שירותים לחיילים בסדיר

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

שירותים לחיילים בסדיר: המשפט הצבאי דומה לאזרחי אך פועל בנפרד ממנו. הוא מגלם בתוכו עבירות צבאיות ופליליות-אזרחיות כאחד ומצריך מכם ייצוג מטעם עורך דין צבאי. התהליך המשפטי שחייל עובר מהרגע שמעשיו נתפסו או התגלו ועד לרגע גזר הדין הינו באחריות הצבא וכולל בתוכו גם סיטואציות קשות, מבלבלות ואף מסבכות כמו החקירה במצ"ח, המפגש עם בית הדין הצבאי ורכיבי גזר הדין שפוגעים אנושות גם ביתרת השירות וגם מכתימים את האזרחות ברישום פלילי מסוכן.

עורכת הדין מירי יעקב גביש הינה סנגורית צבאית מנוסה המכירה היטב את מערכת המשפט הצבאית בשל רקע עשיר בפרקליטות הצבאית ושנים של ניסיון בייצוג וליווי חיילים.

השאיפה של צה"ל כיום היא לפעול בשילוב עם המערכת האזרחית ובכך להכיר טוב יותר בהליכים פליליים שננקטים כנגד חיילים. כל עבירה שבה יימצא החייל אשם עלולה לגרור הטלת עונשים חמורים ובעלי השלכות קשות לעתידו. בעבירות מסוימות, מדובר על עונשים קשים יותר מאלו שניתנים לאזרחים.

העבירה תגרור גם רישום פלילי שממשיך הלאה לחיי האזרחות. זוהי סיבה נוספת להיעזר בשירותיה של מירי יעקב גביש עורך דין צבאי, שפועלת גם במישור האזרחי-משפטי ובקיאה בשילוב שתי המערכות, הגישות והחוקיות.

 

שחרור מהצבא

בצה"ל מחויבים לשרת כל הבנים והבנות עם הגעתם לגיל 18. רק במקרים חריגים יאופשר לחיילים או מלש"בים (מיועדים לשירות ביטחון) לקבל שחרור משירות חובה ולפיכך הם יהיו פטורים מכל התקשרות עם הצבא ומנועים מגיוס עתידי לרבות מילואים. קבלת פטור מהצבא תוכל להיות מהטעמים הבאים:

פטור מטעמי דת

אנשים שדתם נוגדת או שוללת את עצם הגיוס והשירות וכאשר אורח חייהם הדתי איננו תואם את אורח החיים הצבאי.

פטור מטעמי מצפון

אנשים פציפיסטים בעלי אידיאולוגיה שנוגדת כל שימוש באלימות ובשל כך הם מנועים מלבצע חובות קריטיות כמו למשל אחיזה ושימוש בנשק.

פטור מטעמים כלכליים

מצב סוציו אקונומי קשה שבמסגרתו המשפחה נזקקת נואשות לבנה על מנת להתפרנס ולהתקיים, או אם קיימת לה מגבלה רפואית כרונית המחייבת את נוכחותו בבית.

פטור מטעמים בריאותיים

אי כשרות פיזית או נפשית לשרת בצבא בהתאם לפרמטרים שנקבעו על ידי צה"ל. החייל במצב זה יקבל את דירוג פרופיל 21 וישוחרר לאלתר.

פטור בשל הריון או נישואין

מצבים שבגינם חיילת לא תוכל לשרת, אלא אם היא בוחרת להתנדב.

בכל מצב שבו התקבל פטור והחייל מעוניין לשפר את מצבו ולהתגייס או להמשיך לשרת בכל מקרה, או במצבים שבהם חייל מעוניין לקבל פטור ולהשתחרר משירות חובה, תבחן את בקשתו וועדה מיוחדת לעניין אותו סוג פטור בלבד, בעקבות הגשת בקשה וטפסים נדרשים. הגשת הבקשה והעמידה בפני הוועדה יתבצעו באמצעות עורך דין צבאי מומחה לתחום הפטורים המיוחדים, שיוכל גם ללוות את החייל/ת לאורך התהליך ולוודא את תקינות מילוי ההוראות הבירוקרטיות וכן לשפר את הסיכויים במעמד הוועדה.

 

עריקות מהצבא

השתמטות, נפקדות ועריקות הם מצבים שבהם החייל בוחר להעלים את עקבותיו מהבסיס או היחידה שבהם הוא שוהה ולרוב מדובר באילוץ: מקרה חירום משפחתי, תסכול מהמערכת הצבאית, חוסר פניות לגבי מצב רפואי או חוויית השירות, מהות התפקיד, תחושת חוסר התאמה למערכת ועוד. כל היעדרות ללא קבלת אישור ממפקד היחידה תגרור ענישה בכלא צבאי ולמעשה תשהה את תקופת ריצוי השירות עד שיסתיים ריצוי העונש ("דפוק").

עורך דין צבאי יוכל לעזור לחייל להיחלץ מהענישה הקשה על ידי מסירת הנימוקים והטענות מצידו לגבי נסיבות העריקות וכן יפעל במקביל להקלה ושיפור מצבו של החייל (העברה ליחידה אחרת, קבלת תנאי שירות שיאפשרו לו להתפרנס, אבחון רפואי להורדת פרופיל וכד'). בבית הדין הצבאי יש להביא לענישה מופחתת כל הניתן. במקרים חריגים מאוד יהיה ניתן לזכות.

