בדיקות פוליגרף בצה"ל

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

לרוב נדמה לנו כי בדיקת פוליגרף היא תרחיש השמור רק לפושעים מסוכנים או לסרטי מתח, אך לא זאת האמת. במהלך שירותכם הצבאי יתכן ותידרשו לביצוע בדיקה זו. בין אם תידרשו לה מסיבות של הליך חקירה ובין אם מסיבות אחרות, יש לדעת מספר דברים חשובים על ההליך של בדיקות פוליגרף בצה"ל על מנת שתוכלו לצלוח אותו בהצלחה.

 

אז מהי בכלל בדיקת פוליגרף?

בדיקת פוליגרף בצה"ל או בכל גוף אחר, היא בדיקה אשר מטרתה לברר האם הנבדק דובר אמת או משקר בנושא מסוים. הבדיקה מתבצעת באמצעות מכונה ממוחשבת, ובמהלכה הבודק יצמיד לנקודות שונות בגופנו (מותניים, אצבעות, זרוע ובטן) חלקים שונים מתוך המכונה.

חלקים אלו מסוגלים לקרוא תהליכים שונים המתבצעים בגוף האדם במידה והוא משקר, כמו מהירות דופק הלב, הזעת יתר ותנועות לא רצוניות. במהלך הבדיקה, המכונה תקלוט את תגובותיו של הנבדק ותציג אותן לבודק באמצעות מחשב. תוצאות הבדיקה תיראינה כמין גרף קווי, ורק בודק פוליגרף מוסמך רשאי לפרשן.

כיצד מתבצעות בדיקות פוליגרף בצה"ל?

במהלך ביצוע בדיקת פוליגרף בצה"ל עוברים יחד הבודק והנבדק מספר שלבים, אשר בסופם יקבל הבודק את תוצאותיה. חשוב מאוד להקפיד על קיומם של שלבי הבדיקה בצורה המיטבית ביותר, שכן אי ביצוע של אחד השלבים עלול לפגוע בתוצאות הבדיקה, וייתכן כי היא תציג בפני הבודק תמונה מוטעית. לעומת זאת, ביצוע הבדיקה בצורה נכונה תוך שיתוף פעולה בין הבודק והנבדק, יביא לרוב לתוצאות ברורות וחד משמעיות.

אלו הם השלבים של בדיקות פוליגרף בצה"ל:

 

שיח מקדים בין הבודק והנבדק

תחילה, עוד לפני השיח הענייני בנושא הבדיקה, יוודא הבודק את מצבו הבריאותי של הנבדק וכי הוא חש בטוב. הבודק יעשה זאת על מנת לאפשר בדיקה מיטבית, אשר תוצאותיה ייקבעו רק על פי העובדות. במידה והנבדק לחוץ למשל, המכונה עלולה לפרש את התגובות הפיזיות שלו כשקר.

לאחר מכן השניים ידברו על הנושא אשר הבדיקה באה לבדוק ובמהלך השיחה הנבדק יספר את הגרסה שלו בנושא. בדיקת פוליגרף יש לבצע בחדר שקט וסגור. בדיקות פוליגרף בצה"ל יתקיימו לרוב בבסיס של המשטרה הצבאית.

 

ניסוח שאלות

השלב הבא בבדיקת פוליגרף בצה"ל הוא ניסוח משותף של שאלות הבדיקה. הניסוח מתבצע בשיתוף פעולה של הבודק והנבדק, והשאלות צריכות להיות ברורות ולא משתמעות לשתי פנים. התשובות לשאלות הן תשובות פשוטות של כן או לא ואין לענות עליהן בצורה מסורבלת או מפורטת.

המטרה של שלב זה היא לוודא כי הנבדק לא יופתע משאלה ברגע האמת, ועל מנת להימנע ממצב בו נבדק מסרב לענות על שאלה מסוימת במהלך הבדיקה. בשני השלבים הראשונים אין הכרח שהמכונה תהיה מחוברת לנבדק.

 

שאלת השאלות

זהו השלב העיקרי של הבדיקה. ראשית יחבר הבודק את חלקי המכונה לנבדק ויבדוק כי המכונה פועלת באופן תקין באמצעות שאלת שאלות פשוטות מאוד, כמו האם היום יום חמישי או האם אני לובש חולצה שחורה.

לאחר מכן, יעבור הבודק לשאלות העיקריות אשר ניסח בשלב הקודם יחד עם הנבדק. במקביל לתשובותיו של הנבדק, מכונת הפוליגרף תקרא את תגובות הגוף שלו ותציג את ממצאיה באמצעות גרף אשר יהיה חשוף רק לעיני הבוחן. כל שאלה תישאל מספר פעמים על מנת לוודא כי המכונה מספקת נתונים עקביים.

 

בדיקת הממצאים

לאחר שאלת כל השאלות, יאסוף הבודק את ממצאי הבדיקה ויפרש אותם. תהליך זה מתבצע באופן עצמאי וללא נוכחות הנבדק. כשיסיים הבודק, יעביר את ממצאי הבדיקה לגוף הרלוונטי בדוח מסודר, המפרט את תשובותיו של הנבדק ואת תוצאות הבדיקה בנוגע  לדבריו בכל שאלה בנפרד.

