מכירת דירה בירושה

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

קיבלתם דירה או נכס מקרקעין אחר לצורך מגורים בירושה? דעו כי אתם פטורים מתשלום מיסי ירושה כאלה ואחרים ואף פטורים מגולת הכותרת של מיסי המקרקעין, הלוא הוא מס השבח. בעת מכירת דירה בירושה, ובכפוף לעמידה בתנאים על פי החוק, תוכלו לקבל פטור מתשלום מס השבח על נכס המקרקעין שירשתם. מעוניינים לשמוע עוד? כדאי שתקראו. 

 

המצב במדינת ישראל

כיום, במדינת ישראל, אין מס ירושה, גם לא על נכסי מקרקעין. אי לכך ובהתאם לזאת, הורשה של נכס מקרקעין אינה מהווה עסקת מכר ולכן, אינה נחשבת לאירוע מס. הלכה למעשה, כאשר מועברת ליורש, בירושה, דירה היא לא כפופה לתשלום מיסים – גם לא תשלום של מס שבח.

 

סוגי הירושה

הלכה למעשה, קיימים במדינת ישראל שני סוגי ירושה; ירושה על פי דין וירושה על פי צוואה. לשני סוגי ירושה אלה, רלוונטי פטור ממס שבח הניתן בעת קבלת הירושה או לחלופין, בעת מכירת הדירה על ידי היורש.

 

ירושה על פי דין

ירושה מכוח הדין שתקפה גם בהיעדר הוראה בצוואה – למעשה, מדובר בירושה שמתקבלת מתוקף קרבה משפחתית.

 

ירושה על פי צוואה

ירושה על פי צוואה כשמה כן היא, ירושה שנתקבלה משום רצונו של המוריש להוריש את נכסיו שלא על פי דין או לחלופין, באופן חלוקה שונה מזה המוגדר על פי דין.

 

מכירה דירה שהתקבלה בירושה

יחד עם זאת, בשונה מקבלת דירה בירושה שאינה נחשבת לאירוע מס ועל כן, אינה מחויבת בתשלום מיסים כאלה ואחרים; מכירת דירה שהתקבלה בירושה היא כבר סיפור אחר לגמרי, שגם לגביה, בתנאים מסוימים ניתן יהיה לקבל פטור ממס שבח, אך לא במאת המקרים. להלן נעבור על התנאים אותם יש לקיים כדי לקבל פטור ממס שווה בירושה על פי סעיף 45ב(5) לחוק מיסוי – מקרקעין.

 

קרבתו של המוכר למוריש

כדאי שייהנה מוכר הנכס שהוא גם היורש מפטור ממס שבח, עליו להיות בן הזוג של המוריש, צאצא של המוריש או לחלופין, בן זוג של אחד מצאצאי המוריש. יחד עם זאת, חשוב לציין, כי צאצא של המוריש יכול להיות גם נכדו. כמו כן, על פי האמור לעיל, ניתן להבין כי הורשה של נכס מקרקעין מילד להוריו אינה מזכה, כמובן, בפטור ממס שבח.

 

נכסים בבעלות המוריש

על מנת שהיורש ייהנה מפטור ממס שבח במקרקעין שקיבל בירושה בעת מכירה, על המוריש, בעת פטירתו, להיות בעליה של דירת מגורים אחת בלבד. יחד עם זאת, חשוב מאוד להכיר ולדעת כי גם במידה ולמוריש היה, פרט לדירה אותה הוריש, נכס נוסף, גם אם חלק מנכס, אזי שייחשב, על פי דין, כמחזיק ביותר מדירת מגורים אחת.

 

פטור ממס שבח של המוריש

עלינו לשאול את עצמנו, בעת התמודדות עם שאלת הפטור, אילו היה המוריש עודו בחיים והיה מוכר את דירת המגורים נושא קבלת הפטור, האם היה הוא זכאי לפטור מתשלום מס שבח? במידה ולמוריש לא קמה אחת מן העילות המזכות לקבלת הפטור, לא יקבל היורש, בעת בקשתו למכור, את הפטור. יחד עם זאת, מועד הקביעה ייעשה בעת המכירה ולא בעת ההורשה. כך, היורש שמעוניין למכור את הנכס רשאי להמתין עד להגעת המועד בו המוריש לא היה מחויב בתשלום מס השבח אם היה מוכר את דירתו – ורק אז למכור את הנכס.

