בית דין משלב

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

 

צה"ל מתמודד כיום עם שלל מקרי עריקות של חיילים, שלא מתייצבים לשירות שלהם מסיבות כאלה ואחרות. מכיוון שלא פעם הסיבות לעריקות קשורות למצוקות ובעיות נקודתיות, צה"ל חיפש פתרונות כיצד ניתן בכל זאת ללכת לקראת החיילים הללו, וכך נולד הרעיון והיישום של בית דין משלב בשנת 2018. במאמר זה נציג בפניכם את כל מה שאתם צריכים לדעת על הנושא, איך עובד התהליך ועוד.

 

איך השתנה היחס של צה"ל בנוגע לעריקים?

במהלך השנים צה"ל קיים דיונים ארוכים בבית הדין הצבאי בכל הנוגע לעריקות. חיילים שלא התייצבו לשירות שלהם כפי שצווה עליהם, קיבלו עונשים כבדים לרבות מעצר ממושך. בשנים האחרונות הגורמים השונים בצה"ל הבינו שיש צורך לנקוט בגישה אחרת כלפי עריקים. אלו  מגיעים פעמים רבות למצב זה עקב בעיות בבית, בעיות כלכליות ואחרות, ובמקרים כאלה צה"ל מעוניין לסייע לחיילים ולא להכתים את שמם ברישום פלילי שיישאר איתם לאורך זמן גם לאחר סיום השירות הצבאי. לכן הוקם בית דין משלב שמאפשר לתת הזדמנות אחרונה לחייל עריק שיחזור לשירות ולא ייענש.

 

מה זה בית דין משלב?

תכנית בית דין משלב היא למעשה תוכנית שנוקטת בגישה טיפולית ושיקומית, ומהווה אלטרנטיבה להליך הרגיל בבית הדין הצבאי. בית דין משלב מטפל בחיילים שהוגש נגדם כתב אישום בגין עריקות והיעדרות מהשירות הצבאי שלהם.

בתוכנית הזו יש גורמים שונים שלוקחים חלק ומאפשרים את הליווי והשילוב של החייל העריק חזרה אל המסגרת הצבאית. זה כולל את היחידה והמפקדים של החייל, את נציגי בית הדין וגם גורמי רווחה חיצוניים במידת הצורך. המטרה של התוכנית היא להחליף את העונש הרגיל לעריקות שהוא מאסר בפועל ורישום פלילי, ובמקומו לאפשר לחייל להביע חרטה על מעשיו,  לחזור לשירות ולסיים אותו. כך בעצם אפשר לעזור לחיילים במצוקה, לא רק בשירות שלהם אלא גם בהענקת כלים עתידיים שיאפשרו להם להשתלב באזרחות.

 

מהם התנאים לבית דין משלב?

לא כל חייל עריק יכול לעבור תהליך במסגרת בית דין משלב. יש מספר תנאים התחלתיים:

  1. בית דין משלב מתאים לעריקים שלא נעדרו יותר מ-10 חודשים מהצבא.
  2. זוהי ההיעדרות הראשונה של החיילים מהשירות שלהם.
  3. העריקות נבעה מבעיות ספציפיות.
  4. העריקים מביעים רצון להשתקם ולחזור לשירות צבאי.

 

חייל או חיילת עריקים שעומדים בתנאים אלה, יכולים לבקש מהמפקדים שלהם לעבור את התהליך בבית דין משלב. הם יצטרכו להוכיח שאכן יש להם את המוטיבציה לחזור לשירות צבאי ולסיים את ההליך בבית הדין המשלב.

 

היכן נמצא בית הדין המשלב?

בית דין משלב נמצא ביפו, בבית הירוק, ושם דנים בכל המקרים הרלוונטיים לו. הדיונים נעשים בפני שופטת בין הדין המשלב.

 

איך נראה תהליך בבית דין משלב?

אם אתם או קרוביכם עומדים בפני תהליך של בית דין משלב, חשוב שתכירו אותו שלב אחר שלב:

1. פנייה לגחל"ת או מיטב: זה השלב הראשוני בו החייל פונה אל הגופים הרלוונטיים בכדי שיבחנו אם הוא מתאים לעבור את התהליך בבית דין משלב. בדיקה זו עשויה לקחת מספר ימים, והיא כוללת גם קבלת המלצות מהמפקדים. בזמן הזה החייל יוחזק במעצר, שמוגבל ב-48 שעות.

 

2. חתימה על הסדר שילוב: אם נמצא שהחייל עמד בתנאים, הוא יקבל לידיו מסמך "הסדר שילוב" עליו יצטרך לחתום. במסמך זה מפורטים כל התנאים השונים של התהליך, עליהם החייל יידרש להקפיד. לאחר החתימה הוא ישוחרר מהמעצר.

