שחרור מהצבא

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!
עורך דין מירי יעקב גביש

עו"ד צבאי מירי יעקב גביש

כיצד ניתן לשתחרר מהצבא

 

ישנם סוגים רבים של פטורים מהשירות הצבאי המותאמים לחיילים במצבים שונים בצבא. אופי ההליך ואורכו נקבעים בהתאם לסוג הפטור הנדרש. ישנם מקרים בהם ההליך יהיה קשה, מתיש ואף מתסכל כיוון שלא יניב את התוצאות הרצויות לחייל. לכן, מומלץ להיוועץ במומחה בתחום – עורך דין צבאי שמתעסק בענייני פטורים מהצבא ובקיא בתחום.

שחרור מהצבא על רקע בריאותי

ישנו פטור על רקע בריאותי – הורדת הפרופיל הרפואי ל21, הפרופיל הנמוך ביותר בצה"ל, תוביל לקבלת פטור רפואי.למרות הדעה הרווחת שפרופיל 21 ניתן לקבל רק על בסיס בעיות נפשיות, את הפרופיל ניתן לקבל גם עקב בעיות פיזיות. מצבים רבים יכולים להיווצר בצבא או להחמיר עקב השירות הצבאי. כאשר בעיה הופכת למטרד שלא ניתן לטיפול דרך הצבא, החייל ישוחרר. הנה מס' בעיות לדוגמא: בעיות אורתופדיות חמורות כמו כאבי גב כרוניים, קרע ברצועות או שבר, מחלות כרוניות כגון: סוכרת, הפטיטיס וקרוהן, אלרגיות חמורות כגון: צליאק, בעיות לב וכן בעיות נפשיות כגון: סכיזופרניה, דיכאון, חרדה וכו'.

שחרור מהצבא לנשים נשואות או בהיריון

פטור נוסף הוא פטור לנשים נשואות או בהריון – חיילת שנכנסה להיריון במהלך השירות הסדיר שלה, זכאית להשתחרר מצה"ל לאלתר. על החיילת לפנות למפקדה האישי, לעובדת סוציאלית או למרכז מהו"ת (מרכז התמודדות ותמיכה) באגף כוח אדם.

במקרה של היריון, החיילת תקבל ייעוץ והכוונה בנושא ותופנה לבקו"ם לשחרור מואץ בתוך 3 ימים. סיבת השחרור תירשם כ 'רפואית' ולא תפגע בחיסיון הרפואי של החיילת.

חיילת נשואה שרוצה לקבל פטור צריכה לגשת לרשויות הצבא עם המסמכים המתעדים את נישואיה ובכך תקבל פטור שנכנס לתוקף ללא עיכובים מיותרים. חייל נשוי לא זכאי לפטור צבאי אך יקבל חופשה מיוחדת לרגל הנישואים והקלות מסוימות בשירותו.

חיילת שנישאת במהלך שירותה הסדיר ורשומה כנשואה במשרד הפנים, זכאית גם היא לפטור מהשירות הצבאי.

שחרור מהצבא מטעמי דת או מצפון

פטור מטעמי דת או מצפון – חייל שחש ששירותו הצבאי יוצר סתירה מול ערכיו הדתיים או האידיאולוגיים והסתירה הגיעה לסף יכולת הסבל שלו, יכול לדרוש פטור על רקע שכזה. חייל גם יכול לגבש ערכים פציפיסטיים והסתייגות משימוש בנשק או לחזור בתשובה במהלך שירותו.

