ייפוי כוח נוטריוני

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

נניח שאתם נוסעים לחו"ל לתקופה ממושכת ורוצים להסמיך את הקולגה שלכם בחברה לבצע מטעמכם פעולות משפטיות רלוונטיות. איזה סוג של ייפוי כוח צריך לתת לו? כיצד להבטיח שהוא יבצע דברים בצורה נכונה? האם הוא יכול לעשות כרצונו כתוצאה ממעמד זה?

 

בעולם יפויי הכוח, יש שני סוגים: ייפוי כוח לעורך דין וייפוי כוח נוטריוני. כל אחד מסוגים אלה מבטא מסמך המאפשר לאדם מסויים להסמיך מטעמו אדם אחר ולאפשר לו לפעול בשמו. לכל מסמך שכזה יש תנאי והוא אימות חתימת מייפה הכוח. כאשר מיופה הכוח כלומר, האדם שמוטלת עליו הסמכות לפעול בשמו של אחר הוא איננו עורך דין – יש לבצע את אימות החתימה על ידי נוטריון.

לשם מה צריך ייפוי כוח?

ייפוי הכוח למעשה נועד למצבים שבהם מישהו יחליף אדם אחר בקבלת ההחלטות ושיקולי הדעת, מה שיאפשר לו לחתום על מסמכים, לעמוד בהתחייבויות ולבצע פעולות מסוימות, בהתאם לתנאים שנקבעו במסמך ייפוי הכוח עצמו. כך למשל אב שמקבל ייפוי כוח בחשבון של בנו במטרה לעזור לו להישאר בשליטה פיננסית, יקבל למעשה את הכוח לבצע פעולות בסיסיות רבות בחשבון לרבות העברות כספים, הזמנת פנקסי שיקים וכן הלאה.

מהו ייפוי כוח נוטריוני?

מאחר ומדובר בייפוי כוח שיצריך אימות מטעם נוטריון, יהיה צורך במעמד האימות להציג תעודת זהות או דרכון בטרם החתימה. אם מיופה הכוח הוא נציג של חברה או השותף של אדם אחר, יש להביא את המסמכים המעידים על כך ולציין זאת באישור הנוטריוני שיצורף לייפוי הכוח.

יפוי כח נוטריוני נכון למצבים שבהם:

  • מתבצעת רכישת דירה והבנק דורש ייפוי כוח על מנת לבצע בשמם פעולות הקשורות למשכנתא לרבות רישומי משכנתא והערות אזהרה.
  • אדם מייפה את כוחו של מישהו אחר לצורך ביצוע עסקת מקרקעין
  • סטודנט שעומד לנסוע לחו"ל צריך לגבש את נכונותם של מסמכים כמו תעודת לידה או תעודת בגרות.
  • אדם שנוסע לחו"ל לתקופה ארוכה ומייפה את כוחו של אדם אחר לבצע מטעמו פעולות משפטיות.
  • בני זוג עורכים הסכם ממון טרם הנישואין וזקוקים לאישור נוטריוני או אישור מבית המשפט לשם כך.

מהו ייפוי כוח כללי?

סוג מסמך זה מאפשר לאדם אחר מטעמכם לבצע פעולות וחתימה על מסמכים במגוון נושאים וללא הגבלה, ככל שמייפה הכוח העניק את אישורו והסכמתו לכך. יפוי כח כללי הוא מסמך גורף ובאמצעותו ניתן לבצע פעולות וחתימות במקביל – למשל להעביר כסף לשמאי בעבור רכישת דירה (פעולה בנקאית) ובמקביל לחתום על הסכם מכר מול הקונה (פעולת מקרקעין).

במקרים מסוימים יהיה נכון להגביל את ייפוי הכוח על מנת שלא יבוצעו כלל הפעולות האפשריות מכוח המסמך כמו למשל: הרשאה להעביר כספים לקופת חיסכון מסוימת אך לא להוציא אותם ממנה, הרשאה להעביר בעלות רכב על שם הקונה אך ללא הסמכה להעבירה לאדם אחר וכד'.

במקרה לדוגמה מהשנים האחרונות, קשיש השוהה בדיור מוגן וכבר לא מסוגל לבצע פעולות כלכליות מטעמו לרבות הגעה פיזית אל הבנק, ייפה את כוחם של ילדיו על מנת שיפעלו בשמו בכל הנוגע לרכושו. אלא שבמהרה אחד הילדים רוקן את כל חשבונות הבנק של אביו. מדובר במצב קשה ומייסר למייפה הכוח ומשפחתו אך היא יכולה להימנע: אם הנוטריון סבור שמייפה הכוח לא חותם מרצונו החופשי, או כאשר הוא אינו מבין את ההשלכות, בייחוד כשמדובר באדם מבוגר המוסר אמון מוחלט באחרים, מוטלת עליו החובה לסרב לייפוי הכוח.

