ביטול פטור מגיוס לצה"ל לבעלי אזרחות ספרדית

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

חוק גיוס חובה לצה"ל הינו אחד מהחוקים החשובים ביותר במדינת ישראל. החוק קבוע בתוך חוק שירות ביטחון, [נוסח משולב], התשמ"ו– 1986. החובה חלה על כל אזרח ישראלי אשר מגיע לגיל הגיוס לצה"ל, גיל הגיוס במדינת ישראל הינו גיל 18.

 

עד כה בעקבות הוראה פנימית הוחלט לתת פטור מגיוס לבעלי אזרחות ספרדית, כאשר הפטור ניתן באמצעות דחיית שירות שנתית מתחדשת. כך לא מעט בני נוער בעלי אזרחות ספרדית מצאו את עצמם דוחים את השירות הצבאי שלהם, ובפועל גם לא מתגייסים לצבא בכלל.

מדוע הוסדר פטור מגיוס לבעלי אזרחות ספרדית?

ראשית עוד לפני שנעסוק בנושא של ביטול פטור מגיוס לצה"ל לבעלי אזרחות ספרדית, נסביר מלכתחילה מדוע בכלל הוסדר סוג כזה של פטור מגיוס.

הסיבה הרשמית להענקת הפטור מגיוס לבעלי אזרחות ספרדית הייתה החשש שמא אותו חייל יאבד את אזרחותו הספרדית. על פי החוקה הספרדית כל אזרח ספרדי בעל אזרחות ספרדית שמשרת בצבא זר (שאיננו הצבא הספרדי) עלול לאבד את האזרחות הספרדית שלו. סיטואציה שהביאה כמות פניות גדולה אל שירותי הביטחון בדרישה לבטל את השירות הצבאי של אותם בני נוער על מנת שלא יאבדו את אזרחותם הספרדית וכן בקשה לקבלת פטור ממילואים.

על פי הנוהל שיצא בעקבות ההחלטה, אותם בני נוער בעלי האזרחות הספרדית היו מגיעים אל לשכת הגיוס – ובמסגרת הליך הגיוס שלהם לצבא היה מוסבר להם על הסכנות הכרוכות במסגרת המהלך. במרבית המקרים הובא לידיעתם כי שירות בצה"ל עלול להביא לשלילת האזרחות הספרדית שלהם ולעוד מספר עונשים אשר קבועים בחוק הספרדי.

מרבית בני הנוער באופן טבעי היו ישר מוותרים על השירות בצה"ל, אך ישנם גם לא מעט בני נוער שהתעקשו לשרת בצה"ל למרות הסכנות הכרוכות במהלך הזה. במקרה כזה, אותם בני נוער היו חותמים על הצהרה כי הם מעוניינים לשרת בצבא ולתרום את חלקם בהגנה על ביטחון המדינה, אך באותה נשימה הם גם יודעים על הסכנות או הבעיות שהיו כרוכות במהלך הזה.

לא מעט מאותם בני נוער אף התייעצו במקביל עם עורך דין צבאי על מנת שיסביר להם בדיוק מה כולל בתוכו המהלך. עוד לפני שהתחילו לדבר על ביטול פטור מגיוס לצה"ל לבעלי אזרחות ספרדית. כמו שכבר אמרנו מהלך מהסוג הזה הביא איתו לא מעט סכנות עבור אותם בני נוער, ולכן הדרך הטובה ביותר שלהם לברר מה עלול לקרות הייתה באמצעות עורך דין צבאי.

כמובן שרק עורך דין צבאי אשר מכיר את החוק על בוריו ידע לספק לכם את כל המידע הנחוץ באותו הרגע על מנת שתוכלו לקבל את ההחלטה הנכונה שמתאימה לכם ולשאיפות שלכם בעתיד הקרוב או הרחוק.

 

החוק לביטול פטור מגיוס לצה"ל לבעלי אזרחות ספרדית

החוק החזיק מעמד במשך זמן רב, ועשרות אלפי בני נוער שהחזיקו עד לא מזמן באזרחות ספרדית אינם גויסו לצבא. אך בסוף שנת 2017 נקבע כי המצב שהיה נהוג עד כה יבוטל בעקבות אמנת ספרד ישראל. בעקבות סיום תקופת האמנה הוחלט כי כל מועמד לגיוס אשר מתגייס החל מה-11.12.17 לא יוכל לקבל פטור מגיוס רק מעצם היותו אזרח ספרדי.

ביטול פטור מגיוס לצה"ל לבעלי אזרחות ספרדית הסב מכה לא פשוטה עבור הרבה בני נוער עם אזרחות ספרדית אשר עלולים לסכן את אזרחותם רק בגלל הרצון של הצבא לראות אותם משרתים ותורמים למדינה.

