מס שבח ירושה

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

מס שבח הוא למעשה מס שמשלם המוכר בגין התשואה שנעשתה על הנכס. ככל שהתשואה שעשה הנכס במרוצת השנים הינה גבוהה יותר, כך מס השבח יהיה גבוה יותר בהתאם ובגובה של 25% מהרווח. יחד עם זאת, ניתן לקבל פטור ממס שבח בשל קבלת נכס במסגרת ירושה, הן במעמד קבלת הנכס והן, בכפוף לעמידה בתנאים מסוימים, בעת מכירתו. מעוניינים לבדוק האם אתם זכאים לפטור מס שבח בגין ירושה? כדאי שתקראו. 

 

מס שבח

על פי חוק מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה) תשכ"ג – 1963; עסקה במקרקעין מחויבת בתשלום מיסים, ביניהם מס שבח.

 

מהו מס שבח

מס שבח הוא מס שמחושב בעת מכירת הנכס ומתייחס, הלכה למעשה, לרווח ההוני שנוצר בעקבות המכירה. כלומר, במידה ומאז שנרכש הנכס עלה השווי שלו, נוצר רווח הון. הרווח מוצמד למדד ומקוזז מהוצאות הכרוכות ברכישה והשבחה של הנכס, שכר טרחה לעורך דין עד לגובה של 2 אחוזים משווי הדירה, עליות הכרוכות בשיפוץ הדירה, הוצאות על ריבית עבור המשכנתא, פחת על הנכס ועוד.

 

גובה מס השבח 

גובהו של מס השבח עומד על 25% מרווח ההון שנוצר עבור הנכס. כלומר, במידה והנכס נרכש במחיר של 2,000,000 ש"ח ונמכר ב – 3,000,000 ש"ח, אזי שרווח ההון הוא 1,000,000 ש"ח ומס השבח שתתבקשו לשלם, לפני קיזוז עם האמורים לעיל, יהיה בגובה 250,000 ש"ח.

 

מס שבח בעת ירושה

על פי סעיף 4 לחוק מיסוי מקרקעין, הורשה אינה נחשבת לעסקת מכר שדינה להיות ממוסת על פי חוקי מדינת ישראל. קרי, הלכה למעשה, לא מתרחש אירוע מס בעת העברת הבעלות בנכס במסגרת הורשה. כמו כן, אין זה משנה אם הנכס הועבר בתצורה של ירושה על פי דין או לחלופין, ירושה על פי צוואה.

 

פטור ממס שבח בגין ירושה – מכירת דירה

על פי סעיף 49ב(5) לחוק, כאשר ניתנה הדירה בירושה מן המוריש ליורש, תהיה הדירה, בכפוף להתקיימותם של כמה תנאים, פטורה מתשלום מס שבח. התנאים שיוצגו להלן הינם תנאים מצטברים:

 

זהות המוכר

על מנת שיתקבל הפטור, המוכר צריך להיות בן הזוג של המוריש, צאצא של המוריש (כולל נכד) או בן זוג של מי מצאצאי המוריש.

 

המוריש

כדי שיהיה פטור ממש שבח, על המוריש להיות בעלים של, לכל היותר, דירה מגורים אחת. יחד עם זאת, חשוב להכיר ולדעת כי ההגדרה בסעיף 1 לחוק כוללת גם בעלות בחלק מדירה. כלומר שאם המוריש הינו בעליה של חלק מדירה, אזי שתיחשב להחזקה לעניין החוק. הפסיקה קבעה, זה מכבר, כי במידה והמוריש החזיק חלק מדירה נוספת, לא יתקיים התנאי לצורך מתן הפטור ולכן יצטרך היורש, בעת מכירת הנכס, לשלם מס שבח על ההון שצבר הנכס.

פטור ממס שבח אילו היה המוריש בחיים

יש להראות כי במידה והמוריש עדיין היה בחיים והיה מחליט למכור את דירת המגורים שלו – היה הוא פטור מתשלום מס שבח במכירת הנכס; המועד הקובע הוא מועד המכירה ולא מועד ההורשה.

 

דירה בפרויקט תמ"א 38 או פינוי בינוי

במידה והדירה שנתקבלה בירושה עברה תהליך של פינוי בינוי או לחלופין תהליך של תמ"א 38 – לא יזכה היורש לפטור ממס שבח בעת מכירה. הגבלה זו מתרחשת משום שהזכות בנכס הקיימת ליורש אינה עוד אותה הזכות שהייתה קיימת בידיו של המוריש. זכויות ופטורים שונים, ניתנו, מתוקף העסקה, ליזם – בין זכויות אלה עומדת הזכות לפטור ממס שבח במקרקעין.

