5 טיפים לקראת הגיוס

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

יום הגיוס מלווה באינספור שאלות ולא מעט חששות. "הלם בקו"ם" כפי שרבים מכנים אותו, הוא אותו מפגש ראשוני עם הצבא שמתחיל בשרשרת החיול ונגמר בהגעה למחנה הטירונות.

גם אם לפני הגיוס כבר ביצעתם גדנ"ע או שהיתם בפנימייה צבאית, עדיין לא בטוח שאתם יודעים הכלמהכל לגבי מה שמצפה לכם בשירות ועל התרחישים הבלתי צפויים שעתידים ללוות אתכם לפחות בשלב "טבילת האש" הראשונה.

 

5 טיפים לקראת הגיוס

ההכנה הפיזית

בשלב זה אתם עדיין מלש"בים– כלומר מיועדים לשירות ביטחון במסגרת החובה שלכם כאזרחי מדינת ישראל. גם אם אתם מתגייסים בגיוס כללי ועדיין לא מודעים לתפקיד שצה"ל מתכנן לכם, את הקב"ה והפרופיל אתם בהחלט יודעים. מה שעוד ידוע לכם מראש, הוא האם אתם מיועדים לשירות קרבי או לשירות כתומכי לחימה וחיילים עורפיים. גם אם אתם עתידים להפוך ל"ג'ובניקים", כדאי ומומלץ להתחיל להתאמן לקראת השירות ולרכוש מיומנויות פיזיות שיעזרו לכם לעבור טוב יותר את ה"טרטורים" הגופניים בטירונות. אם אתם מתחילים מספר חודשים לפני השירות, שווה להתחיל מהליכה וריצה בסיסיים ולשלב בהמשך גם נשיאת תיק עם בקבוק מים ותוספות משקל שונות, מה שיקל על נשיאת האפוד והנשק לאורך הכשרות הרובאי. אם אתם מתגייסים ליחידה קרבית וכבר עברתם גיבוש, אתם יודעים שמדובר לא רק במפגן פיזי ראוותני אלא גם ביכולת שלכם להתמודד עם חוסן נפשי גבוה ולנהל מיומנויות חברתיות. קיימים לא מעט חוגים וקורסי הכנה לכושר קרבי שמכשירים לקראת הגיוס עצמו ויכולים להועיל לכם גם כהכנה לכל אחד מימי הסיירות והגיבוש שאתם מכוונים אליהם. זכרו שחשוב גם להתייעץ עם רופא המשפחה ואנשי מקצוע רלוונטיים לפני שתתחילו לבצע את הפעילות הגופנית שמציעים קורסי ההכנה.

ההכנה המנטלית

חלק גדול מהשירות מלווה בתנודות פסיכולוגיות כאלה ואחרות. יש אנשים שירגישו ירידה במוטיבציה לאחר הגיוס, חלקם יחוו עליה דרמטית וחלקם יפתחו רגשות כמו אדישות, סלידה או אמפתיות כלפי המערכת. אנשים יכולים להרגיש באופן שונה במסגרות בעלות חוקים נוקשים ולכן חשוב למצוא לעצמכם חבר קרוב כבר מרגע הנחיתה לשטח הטירונות והחלוקה במגורים. אמנם לא תוכלו לעשות זאת מראש, אבל אם תהיו מודעים לעובדה שהחוויה עוברת טוב יותר בשניים, תוכלו לקדם זאת טוב יותר ביום הגיוס. אפשרות נוספת היא מתן תמיכה מוראלית לחיילים ששותפים ל"הלם" שלכם: תשכחו מהבעיות האישיות, התבוננו סביב, הציעו עזרה לאחרים, עודדו אותם קדימה, שתפו אותם בקשיים שלכם והזמינו אותם לשבת איתכם בהפסקות. לכולם קשה ולחלק אפילו יותר מאחרים, אך כולם בצה"ל נדרשים ליצירת אינטראקציות חברתיות חדשות. היו אלה שמייצרים אותן.

זכרו שהשירות שלכם הוא עניין זמני וקבלו כבר עכשיו החלטה לקחת את הדברים בפרופורציה. ככל שתקפידו לעשות זאת גם בדברים יומיומיים שקורים לכם כרגע, יהיה לכם קל יותר להגיע עם הגישה הזו לבקו"ם ולהתמודד עם המסגרת הבירוקרטית, שלפעמים תקבל עבורכם החלטות שאתם לא מסכימים איתן. שתפו אחרים במסע שאתם עוברים ומצאו שותפים לדרך – זהו מאגר אנרגיה חיוני! זכרו לשמר גם את מעגלי התמיכה החבריים והמשפחתיים שלכם כדי להמשיך לשמור על האופטימיות והרוח הטובה.

טיפ ששווה זהב

צה"ל, או צבא באופן כללי, הוא גוף שמבטל כמעט לחלוטין את האינדיבידואליות של המגויסים. למרות זאת, המערכת הפיקודית תמיד תחפש את הכוכבים והמצטיינים שמצליחים לשקף ייחודיות באופן חיובי למרות הקושי ותתגמל אותם בשבחים וגם תעודות הצטיינות שיתורגמו בהמשך השירות לרקורד חיובי ויסייעו לכם בעתיד גם בקבלה למקומות עבודה. נסו לחשוב כבר עכשיו כיצד תוכלו לתרום מכישוריכם האישיים לטובת החברים למחלקה ומהלך השירות עצמו.

