שחרור מהצבא מטעמי דת

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

כל מה שצריך לדעת על השתמטות מהצבא

החוק היבש כפי שכולנו מכירים אותו במדינת ישראל קובע בצורה מפורשת שכל נער וכל נערה שהגיעו לגיל 18 צריכים לעזוב כל עיסוק ולעמוד לרשות הגנת המדינה במסגרת צבא ההגנה לישראל. בין אם אנחנו מסכימים עם החוק הזה ובין אם לא, העובדה היא שחוק גיוס החובה קיים וזה אומר שכל אחד מאיתנו, בתור אזרח במדינה, יצטרך להתמודד עם השאלה מה עושים ואיך מתגייסים או לא מתגייסים. מצד שני, יש סביב החוק הזה מורכבות מאוד גדולה ויש גם הרבה מאוד רגישויות שעולות לפני השטח כאשר מגיע צו הגיוס הראשון. יש אנשים שלא יסכימו להתגייס מבחינה אידיאולוגית, וקצרה היריעה מלהרחיב בנושא המורכב הזה במאמר שלפנינו, אך יש גם אנשים שלא יסכימו להתגייס מסיבות אחרות.

שתי הסיבות הנוספות הנפוצות ביותר שיכולות לגרום לאדם לא להסכים להתגייס לצה"ל הן: מצב בריאותי בעייתי שלא מאפשר את הגיוס, בין אם מדובר על מצב פיזי ובין אם מדובר על מצב נפשי, או אי גיוס מטעמי דת. חשוב לדעת שעל פי החוק נשים שהן דתיות בהחלט יכולות לקבל פטור מהצבא מטעמי דת. עם זאת, אם חשבתם לרגע שקל להשיג את הפטור הזה, כדאי שתדעו שהיום זה כבר לא כמו שהיה בעבר ולכן חשוב מאוד להכיר את החוקים ואת הנהלים בנושא הזה, ויפה שעה אחת קודם.

 

היכרות עם ההליך המקובל

ראשית, אומנם ציינו שהיום ההליך הזה מורכב יותר מאשר בעבר, אך עדיין חשוב להבין שלעומת פטורים אחרים שכל אזרח יוכל לנסות לקבל, שחרור מהצבא מטעמי דת הוא עדיין פשוט יותר. לכן יש להניח בהחלט שאם נערה דתייה בישראל תכיר את הנהלים ותפעל בהתאם להם, הרי שהיא תקבל את הפטור המיוחל ולא תצטרך בכלל להתמודד עם אי נעימויות או עם גיוס כפוי, חלילה. באופן כללי ניתן לראות שנערה ששומרת שבת ומנהלת אורח חיים דתי – לא תתגייס שכן אורח החיים שלה פשוט לא מתיישב עם אורח החיים בצבא. עליה להגיע אל הרבנות ולהצהיר על כך שהיא דתייה. מה שכן, חשוב לדעת שאת ההצהרה הזאת צריך לשלוח ישירות אל לשכת הגיוס ולחכות לקבלת הפטור המיוחל. כמו כן, בנקודה הזאת נזכיר שלוחות הזמנים חשובים ביותר, שכן על אותה נערה דתייה להגיש את ההצהרה בזמן, אחרת היא צפויה לסיבוכים מיותרים בתהליך. משמעות הדברים היא שצריך גם להכיר את זמני הגשת ההצהרה והם כוללים שלוש אפשרויות שונות:

  1. עד 90 ימים לפני מועד הגיוס שנקבע לנערה.
  2. עד היום ה30 אחרי קבלת ההודעה הראשונה מהמדינה להתייצב לשירות הביטחון.
  3. היום ה30 לפני היום שבו יכול הפוקד להזמין את המצהירה על היותה דתייה לשירות הביטחון.

