העברת דירה במתנה

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

מי מאיתנו, האנשים שיש להם ילדים, לא היה רוצה לדעת שגם אחרי לכתנו מהעולם הילדים יהיו "מסודרים"? הרי כל החיים אנחנו עובדים כל כך קשה ועושים הכול כדי שלילדים שלנו לא יחסר דבר ולכן טבעי שנרצה להבטיח זאת גם לימים שכבר לא נהיה פה.

זו הסיבה העיקרית שבגללה רוב ההורים מחליטים להוריש לילדים את הדירה ואת הנכסים האחרים, אך האם באמת חובה לחכות ליום מותנו כדי לעשות זאת? התשובה היא בפירוש לא. זה לא משנה אם יש לכם יותר מדירה אחת או שאתם רוצים כבר עכשיו לרשום את הנכס שיש לכם על שם אחד הילדים כדי למנוע ויכוחים בנוגע לירושה.

מה שבטוח זה שכדאי לדעת שקיימת האפשרות של העברת דירה במתנה ובהרבה מהמקרים זה יכול להיות פתרון נהדר. יש אנשים שעושים זאת כדי להגן על זכויות הילד שלהם מהנישואין הראשונים ויש אנשים אחרים שעושים זאת מסיבות שונות. לכן זה לא באמת משנה מדוע בחרתם לעשות זאת כי מה שבטוח זה שכדאי שתבצעו את הדברים בצורה מסודרת ובהתאם, כמובן, לחוק.

 

העברת דירה במתנה זו עסקת נדל"ן לכל דבר

אם יש משהו שאתם חייבים להבין לגבי העברת דירה במתנה, זה שגם כאן, ממש כמו במקרה של רישום זכויות לפי ירושה או במקרים אחרים, מדובר על עסקת נדל"ן לכל דבר. זה אומר שאתם צריכים להיפגש עם הצד שלו אתם מעבירים את המתנה בפני עורך דין, לחתום ולבדוק היטב את התנאים השונים. למעשה בעסקה כזאת צד אחד, ובמקרה הזה – אתם, מעניק לצד השני, לרוב הילדים, דירה במתנה.

הרעיון כאן הוא הענקת זכויות מקרקעין לצד השני מבלי לקבל על כך שום תמורה, שכן במידה וקיבלתם תמורה כלשהי, העסקה כבר לא תיכנס להגדרת "עסקת מתנה". כתוצאה מכך גם לא יחול עליה פטור לעניין של מס שבח או פטור לעניין של מס רכישה ויש לקחת זאת בחשבון בעת קבלת ההחלטות שלכם בנוגע לעסקה עצמה.

 

איך מתבצעת העסקה בפועל?

בבואנו לראות כיצד מבצעים עסקה של העברת דירה במתנה, אנחנו רואים ששני הצדדים צריכים לחתום על תצהיר בפני עורך דין, כאשר צד אחד נקרא "נותן מתנה" ואילו הצד השני נקרא "מקבל מתנה". חשוב לדעת שניתן גם להוסיף תנאים שונים להסכם הזה, כמו לדוגמא:

  • ניתן להבטיח שההורה אשר נותן את הדירה במתנה לילדו יוכל להמשיך להתגורר בה עד יום מותו או עד היום שבו הוא יעבור לבית אבות.
  • ניתן לקבוע תנאי שאומר שמקבל המתנה לא יוכל למכור את הדירה או לבצע בה שינויים אחרים בלי הסכם בכתב מנותן המתנה.

בצורה כזאת ניתן להעניק מתנה אך להגביל את הזכויות עליה ויש לא מעט מקרים שבהם התנאים הללו הם אלה שיוכלו ליצור את השינוי הסופי בהתנהלות הדברים. בנוסף, ממש כפי שבעסקות אחרות של מכר יש לחתום על הצהרות שונות למס שבח ויש לערוך שטרי מכר, כך קורה גם בעסקה של העברת דירה במתנה. צריך גם לחתום על בקשה לרישום המקרקעין ולבצע את כל הדברים בהתאם לחוקים כדי שהעסקה תקבל תוקף ותהיה חוקית לכל דבר.

 

המיסים שיהיה עליכם לשלם

כפי שצוין לעיל, בדרך כלל כאשר מדברים על עסקה כמו העברת דירה במתנה אין צורך לשלם את מס השבח. מצד שני, מקבל המתנה ישלם כשליש ממס הרכישה, בהתאם, כמובן, למדרגות מס הרכישה ביום שבו בוצעה העברת כל הזכויות בנכס. חשוב להבין שבמקרים שונים בהחלט ישנה כדאית לבצע עסקה כמו העברת דירה במתנה שכן, כפי שראינו, ניתן לחסוך כך אלפי שקלים על מיסים שונים.

