חוק הירושה

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

חוק הירושה  התשכ'ה-1965 עוסק בכל הנושאים הקשורים בהעברת רכוש נפטר לאחר מותו. ירושה יכולה להיעשות על פי צוואה של הנפטר ויכולה להיעשות על פי דין בהיעדר צוואר, במקרה כזה יש סדר ירושה על פי הקרבה לנפטר. עוד על חוק הירושה, ההסדרים הקבועים בו ודרכי מימושה, לפניכם:

 

מהי ירושה?

כאמור, ירושה היא העברת רכוש הנפטר ליורשים שלו על פי דין. ככל שהנפטר הותיר אחריו צוואה, מסמך משפטי בו הוא קובע מה יקרה ברכושו לאחר מותו, למי הוא יועבר ובאיזה אופן, הרכוש יתחלק על פיה. יחד עם זאת, קיימים מקרים שבהם הנפטר לא הותיר אחריו צוואה, במקרה כזה חוק הירושה קובע את סדר החלוקה, כאשר לקרובים של הנפטר יש עדיפות עליונה על פי סדר הקרבה ובהעדר קרובים המדינה עשויה לרשת אותו באמצעות מוסד האפוטרופוס הכללי.

 

צוואה

צוואה היא מסמך משפטי בו אדם מצווה, כלומר קובע מה יקרה ברכושו לאחר מותו. מאחר ומימוש הצוואה נעשה לאחר מותו של הנפטר, כאשר אין לו שליטה על המציאות, החוק קובע כללים ברורים וספציפיים לעריכת צוואה ומימושה. כך למעשה בסעיף 18 לחוק הירושה נקבע שניתן לבצע צוואה במספר דרכים מסוימות, כך שצוואה שאינה נערכת באחת מארבעת דרכים אלו תהיה חסרת תוקף משפטי ובלתי ניתנת למימוש.

חשוב לדעת שצוואה היא המסמך הבלעדי אשר קובע את חלוקת רכוש הנפטר. בנוסף, כל עוד הצוואה הוא בן החיים יכול הוא לשנות כמה פעמים שירצה את תוכן הצוואה על ידי כתיבת של צוואה חדשה. ככל ולאחר מותו יתגלו כמה סוגי צוואות, הצוואה אחרונה היא אשר תקבע את תוכן הירושה.

 

חוק הירושה: הדרכים לעריכת צוואה

צוואה בכתב יד

על פי סעיף 19 לחוק הירושה, צוואה יכולה להיכתב בכתב ידו של המצווה ועל מנת שיהיה לה תוקף היא צריכה לשאת תאריך וחתימה.

 

צוואה בפני עדים

גם צוואה זו נערכת בכתב ידו של המצווה ונושאת תאריך וחתימה, אך היא נערכת בפני שני עדים שצריכים לאשר את עריכת הצוואה ולחתום עליה. זוהי הדרך המקובלת ונפוצה ביותר לעריכת צוואה ויש בה יכולת לגלם בצורה מיטבית את רצון הנפטר. יחד עם זאת, צוואה כזאת עשויה להפחית את החשש לזיופים.

 

צוואה בפני רשות

על פי סעיף 22 לחוק הירושה צוואה יכולה להיעשות בפני רשות ציבורית שיכולה להיות בפני בית הדין הדתי, בית המשפט לענייני משפחה או רשם הירושה. הצוואה יכולה להינתן באמצעות הקראה כפרוטוקול או באמצעות מסירה לאותו גורם.