תהליך קבלת הפטור – מומלץ להיוועץ בשלב זה עם עורך דין צבאי

בכדי לקבל פטור על רקע רפואי יש צורך לפנות לרופא היחידה או לקב"ן בהתאם לבעיה המדוברת. לאחר בדיקה ראשונית של רופא מטעם הצבא, אם תזוהה בעיה, ככל הנראה יופנה החייל לרופאים נוספים לשם קבלת חוות דעת חיצונית וכן לבדיקות מקיפות ולוועדה רפואית. במקרים מסוימים מתעוררת דרישה במסמכים מתעדים מרופאים פרטיים בנוגע לבעיה עליה החייל מצהיר. הצבא מחויב במימון כל הבדיקות וההפניות, כמו גם הטיפולים ובמידת הצורך יהיה מחויב הצבא לשחרר חייל שנמצא לא כשיר לשירות בצה"ל עקב הממצאים. יש לציין ששחרור מהצבא עקב פרופיל 21 אינו משפיע לרוב על החיים האזרחיים לאחר השחרור. הפרופיל הצבאי חסוי במסגרת חיסיון רפואי ועל כן מעסיקים פוטנציאליים לא יכולים לדעת מדוע חייל השתחרר מהצבא מבעוד מועד אלא על פי דבריו של החייל עצמו. כיוון שהתהליך ארוך ודורש מסמכים רבים, התייעצות עם עו"ד צבאי תקל על החייל בארגונים השונים.

 

שחרור מהצבא על רקע אידיאולוגי

במקרה של פטור על רקע אידיאולוגי יש לכתוב לצבא מכתב מפורט המסביר את מצב החייל וחתום על ידו. לאחר קבלת המכתב, יזומן החייל לראיון או פגישה עם וועדה מיוחדת בנושא. השגת הפטור הנ"ל הינו תהליך מסובך. הצבא נוטה להקשות בקבלתו אך ניתן להשיגו במקרי הצורך. בקבלת פטור על רקע אידיאולוגי מומלץ ביותר להיעזר בעו"ד צבאי בכתיבת המכתב ובמהלך תהליך קבלת הפטור כולו.

שחרור מהצבא על רקע בעיות כלכליות

פטור נוסף הוא פטור על רקע בעיות כלכליות – במקרים מסוימים, משפחת החייל סובלת מבעיות כלכליות חמורות המקנות לו פטור מהמשך שירותו על רקע זו. לא מדובר בבעיות תנאי שירות כגון: מצב כלכלי ירוד, הורים גרושים, בן\ בת יחיד\ה, אלא במצב קיצון בו נוכחות החייל בבית קריטית להתנהלות שוטפת של משפחתו. לדוגמא: הורים המתפרנסים מחקלאות ותלויים בבנם\בתם בנוגע לעבודתם, הורים נכים או חולים כרוניים הזקוקים לסיוע שוטף של ילדיהם או אובדן של בן משפחה קרוב. במקרים חריגים שכאלה, מוענק פטור לחייל לפנים משורת הדין. גם בסוג הפטור הנ"ל מומלץ להיעזר בעו"ד צבאי כיוון שהפטור הינו חריג וניתן במקרים מסוימים ופרטניים בלבד.

שחרור מהצבא
שחרור מהצבא

שחרור מהצבא לפני הגיוס לצה"ל

שחרור מהצבא במהלך השירות הסדיר ולפני תום השירות הקבוע בחוק הינו תהליך מורכב ומפרך. זהו תהליך שלוקח זמן רב יותר מתהליך שמתחיל לפני הגיוס לצבא במטרה לקבל פטור מבעוד מועד. על כן, כאשר מועמד לשירות הביטחון יודע שהוא לא יוכל להתגייס או להשלים את שירותו הצבאי באופן תקין, רצוי לו לקבל פטור מהשירות לפני גיוסו לצה"ל.

שחרור מהצבא לחייל סדיר במהלך השירות הצבאי

גם חיילים שכבר נמצאים במהלך שירותם וזקוקים לפטור יוכלו להשיגו בסופו של דבר, ברוב המקרים. התהליך יהיה קשה ומתיש יותר ולכן כדאי יהיה שיסתייעו בעו"ד צבאי. הסיכוי להשגת הפטור במועד הקצר ביותר האפשרי עולה בעת התייעצות עם עו"ד. כיוון שזה מכיר את המערכת, את דרכי ההתנהלות ואת ההליך עצמו. עו"ד צבאי הוא מומחה בתחום ועל כן סיכוייו גוברים על סיכוי חייל בודד להשיג לעצמו פטור מהשירות הצבאי. אין להסס, במקרה בו חייל חש כי חובה עליו לקבל פטור מהשירות הצבאי עקב בעיה רפואית\ נפשית או כל בעיה אחרת שמזיקה לו, עליו לעשות כל שביכולתו בכדי להשיג את הפטור המבוקש. כדי לייצור קשר עם עו"ד צבאי מומחה לחצו כאן

"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>