אומנם זה נכון לומר שפוקד יוכל לאשר גם בקשה שתחרוג מהזמנים הללו, אך אם נערה דתייה רוצה לקבל פטור אין שום סיבה לקחת סיכון מיותר ולא לעמוד בזמנים ובנהלים המקובלים בעניין הזה, צריך להבין שהצורך בשכירת שירותיו של עורך דין צבאי לרוב ינבע מפעולות שלא נעשו בזמן שאילו היו נעשות – הכל היה פשוט יותר.

 

קבלת ההצהרה מהנערה והפטור המיוחל

לא מעט נערות דתיות ששולחות הצהרות ללשכת הגיוס רוצות  לדעת, ובצדק, האם יש סיכון כזה שההצהרה שהן שלחו לא תתקבל בברכה והן לא תוכלנה לקבל את הפטור המיוחל, שלא נדבר על פטור ממילואים. חשוב לדעת שבפועל היום הפרקטיקה קובעת שנערה שלא למדה בבית ספר דתי לא תוכל לקבל פטור אוטומטי ויהיה עליה להגיע לראיון דת מיוחד. לא מדובר על ראיון נעים, כפי שנערות רבות חוות אותו ומספרות עליו, אך מצד שני, זה חלק מהנהלים ובמקרים רבים פשוט לא תהיה כל ברירה אחרת אלא להתייצב לראיון הזה ולענות על כל השאלות. חשוב להבין שבמסגרת הראיון הזה למעשה הנערה תוכל להישאל על  כל השאלה הקשורה לדת ואם היא לא תענה בצורה משכנעת, נכונה או מדויקת – בהחלט עלול להיות שהיא לא תקבל את הפטור המיוחל.

תפקידן של הרשתות החברתיות בפטור מהשירות הצבאי מטעמי דת

עוד דבר שנערה שמגישה פטור מהשירות הצבאי על רקע דתי צריכה לדעת, זה שגם לרשתות החבריות יש כאן תפקיד. משמעות הדברים היא שלשכת הגיוס, על כל המחלקות השונות שמרכיבות אותה, יכולות לבחור להשתמש גם ברשתות החברתיות כדי לקבוע האם נערה מסוימת אכן מנהלת אורח חיים דתי או לא. אם אתם תוהים מה זה אומר כדאי שתדעו – זה פשוט כפי שזה נשמע: יש אנשים בלשכת הגיוס שהתפקיד שלהם הוא להיכנס לפייסבוק של כל נערה אשר מצהירה על עצמה כעל דתייה ופשוט להוציא משם כל מידע שיכול להיות רלוונטי אודותיה. איך היא מתלבשת? האם הלבוש שלה נחשב לצנוע? איזה אורח חיים היא מנהלת ועם מי היא מסתובבת? לכן, אם נערה מנסה לשקר ולהונות בנושא הזה ואם היא שלחה הצהרה סתמית על היותה דתייה – אתם יכולים להיות בטוחים שלשכת הגיוס תגלה זאת ולא תאפשר לה את הפטור המיוחל.

 

ביטול הפטור על ידי לשכת הגיוס

עוד דבר שכדאי לדעת בנושא של הפטור על רקע דת, זו העובדה שלא אחת קורה שאומנם הנערה כן מקבלת באופן אוטומטי פטור, אך ללשכת הגיוס שמורה האפשרות לבטל את הפטור הזה בעתיד. אומנם לשכת הגיוס לא תעשה זאת על דעת עצמה ככה סתם, אך במידה ויהיו לה סיבות מוכחות לבטל את הפטור היא לא תהסס להשתמש באפשרות הזאת. למעשה חשוב להבין שללשכת הגיוס יש לא מעט כלים שבהם היא יכולה להשתמש כדי להגיע למסקנות ולהחלטות שלה, כמו לדוגמא: מעקב אחר הנערה שהצהירה על עצמה כדתייה. המעקב יכול להתבצע בצורות שונות, כמו שראינו, לדוגמא, דרך הפייסבוק וכל ההתנהלות בו. יתרה מכך, חשוב להבין שאפילו אפליקציה פשוטה כמו הווצאפ יכולה לשמש כמעקב מבחינתה של לשכת הגיוס, כי אם הנערה הייתה מחוברת בשבת, איזו מין דתייה היא? אם כל זה לא מספיק, אתם יכולים להיות בטוחים שלשכת הגיוס לא תבחל גם באמצעים כמו מעקב אחר נערות דתיות ברחוב וכל זאת בכדי לקבל תמונה ברורה יותר לגבי ההתנהלות של כל אחת מהן. במידה והלשכה הגיעה למסקנה שמשהו אינו כשיר, או כשר, בהתנהלות של אותה נערה שהצהירה על עצמה כדתייה, בהחלט עלול להיות שהפטור יבוטל ואותה נערה כן תצטרך להתגייס.