שימוש בסמים

עבירה פלילית אזרחית שחלה מטבע הדברים באופן גורף וללא שינוי גם במערכת הצבאית. אדרבא, העובדה כי צה"ל הוא גוף מדיני פורמלי הפועל מתוך נורמות וערכים מיליטריסטיים, גורמת לו לנהוג בחומרה חסרת פשרות כלפי כל מי שייתפס באחזקה, מכירה או שימוש של סם כלשהו. עבירות אלה גוררות מאסרים ממושכים ומשפיעים עתידית. עורך דינכם יצטרך להילחם על כל דקויות המקרה ולדאוג לכך שבכתב האישום יופיעו סעיפי אישום בעלי משמעות פחותה, או שיימחקו מהרישום לחלוטין.

 

זיוף גימלים וימי מחלה

כל פעולת זיוף באשר היא נחשבת לעבירה פלילית. קל וחומר כאשר החייל מזייף מסמכים רפואיים במטרה להתחמק מחובתו, פעולה המסכנת משמעותית את תפקידו ודרגתו ומחייבת בענישה מחמירה מאוד, במטרה להרתיע אחרים ממעשים דומים. יש לעמוד על הנימוקים וההצדקות שהביאו את החייל לבצע את המעשה ולדרוש ענישה מופחתת.

כך למשל במקרה משנת 2016 שבו חיילת שהתלוננה במשך שבועות על כאבים עזים ברגלה ולא קיבלה לכך מענה, זייפה גימלים באמצעות פוטושופ לתקופה ארוכה בניסיון לטפל בבעייתה באופן פרטי. לאחר שיצאה לחופשתה גילתה השלישות כי המסמך זויף והחיילת הועמדה לדין. בדיון למרבה הצער, נאלצה עורכת דינה של החיילת לבשר כי היא סובלת מסרטן ברגלה והצביעה על כשל חמור במתן מענה רפואי לחיילת. עונשה נחתם באזהרה בלבד.

 

עבירות תנועה

המשטרה הצבאית לא בוחלת במיצוי הדין מול נהגים צבאיים המבצעים עבירות תנועה לסוגיהן. כל העובר עבירות תעבורה בצבא יעמוד בפני בית הדין הצבאי וצפוי במקרים רבים לסכנת איבוד רישיונו הצבאי והאזרחי כאחד לתקופה ארוכה. עורך הדין יפעל לכך שרישיונכם לא ייפסל ושעונשכם יהיה קל.

 

חקירות מצ"ח

אם זומנתם לחקירה במצ"ח שלא לצורכי מסירת עדות בלבד, אתם זכאים לליווי וייעוץ מטעם עורך דין צבאי לבחירתכם שיוכל להכין אתכם לחקירה, לדון במהלך החקירה הצפוי והאפשרות שתואשמו בעבירה כלשהי וללמד אתכם כיצד לנמק את עמדותיכם וגרסתכם בצורה ברורה וקוהרנטית. עורך הדין יוכל ללוות אתכם גם בהמשך, אם יתפתח הדבר לכדי כתב אישום.

 

עבירות אלימות

צה"ל רואה בחומרה רבה כל מעשה אלימות ומטיל עונשים כבדים על מבצעי העבירה והשותפים למעשה. עיסוק מיוחד מתקיים כאשר מופעל כוח בלתי סביר על פקודים, אזרחים והמגזר הערבי לרבות בשטחי האש. מקרים חריגים אף יסוקרו בתקשורת. עורך הדין הצבאי יגבש מול החייל את אסטרטגיית ההגנה לטובת הטיעונים המשפטיים וישמיע באופן משכנע והגיוני את הנימוקים מטעמו. עורך הדין יוכל לסייע גם בהכנה לחקירת מצ"ח שתיערך בנושא, לרבות המחבוש אם התחיל החייל לרצות אותו.

דוגמה ברורה לכך הינה עבירות של שימוש בסמים בצה"ל, בבתי משפט האזרחיים עבירה של שימוש בסמים גוררת אחריה, בדרך כלל, מאסר על תנאי וקנס כספי, בעוד שעבירה של שימוש בסמים בצה"ל גוררת אחריה מאסר בכלא ולתקופות לא קצרות, כאשר שימוש בתוך בסיסי צה"ל מחמיר את הענישה. תפקידו של עורך דין צבאי להילחם על כל שימוש ושימוש בסמים שמופיע בכתב אישום תוך ראיה עתידית שרישום פלילי זה יוכל להימחק מהמרשם הפלילי ולא יהווה מכשול כשהחייל ישתחרר משירות הצבאי.

 

הטרדות מיניות

אחד התחומים המורכבים בענף המשפט, המצריך התייחסות מיוחדת עוד יותר מבחינה צבאית. תחת כנפי הצבא יכולים להתרחש מגוון מצבים לדוגמה: הטרדה מינית תוך ניצול מרות, איומים על ביצוע מעשה תחת נשק חם, פריצה למגורים לשם ביצוע המעשה ועוד. יש לגייס לצידכם עורך דין צבאי ממולח ומוכשר שיוכל ללוות אתכם, לייעץ ולייצג לכל אורך הדרך ברגישות ובחוכמה, תוך שימת דגש על הרישום הפלילי ומניעתו או הפחתתו ככל האפשר וכמובן רכיבי העונש, בהתאם להוצאת האמת על המקרה לאור.

שירותים לחיילים בסדיר
שירותים לחיילים בסדיר
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>