 

תקרת הפטור

תקרת הפטור לא תעלה על סכום של 4.5 מיליון ש"ח. תקרה זו רלוונטית בעיקר כאשר ענייננו במכירת נכסי יוקרה ששווים גבוה מאוד.

 

מה עושים אם לא מקבלים פטור

לא קיבלתם פטור מתשלום מס שבח בירושה? לא מדובר בגזרה משמיים ויש לכך פתרונות אפשריים שיאפשרו ליורש שמעוניין במכירת הנכס, קבלת פטור מלא או לחלופין, חלקי ממס שבח.

 

פטור דירה יחידה

במידה והיורש זכאי, במעמד מכירת הדירה שהתקבלה בירושה, לפטור על פי סעיף 49ב(2) לחוק – פטור דירה יחידה; יוכל היורש שמוכר את הדירה לזכות לפטור ממס שבח גם בהיעדר קבלת הפטור בשל הירושה על פי התנאים הנ"ל. בפשט, פטור זה יחול כאשר ליורש יש דירה אחת בלבד – קרי, הדירה אותה ירש מן המוריש.

 

ביצוע הסכם חלוקת עיזבון

במקרים בהם העיזבון של המוריש כולל מספר נכסים, יתכן ועדיף יהיה ליורשים לערוך הסכם עיזבון. בשל העובדה שלמוריש היה יותר מנכס אחד במותו, שוללת, בפני עצמה, את מתן הפטור ממס שבח בשל הירושה על פי סעיף 49ב(5) לחוק. הסכם חלוקת עזבון חכם שייעשה על ידי או לחלופין, בייעוץ עורך דין מקצועי ומנוסה, עשוי לחסוך מכם תשלום מס שבח.

 

הקלה לינארית

יחד עם זאת, גם במקרים בהם היורש בעל יותר מדירה אחת ואינו זכאי לפטור ממס שבח במסגרת הירושה, ייתכן ויהיה זכאי לקבלת הקלה לינארית. הקלו זו תאפשר קבלת פטור מלא ממס שבח מקרקעין עבור כל התקופה שעברה החל מן היום בו נרכשה הדירה ועד תחילת שנת 2014 – קרי, 1.1.2014. הלכה למעשה, רק התקופה שלאחר התאריך הנ"ל תהיה מחויבת בתשלום מס שבח.

 

ביצוע העברה ללא תמורה

כפי שנאמר לעיל, במידה והדירה היחידה שיש ליורש היא הדירה שקיבל ביורשה, הוא יקבל פטור ממס שבח בשל היותו מחזיק בדירה יחידה. במידה וליורש כבר יש דירה, טרם קבלת הירושה, באפשרותו להעביר, ללא תמורה, את הדירה שבבעלותו לאחד מקרוביו, למשל אחד מילדיו, כך יהיה פטור מתשלום מס השבח בגין הדירה שיירש. תהליך זה מומלץ שייעשה בייעוץ והכוונת עורך דין המתמחה בתחום דיני הירושה.

 

קבלת ייעוץ מעורך דין המתמחה בדיני הירושה

פטור ממס שבח הוא פטור קריטי, מבחינה כלכלית, עבור היורש, שכן גובה המס מגיע לכדי 25% מן הרווח על הנכס – שלעתים, עשוי להיות מדובר בסכום גבוה ביותר ולכן, האינטרס בקבלת פטור מתשלום מס השבח עשוי להיות גדול ביותר. יחד עם זאת, ישנן דרכים רבות, במסגרת החוק, להשיג את הפטור ממס השבח ולשם כך, כדאי ומומלץ לשקול, בכובד ראש, קבלת ייעוץ מקצועי מעורך דין המתמחה בתחום דיני הירושה – כך שפעולתכם תהיה במסגרת החוק וגם יעילה מבחינה כלכלית.

 

פנו אלינו

פנו אלינו בהקדם על מנת שתוכלו לקבל ייעוץ, סיוע וליווי משפטיים מקצועיים וחסרי פשרות. במשרדנו, תקבלו יחס אישי תוך מתן תשומת לב לפרטים הקטנים ביותר כך שתזכו לצאת עם ידכם על העליונה מתהליך קבלת פטור מס השבח בגין ירושה וכן מן התוצאה הסופית.

מס שבח ירושה
מס שבח ירושה
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>