מהו יפוי כח בלתי חוזר?

ייפוי כוח בלתי חוזר – בדומה ל"שברת שילמת", מדובר בפעולה שאין ממנה חזרה, שכן מיופה הכוח לעולם יוכל להמשיך ולפעול בשמו של מייפה כוחו, גם אם יתחרט וירצה בעתיד לבטל זאת. זהו סוג המסמך שנועד לבטח צדדים שלישיים כמו הבנק, עורך דין, או חברה משכנת במקרקעין.

במקרים מסוימים יהיה צורך להעניק יפוי כח מיוחד עבור תחום או נושא ספציפי כפי שמגדיר המסמך למשל: רכישת נכס מסוים, ביצוע פעולה בנקאית, העברת בעלות רכב, הצבעה באסיפה או וועדה וכד'. זאת להבדיל מייפוי הכוח הכללי שלפיו ניתן לבצע מספר פעולות מקבילות. לכן טרם ייפוי כוחם של אחרים מומלץ לשקול את סוג המסמך על פי מידת האמון שמייפה הכוח רוכש למיופה, מידת הקרבה, הערכת הסיכונים הקשורים במתן ייפוי הכוח הרלוונטי ולא פחות מכך גם את מעמדו הפיננסי של המיופה, על מנת להבטיח שהוא לא יהיה בעל אינטרס אחר משל מייפה כוחו.

מתי פג תוקפו של ייפוי הכוח?

אם מדובר בייפוי כוח כללי, הוא יפקע באחד מהמקרים הבאים:

  • כאשר ייפוי הכוח בוטל מטעם מייפה הכוח
  • כאשר ייפוי הכוח ניתן מראש לתקופת זמן מוגבלת
  • כאשר המייפה או המיופה נפטרו
  • כאשר המייפה או המיופה אבדו את כשרותם המשפטית
  • כאשר חלפו 10 שנים או יותר ממועד החתימה.

מתי יש להעניק ייפוי כוח לטובת עסקה במקרקעין?

בכל סוגיית רכישה ומכירת נכסים, יכולים להתקיים מספר סוגים של מצבים. קונה דירה השוהה בחו"ל למשל ומעוניין לרכוש דירה חדשה טרם שיבתו לארץ; עורך דין שמבצע מטעם הקונה את עסקת המכר וחותם עליה מטעמו; קבלן שמארגן קבוצת רכישה ומנהל את אופציית הרכישה וניהול המשא ומתן ועוד.

ועוד מספר פונקציות שייפוי הכוח נועד לשרת

ייפוי כוח רגיל שניתן על ידי אדם פרטי נועד לביצוע פעולות שגרתיות ככל שיידרש, בחלק גדול מהמקרים אף ללא צורך בחתימה נוטריונית של עורך דין. זה קורה למשל כאשר בעלים של רכב מסוים מייפה את כוחו של קרוב משפחה על מנת שיבצע בשמו את העברת הבעלות, כאשר סטודנט או צעיר מעוניין להעניק לאחד ההורים שליטה מלאה על החשבון בבנק, כאשר זוג מייפה את כוחו של עורך דין רכישת דירה על מנת שיחתום על הסכם המכר וכד'.

יפוי כח הוא מסמך נדרש בכל מצב של ייצוג מול מוסדות רשמיים. כשאתם נוטלים ייצוג בבית משפט מטעם עורך דין בעניין כלשהו, אתם למעשה נדרשים לחתום על ייפוי כוח על מנת שעורך הדין יוכל לבצע פעולות, לקבל מידע ולמסור מידע מטעמכם ובשמכם. גם עבור תחומים כמו רואה חשבון, סוכן ביטוח, יועץ מס וכד' תצטרכו לחתום על ייפוי כוח מתאים.

ייפוי כוח יכול להיות מוענק גם לטובת הליך של רישום נכס בטאבו. המסמך יוכל לאפשר להעביר את הבעלות מהבעלים הקודמים בנכס (המוכר) אך יצטרך להיות מסוג ייפוי כוח בלתי חוזר, הסוג שאיננו מוגבל במועד תפוגה ולא ניתן לבטלו. ייפוי כוח זה איננו מצריך חתימה על ידי נוטריון.

עורכת הדין מירי יעקב גביש ומשרדה ישמחו להעניק לכם שירותים נוטריונים ככל שיידרש, לרבות הכנת צוואה ואימות צוואות בפני נוטריון, הסכמי ממון, אימות נוטריוני למסמכים שונים או מסמכים מתורגמים, אימות יפויי כוח וחתימת נוטריון. עורכת הדין מקפידה על מענה מהיר ויחס אישי תוך שמירה על שביעות רצון גבוהה, כמו גם הקפדה על כללי האתיקה והיושרה, להם מחויבת העבודה הנוטריונית.

ייפוי כוח נוטריוני
ייפוי כוח נוטריוני

 

"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>