי ההיררכי והממושמע של הסביבה הצבאית יכול ליצור אווירה שבה זכויות הפרט מתעמעמות לעיתים על ידי הצרכים הנתפסים של השירות. בנוסף, מורכבות המשפט הצבאי, שיכולה להיות שונה באופן משמעותי מהמשפט האזרחי, מהווה אתגר הן לחיילים העצורים והן לנציגיהם המשפטיים.

במילים אחרות, בעוד שהפרטים של זכויותיהם של חיילים עצורים יכולים להשתנות, עקרונות העל של הוגנות, יחס אנושי וייצוג משפטי מקושרים לרוב המערכות הצבאיות. הבנת זכויות אלו חיונית להבטחת עשיית הצדק תוך שמירה על היושרה והמשמעת של צה"ל.

 

מה כולל המעצר של חיילים עם זכויות?

על פי אמות המידה המשפטיות הצבאיות, יש להביא חשוד לדיון במעצר בפני שופט תוך 48 שעות ממעצר. עם זאת, במקרים הנוגעים לחקירות משטרה צבאית, תקופה זו מתקצרת לרוב ל-24 שעות, בהתאם למדיניות הפרקליטות הצבאית.

 

האם מותר להביא עורך דין למעצר?

עו"ד מירי יעקב גביש מלווה חיילים בשלבים שונים של המעצר והמשפט. לפי החוק למשל, זכות יסוד של החשוד או הנאשם להיות מיוצג על ידי סנגור במהלך הדיון במעצר. זה מבטיח שהזכויות המשפטיות של הפרט מוגנות ושיש לו עורך דין שיציג את טענותיו. לאחר מכן, עורכת דין מירי יעקב גביש נשארת בקשר עם המשפחה ומעדכנת אותה לגבי מצבו של החייל.

 

ביקורת שיפוטית לשמירה על זכויות חיילים עצורים

במהלך הדיון בוחן בית המשפט הצבאי את הראיות והטיעונים של שני הצדדים כדי להחליט אם להמשיך ולעצור את החשוד או לשחררו בתנאים מסוימים. תהליך זה הוא קריטי כדי להבטיח שהמעצרים אינם שרירותיים ומבוססים על עילות משפטיות. במידה והחייל או משפחתו חוששים שאכן מדובר במעצר שרירותי ולא מבוסס, כדאי ליצור קשר עם משרד עו"ד מירי יעקב גביש.

 

מה הסטטוס של החייל בכל שלב של המעצר?

  1. עצור – זהו השלב הראשוני שלאחר המעצר, שבו האדם ממתין למשפט. חשוב לציין, בתקופה זו לא ניתן להעניש את העצור או להאריך את מאסרו בגין עבירות התנהגות שבוצעו בזמן המעצר.
  2. חבוש – לאחר מתן גזר הדין, אם העבירה היא צבאית גרידא ואינה מהווה מעשה פלילי במובן האזרחי, הפרט מוגדר כ'חבוש'. מעמד זה אינו נושא רישום פלילי בחיים האזרחיים.
  3. אסיר: אם המשפט הצבאי כרוך בהליכים פליליים, הסטטוס שלאחר המשפט הוא של אסיר. מעמד זה גורר רישום פלילי, המתנהל במאגרי מידע לאומיים.

 

חיי היומיום והזכויות במעצר צבאי

הרבה אנשים שלא משלימים כהלכה את התהליך של פטור ממילואים ולכן גם עומדים למשפט ומאסר, לא תמיד יודעים למה לצפות. בפועל, בין אם מדובר על עבירות חמורות כמו עריקות מהצבא או על עבירות קלות יותר, קיימים מספר מאפיינים של בתי המעצר הצבאיים:

  1. מתקנים ושירותים: בתי הכלא הצבאיים מצוידים בשירותים כמו קנטינות, בהן עצורים יכולים לרכוש פריטים. ניתן לממן חשבונות על ידי משפחות העצורים לשימוש אישי.
  2. דת: בתי כלא צבאיים מתאימים לתפיסת דת. הם מינו אנשי דת שמקיימים שירותי דת ומדריכים את כל החיילים, ללא קשר לאמונתם.
  3. ביקורים ותקשורת: לחיילים עצורים יש זכות לביקורי משפחה ושיחות טלפון. תדירות ומשך הביקורים הללו מוסדרים ועשויים להשתנות בהתאם למשך המאסר וגורמים אחרים.
  4. הרשאות עזיבה: בתנאים מסוימים, עצורים רשאים לבקש אישור לחופשה לאירועים ספציפיים, בכפוף לאישור על סמך התנהגות ומשך הכליאה.

