הגשת בקשה לצו ירושה וצו קיום צוואה

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

צוואת וירושות רלוונטיות לכלל בני האדם בשלב כלשהוא בחייהם. דיני הצוואות והירושות מסדירים כיצד בני אדם מעבירים הלאה את הונם ורכושם לאחר מותם. ישנו הליך מסודר בחוק על מנת לממש צוואות וירושות אשר מחייב הגשת בקשות מסודרות למימושן באמצעות צו. עוד על הליך הגשת הצווים, על הקשיים העלולים להתפתח ומה חשוב לדעת לפני שניגשים לנושא, לפניכם.

 

צואות וירושות בחוק הישראלי

כשאדם נפטר, נכסיו המכונים 'עזבון' עוברים ליורשים שלו, כאשר האדם הנפטר משאיר אחריו צוואה, הוא קובע בה מי יירש את נכסיו וכיצד. יחד עם זאת קיימים מקרים בהם הנפטר אינו מותיר אחריו צוואה וכך העיזבון ועבר ליורשים על פי דין. החוק המסדיר את ענייני הצוואות והירושות בארץ הוא חוק הירושה תשכ"ה -1965.

 

מהי ירושה

ירושה כאמור היא 'עזבון' המנוח, וכוללת לצד זכויותיו גם את חובותיו של הנפטר. בחוק הירושה נקבע מי הם היורשים על פי דין: הראשונים יהיו בן הזוג וילדיו של הנפטר, כאשר אין ילדים בחיים הירושה תועבר לכל צאצא שלו, כאשר אלו לא קיימים להוריו ואז לאחיו וכן הלאה על פי קרבת המשפחה.

קיימים מקרים בהם לנפטר אין קרובי משפחה. במצב כזה העזבון של הנפטר יעבור לידי המדינה באמצעות מוסד האפוטרופוס הכללי. שם העזבון יהיה מוקפא לתקופה מסוימת, לרוב כמה שנים כדי לחכות ולראות האם יתגלו יורשים על פי דין. לאחר התקופה המסוימת הירושה עוברת לידי מדינת ישראל.

 

הליך הגשת בקשה לצו ירושה

כדי שיורש על פי דין, למשל צאצא של נפטר יוכל לממש את העזבון – ירושה הוא נדרש להגיש לרשם לענייני ירושה (באופן ידני או מקוון) בקשה לקיום צו ירושה הצו למעשה קובע כיצד תתחלק הירושה בין היורשים על פי דין. במקרה שבו הנפטר הותיר אחריו צוואה העיזבון יחולק על פי ההוראות שבצוואה, קיימים גם מקרים שבו הצוואה מתייחסת רק לחלק מרכוש הנפטר וכך הנכסים אשר לא נכללים בה יחולקו באמצעות צו קיום ירושה.

במקרה כזה יש להגיש צו קיום צוואה. על מנת להגיש את הבקשה יש לשלם אגרה לפתיחת הבקשה. חשוב לדעת שמשך התהליך עשוי להימשך מרגע פתיחת הבקשה בין חודש לשלושה חודשים. לאחר שמתקבל הצו הוא יתקבל באופן דיגיטלי וניתן יהיה להעבירו לכל גורם וכן הוא יעובר באופן אוטומטי לבנקים, חברות ביטוח וגופים ממשלתיים שונים על מנת להקל את הפניה לגופים אלו.

 

אילו מסמכים יש לצרף לבקשה?

לצד טופס הבקשה לצו ירושה יש להגיש תעודת פטירה מקורית של הנפטר, בנוסף יש להגיש תעודות פטירה של יורשים נוספים שנפטרו. יש להגיש גם אישור המעיד שהאדם שלח הודעות ליורשים בדואר רשום או מכתבי הסכמה שלהם בו הם מאשרים כי ידוע להם שמוגשת בקשה לצו ירושה. כאשר קיימים יורשים שאינם מעוניינים בחלקם בעיזבון ('מסתלקים') יש להגיש תצהירים מתאימים על כך. ככל ועורך דין הוא אשר מגיש את הבקשה עליו לצרף ייפוי כוח של המבקשים או העתק נאמן למקור.

 

התנגדות לצו ירושה

לאחר הגשת הבקשה לצו ירושה תתפרסם הודעה על כך באתר וברשומות על מנת לאפשר לאנשים המעניינים להביע התנגדות למתן הצו. את ההתנגדות יש להגיש באמצעות מסמך לרשם לענייני ירושה. חשוב לדעת שיש להגיש את ההתנגדות תוך 14 ימים מרגע הפרסום וכל עוד לא ניתן הצו. ההתנגדות נושאת אגרה על סך כמעט אלף ש"ח. לאחר הגשת ההתנגדות היא תועבר לבית המשפט לענייני משפחה על מנת שיכריע בעניין.

 

מהי צוואה?

צוואה היא מסמך שבו קובע אדם לפני פטירתו מי יירש את נכסיו לאחר מותו. כל אדם רשאי לכתוב צוואה ולהוריש את הונו למי שיבחר. עריכת צוואה היא חשובה שכן היא מסדירה את ענייני עיזבון הנפטר לאחר מותו ומעניקה ביטחון וודאות לבעלות על רכושו בעתיד. את הצוואה ניתן לערוך בכתב יד, בפני שני עדים, בפני רשות (גורם רשמי כגון רשם הירושה, בית משפט לענייני משפחה, בית דין או נוטריון) וכן צוואה בעל פה.

 

הליך הגשת בקשה לצו צוואה

לאחר פטירת המנוח, אדם אשר לדעתו מופיע הוא בצוואה צריך להגיש בקשה לקיום צו צוואה לרשם לענייני ירושה, את הבקשה ניתן להגיש באופן מקוון או באופן ידני ככל והוא אינו מיוצג. יחד עם הבקשה יש לצרף תשלום אגרה, ככל ויתברר כי הנפטר לא הותיר אחריו צוואה או כי צוואה אינה מתייחסת לכל העיזבון (רכוש) יש צורך להגיש גם בקשה לצו ירושה. לאחר הגשת הבקשה היא תפורסם בעיתונות וברשומות כדי לאפשר לאחרים להביע את התנגדותם, ככל והיא קיימת.

ככל ולא קיימת התנגדות הבקשה תועבר לידי האפוטרופוס הכללי אשר יאשר את הבקשה, יבקש פרטים חסרים או יעביר את הבקשה לדיון בבית משפט לענייני משפחה. ככל והבקשה מאושרת, מונפק הצו באופן דיגיטאלי וניתן להעבירו לכל גורם וכן הוא מעובר באופן ישיר לבנקים, חברות ביטוח ורשויות על מנת להקל על התהליך.

 

לסיכום

הליך הגשת בקשה לצו ירושה וצו קיום צוואה הוא חשוב ומורכב, אך מידע יעיל והיצמדות להנחיות עשויים להקל עליו מאד. על מנת ללמוד עוד על התהליך ולייעוץ מקצועי בעניין, פנו לעורכת הדין מירי יעקב גביש!

הגשת בקשה לצו ירושה וצו קיום צוואה
הגשת בקשה לצו ירושה וצו קיום צוואה
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>