תביעה כספית בדיון מהיר

לקבלת ייעוץ משפטי השאירו פרטים עכשיו!

תביעה כספית בדיון מהיר מתאימה למקרים שבהם סכום התביעה נמוך מ-75,000 ₪ ובהם היכולת להגיע למיצוי ולבירור כל נסיבות ועובדות המקרה מהירה ויעילה. לאילו מקרים תתאים תביעה מהסוג הזה ובמה היא שונה מסדרי דין אחרים? עורכת הדין מירי יעקב גביש עונה על השאלות בנושא.

 

סדרי הדין השונים בישראל

בשנים האחרונות נוצרו בישראל כמה וכמה סדרי דין שלא התקיימו קודם לכן: סדר דין מקוצר, סדר דין מהיר, תביעה לפינוי משוכר, תובענה על סכום קצוב ועוד. כל אלו מתווספים לסדרי הדין המוכרים והוותיקים כמו סדר הדין הרגיל, המרצת פתיחה או תביעה קטנה.

תביעה כספית בדיון מהיר אם כך, היא אחד ההליכים המהירים והחדישים בהם משתמשת מערכת המשפט, בעיקר כדי לייעל את הטיפול והליכי השיפוט בתביעות כספיות שונות ולהימנע מהליכים ממושכים ויקרים לכל הצדדים. הבחירה בכל אחד מסדרי הדין מתרחשת על פי המקרה וצרכי התובע, כך שהוא יוכל לשקול את הגשת התביעה הכספית בסדר דין מהיר בהתאם למורכבות התיק וגובה הסכום הכספי שאותו הוא דורש מהנתבע.

כל אחד מסדרי הדין מכיל מאפיינים שונים, שנחשבים כיתרון או חיסרון בראייה הכוללת של כל מקרה, אם כי רק עורך דין מנוסה ומיומן יוכל להמליץ על סדר הדין המדויק למקרה ועל דרכי הפעולה המתאימים לו.

 

תביעה כספית בדיון מהיר: מה זה אומר?

כאשר סכום התביעה הכספית נמוך מסכום של 75 אלף שקלים, ניתן לבחור בהליך בסדר דין מהיר. תביעה כספית בדיון מהיר מאפשרת הוצאה של פסק דין תוך חצי שנה עד שנה לכל היותר, מה שמייעל את מנגנון הזכויות האישי ופוטר את מערכת המשפט מעיסוק ממושך בתביעות בהיקפים יחסית נמוכים.

קיצור הזמנים בתביעות כספיות בדיון מהיר מתרחש על ידי הגשה מקדימה של כל התצהירים והמסמכים הנדרשים לבית המשפט לעניין התביעה, מה שמייתר את הצורך בדיונים מקדמיים כמו גילוי מסמכים והגשת חוות דעת מקצועיות. מכיוון שתביעות מהסוג הזה מתרחשות על סכומים ידועים מראש (או לכל הפחות תחשיב והערכה די מדויקים של אלו), העובדות המשפטיות שבהן אוחז כל צד הן ברורות ופשוטות מאוד להבנה.

 

קיצור והתייעלות בהליכים המשפטיים

כדי לייעל את ההליך עד כמה שניתן, מצורפים לכתבי התביעה וההגנה מסמכים שמגבים את טענות הצדדים, מה שצפוי לחסוך חודשים ארוכים של המתנה ומאבקים משפטיים יקרים ומתישים על עניין גילוי המסמכים.

תביעה כספית בדיון מהיר מונעת מהצדדים לדרוש אחד מהשני עוד ועוד מסמכים על מה שכבר נמסר, כך שההליך מתייעל ומתקצר עד למקסימום האפשרי. יחד עם זאת, התצהיר של כל צד בו מפורטת ומנומקת גרסתו הוא "חד כיווני" כלומר שיש לדבוק בגרסה זו בלבד ולא ניתן לספק לה נימוקים חלופיים בהמשך הדרך.

 

תוך כמה זמן יינתן פסק דין בדיון מהיר?

נתבעים בהליכי הדיון המהיר מקבלים מסגרת זמנים ארוכה למדי להגשת כתב הגנה – 45 ימים מיום קבלת כתב התביעה לידם. עליהם לשלוח את כתב ההגנה בצירוף תצהיר ומסמכים על מנת שתיקבע ישיבה להכרעה בבית המשפט. לעתים יש צורך בשתי ישיבות להכרעה זו, אך לא מעבר.

מיד עם סיום השלב המקדמי שבו הוגשו כתבי התביעה וההגנה, המסמכים, התצהירים, חוות הדעת וכתב התשובה, בית המשפט יקבע תאריך לדיון למועד שלא יאוחר משישה חודשים מיום הגשת כתב ההגנה. כעת, תתכנס הישיבה המקדמית שתבחן כיצד לקדם את התיק בדרך היעילה ביותר והיא תיקבע בדרך כלל למסגרת זמנים של 30 ימים בלבד מיום הגשת כתב ההגנה האחרון בתיק.

תביעה כספית בדיון מסדר דין מהיר איננה מתמשכת או "נמרחת" ולכן צפויה להסתיים בתוך יום אחד ודיון אחד בלבד. דיון זה נערך בהתייצבות כל הצדדים (כולל מצהירים נוספים כמו עדים, אם קיימים) ונערכת בו חקירה על התצהיר שסיפק כל אחד מהם. רק אם יש צורך בדיון נוסף, ייקבעו דיוני המשך כדי לסיים את החקירה. לאחר הדיון, ההחלטה בתיק תתקבל בתוך 14 ימים.