 

מה לשכת הגיוס יכולה לעשות אם מתעורר ספק?

במידה ולשכת הגיוס החליטה להשתמש באמצעים השונים שעומדים לרשותה בכדי לחקור טוב יותר את המקרה של נערה ספציפית הטוענת שהיא דתייה ובמידה ואכן יש ספקות בנושא, יש מספר דברים שתוכל לעשות הלשכה. ראשית, היא תאסוף את כל המידע שהגיע אליה, בין אם זה מהרחוב, מהפייסבוק או מכל גורם אחר ותפתח תיק לבדיקת העניין. שנית, לשכת הגיוס תוכל לבחור להעביר את הטיפול בנושא של הנערה הספציפית לידי המשטרה במטרה שהמשטרה תהיה זו שתחקור את הנושא. בנוסף לכך, כמובן שלשכת הגיוס תוכל לבחור להביא את אותה נערה מצהירה בפני וועדת דת. וועדת הדת תוכל לתשאל את אותה נערה על כל נושא שבעולם הקשור לעניין ותוכל גם לאמת אותה עם כל הנתונים שהגיעו לידיה אשר מעוררים את חשדה. ניתן להסיק מכך שזו לא סיטואציה נעימה ולכן ברור מדוע אף נערה לא הייתה רוצה למצוא את עצמה בסיטואציה דומה. יש כמובן דרכים להתמודד עם הוועדה הזאת ואפילו לצאת ממנה "בשלום" וכן לקבל את הפטור המיוחל, אך חשוב להבין שכל התהליך הזה אינו פשוט כפי שהוא היה בעבר. לכן, במידה ונערה זומנה לוועדת דת שכזו בהחלט כדאי יהיה לראות מראש איך נכון יהיה להתמודד עם הסיטואציה.

 

מדוע כדאי לפנות אל עורך דין מירי יעקב גביש לקבלת סיוע מקצועי?

נערות רבות חוות את כל הוועדות הללו, ואת תהליך קבלת הפטור עצמו, כחדירה נוראית לפרטיות אשר בה הן אינן מורגלות. יתרה מכך, כאשר הדברים מסתבכים וכאשר הנערה לא מצליחה לקבל את הפטור המיוחל, טבעי שהיא תרצה להילחם על מה שמגיע לה. עם זאת, נשאלת השאלה כיצד נערה דתייה, שבסך הכול לא רוצה להתגייס לצה"ל, יכולה להילחם לבדה מול כל המערכת המורכבת הזאת. זו הסיבה שבגללה כאשר נערה נתונה במצב הזה, אין ספק שהיא צריכה לפנות לעורכת דין מקצועית שתוכל לסייע לה. לכן אנחנו ממליצים גם לכם, אם אתם מעורבים בפרשייה דומה או רוצים לעזור לבתכם בעניין, לפנות לעו"ד מירי יעקב גביש. מירי מגיעה עם שנים רבות של ניסיון בתחום הזה. לכן זה לא באמת משנה עד כמה הסוגיה שבה הנערה נתונה נראית לכם מורכבת, כי בכל מקרה מירי תוכל לסייע לכם בצורה מקצועית ויעילה.

שחרור מהצבא מטעמי דת
שחרור מהצבא מטעמי דת
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>