הגנה על צוואה

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

צוואה מהווה מסמך משפטי אותה מנסח אדם בחייו ובה קובע מי יירש אותו לאחר מותו ובאיזה אופן. למרות היותה של הצוואה המסמך הבלעדי אשר קובע את עתיד רכושו של הנפטר, המציאות מלמדת כי נדרשת הגנה על צוואה, הן מפני פגיעות רגילות והן מפני אנשים אשר עשויים להתנגד לצוואה ולבקש להביא לביטולה.

ההגנה על צוואה נעשית במספר דרכים ובכמה שלבים. עוד על הנושא, לפניכם:

 

מדוע נדרשת הגנה על צוואה?

צוואה כאמור היא מסמך משפטי בוא אדם קובע בטרם עת מה יעשה ברכושו לאחר מותו. בצוואה הוא קובע כיצד יחולקו ממונו ונכסיו אותם צבר במהלך חייו, למי ובאיזה אופן.

בשל העובדה שהצוואה צריכה לקיים את רצון הנפטר, עולה החשש שלאחר מותו יעשו בה שינויים והיא אינה תמומש ותבטא את רצון הנפטר במלואו.

בשל כך נולד הצורך בהגנה על צוואה, כדי למנוע מצבים עתידיים של התנגדות לה או אפילו פסילה שלה. הגנה על צוואה נעשית באמצעות פעולות שונות, חלקן במועד עריכתה על ידי המצווה וחלקן לאחר פטירת המצווה, כדי לשמור על תקפה.

 

כיצד נערכת הצוואה?

ראשית, חוק הירושה קובע ארבעה דרכים בהם ניתן לערוך צוואה:

  • בכתב יד
  • צוואה בעדים
  • בפני רשות
  • צוואה בעל פה

 

כל אלו מהוות דרכים בלעדיות בהן ניתן לערוך צוואה לאחר פטירת המנוח.

על מנת לקיים את הצוואה יש להוציא צו צוואה מרשם הירושות, זהו למעשה מסמך משפטי אשר מהווה חותמת חוקית להיותה של הצוואה ולתוכן שלה. בשלב זה ניתנת האפשרות להגיש התנגדות לצו קיום הצוואה, ככל ומתקיימים התנאים לביטולה, מדובר בפרק זמן מסוים בין הגשת הבקשה לצו קיום צוואה עד למתן הצו.

ההתנגדות צריכה להיות מלווה בנימוק וביסוס ראיות על כך שהצוואה אינה נערכה כדין, ככל והגשת ההתנגדות מתקבלת על ידי הרשם היא תועבר לבית המשפט לענייני משפחה לצורך דיון בעניין, ככל ויכריע לטובת המתנגד, הצוואה ותוכנה יבוטלו.

 

הגנה על צוואה בעת ניסוחה

ההגנה העיקרית והאפקטיבית ביותר על צוואה נעשית כבר בשלבי ניסוחה. באמצעות מספר פעולות ניתן להפחית משמעותית את הסיכוי שבעתיד יוגשו התנגדויות לקיומה של הצוואה אשר יביאו לביטולה.

ההגנה על הצוואה בשלב זה הינה באמצעות פעולות הנעשות על ידי המוריש עצמו. ראשית, על המוריש לנסח את תוכן הצוואה בצורה מדויקת ובהירה תוך כדי רישום הוראות מדויקות ומפורטות.

על המוריש להקפיד על נסיבות חיצוניות אשר יוכלו להעיד על אמינות, כמו למשל אזכור של תאריך מועד ההפקדה. במסמך עצמו רצוי לכלול הוראות אשר ישללו מיורשים פוטנציאלים אפשרות להתנגד לצוואה, כגון התנאה של חלקם בירושה באי הגשת התנגדות.

ניתן גם לצרף לצוואה חוות דעת רפואית אשר מעידה על כשירותו המשפטית של המצווה בעת עריכתה.

שמירה על הצוואה

מעבר להגנה על תוכן הצוואה, עולה הצורך להגן על המסמך באופן פיזי מפני אובדן או השמדה.

לכן ניתן להפקיד את המסמך אצל רשם הירושות עד לפטירת המוריש. ההפקדה תלויה בתשלום אגרה ורישום פרטים מזהים ותעודת זהות. בעת ההפקדה רשם הירושה אינו מתייחס לתוכן הצוואה אך עצם ההפקדה והתאריך שלה מהווים ראיה עליה. תמיד ניתן לפנות לעורך דין צוואות כדי להבין וללמוד קצת יותר על שמירת הצוואה.

 

הגנה על צוואה לאחר מותו של המוריש

לאחר מותו של המוריש כל מה שניתר הוא להגן על הצוואה הקיימת.

ישנן כמה דרכים בהן ניתן להבטיח את מימוש הצוואה ולהקטין את הסיכון שתוגש כלפיה התנגדות. ראשית, רצוי להימנע ממסירת מידע בנוגע לאופן עריכת הצוואה ולהעביר מידע בין הזוכים בצוואה אודותיה שכן חשיפת מידע זה עשוי לפתוח פתח להתנגדות לצוואה על ידי אחד מן הצדדים.

בנוסף, במידה והמצווה עירב את היורשים בעריכת הצוואה, דבר זה עשוי לשמש יורשים אחרים בטענה כי הייתה על המצווה השפעה בלתי הוגנת או שכנוע יוצא דופן בעת עריכת הצוואה.

במקרה כזה יש לפנות לעורך דין מומחה לענייני ירושה על מנת לשלול את קיומה של אי הגינות בעת עריכת הצוואה.

 

התנגדות לצו קיום צוואה

כאמור, לכל אדם הרוצה בכך ניתנת האפשרות להגיש התנגדות לקיום צוואה, ככל ומתקיימים התנאים המתאימים לביטולה. את ההתנגדות ניתן להגיש ככל ולא ניתן צו יום צוואה.

התנגדות חייבת להיות מלווה בנימוק וביסוס עובדתי אשר מעיד על כך שהצוואה נערכה שלא כדין. התנגדות לצוואה צריכה להיות מוגשת למשרדי הרשם לענייני ירושה בליווי תצהיר המאמת את עובדותיה. לאחר הגשת הבקשה רשם הירושה מעביר את ההתנגדות לצוואה לבית המשפט לענייני משפחה על מנת לנהל את ההליך המשפטי בעניין זה.

חשוב לדעת, שככל ויתגלו פגמים צורניים וטכניים בצוואה, על המבקשים לממש את הצוואה יהיה נדרש להוכיח כי ניתן לקיימה למרות אותם התנאים וכי כוונת המצווה נותרה ברורה בעניין.

הגנה על צוואה מהווה עניין חשוב ומורכב בכל הנוגע לדיני ירושה. על מנת ללמוד עוד על הנושא ולקבלת ייעוץ משפטי מקצועי פנו לעורכת הדין מירי יעקב גביש לליווי משפטי מנוסה ומהימן!

הגנה על צוואה
הגנה על צוואה
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>