ייפוי כח במשכנתא

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

משכנתא היא למעשה נטילת הלוואה גדולה לטווח ארוך, שלאורך תקופת ההחזר שלה ישועבד הנכס שנרכש עד שתושלם החזרת ההלוואה במלואה. המטרה היא לממן בצורה נוחה פעולות מקרקעין כמו קניית דירה או שיפוץ. בכל לקיחת משכנתא, הבנק דורש את זכותו לבצע פעולות משפטיות בנכס, אם יצטרך לבצע זאת (למשל כאשר לא מצליח הקונה לעמוד בתשלומים) ולכן מחתים אתכם על ייפוי כוח הממנה אותו לפעול בשמכם כעת ובעתיד, בכל נושא המשכנתא. ייפוי כוח זה יאומת מול נוטריון בהליך המכונה אימות חתימה נוטריוני.

 

מהו סוג ייפוי הכוח המיועד למשכנתאות?

קיימים מספר סוגים של ייפויי כוח, כאשר זה שניתן לצורך המשכנתא מכונה ייפוי כוח בלתי חוזר, כלומר – לא ניתן לביטול. בעוד שלמסמכי ייפוי כוח "רגילים" קיימת תפוגה מסוימת (אם בציון תאריך מדויק על המסמך ואם בתום עשר שנים מיום החתימה), מסמך זה איננו פוקע לעולם.

כדי להוציא ייפוי כוח במשכנתא, יש להצטייד בתעודת זהות או דרכון עם תמונה עדכנית ולהציג אותה בפני הנוטריון. רק אם יאשר ויאמת את זהותכם, תתבקשו לחתום על ייפוי הכוח שקיבלתם מטעם הבנק למשכנתאות ובפניו. לא ניתן לבצע את החתימה בדרך שאיננה פרונטלית ויתרה מכך – כל עסקה שבה יותר מאדם אחד רוכש את הנכס (בני זוג, חברים, בני משפחה או שותפים) חייבים לחתום על מנת שהמשכנתא תאושר.

גם במצב של גירושים, שבו אחד מבני הזוג נשאר בדירה, הבנק יבקש ממנו להגיע ולחתום שוב על ייפוי כוח.

חוק הנוטריונים מחייב בחתימה על ייפוי כוח בפני נוטריון על מנת לבצע כל עסקת מקרקעין. המסמך יערך ע"י הנוטריון וייחתם בפניו. המסמך כאמור צריך להיות זה המוגדר על פי חוק כייפוי כוח נוטריוני בלתי חוזר, מה שיאפשר לבנק לבצע כל פעולה משפטית הנוגעת למשכנתא וגם להבטיח כי התשלום יוחזר אליו כנדרש.

 

מהן הפעולות שהבנק יכול לבצע באמצעות ייפוי הכוח?

  • שיעבוד הנכס – אם תחול בעיה בגזרת החוב והתשלומים למשכנתא, הבנק יהיה רשאי לשלוף את ייפוי הכוח ולהשתמש בו מול המדינה. הנכס ישועבד אם הדברים יגיעו לכדי מצב שכזה ולמרבה הצער, הפעולה תגרור איתה נזקים איומים לבעלי הדירה, לרבות פגיעה גם בבנק עצמו והמדינה, לעתים גם המוכרים.
  • רישומי הערת אזהרה ורישום בטאבו – ייפוי הכוח הבלתי חוזר יאפשר לבנק לבצע רישומים אלה, מה שיקנה לו את הזכות למכור את הנכס במצב של אי עמידה בתשלומים מכל סיבה שהיא (לרבות פשיטת רגל, הליכי כינוס נכסים וכד'). לגבי הטאבו, אם הנכס לא יירשם בתוך זמן סביר, הבנק יהיה רשאי לבצע זאת במקום בעלי הדירה ע"י השימוש בייפוי הכוח.

 

למה בכלל צריך נוטריון?

זיופים נחשבים למכת מדינה. הרצון לייצר הצלחה "במסלול הקל" גורם לעבירות זיוף רבות להתרחש ויש להימנע מכך בכל דרך, בייחוד כשמדובר בעסקאות נדל"ן המתורגמות לכספים רבים. אם לא יאכוף הבנק את החובה לאמת את המסמך מטעם הנוטריון ויראה בכל מסמך אחר כלגיטימי לקבלת המשכנתא, הוא עלול לייצר מצב מסוכן שמתחיל מהפסדים עצומים עבורו – דבר שמתגלגל הלאה גם אל יתר השוק. הפקת המסמך, האימות והחתימה עליו מול נוטריון מבטיחה למעשה שמדובר במסמך מקורי, חוקי ותקין, שאופיו וטיבו מוסכמים על ידי כל הגורמים והמוסדות המדיניים, לרבות מנהל מקרקעי ישראל, הטאבו, הבנקים השונים וחברות המימון, מס הכנסה ועוד.

כמה עולה ייפוי כוח נוטריוני?

