למי מתאים הסכם ממון

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

אם אתם שוקלים לערוך הסכם ממון, אתם לא לבד. כיום, זוגות רבים בישראל בוחרים לערוך הסכמי ממון לצורך צמצום הפוטנציאל לסכסוכים כספיים במקרה של גירושין, והשגת ביטחון בכך שגורלם הכלכלי מובטח במקרה של פרידה. במאמר זה נסביר למי מתאים הסכם ממון ואילו שיקולים מומלץ להביא בחשבון כאשר עריכת הסכם כזה עומדת על הפרק.

 

למי מתאים הסכם ממון ואיזה מענה הוא מציע?

הביטוי "מרבה נכסים – מרבה דאגה", מקבל משנה תוקף בהקשרו הזוגי. כולנו מודעים לכך שכסף ונכסים, מעוררים לעתים קרובות קונפליקטים בין אנשים, אך כאשר עסקינן בבני משפחה ובבני זוג, הנושא נוטה להפוך רגיש וטעון במיוחד – ואולי דווקא משום שמרבית האנשים מתקשים לדון בנושא הכלכלי עם האנשים הקרובים להם ביותר.

כמובן, מטבע הדברים, כל עוד בני הזוג חולקים מערכת יחסים יציבה ואוהבת, קל יותר לגשר על חילוקי הדעות הממוניים ולמצוא פתרונות. עם זאת, במהלך גירושין, נושאים אלו עלולים להסלים לכדי קונפליקטים עזים, כאשר בני זוג אינם יכולים להסכים כיצד לחלק את נכסיהם.

הסכם ממון נועד להקדים "תרופה למכה" בדיוק עבור תרחישים מסוג זה, והוא עושה כן, על ידי קביעה מראש כיצד יחולקו הנכסים בין הצדדים במקרה של פרידה. לכן בניגוד למה שנהוג לחשוב, עריכת הסכם ממון היא חיונית ורלוונטית לכל הזוגות – בין אם מדובר בזוג אמיד או זוג דל אמצעים, זוג צעיר או זוג מבוגר יותר, זוג הנישא לראשונה או זוגות בפרק ב', זוגות עם ילדים מנישואין קודמים וכיוצא באלו.

 

מתי מקובל לערוך הסכמי ממון בין בני זוג בישראל?

הסכם ממון הוא חוזה משפטי בין בני הזוג, הנחתם על מנת לנטרל מראש את הסיכון להיווצרות מחלוקות רכושיות בעתיד. הסכם זה מאפשר זאת, על ידי הגדרת מתווה לחלוקת הרכוש בין בני הזוג במידה ויחליטו להתגרש בבוא היום. מקובל לגשת למלאכה של ניסוח הסכם הממון, כאשר בני הזוג נמצאים "במקום טוב" בקשר הזוגי שלהם – המאפשר להם להגיע להסכמות משותפות והוגנות, תוך קיום שיח פתוח, מכבד וענייני בהקשר הממוני. לכן את הסכמי הממון נהוג לרוב לערוך לקראת הנישואין או בתחילתם. עם זאת, בהחלט ניתן לחתום על הסכמי ממון גם בחלוף שנות נישואין רבות.

 

הסכם ממון אחד

האם הסכם ממון מתאים רק לזוגות בעלי הון משמעותי וריבוי נכסים?

בהחלט לא. הסכם ממון מהווה כלי שימושי וחיוני ביותר להסדרת הזכויות הרכושיות של הצדדים בזוגיות, הן עבור זוגות אמידים והן עבור זוגות במצב כלכלי צנוע יותר. ראשית, משום שאף אחד לא יכול לחזות אילו נכסים הוא יצבור במהלך השנים. שנית, המציאות מלמדת כי גם זוגות בעלי הון מצומצם ומצבת נכסים דלה יחסית, יכולים למצוא את עצמם מסובכים בסכסוכים כספיים במהלך גירושיהם.

 

כיצד אישור הסכמי ממון מתבצע?

כל הסכם ממון חייב לעבור הליך אישור רשמי בבית המשפט או באמצעות אימות נוטריוני, כתלות במועד בו נחתם. ללא צעדים אלו, אין להסכם משקל משפטי.

זוגות ידועים בציבור או זוגות אשר יוצרים את ההסכם לקראת נישואיהם – רשאים לתקף את ההסכם מול נוטריון. לאחר שנוטריון מוסמך מוודא כי בני הזוג מבינים את משמעויות ההסכם, הצדדים חותמים על המסמך בנוכחות הנוטריון.

מנגד, אם נערך הסכם ממון לאחר הנישואין, הדבר מצריך את הגשת ההסכם לאישור בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. אישור זה הוא שמעניק להסכם הממון תוקף משפטי מחייב כשל פסק דין, מה שמכפיף את בני הזוג להוראותיו, ללא סייג. כתוצאה מכך, כל ניסיון של מי מהצדדים להתנער בעתיד מהתחייבויותיו המעוגנות בהסכם זה, צפוי להעלות חרס.

 

לסיכום

אם לאחר קריאת מאמר זה החלטתם שברצונכם לערוך הסכם ממון, השלב הבא הוא להבטיח שההסכם ישרת את מטרתו המיועדת בעת הצורך.

מטרתו העיקרית של הסכם הממון היא כאמור, למנוע מחלוקות וסכסוכים בענייני רכוש במקרה של פרידה עתידית ביניכם. מסיבה זו, המסמך חייב להיות מנוסח בקפידה, בבירור ובצורה חד משמעית, מבלי להשאיר מקום לפרשנויות סותרות. זאת תוך התייחסות מקיפה לכל היבט של מערכת היחסים הפיננסית שלכם.

בדיוק מסיבות אלו, כשם שבהסדרת סוגיות הנוגעות לשירות הצבאי, נחוצים שירותי עו"ד צבאי מנוסה – כך בעריכת הסכם ממון, יש צורך להסתייע באופן בלעדי בעו"ד דיני משפחה וגירושין בעל ניסיון ספציפי בעריכת הסכמי ממון.

רק עורך דין הסכמי ממון מיומן, יוכל להבהיר לכם את השלכות ההסכם, לבחון בקפידה את רצונותיכם ודרישותיכם ובהתאם לאלו – לבנות עבורכם הסכם ממון יסודי ומותאם אישית, שיעניק לכם את ההגנה המשפטית והכספית האופטימלית עבורכם.

הסכם ממון הוא הסכם שכותבים בני הזוג, בו הם מחליטים מה תהיה חלוקת הרכוש שלהם במידה ויתגרשו או ייפרדו במהלך השנים. הנוטריון, הינו הגוף שמסייע בטיפול בהסכם זה. אנשים מתאהבים, לכל אחד זה קורה בזמן ובהזדמנות אחרת. יש גילאים שההתאהבות היא דבר חולף, גיל הנעורים למשל, אהבה הולכת ומיד אחת חדשה מתחילה. אך עם השנים, ככל שגדלים מתחילים לצוץ זוגות רבים ששומרים על קשר ארוך ורציני. מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בחתימת הסכמי ממון בכדי שיתאים עבורכם את הסכם הממון המתאים לצרכים ולבקשות שלכם, כמו שבשחרור מהצבא יש צורך בעו"ד צבאי.

מאמר זה מוגש באדיבות משרד עו"ד מיסקביץ

למי מתאים הסכם ממון
למי מתאים הסכם ממון
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>