 

לוח הזמנים והפעילויות של הכלא

לוח הזמנים היומי בבתי הכלא הצבאיים מובנה וממושמע, כולל מצעדים, משימות ופעילויות חינוכיות. יש גם זמן מוקצב לארוחות ובערבים קצת זמן פנוי.

בנוסף, חיילי שירות סדיר זכאים לביקורי משפחות החל מהיום ה-8 למאסר, בתנאים ספציפיים לחיילים נשואים ולחיילי מילואים. בכל מקרה, זכותו של חייל לייצוג משפטי נמשכת במהלך המעצר. יש לו את הזכות לתקשר עם עורך הדין שלו, בזמן נפרד מהזמנים שהוקצו לו לשיחות טלפון אישיות.

 

איך נקלט החייל בבית המעצר?

בהגעה לכלא הצבאי, החיילים עוברים שורה של שלבים, הכוללים הפקדת חפצים אישיים, בדיקות רפואיות וראיונות. לתהליך זה יש חשיבות מכרעת להערכת מצבו הבריאותי של החייל ולקביעת מיקומו המתאים בכלא.

יש לציין שחשוב לחשוף כל בעיה רפואית ותרופות נחוצות בשלב זה. בית הסוהר מחויב להעניק טיפול רפואי נדרש, המכוסה בדרך כלל על ידי הצבא. הערכות אלו מטרתן להבטיח את כשירותו של החייל למעצר, ולא את כשירותו לשירות.

 

מה ההבדל בין סוגי זכויות שיש לחיילים עצורים?

  1. זכויות דת: חיילים זכאים לקיים את דתם בזמן המעצר. זה כולל קיום חגים דתיים, השתתפות בתפילות ושמירה על אורח חיים דתי. בבתי כלא צבאיים יש בדרך כלל אנשי דת זמינים להתייעצות והדרכה.
  2. הפרדת תאי הכלא: ככלל, חיילים וחיילות אינם שוכנים באותו תא, מה שמבטיח פרטיות וכיבוד כבוד הפרט.
  3. קצבה כספית לרכישות: חיילים עצורים מקבלים קצבה יומית בשקלים, שבאמצעותה הם יכולים לרכוש חפצים במתקן הכלא. קצבה זו היא זכות שלא ניתן לשלול אותה באופן שרירותי.
  4. טיפול רפואי: בנוסף להערכות רפואיות ראשוניות, לחיילים עצורים יש זכות לטיפול רפואי שוטף. טיפול זה מכסה צרכים פיזיים ונפשיים כאחד, כולל גישה לפסיכיאטרים בעת הצורך. זכות זו נובעת ממעמדם כחיילים וכעצורים שאינם יכולים לפנות לטיפול רפואי פרטי.

 

מה הקשר בין ראיון הקבלה לבין זכותו של החייל העצור?

תהליך הקליטה יכול להיות ארוך, ורצוי לחיילים להיערך בהתאם. מומלץ להימנע מהגעה בשעות קיצוניות (בוקר מוקדם מאוד או מאוחר בלילה) כדי למנוע בעיות כלשהן בתהליך הקליטה.

בנוסף, לחיילים שנעצרו לאחר היעדרות ללא חופשה, לראיון הקבלה יכולות להיות השלכות משפטיות. הצהרות שנאמרו במהלך ראיון זה יכולות לשמש במשפטים צבאיים הבאים או בפעולות משמעתיות. לכן, התייעצות עם עורך דין צבאי רצויה לשמירה על זכויותיהם של כל החיילים לפי הדין בצה"ל ובמערכת המשפט.

זכויות חיילים עצורים
זכויות חיילים עצורים
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>