שירותי הנוטריון אמנם מתבצעים במשרדו של עורך דין שמשמש גם כנוטריון אך להבדיל מקביעת עלויות משתנות בהתאם לסוג הטיפול המשפטי, המורכבות ומידת המומחיות של המשרד, שירותים נוטריונים נקבעים על פי מחירון מטעם המדינה. מחיר זה הינו קבוע ומחייב עבור כלל הנוטריונים, כאשר הבחירה בנוטריון צריכה להתבסס על אמינות המשרד, מהירות הטיפול, האחריות המקצועית ורמת השירות.

אימות חתימה עבור חותם יחיד – 167 ₪

אימות חתימת חותם נוסף על אותו המסמך – 66 ₪

כל העתק נוסף של אימות החתימה – 66 ₪.

רישום הערות ביטול על המסמך (ע"פ תקנה 5(ג) לתקנות הנוטריונים) – 178 ₪

הוצאת העתק מאושר של ייפוי הכוח הנושא הערת ביטול – 64 ₪

מחירון השירותים המלא כולל גם תרגום או אישור בשפה שונה, פגישות ופעולות המתבצעות מחוץ למשרד, העדה של מסמך סחיר, תצהירים ועוד. המחירים נכונים לשנת 2019.

 

האם יש סיבה לדאגה?

אמנם זה נראה מבהיל: הבנק מקבל סמכות מלאה לגבי כל תנועה במשכנתא, שתשפיע על הנכס שבו אנו מתגוררים. אך המציאות איננה אפלה כפי שהדברים מוצגים ואין סיבה לחשש. הבנק מנוע מלחרוג מרשימת הפעולות המותרות ולמעשה כל המותר והאסור לגביו ולגבי בעלי הנכס כבר הוסדר מראש בהתחייבות החוזית. כל עוד תעמדו בתשלומים החודשיים במלואם טתרשמו את שטרי המשכנתא בטאבו בזמן סביר ממועד סיום העסקה, יהיה מדובר במסמך שנשאר בתיק רק ליתר ביטחון.

נוסח ייפוי הכוח משתנה מבנק לבנק ולכן לא בהכרח יהיה נכון להשוות בין מסמכים קודמים, שקרוביכם חתמו עליהם מול בנק אחר למשכנתאות. הנוסח ברוב המקרים הינו קשיח, מה שלא יאפשר בכל מקרה לעשות בו שינויים.

הבנק יצייד את הלווים בשני העתקים של המסמך, לעתים בשלושה העתקים ליתר ביטחון. הוא יסתפק בדרך כלל גם בעותק חתום ומאומת אחד ויחידי. מומלץ לשמור את השני במשרד הנוטריון ואם לרשותכם עותק נוסף, אפסנו אותו בביתכם במקום בטוח.

 

לא הבאתם את תעודת הזהות? חבל…

ללא סימני זיהוי, הנוטריון לא יוכל לאשר את התקיימות המסמך ומכאן שתהיו מנועים מלקבל אישור סופי למשכנתא, עד שלא תסדירו את הנושא. חשוב להדגיש שוב ושוב שייפוי הכוח חייב יהיה להיחתם בפני נוטריון ולא בפני שום גורם מקצועי אחר. לצורך האימות והחתימה שאחריו, יש להצטייד בתעודת הזהות או דרכון. כל תעודה אחרת כמו רישיון נהיגה, חוגר או כרטיס אשראי אינם קבילים מבחינה חוקית ולא יוכלו להוות חלופה. אם אתם מצפים לקבלת המשכנתא אך אין בידכם תעודת זהות או דרכון עדכניים, יש לפעול לכך מול משרד הפנים ולהוציא חדשים בהקדם.

משרד עורכי הדין מירי יעקב גביש מעניק שירותי נוטריון מגוונים ומבצע זאת במקצועיות ומיומנות רבה, תוך טיפול מהיר ואיכותי. המשרד עוסק בתחומי הצבא, המקרקעין וסוגיות אזרחיות לרבות מחיקת רישום פלילי לחיילים, צוואות, עריכת הסכמי ממון, עריכת הסכמי מכר וכד'.

יפויי כוח למשכנתא המצריכים אימות חתימה, יבוצעו מטעם המשרד תוך זיהוי מקיף ומפורט לחותמים עצמם ובהתאם לדרישות חוק הנוטריונים ונהליו. זאת על מנת שלא יווצרו זיופים, התחזויות ומעשי מרמה שעלולים לסכן את כספכם וקורת הגג שלכם. בעת החתימה יוודא המשרד כי לא יתקיים ספק לגבי זהות החותמים וכי הוא מבין היטב את השלכות החתימה על המסמך. עורכת הדין מירי יעקב גביש תבחן את ייפוי הכוח מתוך עין מקצועית ומנוסה, כך שלא יהיה אפשרי להשתמש במסמך לרעה כעת או בעתיד.

ייפוי כח במשכנתא
ייפוי כח במשכנתא
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>