הסכם ממון

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

הסכם ממון הוא הסכם שמסדיר את מערכת היחסים הרכושית והממונית בין בני הזוג בניגוד לאמור על פי חוק יחסי ממון הישראלי. לעתים, בהתאם לנסיבות העניין, הסכם ממון הוא מחויב במציאות, שכן בהיעדרו של הסכם כזה, ובהינתן פרידה של בני הזוג, יחולק הרכוש המשותף ביניהם חצי – חצי. בפועל, מדובר בחלוקה שלעתים עשויה להיות פוגענית עבור אחד מן הצדדים לקשר.

 

במידה והינכם עתידים להינשא או שאתם כבר נשואים ורוצים להסדיר את מערכת היחסים הכלכלית ביניכם – רצוי כי תשקלו בכובד ראש את אפשרות עריכת הסכם ממון.

 

הסכם ממון וחוק יחסי ממון

חוק יחסי ממון קובע כי במידה ונפטר אחד מבני הזוג או לחלופין, לאחר הליך גירושין בין בני הזוג, יהיה זכאי בין הזוג לחצי מן מהממון והרכוש המשותפים שצברו במהלך שנות נישואים. משום כך, על מנת שניתן יהיה למנוע מחלוקה זו להתרחש, עולה הצורך בעריכתו של הסכם ממון בין בני הזוג.

 

הסכם ממון – הגדרה

במידה וזוג נשוי מעוניין שבמידה ונישואיהם יעלו על שרטון, תתבצע חלוקה אחרת מן החלוקה המוכרת על פי דין חוק יחסי ממון, עליהם לכרות הסכם ממון. בהסכם זה, יפורט ויוסכם, באופן מפורש, על הנכסים שיחולקו ועל שייכותם.

 

הסכם ממון קודם לנישואין

אולם, הסכם הממון אינו חייב להיכרת במהלך חיי הנישואין ולמעשה, יכול להיכרת מטעם בני הזוג גם טרם נישאו. להסכם שכזה קוראים הסכם קדם נישואין.

 

הסכם חיים משותפים

הלכה למעשה, כיום, לא כל בני הזוג אשר חיים ומתגוררים יחדיו הינם נשואים – על כן, במידה ובני זוג הנמצאים במצב עניינים שכזה מעוניינים בעריכת הסכם אשר יסדיר את מערכת היחסים הפיננסית ביניהם – עליהם לכרות הסכם לחיים משותפים בין בני זוג ידועים בציבור.

 

הסכם ממון קדם נישואין

הסכם קדם נישואין הוא הסכם משפטי לכל דבר ועניין אותו עורכים בני הזוג טרם נישואיהם. הלכה למעשה, מטרת הסכם קדם הנישואין הוא הסדרה של היבטים כאלה ואחרים בחיי הזוגיות בין בני הזוג.

 

מה כולל הסכם קדם נישואין

הסכם קדם נישואין כולל, הלכה למעשה, כל עניין אשר בני הזוג מעוניינים להסדיר ביניהם טרם נישואיהם. בין היתר, עיסוק בהסדרה של העניינים הכלכליים והרכושיים בין בני הזוג.

 

מתן תוקף משפטי להסכם קדם נישואין

על מנת שיהיה ניתן לתת תוקף משפטי להסכם קדם נישואין העוסק בענייני רכוש וממון יש צורך לאשרו אצל גורם המוסמך לכך. כלומר, במידה וההסכם נחתם טרם הנישואין, יש צורך לאשרו אצל רושם הנישואין או לחלופין, אצל נוטריון.

הסכם ממון – התהליך

הנושאים בהם עוסק הסכם הממון, על אף שייתכן כי נראים פשוטים, הינם רווים במטריה משפטית סבוכה ועל כן, עולה הצורך בקבלת סיוע וליווי מטעם עורך דין המתחה בכתיבה ועריכה של הסכמי ממון.

 

אישור הסכם הממון

הסכם ממון חייב להיות מאושר על ידי נוטריון או לחלופין, על ידי בית המשפט לענייני משפחה על מנת שיהיה לו תוקף משפטי.

 

קדם נישואין

אולם, כפי שצוין לעיל, במידה והסכם הממון נכרת טרם הנישואין, אין צורך באישור ההסכם בבית המשפט לענייני משפחה ולמעשה, מספיק אישורו של נוטריון או לחלופין רושם הנישואין.

 

הסכם ממון לאחר הנישואין

במידה ובני הזוג כבר נשואים וערכו הסכם ממון, יש לקבל אישור של בית המשפט הדתי או לחלופין, בית המשפט לענייני משפחה על מנת שיהיה להסכם תוקף משפטי.