 

כיצד נקבע רווח ההון על הנכס

רווח ההון, הלכה למעשה, נקבע על ידי חיסור מחיר המכירה של נכס המקרקעין ובין מחיר הרכישה של נכס המקרקעין. כלומר, ככל שמחיר המכירה גבוה יותר, כך תשלום מס השבח יהיה גבוה יותר בהתאם. יחד עם זאת, חשוב לציין כי במידה ולא שולם מס עיזבון, אזי שהיורש ייכנס לנעליו של המוריש לצורך קביעת יום הרכישה ושווי הרכישה של הנכס.

 

מכירת דירת יוקרה שנתקבלה בירושה

ביצוע עסקת מכירה של דירת יוקרה שהתקבלה בירושה עשוי להיכנס לכדי תקרת הפטור המותרת בפטור מס השבח – תקרת פטור זו עומדת על 4.5 מיליון ש"ח.

מה קורה אם אחד היורשים מעוניין למכור את חלקו

במידה ואחד היורשים שירש את דירת היוקרה מעוניין למכור את חלקו בדירה, אזי שבחישוב מס השבח שצריך להיות משולם יכנסו היורשים לנעליהם של המוריש – כך, חישוב תקרת הפטור ייעשה פעם אחת עבור כל זכויותיו של המוריש בנכס. כלומר שלא יבוצע חישוב לכל אחד מן היורשים בעלי הנכס בנפרד.

 

דירה שעברה פינוי בינוי או תמ"א 38

במסגרת ביצוע פרויקט התחדשות עירונית, בין אם פרויקט פינוי בינוי ובין אם פרויקט תמ"א 38 – יקבל היזם, בדרך כלל את הזכויות לעשות שימוש במיטב הפטורים מתשלום המיסים השונים לו היו הדיירים זכאים. בשל כך, בעת מכירת דירה שנתקבלה בירושה לאחר שבוצע עליה פרויקט פינוי בינוי או לחלופין, פרויקט תמ"א 38, לא יזכה יורש הדירה לעשות שימוש כזה או אחר בפטור מתשלום מס השבח, גם אם זכאי לו על פי התנאים הנ"ל.

 

קבלת פטור בגין דירה יחידה

מכירת דירה בירושה, כאמור לעיל, עשויה להיות פטורה מתשלום מס שבח בכפוף לתנאים האמורים. יחד עם זאת, לא מעטים הם היורשים אשר התנאים הללו אינם מתקיימים לגביהם. יחד עם זאת, אין זה אומר שפטור ממס השבח בשל הירושה הוא הדרך היחידה של היורש לקבל מס שבח. קבלת פטור בגין דירה יחידה עשוי להוות פתרון יעיל וראוי מבחינת הדין לצורך קבלת פטור מתשלום מס השבח.

 

איך זה עובד

בכפוף לסעיף 49ב(2) לחוק, אדם המחזיק בדירה יחידה בלבד, רשאי למכור אותה בלא תשלום מס שבח. כך, גם ללא התקיימות הפטור במסגרת הירושה, יוכל לקבל את הפטור במסגרת זו.

 

קבלת ייעוץ מעורך דין מתחום דיני הירושה

מכירה של דירת מגורים שהתקבלה בירושה אינה כמכירה של כל דירה אחרת, שכן עשויה לזכות את המוכר בפטור ממס שבח. הלכה למעשה, פטור ממס שבח, הוא פטור שמשתלם וכדאי להשיגו מבחינה כלכלית, שכן חוסך למוכר 25% מן התשואה על הנכס. לעתים, לצורך השגת הפטור באופן פשוט ככל הניתן, עולה צורך בשכירת שירותיו של עורך דין המתמחה בדיני הירושה כדי לקבל חוות דעת וליווי מקצועיים בתחום,

 

פנו אלינו

פנו אלינו בהקדם על מנת שתוכלו לקבל ייעוץ, סיוע וליווי משפטיים מקצועיים וחסרי פשרות. במשרדנו, תקבלו יחס אישי תוך מתן תשומת לב לפרטים הקטנים ביותר כך שתזכו לצאת עם ידכם על העליונה מתהליך קבלת פטור מס השבח בגין ירושה וכן מן התוצאה הסופית.

מכירת דירה בירושה
מכירת דירה בירושה
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>