 

באילו מקרים נעשה שימוש בבדיקות פוליגרף בצה"ל?

בצה"ל בדיקות פוליגרף הן דבר שבשגרה, והצבא עושה בהן שימוש לשם מספר מטרות שונות. לפניכם מספר דוגמאות לשימוש בבדיקת פוליגרף בצה"ל:

 

בעת מיון ליחידה מסווגת

בחלק מיחידות הצבא, המתמיינים מתבקשים לעבור מיונים שונים. לרוב מדובר ביחידות מיוחדות או יחידות מודיעין. צה"ל נוהג לחלק את משרתיו על פי רמות סיווג אשר מאפשרות למשרתים להיחשף למידע סודי.

הצבא נוקט במדיניות זו מכיוון שבמידה ומידע סודי יהיה גלוי בפני יותר מדי אנשים, יתכן כי אותו מידע יתגלגל לידי אויב. על כן, בחלק מאותן יחידות, נדרשים המתמיינים לעבור שלבים שונים על מנת להשתייך לרמת סיווג מסוימת. לעיתים אחד מהשלבים יהיה בדיקת פוליגרף.

 

הליך חקירה

המשטרה הצבאית היא עוד גוף אשר עושה שימוש בכלי של בדיקות פוליגרף בצה"ל. לרוב השימוש בבדיקה יתבצע על מנת להרשיע או להפריך חשדות בנושא מסוים, והבדיקה תתקיים כחלק מהליכי החקירה. חשוב לדעת כי בדיקת פוליגרף אינה מספיקה על מנת להרשיע אדם במעשה מסוים, היות ובדיקה זו אינה מדויקת באופן מוחלט. המשטרה הצבאית עושה שימוש בבדיקה בהליכים שונים, כמו בפשעים אשר בוצעו במהלך עריקות מהצבא למשל.

בכל אופן, במקרה ואתם נדרשים לבצע בדיקת פוליגרף בצה"ל כחלק מהליך פלילי, מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין צבאי אשר ידע לייעץ לכם איך לפעול נכון לקראת אותה בדיקה.

 

בדיקה שגרתית של קצינים בכירים

על מנת להגן על צה"ל מפני הדלפות של מידע מסווג, הצבא מבצע בדיקות פוליגרף שגרתיות לקצינים בכירים. הסיבה לכך, היא שקצינים בדרגות אלו חשופים למידע רב בעל השפעה על ביטחונה של מדינת ישראל. ידוע ממקרי עבר כי קצינים פעלו בצורה חסרת אחריות במידע אשר החזיקו בו, בשוגג או מתוך אינטרסים אישיים.

 

האם אפשר לרמות במסגרת בדיקות פוליגרף בצה"ל?

התשובה ה"טכנית" היא כן, ניתן לרמות תוך כדי בדיקת פוליגרף בצה"ל באמצעות נטילת כדורים או חומרים מסוימים אשר משנים את התגובות הטבעיות של הגוף. חומרים אלו משפיעים על מערכת העצבים של גוף האדם, ויכולים לשנות את תוצאות הבדיקה.

על מנת למנוע שיבוש בבדיקה, המשטרה הצבאית דואגת לפקח על הנבדק מספר שעות לפני קיומה, ולעיתים אף דורשת מהנבדק לבצע בדיקת דם על מנת להסיר ספק כי בגופו קיימים חומרים אלו. מיותר כמובן לציין כי נטילת חומרים אלו לפני בדיקה הינה בבחינת עבירה חמורה ונחשבת לשיבוש הליך חקירה.

 

האם אפשר להתכונן לבדיקת פוליגרף בצה"ל?

הדרך הפשוטה ביותר לצאת דובר אמת במסגרת בדיקות פוליגרף בצה"ל היא כמובן, לספר את האמת. היו בטוחים בתשובותיכם ודעו מהי גרסתכם לאירוע עוד בטרם תחילת הבדיקה. בדיקות פוליגרף נחשבות לאמינות והסיכויים לצאת בבדיקה כדוברי שקר על אף שאמרתם אך ורק את האמת נמוכים, לכן אין מה לדאוג (אם אתם חפים מפשע, כן?)

על מנת לוודא שהבדיקה תעבור כהלכה, מומלץ לישון טוב בלילה שלפני הבדיקה ולא לצרוך חומרים משני תודעה כמו אלכוהול או סמים קלים בימים שלפני הבדיקה. לקראת בדיקות פוליגרף בצה"ל, ניתן גם להיעזר בעצתה של עורכת דין כמו עורכת דין מירי יעקב גביש אשר תוכל לעזור לכם להיערך לבדיקה, מתוך ניסיון בתחום זה. לייעוץ עם עורכת דין מירי יעקב גביש.

 

בדיקות פוליגרף בצה"ל – לא משחק ילדים

במידה ואתם עומדים בפני בדיקת פוליגרף, אסור לקחת נושא זה כמובן מאליו. בדיקות פוליגרף בצבא מתקיימות בתדירות גבוהה מאוד ובמקצועיות רבה, על כן חשוב לקחת את הבדיקה ברצינות, לשתף פעולה עם הבודק, ולוודא כי כל השלבים בבדיקה מתקיימים בצורה הטובה ביותר.

בדיקות פוליגרף בצה"ל
בדיקות פוליגרף בצה"ל
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>