הכנת התיק ע"פ רשימת ציוד

אחד הדברים הכי חשובים שצריך לפענח לפני יום הגיוס הוא רשימת הציוד. הצבא יספק לכם רשימת פריטים גדולה ומפורטת כבר עם שליחת צו הגיוס, אבל תמיד כדאי להתייעץ עם חברים שהם מגויסים טריים כדי לקבל רעיונות מדויקים יותר. כך למשל חבר שלכם שעושה טירונות בבסיס מסוים, יוכל להמליץ לכם להצטייד בפנס ראש במקום בפנס הרגיל כפי שמופיע ברשימת הציוד. מעבר לכך, כדאי לזכור שמה שלא מופיע ברשימה הצה"לית הוא הדברים האישיים שעושים לכם טוב. בסיסים צבאיים הם לא מלונות מפנקים ולרוב הם מורכבים ממפרט אמצעים בסיסי מאוד. לכן כדאי שתדאגו לציוד אישי שיוכל לחפות על כל מצב של חוסר הגיינה/ אסטתיקה או אפילו טעמו של הפירה בחדר האוכל. אפשר להצטייד בתבלינים, שמיכה טובה, ג'אדג'טים וכל מה שעולה לכם בראש בהקשר של שדרוג המחייה ושיפור מצב הרוח.

זה הזמן לפתוח חשבון בנק אם טרם עשיתם זאת ולהתחיל לרכז בפינה אחת את צו הגיוס, תעודת הזהות ופרטי החשבון. אם קיבלתם נקודות לקניות של חפצים חשובים, חשוב לתכנן את הקנייה כך שסכום הנקודות ינוצל עד האגורה האחרונה ושתוכלו לקבל כמה שיותר תמורת מה ששולם. יחד עם זאת – לא תמיד כדאי לקנות את הכל מראש. הנטייה של רוב המתגייסים היא להתחיל לצבור תכולה חשובה כמו כמות אסטרונומית של חולצות וגרביים, מבלי להבין מראש עד כמה באמת תחליפו בפועל בגדים. עדיף לקנות בשלב הראשוני כמות לשבוע אחד ולאחר מכן להגדיל אותה בהתאם לתנאי השירות, זמני היציאות הביתה וכו'.

עורך דין צבאי: יש לכם על מי לסמוך

לאורך השירות יכולים לצוץ לא מעט מצבים בעיתיים שיצריכו מכם התמודדות בלתי צפויה עם המערכת, המפקדים והמדיניות הצבאית. במקרים רבים חיילים נותרים לבדם מול המערכת, נשפטים בחומרה, מרצים עונשי מאסר, מתמודדים עם חוסר התחשבות במצב רפואי או הורדת פרופיל בלתי רצויה ועוד. חשוב שתדעו עוד לפני שלב ההגעה לבקו"ם שישנה האפשרות תמיד לפנות לייעוץ ולייצוג מטעם עורך דין צבאי מומחה שיוכל לאפשר לכם להתמודד עם הבעיה, האישום, החשד או התביעה. האמונה הגורפת של החיילים היא שלא קיימים כלים להילחם במערכת. ובכן, למרות שצה"ל הוא בסופו של דבר צבא, הפועל באופן היררכי ובלתי דמוקרטי מטבע הדברים, הוא עדיין מאפשר לכם לקבל ייצוג הוגן במידת הצורך, על ידי עורך דין צבאי חיצוני לצבא, כלומר, פרקליט שאיננו חייל בתפקידו. עורכי הדין שפועלים מול הצבא בעשרות ומאות תיקים מידי שנה, מכירים היטב את חוקי הצבא וגישות הפיקוד השונות, מודעים למדיניות המשתנה בין יחידות וכללי ההתנהגות בין פקודים למפקדים. עורך דין צבאי ממולח ומנוסה יוכל תמיד לטעון את טיעוניכם בצורה המשכנעת ביותר ואם יש בכך צורך, גם להטיל ספק באמיתות הדברים כפי שמביע אותם הצד השני.

עורכת הדין מירי יעקב גביש פועלת בתחום הצבאי כבר עשרות שנים כשמאחוריה הצלחות והופעות רבות בבית המשפט הצבאי בתביעות הנוגעות למגוון תחומים: שחרורים מהצבא, בעיות בריאות, הריון בעת השירות, שימוש בסמים, זכויות חיילים, גימלים, עריקות, השתמטות ועוד. עורכת הדין תפעל למענכם בכל המישורים הנדרשים ותוודא שזכויותיכם אינן נפגעות בשום שלב.

כשמדובר בתקופה בלתי ידועה מראש ומכל כך הרבה בחינות, מומלץ לדאוג לכך שפרטי יצירת הקשר תמיד יהיו עליכם לכל שאלה, תיאום פגישה או שיחת ייעוץ מידית. זכרו שמדובר בתקופת חיים קצרה יחסית אך משמעותית שתשפיע ישירות על עתידכם. חייכו, היו אופטימיים וחברותיים והפיקו את המיטב מהשירות. אך אל תתמודדו לבד עם אירועים אישיים נגד המערכת. גיוס נעים ובהצלחה!

5 טיפים לקראת הגיוס
5 טיפים לקראת הגיוס
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>