 

3. הצמדת קצין מלווה: בשלב זה יוצמד לחייל קצין מטעם בית דין משלב, שיבדוק את הסיבות להיעדרותו מהשירות. בשיתוף עם החייל ועם השופטת בבית הדין המשלב הגורמים השונים ינסו לבחון דרכים לפתור את הבעיה. לדוגמה, אם החייל נעדר בגלל שהוא צריך לעבוד ולכלכל את משפחתו, הקצין המלווה יבדוק אופציות לשינוי שיבוץ התפקיד, העברת סיוע כלכלי, הקלות ת"ש, פגישות אצל קב"ן ועוד. כל מקרה ייבחן לגופו, וינסו לבדוק דרכים שונות לפתור את הבעיה כך שהחייל ימשיך לשרת באופן תקין.

 

4. חזרה לשירות: לאחר שפותרים את הבעיה הנקודתית, החייל צריך לעמוד בתנאי השירות במשך שנה מבלי להפר את מה שהוגדר לו. כל הפרה של תנאי שהוצב יכולה לחבל בתהליך. באותה שנה החייל ימשיך לזכות לליווי של הקצין שהוצמד לו, ובמידת הצורך גם משפחתו תוכל לקבל עזרה.

 

5. דיוני מעקב: במהלך אותה שנה החייל יוזמן לדיוני מעקב בבית הדין המשלב, כדי לראות כיצד הוא משתלב, האם יש דרכים נוספות לעזור לו או האם יש הפרות כלשהן. המפקדים של החייל ישלחו דיווחים מעודכנים על השירות שלו כדי לראות כיצד התוכנית משפיעה עליו והאם התהליך עובד.

 

6. סיום ההליך: בתום שנה, התביעה הראשונית בגין עריקות מהצבא תומר לעבירה אחרת בגינה לא יירשם רישום פלילי.

 

ייעוץ של עורך דין

אם אתם עריקים ורוצים לעבור תהליך במסגרת בית דין משלב, חשוב שתדעו שאתם זכאים לייעוץ משפטי ומומלץ לעשות זאת. עורך דין צבאי או נציג מהסניגוריה הצבאית שמתמחה בתחום זה יוכל להיות לכם לעזר ולסייע לכם בתהליך מול צה"ל, כך שהכל יתבצע על הצד הטוב ביותר. עו"ד מירי יעקב גביש תוכל לעזור לכם להגיע אל התוצאה הרצויה ולמצות את התהליכים המשפטיים. כך תוכלו לחזור לשירות תקין ומקרה עריקות מהצבא לא יירשם לכם בתיק הפלילי.

 

מהם היתרונות של בית דין משלב?

בית דין משלב יכול לעזור לחיילים רבים, ויש לו מספר יתרונות:

1. חזרה לשירות וטיפול בבעיה: כאשר חייל ערק מצה"ל בגלל סיבות נקודתיות וחוסר תאימות בין מציאות חייו לבין השירות, ביחד ניתן יהיה למצוא דרך להתגבר על המכשול הזה, וכך גם החייל וגם צה"ל יצאו נשכרים.

 

2. רישום פלילי: בית דין משלב לא ירשום לחייל עבירה פלילית כל עוד הוא עומד בתנאים שהוצבו לו, כך שכאשר הוא יצא לאזרחות, הוא יהיה "נקי" ומקרה העריקות לא ייזכר לו.

 

3. הימנעות ממאסר בפועל: עריקות מובילה לעונשים שונים, ביניהם גם מאסר. בית דין משלב לא מעניק עונש מאסר.

 

4. הזדמנות שנייה: תהליך בית דין משלב מעניק לחיילים הזדמנות שנייה להוכיח את המסירות שלהם לצה"ל ואת הנכונות שלהם להמשיך בשירות הצבאי.

 

5. הענקת מעטפת שיקומית וכלים לעתיד: במהלך השנה בה החייל מלווה בבית דין משלב, יוענקו לו כלים שונים לשילוב טוב יותר בצבא, לפתרון בעיות בחייו האישיים ועוד. את הכלים האלה החייל יוכל ליישם גם שנים קדימה, כאשר יגיע לאזרחות ויצטרך להתמודד עם בעיות דומות.

 

לסיכום

כדי לעזור לחיילים שנמצאים במצבים לא פשוטים ועקב זה נעדרים משירותם הצבאי, צה"ל הקים בית דין משלב שייתן להם כלים ויעזור להם לחזור לשירות תקין מבלי לקבל עונש מאסר ורישום פלילי. יש מספר תנאים שונים שצריך לעמוד בהם בכדי להיות זכאים לתהליך. התהליך כולו נמשך כשנה ודורש מהחיילים העריקים לשרת באופן תקני. חיילים רשאים להיעזר בשירותיהם של עורכי דין בכל השלבים השונים. מדובר בתהליך שיש לו יתרונות רבים ובמהלך השנים הוא סייע לחיילים רבים לא רק לסיים את השירות שלהם, אלא גם להצליח להשתלב בחיי האזרחות בצורה טובה יותר.

 

בית דין משלב
בית דין משלב
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>