למען מתן דגש, ככל שהפניה הינה לבית דין דתי – במידה ובני הזוג יהודים יפנו לבית הדין הרבני, במידה והינם מוסלמים, יפנו לבית הדין השרעי, במידה והינם דרוזי יפנו לבית הדין הדרוזי וכיוצא בזאת.

 

מתי יאושר ההסכם?

הסכם הממון יאושר אך ורק כאשר הגורם המוסמך לאישור ההסכם הניחו את דעתם לגבי כך שבני הזוג הסכימו על האמור בהסכם הממון מרצונם החופשי, תוך כדי שהבינו את המשמעויות הנובעות מההסכם וכן, ההשלכות הנובעות ממנו.

הסכם ממון בין בני זוג – מתי עולה הצורך?

 

הסכם ממון בין בני זוג נצרך בשלל מצבים – חוסר איזון ביכולת הכלכלית בין בני הזוג, קבלת כספים מחוץ לזוגיות, נכסים שרשומים על שם אחד מבני הזוג וכיוצא באלו.

 

חוסר איזון במצב הכלכלי בין בני הזוג

מקרה דיי שכיח בו בני זוג פונים לעריכת הסכם ממון הוא כאשר אחד מבני הזוג נמצא במצב כלכלי שהינו משמעותית טוב יותר מן הצד השני. לצורך העניין, מצב בו לאחד מבני הזוג יש דירה בבעלותו בעוד, לבן הזוג השני אין נכסים בעלי שווי משמעותי תחת שמו.

 

קבלת כסף מן ההורים

לעתים, הורי בני הזוג מעוניינים במתן מתנה לילדיהם – לעתים, מדובר בכספים שניתנים לילד שזה עתה התחתן לרגל חתונתו לשם רכישת דירה וכו'. אולם, במידה ונושא קבלת הכספים לא יוסדר כראוי תחת הסכם ממון, עשוי להיות הרכוש שנקנה, בין היתר, מכספי הורי אחד בני הזוג, מחולק חצי – חצי.

 

עלות של הסכם ממון

מחירו של הסכם הממון אינו קבוע ולמעשה מהווה פונקציה של מורכבות מערכת היחסים הכלכלית בין בני הזוג.

הלכה למעשה, במידה ומדובר במערכת יחסים פיננסית פשוטה למדי, בה לבני הזוג אין הרבה רכוש משותף – מחיר עריכת הסכם הממון יהיה בתחתית טווח המחירים. אולם, במידה ומערכת היחסים הכלכלית בין בני הזוג הינה מורכבת אשר כוללת נכסים המון נכסים – המחיר עשוי להיות בראש טווח המחירים.

 

המחיר

כאמור לעיל, המחיר של עריכת הסכם ממון על ידי עורך דין משתנה על פי מידת מורכבות ההסכם הנדרש. למעשה, מדובר בטווח מחירים של בין כ – 2,000 ש"ח ל – 4,000 ש"ח. אולם, כדי ומומלץ כי טרם קבלת השירות תבקשו לקבל אומדן עבור עלות עריכת הסכם הממון על ידי עורך הדין כך שלא יהיו הפתעות.

 

הסכם ממון – אינו מעיד על מערכת יחסים חלשה

הסכם ממון מתפרש לעתים, באופן שגוי, ככזה המעיד על חולשה במערכת היחסים, שכן נצרכת הסדרה משפטית עבור חלוקת הממון בין בני הזוג בהינתן פרידה. אכן, מדובר בהסכמה עתידית אפשרית לאם וכאשר יפרדו בני הזוג כאשר, מטבע הדברים, בני הזוג אינם מעוניינים להיפרד בהווה.

הלכה למעשה, הסכם ממון עשוי אף לחזק את מערכת היחסים ואף להראות על הצהרת כוונות מצד שני בני הזוג כי אינטרסים כלכליים אינם מעורבים כלל בקשר ביניהם.

 

פנו אלינו

הסכם ממון הוא כלי שיש לו כוח רב, חשוב ומשמעותי עבור עתיד בני הזוג במערכת היחסים. הלכה למעשה, הסכם הממון עשוי למנוע, מבעוד מעוד, פגיעה קשה באחד מן הצדדים למערכת היחסים ויתרה מכך, אף לחזק את מערכת היחסים במהלך חייה.

במידה והינכם שוקלים את אפשרות עריכת הסכם הממון – נכון וראוי שתעשו זאת אצל הטובים ביותר בתחום. פנו אלינו על מנת שתוכלו לקבל סיוע וליווי משפטיים מטעם עורכי הדין המקצועיים והמנוסים ביותר בתחום עריכת הסכמי הממון.

הסכם ממון
הסכם ממון
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>