 

סוגי תביעות כספיות מסדרי דין נוספים

מלבד תביעה כספית בדיון מהיר, קיימים כאמור עוד מספר סדרי דין אפשריים בהם ניתן לפעול:

תביעה מסדר דין רגיל – התביעה בהליך "המסורתי" הנפוץ, הכולל גילוי מסמכים, הגשת תצהירים, כתב תביעה, כתב הגנה ושלב הוכחות. סדר דין זה מתאים לתביעות כספיות מורכבות וגדולות שבהן הדיונים נמשכים לאורך שנים ומנוהלים על פני דיונים רבים, כספים ומשאבים מגוונים.

תביעה מסדר דין מקוצר – זהו מסלול חדיש שהושק יחסית במקביל לתביעות בדיון מהיר, באמצעותן ניתן לתבוע סכום קצוב ומוכח (למשל מכוחם של חוזה חתום או חשבונית) ללא שמיעת טענותיו של הנתבע, למעט אם קיימים לו נימוקים מוצדקים לכך שעליו להישמע בבית המשפט ולהתגונן.

תביעה על סכום קצוב או תביעה לביצוע שטר/ שיק חוזר בהוצאה לפועל – גם תביעות אלו מתייחסות לסכומים עד 75,000 שקלים, מכוחן תשלח הוצאה לפועל התראה וזמן קצוב להסדרת החוב. הנתבע בשלב זה יוכל להגיש התנגדות שאם תתקבל תעבור לבית המשפט לדיון, או לחתור להסדר/ פשרה מול התובע.

המרצת פתיחה – זהו הליך קצר שבו מתרחש סעד הצהרתי שלא נוגע במישרין לתביעה כספית. לדוגמה, הקביעה של בעל דירה מסוים לגבי הריהוט והחפצים שהותיר אחריו לטובת שוכר בנכס וכעת מבקש לקחת אותם איתו לדירה הבאה.

תביעה לפינוי מושכר – הליך יעיל וחדיש יחסית, באמצעותו יכולים בעלי דירות לטפל בדיירים סרבנים שמסרבים להתפנות מהנכס בסיום התקופה או לאחר הפרת חוזה מצידם, תוך זמן קצר של כמה חודשים לכל היותר. בתביעות אלו ניתן לבקש רק את סעד הפינוי ללא עיסוק בדרישות כספיות נוספות (למשל פיצוי על נזק בדירה) ולקבל צו פינוי בהתאם. אם צו הפינוי לא יכובד מצד הדייר, הוצאה לפועל תהיה רשאית לפנות בכוח את הדירה.

תביעה קטנה – ההליך הפשוט והתכליתי שבו כל אדם יכול להגיש תביעה כספית עד לתקרה קבועה בחוק (תביעות בהיקף של 34,000 ₪ נכון לשנת 2022) ולבקש בעניינו את הצדק. הליכים אלו מנוהלים ללא עורכי דין אלא רק במעמד התובע והנתבע, למעט אם אדם מסוים קיבל ייצוג מטעמו בהתנדבות וללא תמורה.

 

שלבי הדיון בתביעות כספיות בדיון מהיר

הגשת כתב התביעה: התובע נדרש למסמכים הרלוונטיים כמו תצהירים וחוות דעת מומחה עוד בשלב הראשוני, כך ש"כל הקלפים על השולחן" מן הרגע הראשון. הגשת כתב הגנה: יוגש בתוך 45 ימים לכל היותר ממועד מסירת כתב התביעה לנתבע עצמו. דיון קדם משפטי: יתרחש בתוך 30 ימים עד 3 חודשים ממועד הגשת כתב ההגנה האחרון. לרוב מבוצע דיון אחד ולכל היותר שניים.

דיון הוכחות: קביעת מועד הדיון היא ל-6 חודשים לכל המאוחר מיום הגשת כתב ההגנה האחרון. זהו דיון אחד ויחיד (אלא אם יש ריבוי של מצהירים לחקור) שבסיומו יורה השופט האם לבצע את שלב הסיכומים בכתב או בעל פה. מתן פסק דין: יימסר בתוך 14 ימים ממועד הדיון וייכתב בצורה תמציתית ובהירה.

 

אין תחליף לניסיון משפטי מעולה

למשרד עורכת הדין מירי יעקב גביש יתרון מקצועי משמעותי בניהול תביעות כספיות בדיון מהיר, לרבות עריכת כתבי הגנה וכתבי תביעה, ניהול במספר סדרי דין ובסוגיות שונות מתחומי המקרקעין, החוזים ועוד. עורכת הדין מעניקה שירות אישי מסור לכל לקוחותיה ותייעץ לכם בכל שאלה וסוגיה משפטית בנושא.

תביעה כספית בדיון מהיר
תביעה כספית בדיון מהיר
"הדברים הנ"ל אינם מהווים יעוץ משפטי ולא ניתן להסתמך עליהם. כל מקרה ייבחן לגופו"
לשיתוף המאמר:
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
×
js_loader
cropped-מירי-גביש-תמונת-פרופיל-מוקטן.jpg
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ
עם מירי >>