הגשת בקשה לרשם הירושות

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

ירושה הינה מעבר רכוש הנפטר ליורשיו. הירושה נקראת 'עזבון' וכוללת גם את הזכויות וגם את החובות של הנפטר. על מנת לממש את הירושה של הנפטר יש להגיש בקשה לרשם הירושות על מנת לקיים בירור לגבי צוואת הנפטר אם היא קיימת, תנאיה ואופן חלוקתה.

 

עוד על הליך הגשת הבקשה, התנאים שלה והאפשרויות העומדות לפניכם בהמשך המאמר.

 

תחום דיני הירושה

הורשה היא הענקת רכוש הנפטר לידי יורשיו ונקראת גם "עזבון" וכוללת כאמור את זכויותיו לצד חובותיו של הנפטר. דיני הירושה מוסדרים בחוק הירושה התשכ"ה 1965. בחוק יש כללים משפטיים המסדירים את כל הסוגייה של העברת רכוש הנפטר ליורשים.

קיימות שתי דרכים עיקריות להעברת הרכוש:

  1. ירושה על פי דין
  2. צוואה.

כאשר הנפטר לא השאיר אחריו צוואה בתוקף בה הוא קבע מה יעשו עם הרכוש שלו לאחר מותו, קביעת זהות היורשים של הנפטר תעשה בהתאם לחוק על ידי צו ירושה.

 

ירושה על פי דין

חוק הירושה קובע מי נחשבים ליורשים על פי דין. הכלל הוא שסדר הקדימויות הוא לפי הקרבה משפחתית לאדם הנפטר, כך למעשה היורשים הראשוניים הם בני הזוג וצאצאיו של הנפטר, כאשר לנפטר אין צאצאים הירושה עוברת להוריו, אחר כך לאחיו וכן הלאה.

במצב שבו לנפטר אין קרובי משפחה הירושה תעבור למוסד האפוטרופוס הכללי. שם הירושה תוקפא לכמה שנים על מנת לאפשר ליורשים שעשויים להתגלות פתאום להופיע. לאחר הזמן המוקצב בחוק, הירושה עוברת לידיה של המדינה.

 

צוואה

הצוואה היא מסמך משפטי אותו יכול לכתוב כל אדם ולקבוע מה יעשה ברכוש שלו לאחר פטירתו ומי יירש את נכסיו. על פי חוק ירושה ישנן ארבע דרכים לערוך צוואה:

  1. צוואה בכתב יד
  2. צוואה בעדים
  3. צוואה בעל פה
  4. צוואה ברשות.

הצוואה הכי נפוצה היא צוואה בפני עדים, כלומר צוואה אשר נערכת בפני שני אנשים, הנוכחות של אותם אנשים היא משמעותית כי היא נותנת משנה תוקף לצוואה ומחזקת את אמינותה, זאת גם ללא צורך בנוכחות של עורך דין, למרות שהיא מומלצת.

 

כיצד נערכת הגשת בקשה לרשם הירושות

על מנת שיהיה אפשר לחלק את הירושה של הנפטר, צריך להגיש בקשה למסמך בשם 'צו ירושה' ללשכת הרשם לענייני ירושה בתחום המגורים של הנפטר. אותו מסמך קובע כיצד יעשה אופן החלוקה בין היורשים החוקיים של הנפטר.

את הבקשה יש להגיש בין אם הנפטר השאיר אחריו צוואה ובין אם לא ויהיה מדובר בירושה על פי דין. ככל ונערכה צוואה, הירושה תחולק על פי ההוראות שבצוואה, ולשם חלוקתה יש להגיש בקשה לקבלת צו קיום צוואה.

ככל והנפטר לא הותיר אחריו צוואה, הירושה תחולק על פי הוראות חוק הירושה. במידה והצוואה אינה כוללת את כל הנכסים של הנפטר, יינתן צו ירושה לנכסים שאינם נזכרים בה.

 

שלבי הליך הבקשה

מרגע הגשת הבקשה עד למתן הצו יכולים לחלוף שלושה חודשים במידה ואין צורך בהתערבות של גורם נוסף. את הבקשה ניתן להגיש באופן מקוון רק במקרים בהם לנפטר יש קרובים בין החיים.

בעת מילוי הטופס המקוון יידרש תשלום מסוים עבור אגרה לפתיחת הבקשה, אך באופן המקוון הבקשה תזכה בהנחה של 15%.

כאשר מדובר בקרוביו של הנפטר: צאצאיו, בן הזוג או ההורים יוכלו הם להגיש את הבקשה אך רק באופן זה. הגשת בקשה באופן בלתי מקוון נעשית על ידי פניה בטופס בקשה לצו ירושה, חתימה על תצהיר ואימות של החתימה על ידי גורם משפטי (עורך דין, נוטריון, שופט, דיין בית דין).

לבקשה יש לצרף שוברי תשלום על האגרה. את המסמכים יש להגיש ללשכת הרשם לענייני הירושה אשר נמצאת באזור המגורים של הנפטר.

לאחר אישור הצו, רשם הירושה ינפיק צו דיגיטלי חתום אשר ישלח לדואר האלקטרוני של המבקש, ובמקביל ישלח לבנקים וגורמים שונים רלוונטיים.

 

התנגדות למתן צו ירושה

לכל אדם יש זכות להגיש התנגדות לצוואה תוך שבועיים מיום מועד פרסומה, לאחר מכן ההתנגדות תידרש אישור של בית המשפט או רשם הירושה.

עילה להתנגדות יכולה להיות במקרים שבהם הצוואה שהנפטר הותיר אחריו אינה חוקית, צוואה שנערכה תחת כפייה, פגמים מהותיים בצוואה, אי בהירות, זכויות של צדדים שלישיים ועוד.

לאחר הגשת ההתנגדות יערך דיון לגביה בבית המשפט לענייני משפחה אשר יכול להורות על קבלת ההתנגדות, דחייתה ואף ביטולה באופן מלא או חלקי.

ירושה היא עניין חשוב אשר נוגע לרוב בני האדם בשלב כזה או אחר של חייהם. כדי להגיש בקשה לרשם הירושות, חשוב להיוועץ בעורך דין מקצועי ומומחה בתחום. פנו לעורכת הדין מירי יעקב גביש לליווי משפטי מנוסה בתחום הירושות!

הגשת בקשה לרשם הירושות
הגשת בקשה לרשם הירושות
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>