 

מדוע צריך עורך דין שיוכל ללוות את כל התהליך הזה?

כפי שקורה בתהליכים אחרים הקשורים לעסקות נדל"ן, גם במקרה הזה לא כדאי לבצע את הדברים בלי ייעוץ מקצועי מעורך דין. ממש כפי שלא הייתם מוותרים על שירותיו של עורך דין פינוי בינוי במקרים מסוימים, כך גם לא כדאי שתוותרו על השירות הנאמן והמקצועי שיוכל להעניק לכם עו"ד מקרקעין מנוסה. ראשית, אם יש לכם התלבטות בין הגדרת העסקה כהעברת דירה במתנה ובין אופציות אחרות, עוה"ד יוכל לעזור לכם להבין מה משתלם וכדאי יותר לעשות.

הוא יוכל להמליץ לכם על העסקה הנכונה עבורכם אשר במסגרתה תשלמו כמה שפחות מיסים, כך שגם אתם וגם מקבל המתנה תצאו נשכרים. שנית, אם חשבתם להעביר את הדירה במתנה אך חשוב לכם להכניס תנאי כלשהו לעסקה, עורך הדין המקצועי הוא בדיוק האדם שיוכל לנסח עבורכם את הדברים בצורה נכונה.

אין ויכוח על כך שיש לא מעט חוזים בתחום הזה שנמצאים גם אונליין ואתם יכולים פשוט להוריד ולהדפיס, אך האם תוכלו להסתמך על חוזה כזה? בדרך כלל התשובה תהיה שלילית. החוזים הללו כלליים מידי ולא מתייחסים למקרה הספציפי שלכם ולכן חשוב לפנות לעורך דין שיוכל לעזור לכם.

 

מה יכול לסייע לכם בבחירת עוה"ד שלכם?

זה לא באמת משנה איזה סוג של עסקת נדל"ן אתם רוצים לעשות, כי בין אם מדובר על העברת דירה במתנה ובין אם מדובר על כל עסקה אחרת, עדיף לבחור עורך דין מומחה. זה שאדם מסוים למד את תחום עריכת הדין והתמקצע אפילו במקרקעין, זה טוב ויפה, אך מה כל זה יעזור אם חסר לו הניסיון בפועל?

לכן, הדבר הראשון שאתם חייבים לבדוק כאשר אתם מחפשים עורך דין שיוכל לעזור לכם בנושא העסקה הזאת, זה הניסיון שלו. האם הוא אדם מקצועי? האם הוא יכול להוכיח את הניסיון שלו בתחום הזה בעזרת לקוחות שהוא נתן להם שירות בעבר?

 

זמינות לכל שאלה

בעידן של ימינו הלקוח הוא הצודק ויתרה מכך, הלקוח רשאי, ואפילו צריך, לדרוש את הטוב ביותר מהאדם שנותן לו שירות. זה נכון, כמובן, גם לגבי השירות שיכולים להעניק לכם עורכי הדין השונים. לכן, כאשר אתם מחפשים עורך דין מקצועי לעסקות שונות של מקרקעין, כדאי לבדוק האם הוא מציע לכם גם זמינות בכל עת.

אין לדעת מתי תתעורר אצלכם שאלה חדשה ואין לדעת מתי תרצו לקבל ייעוץ לגבי עוד סעיף בעסקה. לכן, אם אתם יכולים להפקיד את הטיפול בכל העניינים שלכם בידיו של עורך דין מקצועי שגם מבטיח זמינות ללקוחות שלו בכל עת, מדוע שתוותרו על כך?

 

המוניטין עושה את שלו

לבסוף, כאשר אתם בוחרים את עוה"ד, כדאי יהיה לבדוק האם הוא מוכר והאם יש לו מוניטין בתחום הזה. כך תגלו שהכתובת הנכונה עבורכם לעסקות כמו העברת דירה במתנה ולעסקות נדל"ן אחרות, היא עורכת הדין מירי יעקב גביש. עו"ד גביש מגיעה עם שנים רבות של ניסיון, ידע וגם לא מעט סבלנות שהיא מעניקה לכל לקוח שפונה אליה.

איתה תרגישו בנוח לשאול כל שאלה ובעיקר, איתה תדעו שעסקת הנדל"ן שלכם תתבצע על הצד הטוב ביותר. עוה"ד מירי יעקב גביש תוכל לנסח עבורכם כל חוזה שצריך ואף לבדוק האם בחוזה מסוים יש סעיפים שאינם מתחשבים באינטרסים שלכם.

העברת דירה במתנה
העברת דירה במתנה
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>