 

צוואה בעל פה

נקראת גם "צוואת שכיב מרע" צוואה כזו היא נדירה יחסית והמורכבות המשפטית שלה רבה שכן דברים הנאמרים בעל פה אינם נזכרים לרוב בצורה מדויקת ועשויים לפתוח פתח למחלוקת קשה. צוואה כזו יכולה להיעשות רק כאשר מתקיימים מספר תנאים:

לקראת מותו

במצב שבו המצווה עומד למות, או מאמין שהוא לקראת מותו

 

בשני עדים

על הצוואה להיאמר בנוכחות של שני עדים

 

תיעוד בזיכרון דברים ופניה לרשם

על העדים לתעד את דברי המצווה בזיכרון דברים ולפנות בהקדם לרשם הירושה על מנת להפקיד את הצוואה

 

עד חודש לאחר אמירת הצוואה

ככל שחולף חודש ממועד אמירת הצוואה והמצווה אינו נפטר הצוואה מתבטלת ואין לה שום תוקף.

 

חשוב להבין שההוראות הנוקשות בחוק הירושה על קיום צוואה נועדו כדי ליצור וודאות בענייני הצוואות ולדאוג לכך שהצוואה משקפת באופן מדויק את רצון המצווה ללא התערבות של גורמים חיצוניים.

 

ירושה על פי דין

לא כל האנשים כותבים בחייהם צוואה בה הם מסבירים מה יעשה ברכושם לאחר מותם. בשל כך חוק הירושה קובע ברירת מחדל לגביי המקרים בהם אדם נפטר ולא הותיר אחריו צוואה. כך שבמצב בו אין צוואה, סעיף 10 לחוק הירושה קובע את סדר הירושה: ראשית, ה'יורשים על פי דין' יהיו ילדיו של הנפטר אשר יירשו מחצית מרכושו ובן או בת הזוג שלו אשר יירשו את המחצית השנייה של רכושו.

כאשר לנפטר יש רק בן או בת זוג או רק ילדים, אלו ירשו את כל הרכוש. שנית, לאחר מכן ירשו את רכוש הנפטר הורי המנוח ולאחר מכן את סביו וסבותיו, אם אלו קיימים. ככל ואין לנפטר קרובים אלו, תועבר הירושה לקרובים המשפחתיים הבאים (דודים, בני דודים וכו') ככל והנפטר הוא אדם ערירי שלא הותיר אחריו קרובי משפחה, מדינת ישראל היא היורשת שלו, על פי הקבוע בסעיף 17 לחוק הירושה והרכוש שלו עובר למוסד האפוטרופוס הכללי אשר מעביר את הכסף לצרכים של המדינה כגון חינוך, בריאות וכו.

 

מימוש ירושה ומימוש צוואה

צו קיום צוואה- על מנת לממש צוואה יש לפנות לרשם הירושה על מנת שזה יעניק צו קיום צוואה. לאחר הבקשה ניתנת תקופת המתנה של שבועיים בה הידיעה על דבר הצוואה מפורסמת ברשומות וניתנת הזדמנות לאחרים להתנגד לקיומה או לטעון לפסלות, ככל ועולה טענה כזאת הדבר ידון בפני בית משפט לענייני משפחה. ככל ואין מתנגדים לאחר תקופת הזמן מוענק צו קיום צוואה אשר מאפשר את מימוש הצוואה והעברת הרכוש.

צו קיום ירושה- כאשר אדם נפטר ולא הותיר צוואה, יגישו קרוביו לרשם הירושה בקשה, לאחר מכן תינתן תקופת ביניים בה יבדקו שאכן לא קיימת צוואה ויינתן זמן לאחרים להתנגד. ככל ויתברר כי קיימת צוואה הירושה תבצע בהתאם להוראותיה. ככל והדבר לא קיים יינתן זמן ליורשים נוספים העשויים להתגלות. לאחר מכן יינתן צו קיום ירושה והחלוקה תתבצע על פי דין.

 

לסיכום, חוק הירושה מהווה הנורמה הבלעדית לכל ענייני הצוואות והירושות במדינת ישראל. על מנת ללמוד עוד על החוק והוראותיו, פנו לעורכת הדין מירי יעקב גביש לייעוץ משפטי מקצועי ומנוסה!

חוק הירושה
חוק הירושה
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>