בנוסף בעקבות ביטול פטור מגיוס לצה"ל לבעלי אזרחות ספרדית, ישנה גם קביעה מיוחדת עבור אזרחים אשר קיבלו דחייה במסגרת השירות בעבר. קודם כל ולפני הכול, לא יתקבלו החל מאותו תאריך בקשות נוספות לדחיית השירות – זאת אומרת שכל מי שהשירות שלו נדחה בשנה יתגייס בתאריך הבא אליו הוא משובץ.

אותם צעירים אשר מחזיקים באזרחות ספרדית ואמורים להתגייס בקרוב לצה"ל יקבלו זימון לראיון מיוחד במהלכו יוסבר להם כל הבעיות עם האזרחות הספרדית שלהם. משך זמן השירות של אותם צעירים בעלי אזרחות ספרדית יהיה משך זמן זהה לזה של העולים אשר מתגייסים לצבא, כך שחשוב לקחת את הנושא הזה בחשבון עוד בטרם מתכננים תוכניות אחרות.

מהי הבעיה שנוצרה כתוצאה משינוי המדיניות?

באופן כללי שינוי המדיניות של הצבא באופן פתאומי כלפי צעירים בעלי אזרחות ספרדית הוא מוטעה, מכיוון ששום דבר לא השתנה מבחינת הסיכונים שאותם צעירים לוקחים על מנת להתגייס לצבא. אותם אזרחים מרגע התגייסותם לצה"ל מסכנים את האזרחות הספרדית שלהם ולא פחות חשוב יהיו חשובים לתביעות משפטיות אשר יכולות לסבך אותם מאוד. ברוב המקרים הם לא יוכלו לחזור לספרד, גם אם יש להם שם משפחה או קרובים – זוהי מכה משמעותית מאוד עבור אותם מלשבים. ביטול אמנת ספרד ישראל לא משנה דבר בהחלטה של הממשלה הספרדית בנוגע לאזרחי המדינה אשר משרתים בצבא זר, כך שאין שום סיבה להגיע למצב של ביטול פטור מגיוס לצה"ל לבעלי אזרחות ספרדית.

במדינות אחרות בעולם כן מתחשבים באזרחותם של תושבי מדינות אחרות אשר אינם יכולים להתגייס לצבא המקומי. אפילו אזרחים ישראלים אשר אינם יכולים להתגייס לצבא זר גם כן, נתקלים ברוב המקרים באוזן קשבת במדינות אחרות מסביב לעולם. כך שאין שום סיבה שבצבא יבטלו את הפטור אותו הם הגו ללא כל סיבה משמעותית אשר נראת לעין. מדובר בעוול קשה אשר כל צעיר עם אזרחות ספרדית יצטרך לעבור על מנת לשרת את המדינה מצד אחד, אך מצד שני לסכן בצורה משמעותית את האזרחות הספרדית ואת הסיכוי שלו להגיע לספרד בעתיד הנראה לעין.

 

מדוע אזרחים ספרדים העומדים בפני גיוס צריכים לפנות אל עורך דין צבאי?

על פניו נדמה כי אין מה לעשות בנידון, ולכן הפנייה אל עורך דין צבאי על מנת שיסייע לאותם צעירים להתמודד עם ההחלטה מצטיירת כמו מעשה חסר כל סיכוי. אך עדיין על מנת שתוכלו להילחם על האזרחות הספרדית שלכם, רק עורך דין צבאי יוכל לסייע לכם בנושא הזה. הוא מכיר את המערכת הצבאית בצורה אידיאלית, והוא יודע בדיוק אל מי מהגורמים צריך לפנות על מנת שיוכל לבטל או לשנות את ההחלטה כאשר מדובר על מקרה ספציפי.

בכל מצב ניתן לפנות אל לשכת הגיוס על מנת לספר מדוע המצב כל כך קריטי ומדוע אסור לכם לאבד את האזרחות הספרדית שלכם. ברוב המקרים לשכת הגיוס איננה מאשרת פניות מן הסוג הזה, ובגלל זה חשוב מאוד לפנות אל עורך דין צבאי על מנת שיעזור לכם לנסח את המכתב הנכון. כך שתוכלו לגעת בנקודות הנכונות ולהשתמש בכל הזכויות העומדות לרשותכם על מנת שלא ישללו מכם את האזרחות הספרדית שלכם.

*חשוב לציין כי פטורים אחרים כדוגמת פטור מטעמי דת, פטור מטעמי בעיות בריאות, פטור על רקע משפחתי, עדיין תקפים.

ביטול פטור מגיוס לצה"ל לבעלי אזרחות ספרדית
ביטול פטור מגיוס לצה"ל לבעלי אזרחות ספרדית
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>