היטל השבחה

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

המילה השבחה מתייחסת לנכס שהשווי שלו עלה בעקבות דברים מסוימים כמו תוכנית שאושרה ועוד. את היטל ההשבחה גובה בדרך כלל הרשות המקומית שבה נמצא הנכס בשביל המדינה. בשנת 1965 פורסם חוק שבו נכתב שהועדה המקומית לענייני תכנון ובנייה יכולה לגבות היטל השבחה מבעל נכס.

 

כאשר וועדת תכנון ובניה מאשרת תוכנית שתשביח את הנכס ותעלה את שוויו אז היא יכולה לבקש מבעל הנכס כסף עבור השבחת הנכס שלו ועליית שוויו. לעיתים משקיעה רשות מקומית כסף רב בפיתוח אזור מסוים, תכניות פיתוח ערים הן תכניות יקרות במיוחד והן אורכות הרבה זמן ומשאבים רבים, ישנם אנשים רבים העומלים על פיתוח אזור ולכן הדבר עולה כסף רב.

 

למה צריך לשלם היטל השבחה?

אם לאדם יש נכס באזור שמועד לפיתוח או אזור שפותח במהלך הזמן שהנכס בבעלותו ושווי הנכס עלה בזכות פיתוח האזור שנעשה על יד הרשות המקומית, הרי שהגיוני הדבר שבעל הנכס יחזיר לרשות המקומית כסף על כך ששווי הנכס שלו עלה בזכות התוכנית שעשו.

הרעיון של היטל השבחה הוא רעיון המבוסס על צדק חברתי, אם אדם קיבל רווח רב בגלל מעשיו של אחר הרי שהוא צריך להחזיר לו אפילו מעט מן הרווח.

אם בעל נכס קיבל רווח כספי ממעשיהם של אנשי הרשות המקומית הרי שעליו לשלם על כך שהרוויח בזכות התוכנית שעשו לפיתוח אזור הנכס.

כמו שאם נכס של אדם מסוים היה ניזוק בגלל תוכנית של רשות מקומית הוא היה מקבל החזרים על הנזק מאנשי הרשות המקומית, כך אם הרוויח בזכות הרשות המקומית עליו לשלם להם הרווח שהפיק מתוכנית פיתוח אזורו. בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם עו"ד מקרקעין כמו שבמשפט צבאי יש להתייעץ עם עו"ד  צבאי.

 

מהם המצבים בהם צריך בעל נכס לשלם היטל השבחה?

  1. במצב שבו אושרה תוכנית מקומית שבעל הנכס מרוויח ממנה
  2. כאשר בעל נכס קיבל אישור לחרוג מהיתרי הבנייה של התוכנית.
  3. כאשר אדם משתמש במקרקעין למטרה שלא הותרה לא.

 

מהו הסכום של היטל השבחה?

לפי החוק שנקבע, סכומו של היטל ההשבחה הוא חצי מהסכום שעלתה ההשבחה.

כאשר אדם מחליט שהוא רוצה למכור את הנכס שבאמצעותו והוא יודע שעליו לברר כמה היטל השבחה עליו לשלם, הוא צריך לפנות לשמאי מקרקעין של הוועדה המקומית לענייני תכנון ובנייה והוא יקבע את גובה היטל ההשבחה שעליו לשלם לרשות המקומית.

אם העל הנכס רוצה לחלוק על החלטת שמאי המקרקעין שקיבל מהוועדה המקומית לענייני בניה ותכנון עליו להביא את דעת שמאי אחר תוך שלושים ימים.

אם השמאים מסכימים על היטל ההשבחה, זהו הסכום אותו ישלם בעל הנכס

"כאשר וועדת תכנון ובניה מאשרת תוכנית שתשביח את הנכס ותעלה את שוויו אז היא יכולה לבקש מבעל הנכס כסף עבור השבחת הנכס שלו ועליית שוויו."

 

מה קורה במצב בו יש מחלוקת על היטל ההשבחה בין השמאים?

במקרה כזה מחליטים על שמאי שלישי שיכריע את הסכום על בעל הנכס לשלם לרשות המקומית.

היטל השבחה
היטל השבחה
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>